گواهینامه های ملی

گواهینامه پیمانکاران جهت حضور در مناقصات

گواهینامه پیمانکاران جهت حضور در مناقصات به موضوع پیچیده و فرسایشی برای پیمانکارن اعم از (پیمانکار حقیقی یا پیمانکار حقوقی) تبدیل شده است. طی سالیان گذشته پیمانکاران با ارائه گواهینامه های ISO اخذ شده، و رزومه کاری وارد قرارداد با دستگاه دولتی جهت انجام پروژه می شده اند.

taeed-salahiat

گواهینامه صلاحیت پیمانکاران

گواهینامه صلاحیت پیمانکاری مدرکی است که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور (ساجات) برای شرکت های پیمانکار صادر می شود.

taeed-salahiat-imeni

گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاران

هزینه انواع گواهینامه، از مراجع داخلی و خارجی اعلام می شود. بهترین قیمت را تضمین می کنیم.

Imeni-peymankaran (1)

تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

صلاحیت ایمنی پیمانکاران، HSE اداره کار چیست؟ این سوال اغلب مدیران شرکت های پیمانکاری است.

در حال حاضر شرکت های پیمانکاری برای ورود به مناقصات و عقد قرارداد با دستگاه های دولتی ملزم به ارائه گواهینامه صلاحیت پیمانکاری، گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری برای شرکت های خدماتی و گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری شده اند. اخذ این گواهینامه ها و ارائه گواهینامه های مذکور برای شرکت های پیمانکاری چالش هایی به وجود آورده که در ادامه به آن پرداخته می شود.

شرکت های پیمانکاری جهت حضور در مناقصات با توجه به نوع فعالیت ثبت شده در اساسنامه رسمی باید دارای گواهینامه صلاحیت پیمانکاری، تایید صلاحیت پیمانکاری و گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکار باشند. حال سوال اغلب متقاضیان این است که، نحوه اخذ این گواهینامه ها چگونه است؟ و چه شرکت هایی باید اقدام به اخذ این گواهینامه ها کنند؟

اخذ این گواهینامه ها خیلی راحت است ولی به دلیل عدم اطلاعات کافی، اغلب متقاضیان مسیر اشتباه را طی می کنند که باعث فرسایشی شدن این امر می گردد. ما به شما آموزش می دهیم بهترین مسیر برای اخذ این گواهینامه ها چگونه است و روند دریافت گواهینامه پیمانکاران جهت حضور در مناقصات را برای شما ساده می کنیم.

برای این کار بهتر است ابتدا با یکسری قوانین، آیین نامه ها و کلید واژه ها آشنا شوید.

گواهینامه ملی

آیین نامه تشخیص صلاحیت و ارجاع کار به پیمانکار

هیات وزیران در جلسه 06/06/1367 شمسی به استناد ماده 22 قانون برنامه و بودجه کشور و با توجه به نظام فنی همچنین اجرایی، برنامه ههای عمرانی کشور، موضوع تصویب نامه شماره 166 ت 725 مورخ 17/03/1367 آیین تشخیص صلاحیت پیمانکاران و نحوه اجراع کار به آنها را تصویب نمود. لذا مقرر شد دستگاه های اجرایی برای ارجاع کارهای عمرانی از قبیل ساخت مربوط به طرح های عمرانی کشور مقررات و ضوابط موضوع این آیین نامه را اجرایی نمایند.

بخش اول – تشخیص صلاحیت پیمانکاران

پیمانکار به اشخاص حقیقی یا حقوقی حایز شرایط برای انجام عملیات ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی گفته می شود، و دستگاه اجرایی مجاز به ارجاع کارهای مربوطه و عقد قرارداد با آنها است.

  • اشخاص حقیقی:

منظور از اشخاص حقیقی، یک شخص حقیقی است که تابعیت ایرانی دارد و کلیه سهم الشرکه متعلق به شخص حقیقی ایرانی در بخش خصوصی است.

  • اشخاص حقوقی:

منظور از اشخاص حقوقی شرکت ها یا موسساتی است که بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام عملیات عمرانی، تاسیساتی و یا تجهیزاتی به ثبت رسیده باشند. صد در صد سهام یا دارایی اشخاص حقوقی باید متعلق به شخص حقیقی یا حقوقی مندرج در ضوابط بخش تعاونی جمهوری اسلامی ایران باشد.

  • شرکت ها و موسسات دولتی ایرانی:

منظور شرکت ها یا موسساتی است که صد در صد سهام و مالکیت آن به دولت یا موسسه وابسته به دولت (نهاد ها، ارگانهای انقلاب اسلامی، موسسات عمومی عام المنفعه) تعلق دارد.

  • شرکت ها و موسسات مختلط:

      این شرکت ها و موسسات به دو دسته تقسیم می شوند:

     الف) شرکت ها و موسساتی که برای انجام کارها به مدت محدود تاسیس یافته و محاز شناخته می شوند. صد در صد سهام یا دارایی این شرکت ها باید           مشترکاً تحت تملک اشخاص حقیقی ایرانی و یک یا چند دستگاه دولتی باشد. نکته مهم اینکه سهم دستگاه های دولتی باید کمتر از 50% باشد.

      ب) شرکت ها و موسساتی که برای جبران کمبود ظرفیت اجرایی یکسری کارهای خاص تاسیس یافته است. صد در صد دارایی این شرکت ها باید تحت تملک اشخاص حقیقی ایرانی و یک یا چند دستگاه دولتی باشد. نکته مهم اینکه سهم دستگاه دولتی باید بالاتر از 50% باشد.

  • موسسات یا پیمانکاران خارجی:

منظور موسسه یا شرکتی است که توسط شخص حقوقی خارج از ایران جهت انجام کارهای پیمانکاری احراز کرده باشد.

  • گروه پیمانکاران:

منظور اجماع یا مشارکت ثبتی دو شرکت یا موسسه از انواع شرکت های چهار گانه فوق برای انجام کارهای عمرانی و پیمانکاری که سرعت و ماهیت آن نیاز به همکاری دو یا چند شرکت دارد.

پیمانکار کیست؟

پیمانکار شخص حقیقی یا حقوقی است که بر اساس دستورالعمل ذکر شده در بالا دارای شرایط واجد شرایط کاری باشد. پیمانکاران در زمینه های مختلف کاری همانند موارد ذکر شده در زیر می توانند در مناقصات شرکت نمایند.

  • عمومی راه سازی شامل:

زیرسازی و روسازی راه و خیابان – باند و محوطه فرودگاه – محوطه بندر – زیرسازی راه‌آهن – زمینهای بازی و استادیومهای ورزشی روباز -‌محوطه‌سازیهای بزرگ – آماده‌سازی اراضی – احداث ابنیه فنی همراه کار راه و راه‌آهن و خیابان‌سازی شاملپل، آب‌رو، دیوار حفاظتی بهمن‌گیر، تونل و‌جدول – دیوار ساحلی – شمع کوبی – سپر کوبی – کارهای مشابه.

  • آبیاری و زه کشی شامل:

کانال‌های درجه 1 و 2 آبیاری و زهکشی – تسطیح و بازیابی و بهسازی و احیاء اراضی – بند و سیل برگردان – سدهای انحرافی و سدها کوچک‌مخزنی – شبکه انهار درجه 3 و 4 توزیع آب کشاورزی و یا جمع‌آوری آبهای سطحی و فاضلاب‌ها – احداث ایستگاه‌های پمپاژ و ساختمان مخازن آب‌و تأسیسات آبگیری مربوط به این رشته – تهیه و نصب یا نصب انواع تجهیزات و ساختمان سازه‌های فنی برای توزیع و انتقال آب – حوضچه‌ها،‌استخرها و کانال‌های پرورش و تکثیر ماهی – کارهای مشابه.

  • تاسیسات شهری شامل:

‌شبکه توزیع آب و گاز و جمع‌آوری فاضلاب شهری و روستایی – عملیات تأسیساتی تصفیه‌خانه و تلمبه‌خانه‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و‌صنعتی – خازن فلزی آب – کارهای مشابه.

  • ابنیه شامل:

احداث ساختمانهای مسکونی، اداری، بهداشتی درمانی، ورزشی، آموزشی، صنعتی نظامی، تجاری، فرهنگی، مذهبی، تفریحی و دیگ ساختمانهای‌عمومی – انبارهای و آشیانه فلزی – تعمیرگاه‌ها – جایگاه‌های بنزین – پارکینگ – ایستگاه راه‌آهن و ترمینال‌های حمل و نقل و فرودگاه‌ها – کارهای‌ساختمانی تصفیه‌خانه‌ها – سیلو – محوطه‌سازیهای همراه با کارهای فوق – کارهای مشابه.

  • تاسیسات و تجهیزات ابنیه:

‌تهیه و نصب و یا نصب تأسیسات سرد و یا گرم‌کننده ابنیه تهیه و نصب یا نصب تأسیسات برق و آب و فاضلاب و گاز و تلفن و الکترونیک ابنیه (‌شامل‌تهیه و نصب دستگاه‌های اضطراری مربوط) – تهیه و نصب یا نصب تأسیسات و تجهیزات آشپزخانه، رختشویخانه، آزمایشگاه، بیمارستان، رستوران و‌سلف سرویس، آسانسور، پله برقی، بالابر و نقاله – هر نوع نگهداری و راهبری و سرویس کلیه تأسیسات و تجهیزات مذکور – کارهای مشابه.

  • توزیع و انتقال نیرو:

شبکه برق محوطه احداث شبکه برق شهری و روستایی و نیز شبکه توزیع و انتقال نیرو تا 33 کیلو ولت همراه با ساختمانهای پستهای مربوطه -‌نگهداری و راهبری و سرویس تأسیسات برقی فوق‌الذکر – کارهای مشابه.

  • ابنیه سنگین فلزی:

‌آشیانه‌ها و انبارها و پلهای بزرگ فلزی – اسکلت‌های فلزی ساختمانهای مرتفع و یا ساختمان‌های فلزی با روش اجرای خاص – سیلوها و مخازن بزرگ‌فلزی – پل بیلی – پل فلزی معلق – برجهای مرتفع مخابرات تلویزیون، دیده‌بانی و مراقبت – دکلهای حفاری – کارهای مشابه.

  • ابنیه بتنی شامل:

سازه‌ها بزرگ و یا خاص بتونی با روش اجرای پیش ساخته و صنعتی درجا – اسکلت های بزرگ بتونی – ساختمان آپارتمانهای مرتفع بتونی پارکینگ چند‌طبقه و یا زیرزمینی و ایستگاه مترو پناه‌گاه‌ها و آشیانه‌ها و انبارهای مهمات بتونی – پلهای بتونی یا شیوه اجرایی خاص – سیلوها و منابع و مخاز بزرگ‌بتونی – انجام کارهای ساختمانی تصفیه‌خانه‌های بزرگ آب و فاضلاب – فوندانسیون بتونی برای انواع کارخانجات و تأسیسات صنعتی – کارهای‌مشابه.

  • اسکله و بندر سازی:

‌بندرسازی (‌احداث اسلکه و موج‌شکن و لایروبی) – دیوارهای بزرگ ساحلی – تأسیسات دریایی ساخت و تعمیر کشتی (‌مثل حوضچه‌های خشک) -‌کارهای مشابه.

  • احداث تونل شامل:

‌تونل‌های انتقال آب یا فاضلاب، راه و راه‌آهن، معادن و مترو – سالن‌های زیرزمینی برای نیروگاه‌ها، مترو و معادن – کارهای مشابه.

  • انجام کلیه خدمات عمومی شامل:

کترینگ و آشپزخانه، انتظامی و حفاظتی، کارخانجات تولیدی، فضای سبز و باغبانی، حمل و نقل عمومی، تامین نیروی انسانی، تاسیسات ساختمانی و اداری، خدمات عمومی و چاپ و تکثیر.

  • شرکت های مشاوره ای.
  • کشاورزی شامل:

‌جنگل‌کاری و درخت‌کاری – بهسازی و اصلاح اراضی – احداث حوضچه‌ها و استخرهای پرورش و تکثیر ماهی – مالچ‌پاشی و تثبیت شن روان -‌عملیات به زراعی – کاشت و داشت و برداشت محصولات عمده و استراتژیک – مرتع‌داری و ایجاد مراتع دست کاشت – کارهای دامپزشکی – ایجاد‌فضای سبز و نگهداری آن – کارهای دامپروری شامل (‌مرغ‌داری، گاوداری، زنبورداری، گوسفندداری) – شیلات و آبزیان – کارهای مشابه.

  • شرکت های انفورماتیک.

شرکت هایی که به عنوان پیمانکار در حوزه های ذکر شده فعالیت می کنند غیر از گواهینامه ایزو باید اقدام به اخذ گواهینامه صلاحیت پیمانکاری، گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری و HSE از اداره کار نمایند. در حالی که اخذ گواهینامه های نام برده شده بسیار راحت می باشد ولی عموم پیمانکاران با آن چالش دارند. ادامه مقاله در مورد این سه گواهینامه توضیح می دهیم.

گواهینامه صلاحیت پیمانکاری چیست؟

براساس مصوبه شماره 27506ت/38326 در تاریخ 05/09/1381 دولت شرکت های پیمانکاری را به دو دسته فنی مهندسی و خدماتی تقسسیم بندی کرده است. شرکت های فنی مهندسی که گروه اعظم پیمانکاران را تشکیل می دهند باید جهت احراز صلاحیت فنی، اجرایی و کیفی خود توسط سازمان برنامه و بودجه کشور احراز صلاحیت شوند.

Imeni-peymankaran (1)

شرکت های فنی مهندسی در چند شاخه توسط ساجات رتبه بندی می شوند که به شرح زیر می باشد.

  • رتبه پیمانکاری: رتبه پیمانکاری برای عموم شرکت های پیمانکاری در حوزه ساخت و ساز، مرمت و بازسازی، احداث سد و تونل. رتبه پیمانکاری از رتبه 1 پیمانکاری شروع و تا رتبه 5 پیمانکاری ادامه دارد. رتبه یک پیمانکاری بهترین رتبه بندی شرکت ها و رتبه پنج پیمانکاری ضعیف ترین رتبه بندی شرکت ها می باشد.

شرکت های پیمانکاری در ابتدا می توانند اقدام به اخذ رتبه 5 پیمانکاری کرده و پس از یک سال اقدام به ارتقاء رتبه نمایند.

  • رتبه تاسیسات: رتبه بندی تاسیسات برای شرکت هایی که در حوزه تعمیر و تاسیسات صنعتی سنگین، سبک و خانگی سنگین و سبک فعالیت می کنند توسط سازمان برنامه و بودجه انجام می گردد.

رتبه بندی تاسیسات از رتبه 1 الی رتبه 5 می باشد.

  • رتبه انفورماتیک: شرکت های پیمانکار در حوزه کامپیوتر، برنامه نویسی، نصب و راه اندازی و در کل IT فعال هستند توسط سازمان برنامه و بودجه رتبه بندی می شوند.

رتبه بندی انفورماتیک از رتبه یک انفورماتیک الی رتبه هفت انفورماتیک می باشد.

  • رتبه مشاور: رتبه بندی مشاوران نیز توسط سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می شود. شرکت های مشاور از رتبه 3 الی رتبه 1 رتبه بندی می شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله گواهینامه صلاحیت پیمانکاری مراجعه نمایید.

گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری چیست؟

براساس مصوبه شماره 27506ت/38326 در تاریخ 05/09/1381 دولت جمهوری اسلامی ایران شرکت های پیمانکاری که در حوزه هایی با کارهای سبک تر فعالیت می کنند را طی هفت دسته معرفی نمود.

این شرکت ها که به اسم شرکت های خدمات دهنده معرفی شده اند باید توسط اداره کار استان ها تایید صلاحیت شوند. اداره کار استان ها از لحاظ کمی، محل فیزیکی ثبتی شرکت، مدارک ثبتی شرکت، لیست حقوق و دستمزد کارکنان و تعداد نفرات مشغول در شرکت، شرکت ها را تایید صلاحیت می کند.

مدرک تحصیلی مدیرعامل، لیست بیمه، تعداد نفرات تحت لیست بیمه و نوع فعالیت شرکت در رتبه بندی تایید صلاحیت پیمانکاری موثر است.

رتبه بندی تایید صلاحیت پیمانکاری برای هفت صنف (کترینگ، آشپزخانه و محل های پخت، پز و توزیع غذا، تامین نیروی انسانی، چاپ و تکثیر، تعمیر ماشین آلات اداری، خدمات عمومی، فضای سبز، نگبانی و انتظامی، تعمیر و نگهداری، حمل و نقل عمومی و ساخت و مونتاژ پله برقی و آساسنسور) انجام می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری شرکت های خدماتی مراجعه نمایید.

taeed-salahiat-imeni

گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری چیست؟

به استناد تبصره ماده (2) آئین نامه شورای عالی حفاظت فنی که در تاریخ 05/03/1389 به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی وقت رسید، همچنین دستورالعمل اجرایی آیین نامه ایمنی امور پیمانکاری، تمامی دستگاه های دولتی موظف به عقد قرارداد با پیمانکارانی شده اند که دارای گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی باشند.

گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی ممکن است توسط مسئول مناقصه یا متقاضی با نام های متفاوتی همانند (گواهینامه HSE اداره کار، گواهینامه تعیین صلاحیت ایمنی شرکت ها یا گواهینامه ایمنی اداره کار) نامیده شود.

این گواهینامه همانند گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری توسط اداره کار استان ها صادر می شود. اداره کار استان ها مبحث اجرای ایمنی در پیمان های فعال را بررسی کرده، بنابراین مباحث ایمنی برای بازرس اداره کار اهمیت ویژه ای دارد.

نکته مهم اینکه برای صدور گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی بازرسی ها توسط بازرس اداره کار در پیمان انجام می شود. بنابراین شرکت متقاضی باید حتما دارای کارگاه فعال باشد.

چنانچه شرکت متقاضی HSE اداره کار پیمان فعال برای بازرسی ندارد و مدارک کامل جهت اخذ گواهینامه را داشته باشد، نامه موقت دوماهه توسط اداره کار برای متقاضی صادر می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی مقاله تایید صلاحیت ایمنی اداره کار مطالعه گردد.

گواهینامه شرکت های پیمانکاری جهت حضور در مناقصات

آیا شما به عنوان پیمانکار می خواهید با یک دستگاه دولتی یا نیمه دولتی قرارداد منعقد نمایید. پس نیاز دارید گواهینامه صلاحیت پیمانکاری، گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری و گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری را دریافت نمایید.

آیا شما می دانید به کدام گواهینامه نیاز دارید تا وارد قرارداد با دستگاه دولتی شوید. این موضوع مربوط به زمینه فعالیت شرکت شما می شود. زمینه فعالیت ذکر شده در اساسنامه ثبتی مربوط به به صلاحیت پیمانکاری است یا تایید صلاحیت پیمانکاری.

تمامی شرکت ها برای ورود به مناقصه باید تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری را داشته باشند. منتها قبل از اخذ این گواهینامه باید دارای یکی از دو گواهینامه صلاحیت پیمانکار یا تایید صلاحیت پیمانکاری باشند.

یک استثناء هم وجود دارد. کارخانجات تولیدی یا مونتاژ کاری که دارای مجوز از وزارت صمت باشند می توانند بدون نیاز به اخذ صلاحیت پیمانکاری یا تایید صلاحیت پیمانکاری اقدام به اخذ تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری نمایند.

مجوز بهره برداری و مونتاژ نیز باید به تایید اداره کار استان رسیده باشد.

برچسب ها: گواهینامه های ملی، گواهینامه پیمانکاران، شرکت های پیمانکاری، حضور در مناقصات، پیمانکار حقیقی

پیمایش به بالا