بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو

بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر

بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر چگونه سنجیده می شود؟ آیا گواهینامه های ایزو که دارای کد رجیستری هستند دارای اعتبار بین المللی می باشند؟

اگر گواهینامه ایزو دریافت شده استعلام شود یعنی گواهینامه ایزو اصل می باشد؟ چگونه مطمئن شویم گواهینامه ایزو معتبر دریافت کرده ایم؟ گواهینامه ایزو معتبر را چگونه تشخیص دهیم؟ تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار IAF بسیار ساده است. متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو معتبر باید بدانند، مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو باید حتماً توسط انجمن اعتبار سنجی IAF تایید شود. آیا شما می دانید که چگونه باید اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو را در سایت IAF بررسی کنید؟

بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر
بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر

بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو چالش اصلی متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو است. اینکه از چه شرکتی گواهینامه ایزو دریافت کنیم که مطمئن باشید گواهینامه ایزو صادر شده معتبر است. اغلب متقاضیان فکر می کنند چنانچه گواهینامه ایزو دارای کد رجیستری (استعلام) باشد یعنی گواهینامه ایزو معتبر است. در صورتیکه ممکن است اینطور نباشد. خوب حالا باید چطور مطمئن شوید که گواهینامه ایزو معتبر را دریافت کرده اید؟ یا اینکه گواهینامه ایزو معتبر را چگونه تشخیص دهیم؟

متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو در گروه های مختلفی شغلی فعالیت می کنند. ممکن است شما مدیر یک فروشگاه زنجیره ای بزرگ باشید یا اینکه مدیر یک کارخانه بزرگ. تفاوتی ندارد که فعالیت شما در حوزه خدمات رسانی است یا اینکه تولید کننده محصول هستید. تمامی کسب و کارها می توانند الزامات استاندارد ایزو را در مجموعه خود پیاده سازی کنند و اقدام به دریافت گواهینامه ایزو نمایید.

اغلب متقاضیان گواهی ایزو درخواست دارند با کمترین هزینه و در مدت زمان کوتاهی بتوانند گواهینامه ایزو معتبر را دریافت کنند. حتی برخی از متقاضیان نیاز دارند بدون ممیزی گواهینامه ایزو فوری دریافت کنند. ممکن است شما بتوانید از مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو که به صورت خصوصی ایجاد شده اند، اقدام به اخذ فوری گواهینامه ایزو نمایید، ولی گواهینامه ایزو صادر شده فاقد اعتبار بین المللی است.

حتی ممکن است مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر در مدت زمان کوتاهی برای شما گواهینامه ایزو صادر کنند. ممکن است بدون ممیزی شما بتوانید گواهینامه ایزو معتبر را دریافت کنید. گواهی ایزو دریافت شده اعتبار بین المللی دارد. پس سوال برای شما به وجود می آید که، بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر چگونه است.

حتمالاً شما سردرگم شده اید. ممکن است برای شما سوال به وجود آید، چطور ممکن است گواهینامه ایزو صادر شده استعلام شود ولی معتبر نباشد. این موضوع نیازمند این است که شما بدانید چه مراجعی اعتبار بین المللی جهت صدور گواهینامه ایزو دارند و چه مراجعی این تاییدیه را ندارند. این بررسی خیلی ساده است و اصلاً مسیر پیچیده ای ندارد. فقط کافی است مقاله “بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر” را تا پایان مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: تشخیص گواهینامه اصلی از جعلی.

مسیر بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر:

چگونه می توانید اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر را بسنجید؟ ما مسیر بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر را به شما نشان می دهیم. تمامی اطلاعاتی که در این مقاله مکتوب شده مستند بوده و از طریق لینک های سایت های معتبر همانند “سایت ISO” و “سایت IAF” قابلیت پیگیری و استعلام دارد. همین حالا برای بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر شروع می کنیم.

مسیر-بررسی-اصالت-و-اعتبار-گواهینامه-ایزو-معتبر
مسیر-بررسی-اصالت-و-اعتبار-گواهینامه-ایزو-معتبر

ممکن است شما در گوگل سرچ نمایید “اخذ گواهینامه ایزو”، موتور جستجوگر گوگل شرکت ها و سازمان هایی که در این حوزه فعالیت می کنند و سایت هایی ایجاد کرده اند را به شما معرفی می کند. زمانی که با مشاوران مذاکره می کنید متوجه تناقض گویی در صحبت ها می شوید. هر یک از مشاوران ادعا می کنند گواهینامه ایزو اصل را برای شما صادر می کنند و گواهینامه ایزو صادر شده دارای کد استعلام می باشد و قابلیت استعلام دارد.

هر یک از مشاوران نام یک مرجع صادر کننده را بیان می کنند و هر یک قیمت های مختلفی جهت صدور گواهینامه ایزو مطالبه می کنند. ممکن است شما سردرگم شوید که چه مرجعی گواهینامه ایزو معتبر صادر می کند و هزینه اخذ گواهینامه ایزو چقدر است. شما باید دو استراتژی را برای خود تعریف کنید. اول اینکه در مورد اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو مطمئن شوید سپس بدانید چه مراجعی کمترین هزینه را درخواست می کنند جهت صدور گواهینامه ایزو.

ما در ابتدا مسیر بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر را به شما نشان می دهیم. سپس به شما کمک می کنیم تا بتوانید مرجعی را شناسایی کنید که کمترین هزینه را دریافت می کند جهت صدور گواهینامه ایزو معتبر.

مسیر بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو

سازمان بین المللی ایزو در سایت خود به آدرس اینترنتی https://www.iso.org/certification.html در مورد گواهینامه معتبر ایزو مقاله ای منتشر کرده است. در این مقاله سازمان ایزو انجمن اعتبار دهنده بین المللی IAF را معرفی می کند. انجمن IAF نهادهای اعتبار دهنده بین المللی و نهادهای صادر کننده معتبر را معرفی می کند. شما برای بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو باید ابتدا اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو را بررسی کنید.

برای بررسی اصالت و اعتبار مرجع صادر کننده ایزو کافی است بدانید نام مرجع صادر کننده ایزو چیست و اعتبار خود را از چه کشوری دریافت می کند. مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو اصطلاحاً Certification Body یا اختصاراً CB نامیده می شوند. CB ها با نام های تجاری مختلفی و تحت اعتبار کشورهای متفاوتی در ایران فعالیت می کنند. اما CB ها اعتبار خود را از کجا به دست می آورند.

CB های معتبر باید اعتبار خود را از سازمان استاندارد کشور خود یا سازمان اعتبار دهنده کشور خود به دست آورند. اصطلاحاً سازمان های اعتبار دهنده را Accreditation Body یا اختصاراً AB می نامند. هر کشور ممکن است یک یا چند AB معتبر را معرفی کرده باشد. مثلاً AB کشور ایران مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) تنها AB معرفی شده است و کشوری مثل ژاپن سه AB را به انجمن اعتبار دهنده IAF معرفی کرده است.

پس تا اینجا متوجه شدیم CB ها مرجع صادر کننده گواهی ایزو هستند و CB ها با نام های تجاری مختلفی تحت اعتبار سازمان استاندارد یا سازمان اعتبار دهنده کشورهای مختلف فعالیت می کنند. نکته مهم اینکه CB باید توسط AB کشور خودش جهت صدور گواهینامه ایزو تایید شده باشد. اما ممکن است شما سوال داشته باشید AB های معتبر را چگونه شناسایی کنیم؟

برای شناسایی AB های معتبر فقط کافی است به سایت انجمن اعتبار دهنده بین المللی IAF مراجعه کنید. اشتباه نکنید و فریب افراد سودجو را نخورید. لینک سایت انجمن اعتبار دهنده WWW.IAF.NU می باشد. بنابراین زمانی که وارد سایت IAF می شوید می توانید کشورهایی که تایید صلاحیت شده اند و AB کشورهایی که معرفی شده اند را شناسایی کنید.

مثلاً فقط کافی است کشور ایران را از روی نقشه پیدا و کلیک کنید. انجمن IAF نهاد اعتبار دهنده ایزو (AB) را به شما معرفی می کند و لینک سایت نهاد اعتبار دهنده (AB) را جهت ورود در اختیار شما می گذارد. شما به راحتی می توانید وارد سایت نهاد اعتبار دهنده شوید و CB هایی که جهت صدور گواهینامه ایزو معرفی شده است را شناسایی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراجع صادر کننده که در ایران فعالیت می کنند پیشنهاد می شود مقاله “شرکت هایی که مجاز به صدور سرتیفیکیت ایزو هستند” را مطالعه کنید. ما در ادامه مسیر خیلی راحت تری را جهت بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو به شما نشان می دهیم.

اولین نکته ای که برای شما مکتوب کرده ایم این بوده که، برای بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر باید در ابتدا اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو را بررسی کنید. مسیر خیلی ساده برای بررسی اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو این است که وارد سایت WWW.IAFCERTSEARCH.ORG شوید. در این سایت هم می توانید اعتبار CB ها را مطمئن شوید و هم اینکه اعتبار AB ها را بررسی کنید.

مثلاً اگر به شما گفته اند AB معتبر ASCB می باشد، وارد سایت مذکور شوید روی منو Accreditation Bodies کلیک کنید تا وارد صفحه سرچ شوید. سپس با مکتوب کردن کلمه ASCB در ستون جستجو از اعتبار ASCB مطمئن می شوید. بله درست متوجه شدید ASCB جزو AB های معتبر نیست. بنابراین هر مرجعی که تحت اعتبار ASCB گواهینامه ایزو صادر می کند غیر معتبر بوده و اصل نیست.

مثلاً اگر به شما گفته اند مرجع صدور QCB معتبر است به راحتی می توانید مطمئن شوید. فقط کافی است وارد سایت مذکور شوید و روی منو Certification Bodies کلیک کنید تا وراد صفحه جستجو شوید. در صفحه جستجو نام مرجع صدور QCB را جستجو کنید. اگر در صفحه جستجو مرجع را تایید نکرد، یعنی اینکه غیر معتبر است. به همین راحتی می توانید بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر را انجام دهید.

دقت داشته باشید که مرجع صدور ایزو باید حتماً توسط سازمان اعتبار دهنده کشور خودش معرفی شده باشد. پس برای شناسایی اعتبار مرجع صادر کننده ایزو باید بدانید چه کشوری و چه نهاد اعتبار دهنده ای CB را تایید کرده است. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر با تیم مشاوره شرکت “ایزو فرتاک” ارتباط بگیرید.

شرکت ایزو فرتاک در آینده ای نزدیک و از طریق همین سایت در مورد هزینه دریافت گواهینامه ایزو معتبر مقالات را منتشر می کند. پس بنابراین این صفحه را دنبال کنید. اما در ادامه می پردازیم به مراجعی که در ایران گواهینامه ایزو صادر می کنند.

بیشتر بخوانید: گواهینامه ایزو مورد تایید نظام تایید صلاحیت ایران.

بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه های ایزو در ایران:

شرکت هایی که در ایران اقدام به صدور گواهینامه ایزو می کنند خیلی زیاد هستند. عموم صادر کنندگان گواهی ایزو اعلام می کنند گواهینامه ایزو معتبر با کد استعلام را صادر می کنند. ولی آیا صرف اینکه گواهینامه ایزو صادر شده دارای کد رجیستری است و از طریق سایت استعلام می شود اصل است؟

مسیر-دریافت-گواهینامه-ایزو-در-ایران
مسیر-دریافت-گواهینامه-ایزو-در-ایران

بالا به شما مسیر بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر را توضیح دادیم. از لینک های ثبت شده در مقاله می توانید به راحتی اقدام به اعتبار سنجی مرجع صادر کننده ایزو کنید. دقت کنید، مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو (CB) باید حتماً توسط سازمان اعتبار دهنده کشور خودش (AB) تایید شود و باید توسط انجمن اعتبار دهنده IAF معرفی شده باشند.

اما آیا تمامی CB هایی که در ایران فعال هستند توسط IAF تایید شده هستند؟ این چالشی است که ممکن است شما را سردرگم کند. این موضوع خیلی ساده است.

نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو در ایران به دو دسته کلی تقسیم بندی شده اند. مراجعی که تحت اعتبار IAF گواهینامه ایزو صادر می کنند و مراجعی که غیر IAF هستند. مسلماً مراجعی که تحت اعتبار IAF گواهینامه ایزو صادر می کنند دارای بالاترین سطح اعتبار هستند. اما مراجعی که غیر از IAF هستند آیا اعتبار دارند؟

عموماً زمانی که شما با مشاوران در مورد دریافت ایزو مذاکره می کنید به شما اعلام می شود گواهینامه ایزو از کانادا، انگلیس، آلمان یا ایتالیا دریافت می کنید. حتی برخی ادعا می کنند گواهینامه هایی که توسط سایت ASCB یا هر سایت دیگری غیر IAF اعتبار سنجی می شوند معتبر هستند. برخی سایت اتحادیه اروپا را اعلام می کنند.

شما باید دقت داشته باشید هر سازمان اعتبار دهنده ای غیر از IAF یعنی گواهینامه ایزو دریافت شده فاقد اعتبار بین المللی است. شرکت های صادر کننده ایزو که اغلب غیر از IAF هستند سعی می کنند با ارائه خدمات جانبی اعتماد مشتریان خود را جلب کنند و گواهینامه ایزو غیر معتبر را با قیمت بالایی به فروش برسانند.

ارائه گواهینامه مدیریتی رایگان، ارائه تقدیر نامه، لوح تندیس، گواهینامه عضویت در انجمن مدیران برتر، پرچم یا حتی ارائه گواهینامه با قاب شکیل جزو حربه های شرکت های صادر کننده ایزو غیر معتبر است که سعی می کنند اعتماد مشتریان را به دست آورند. حتی برخی از شرکت های صادر کننده ایزو اعلام می کنند بدون حضور ممیز می توانند گواهینامه ایزو فوری را صادر کنند.

گواهینامه هایی که از این طریق برای شرکت ها صادر می شود دارای کد رجیستری هستند و توسط سایت استعلام می شوند. ولی مرجع صادر کننده نه توسط سازمان اعتبار دهنده (AB) آن کشور تایید شده است و نه توسط IAF تایید می شود. ممکن است شما با این گواهینامه بتوانید وارد مناقصه شوید و توسط مسئول مناقصه گواهینامه ایزو شما تایید شود.

پس بنابراین شما می توانید اقدام به اخذ فوری گواهینامه ایزو کنید و این گواهینامه با توجه به اینکه استعلام می شود توسط مسئول مناقصه مورد تایید قرار می گیرد. حتی ممکن است شما با این گواهینامه بتوانید محصولات خود را در بازارهای بین المللی به فروش برسانید. ممکن است شما برای وندورلیست شرکت نفت نیاز به اخذ گواهینامه ایزو داشته باشید. شما می توانید از همین مراجع خصوصی اقدام به دریافت ایزو کنید و وارد وندورلیست شرکت نفت شوید.

گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های پیمانکاری جهت ورود به مناقصه می تواند از طریق شرکت های صادر کننده ایزو غیر IAF دریافت شود و ممکن است مورد تایید نیز قرار بگیرد. دقت داشته باشید گواهینامه ایزو که توسط مراجع خصوصی صادر می شود بدون حضور ممیز است و شما می توانید با کمترین هزینه اقدام به اخذ فوری گواهینامه ایزو نمایید.

بیشتر بخوانید: اخذ ایزو برای شرکت در مناقصات.

پرسش و پاسخ در مورد بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر:
بررسی-اصالت-و-اعتبار-گواهینامه-های-ایزو-در-ایران
بررسی-اصالت-و-اعتبار-گواهینامه-های-ایزو-در-ایران

آیا کد رجیستری گواهینامه ایزو دلیل بر اعتبار مرجع صادر کننده ایزو است؟ خیر – تمامی گواهینامه های ایزو (یی) که در ایران توسط شرکت ها صادر می شود دارای کد استعلام هستند ولی الزاماً تمامی مراجع صادر کننده ایزو معتبر نیستند.

چگونه مطمئن شویم گواهینامه ایزو دریافتی اصل است؟ برای بررسی اعتبار گواهینامه ایزو ابتدا باید اعتبار مرجع صادر کننده ایزو را مطمئن شوید و بررسی کنید. مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر باید توسط IAF و نهاد اعتبار دهنده کشور خودشان تایید شوند.

نهادهای معتبر اعتبار دهنده را چگونه پیدا کنیم؟ هر کشور یک یا چند نهاد اعتبار دهنده دارد که این نهادها توسط انجمن IAF معرفی می شوند.

اعتبار ASCB را چگونه بسنجیم؟ سازمان اعتبار دهنده ASCB به صورت خصوصی ایجاد شده است. برای اعتبار سنجی ASCB می توانید از طریق IAF اقدام کنید. در نهایت متوجه می شوید ASCB فاقد اعتبار بین المللی است.

مرجع صدور گواهینامه ایزو معتبر را چگونه شناسایی کنیم؟ برای شناسایی مرجع صدور ایزو (CB) باید مطلع باشید که مرجع صدور تحت اعتبار چه کشوری گواهینامه ایزو صادر می کند و از طریق سایت سازمان اعتبار دهنده همان کشور اقدام به بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو کنید.

آیا گواهینامه های ایزو که دارای هولوگرام هستند معتبر هستند؟ خیر – گواهینامه ایزو اصل فاقد هولوگرام است و دارای مهر برجسته می باشد.

آیا گواهینامه ایزو که استعلام می شود معتبر است؟ خیر – صرف اینکه گواهینامه ایزو شما قابل استعلام است دلیل بر اصل بودن گواهینامه نیست. گواهینامه ایزو اصل باید توسط سایت IAF استعلام شود.

پرسسش

گواهینامه ایزو معتبر را چگونه تشخیص دهیم؟

سازمان بین المللی ایزو در سایت خود به آدرس اینترنتی https://www.iso.org/certification.html در مورد گواهینامه معتبر ایزو مقاله ای منتشر کرده است. در این مقاله سازمان ایزو انجمن اعتبار دهنده بین المللی IAF را معرفی می کند. انجمن IAF نهادهای اعتبار دهنده بین المللی و نهادهای صادر کننده معتبر را معرفی می کند. شما برای بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو باید ابتدا اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو را بررسی کنید.

اعتبار ASCB را چگونه بسنجیم؟

سازمان اعتبار دهنده ASCB به صورت خصوصی ایجاد شده است. برای اعتبار سنجی ASCB می توانید از طریق IAF اقدام کنید.

6 دیدگاه دربارهٔ «بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو»

  1. بازتاب: مرجع صدور گواهینامه ایزو - ایزو فرتاک49382-021

  2. بازتاب: هزینه صدور گواهینامه های ایزو در ایران - ایزو فرتاک021-49382

  3. بازتاب: مشاوره رایگان جهت اخذ گواهینامه ایزو - ایزو فرتاک021-49382

  4. بازتاب: اخذ گواهینامه ایزو فوری و قابل استعلام - ایزو فرتاک49382-021

  5. بازتاب: شرایط تمدید گواهینامه ایزو - ایزو فرتاک021-49382

  6. بازتاب: نحوه ی استعلام گواهینامه ایزو - ایزو فرتاک021-49382

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا