اخذ مدرک معتبر HSE-MS

اخذ مدرک معتبر HSE-MS یا اخذ گواهینامه معتبر HSE، آیا این همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید؟

اخذ مدرک معتبر HSE-MS یا اخذ گواهینامه معتبر HSE، آیا این همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید؟

اخذ مدرک معتبر HSE-MS
اخذ مدرک معتبر HSE-MS

HSE-MS استاندارد سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت شغلی و حفاظت از محیط زیست است. بنابراین شما با پیاده سازی الزامات استاندارد HSE در پروژه های کاری خود، تعهد خود را به محیط زیست و کارمندان همچنین ذینفعان به اثبات رسانده اید.

اخذ مدرک معتبر HSE-MS درخواست اغلب شرکت های پیمانکار جهت حضور در مناقصات است. اما گواهینامه HSE با عناوین مختلفی در ایران عنوان می شود. بنابراین ابتدا می پردازیم به انواع مدرک HSE، سپس به اخذ مدرک معتبر HSE-MS برای شرکت ها.

لطفا با ما همراه شوید.

تعریف HSE-MS چیست؟

Health, Safety and Environment Management System به معنای سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست است. این طرحی است که جنبه های عملی حفاظت از محیط زیست، بهداشت و ایمنی در مشاغل را مطالعه و اجرا می کند.

تعریف HSE-MS چیست؟

به عبارت ساده، این همان کاری است که سازمان ها باید انجام دهند تا مطمئن شوند که فعالیت های آنها به کسی آسیب نمی رساند. معمولاً کیفیت – تضمین کیفیت و کنترل کیفیت – برای تشکیل بخش شرکت به نام HSQE به هم پیوسته است.

از نقطه نظر ایمنی، شامل ایجاد تلاش‌ها و رویه ‌های سازمان‌ یافته برای شناسایی خطرات محیط کار و کاهش تصادفات و قرار گرفتن در معرض موقعیت‌ها و مواد مضر است. همچنین شامل آموزش پرسنل در زمینه پیشگیری از حوادث، واکنش به حوادث، آمادگی اضطراری و استفاده از لباس و تجهیزات حفاظتی می باشد.

سلامت بهتر در قلب آن باید توسعه فرآیندهای ایمن، با کیفیت بالا و سازگار با محیط زیست، شیوه های کاری و فعالیت های سیستماتیک باشد، که از خطر آسیب به افراد به طور کلی، اپراتورها یا بیماران جلوگیری نماید یا کاهش دهد.

 از نقطه نظر زیست محیطی، این شامل ایجاد یک رویکرد سیستماتیک برای پیروی از مقررات زیست محیطی، مانند مدیریت پسماند یا انتشار گازهای گلخانه ای در تمام مسیر برای کمک به سایت در کاهش ردپای کربن شرکت است.  

الزامات نظارتی نقش مهمی در نظم و انضباط HSE ایفا می کند و مسئولان HSE باید مقررات مربوط به HSE را شناسایی و درک کنند که پیامدهای آن باید به مدیریت اجرایی اطلاع داده شود تا شرکت بتواند اقدامات مناسب را اجرا کند.

HSE-MS اساس هر دو سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001 و سری ارزیابی ایمنی و بهداشت شغلی ISO 45001 است. اگر قرار باشد دو مجموعه استاندارد در هر مجموعه طراحی و اجرا شود، گفته می شود که مجموعه HSE را پیاده سازی کرده است. با توجه به تمایل مجموعه ها به اجرای دو استاندارد، الگویی برای تلفیق این دو استاندارد ایجاد شد. بنابراین ترکیب دو استاندارد ISO 14001 و ISO 45001 را مدل HSE یا HSE MS می نامند.

انواع مدرک HSE:

مدرک HSE الزامات ایمنی شغلی، بهداشت شغلی و نگهداری از محیط زیست را بیان می کند. بنابراین این مباحث برای دولت ها همچنین کارفرمایان بسیار مهم هستند. نیروی کاری زمانی می تواند برای کارفرما مفید باشد که از سلامت کامل برخودار باشد، کارفرما موظف است موارد بهداشتی و ایمنی را برای نیروی کار خود ایجاد نماید.

انواع مدرک HSE

بنابراین شرکت ها نیاز دارند گواهینامه HSE-MS را دریافت کنند. شرکت ها باید یک نفر افسر ایمنی داشته باشند که دارای گواهینامه HSE باشد. مسئول ایمنی نیز باید دارای مدرک HSE باشد. پس بنابراین به انواع مدرک HSE پرداخته می شود.

گواهینامه HSE به نام اشخاص:

اشخاص حقیقی می توانند اقدام به اخذ مدرک معتبر HSE-MS نمایند. معمولاً افسران ایمنی کارگاه یا مسئولان ایمنی کارگاه برای تکمیل رزومه یا قوی تر کردن رزومه کاری خود اقدام به اخذ مدرک معتبر HSE-MS (به نام شخصی) می نمایند.

نکته مهمی که عموماً متقاضیان سوال دارند اینکه، مجموعه مهندسی ایزو فرتاک دوره مربوط به مدرک HSE را برگزار نمی کند و آزمونی جهت صدور گواهینامه HSE گرفته نمی شود. بلکه براساس مدارک تحصیلی و مستنداتی که متقاضی برای ما از طریق واتساپ ارسال می کند، گواهینامه HSE-MS را صادر می کند.

افسران ایمنی که در کارگاه های ساختمانی به عنوان مسئول ایمنی فعالیت می کنند می توانند اقدام به اخذ مدرک معتبر HSE-MS نمایند. این مدرک مورد تایید سازمان فنی مهندسی می باشد. البته برخی از مهندسان ناظر ممکن است این مدرک را تایید نکنند. بنابراین شما باید از محلی که مهندس ناظر اعلام کرده اقدام به اخذ مدرک معتبر HSE-MS نمایید.

گواهینامه HSE ویژه مسئولین ایمنی:

شرکت ها برای اخذ مجوز تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری ملزام هستند مسئول ایمنی مورد تایید اداره کار برای پروژه های فعال معرفی نمایند. گواهینامه های مسئول ایمنی با گواهینامه HSE متفاوت است که معمولاً متقاضیان این دو مدرک را اشتباه عنوان می کنند.

گواهینامه HSE برای اشخاص که در بالا توضیح داده شد توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو صادر می شود. ولی گواهینامه مسئول ایمنی توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی صادر می شود.

گواهینامه مسئول ایمنی ویژه مسئولین ایمنی کارگاه شامل دو گواهینامه دوره 40 ساعته ایمنی و بهداشت و گواهینامه دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک می باشد.

متقاضیانی که درخواست این گواهینامه را دارند باید دوره های مربوطه را توسط مرکز تحقیقات برگزار می شود را بگذرانند، سپس آزمون گرفته می شود و چنانچه در آزمون نمره قبولی دریافت کنند، گواهینامه های اعلام شده صادر می شود.

گواهینامه دوره 40 ساعته و 16 ساعته که به عنوان مدرک HSE توسط متقاضیان اعلام می گردد توسط مرکز تحقیقات صادر و توسط سایت اداره کار استعلام می شود.

گواهینامه HSE اداره کار:

گواهینامه HSE-MS با گواهینامه HSE که اداره کار ایران صادر می کند کاملاً متفاوت است. گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران، HSE اداره کار توسط اداره کار استان ها بر اساس مسائل ایمنی پیمان ها صادر می شود. این گواهینامه و روند دریافت این گواهینامه کاملاً متفاوت است نسبت به اخذ مدرک معتبر HSE-MS.

اگر شرکت شما جهت حضور در مناقصه نیاز به اخذ گواهینامه HSE اداره کار دارد، پیشنهاد می شود مقالات مربوط به گواهینامه ملی مطالعه گردد.

تا اینجای مقاله در مورد استاندارد HSE-MS و انواع مدرک HSE در ایران صحبت شد. اگر سازمان شما نیاز به اخذ گواهینامه HSE-MS دارد، باید روند مربوط به اخذ این گواهینامه توسط مراجع صدور گواهینامه HSE انجام می شود.

لطفاً به ادامه مقاله توجه فرمایید.

اخذ مدرک HSE-MS:

در بالا با انواع مدرک معتبر HSE-MS آشنا شدید. شرکت ها فارغ از نوع فعالیت خود می توانند اقدام به اخذ مدرک معتبر HSE-MS نمایند. همانطور که در تعریف HSE-MS مشخص شد، استاندارد HSE مباحث ایمنی و بهداشت و حفاظت از محیط زیست را بررسی می کند.

اخذ مدرک HSE-MS

گواهینامه HSE-MS اغلب توسط شرکت های پیمانکاری که دارای پیمان فعال هستند درخواست می شود. عمده متقاضیان اخذ مدرک معتبر HSE-MS شرکت های پیمانکار فعال در حوزه نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی هستند یا شرکت های راه سازی و ساختمانی.

آیا سازمان شما نیاز به اخذ گواهینامه معتبر HSE دارد؟ بنابراین شما باید بدانید گواهینامه HSE صادر شده دارای چه اعتباری است.

در ابتدا می پردازیم به روند اخذ مدرک معتبر HSE-MS، سپس در مورد نهادهای صادر کننده گواهینامه HSE اطلاع رسانی می شود.

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه HSE:

8 جزء کلیدی سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (OHS) برای شرکت های ایرانی در هر اندازه و در همه بخش ها اولویت اصلی است.

گزارش حوادث جدی یک تعهد قانونی است و کاهش خطرات کارگران یک امتیاز اخلاقی، اخلاقی و قانونی برای همه سازمان‌ها است. به همین دلیل است که شرکت‌های بیشتری نسبت به قبل به طور فعال به دنبال راه‌ هایی برای بهبود سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای خود هستند یا در صورت نداشتن مقررات فعلی، یکی را پیاده‌سازی می‌کنند.

مدل استاندارد HSE-MS بر اساس 8 اصل زیر می باشد:

  • رهبری و تعهد مدیریت.
  • سیاست و اهداف استراتژیک.
  • سازمان، مسئولیت ها، منابع، استاندارد ها و مستندات.
  • مدیریت مخاطرات و اثرات.
  • برنامه ریزی و رویه ها.
  • اجرا و نظارت بر عملکرد.
  • حسابرسی.
  • بررسی.
راهی برای کنترل و توزیع اسناد به روز:

هر سیستم HSE به راهی برای توزیع اسناد به روز بین افراد مناسب نیاز دارد. ایجاد پروتکل ها در این زمینه کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که کارکنان همیشه به اطلاعات ایمنی فعلی و صحیح دسترسی دارند.

    چک لیست های بازرسی ایمنی:

ایجاد چک لیست های بازرسی ایمنی اهداف بسیاری را دنبال می کند. آنها یک خط پایه برای کیفیت بازرسی ها ایجاد می کنند بدون توجه به اینکه چه کسی آنها را انجام می دهد، می تواند مدت زمان لازم برای انجام بازرسی ها را کاهش دهد، و داده هایی را در مورد زمینه های ایمنی ارائه می دهد که در طول زمان در حال بهبود یا کاهش هستند. .

    ارزیابی ریسک:

ارزیابی ریسک به شما کمک می‌کند از کارمندان در برابر آسیب‌های احتمالی و کسب‌وکارتان در برابر جریمه‌های قانونی بالقوه محافظت کنید. پس از شناسایی خطرات احتمالی برای کارگران خود، می توانید زمینه های عدم رعایت ایمنی را تعیین کرده و راه حل هایی را ابداع و اجرا کنید.

    طرح واکنش اضطراری:

اگرچه ما امیدواریم که هرگز مجبور نباشید از یک طرح واکنش اضطراری استفاده کنید، همیشه بهتر است که یک طرح در محل داشته باشید تا اینکه در مواقع اضطراری از آن استفاده کنید.

 قانون برنامه‌های واکنش اضطراری را ملزم می‌کند که شامل نحوه گزارش وضعیت اضطراری، روش‌های تخلیه و نقاط تجمع، روش‌های تعطیل کردن عملیات پروژه، وظایف نجات و پزشکی برای کارگرانی که برای انجام آن‌ها گماشته شده‌اند، و اطلاعات تماس برای افرادی که اطلاعات بیشتری دارند، باشد. علاوه بر این، طرح‌های واکنش اضطراری می‌تواند حاوی اطلاعاتی در مورد بیمارستان‌ها و خدمات پزشکی محلی و روش‌های تخلیه پزشکی باشد.

    برنامه آموزشی و سیستم مستندسازی:

برنامه‌های آموزشی ایمنی کارکنان می‌تواند شامل تمرین‌های آتش‌سوزی، شبیه‌سازی تصادفات و حتی کمک‌های اولیه به آموزش‌های پزشکی پیشرفته باشد. انواع دیگر آموزش شامل استفاده صحیح از PPE، ایمنی لیفتراک و مدیریت زباله های خطرناک است. در حالی که قوانین نیازی به مستندسازی همه انواع آموزش ندارند، بهترین روش حفظ مستندات است. این یادداشت ها می توانند هنگام برنامه ریزی آموزش های آینده مفید باشند.

    خط مشی و برنامه حسابرسی داخلی:

ممیزی سلامت و ایمنی راه عالی دیگری برای اطمینان از رعایت قوانین ایمنی و همچنین شناسایی نقاط قوت و ضعف در سیستم مدیریت HSE شما است. حسابرس داخلی یا خارجی می تواند حسابرسی را انجام دهد و مهم نیست که کدام مسیر را انتخاب می کنید، حسابرسی باید به طور منظم انجام شود. از اسناد ممیزی می توان برای مقایسه بهبودها و مسائل سال به سال، شناسایی روندها و ایجاد ابتکارات ایمنی جدید بر اساس داده های حسابرسی استفاده کرد.

    مدیریت انطباق با مقررات:

عدم رعایت الزامات HSE می تواند عواقب جدی از نظر مسئولیت مالی، شهرت سازمانی، و در برخی موارد توانایی ادامه عملیات داشته باشد. وجود مکانیزمی برای اطلاع رسانی و رعایت مقررات و استانداردهای موجود بسیار مهم است. همچنین بسیار مهم است که در جریان قوانین جدید یا در حال تحولی باشید که بر عملیات شما تأثیر می گذارد. خودارزیابی یا ارزیابی انجام شده توسط یک طرف خارجی ابزار خوبی برای تعیین سطح انطباق است.

    معیارهای عملکرد قابل اندازه گیری:

هر کسب و کاری برای بهبود نتایج خود به معیارهای عملکرد متکی است و بخش های HSE نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این معیارها به شناسایی مناطقی که نیاز به بهبود دارند و همچنین روندها در طول زمان کمک می کند. شاخص های کلیدی عملکرد برای سلامت، ایمنی و محیط زیست عبارتند از:

  • نرخ زمان از دست رفته (LTR)
  • نرخ کل تصادفات (TAR)
  • مجموع صدمات قابل ثبت
  • روزهای کاری پس از آخرین حادثه
  • جلسات منظم و استراتژی ارتباطات

ایجاد یک برنامه جلسات ثابت برای کارکنان بهداشت، ایمنی و محیط زیست برای بازنگری استراتژی های HSE فعلی و اجرای موفقیت آمیز ابتکارات جدید کلیدی است. علاوه بر این، قرار دادن یک برنامه ارتباطی واضح، همکاری را تقویت می کند و سردرگمی را در مواقع اضطراری کاهش می دهد. جلسات کارکنان HSE را به صورت هفتگی یا دوهفته ای برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید که یک رهبر جلسه تعیین کرده و دستور کار تهیه کنید تا از جلسات کارآمد و موثر اطمینان حاصل کنید.

 بررسی منظم مدیریت:

هر سیستم مدیریت HSE باید مورد بازنگری قرار گیرد تا تأیید شود که اهداف فعلی برآورده شده اند و ابتکارات جدیدی در حال انجام است. بررسی سیستم مدیریتی و تیم شما توسط رهبری ارشد باید به طور منظم انجام شود. این کار کارکنان و سیستم را پاسخگو نگه می‌دارد و فرصتی را برای بحث بین پرسنل ایمنی و مدیریت بالا فراهم می‌کند.

اگر درخواست اخذ مدرک معتبر HSE-MS دارید و یا نیاز دارید عملکرد HSE خود را بهبود بخشید، لطفاً همین الان با ما تماس بگیرید.

مرجع صدور گواهینامه HSE:

بعد از آنکه سازمان شما الزامات استاندارد HSE را پیاده سازی نمود و خود را آمده حسابرسی کرد، حالا شما باید اقدام به انتخاب مرجع صدور گواهینامه HSE نمایید.

مرجع صدور گواهینامه HSE

اخذ مدرک معتبر HSE-MS فقط توسط نهادهایی امکان پذیر است که گواهینامه ایزو را صادر می کنند. بنابراین شما برای انتخاب دو راهکار دارید.

انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو معتبر تحت نظارت انجمن اعتبار دهنده IAF. این مراجع توسط سایت WWW.IAF.NU قابل شناسایی هستند. نهادهای صادر کننده ایزو معتبر نیز اقدام به صدور گواهینامه HSE معتبر می کند.

گواهینامه HSE صادر شده توسط CB معتبر، دارای بالاترین سطح اعتبار گواهینامه در ایران می باشد.

تعداد زیادی از مراجع به صورت خصوصی گواهینامه HSE-MS را صادر می کنند. اغلب این مراجع اعلام می کنند گواهینامه HSE بین المللی صادر می کنند. در صورتیکه گواهینامه HSE صادر شده فاقد اعتبار بین المللی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اعتبار مرجع صدور گواهینامه HSE پیشنهاد می شود مقاله زیر مطالعه گردد.

بیشتر بخوانیم: نحوه تشخیص گواهینامه اصلی از جعلی.

بیشتر بخوانیم: دانلود طرح HSE PLAN.

مقالات مرتبط:

دریافت مدرک مسئول ایمنی، HSE افسر ایمنی

صدور گواهینامه ایزو معتبر در ایران

طرح HSEPLAN (اچ اس ای پلن) چیست

مرجع صدور گواهینامه HSE

پرسش های متداول

تعریف HSE-MS چیست؟

Health, Safety and Environment Management System به معنای سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست است. این طرحی است که جنبه های عملی حفاظت از محیط زیست، بهداشت و ایمنی در مشاغل را مطالعه و اجرا می کند.

آیا اشخاص حقیقی می توانند اقدام به اخذ مدرک معتبر HSE-MS نمایند؟

اشخاص حقیقی می توانند اقدام به اخذ مدرک معتبر HSE-MS نمایند. معمولاً افسران ایمنی کارگاه یا مسئولان ایمنی کارگاه برای تکمیل رزومه یا قوی تر کردن رزومه کاری خود اقدام به اخذ مدرک معتبر HSE-MS (به نام شخصی) می نمایند.

1 دیدگاه دربارهٔ «اخذ مدرک معتبر HSE-MS»

  1. بازتاب: هزینه صدور گواهینامه های ایزو در ایران - ایزو فرتاک021-49382

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا