صدور گواهینامه HACCP

صدور گواهینامه HACCP

صدور گواهینامه HACCP، اخذ گواهینامه HACCP، مرجع صدور گواهینامه HACCP، اخذ گواهینامه HACCP معتبر.

شرایط دریافت گواهینامه HACCP، مدت زمان دریافت گواهینامه HACCP یا ممیز استاندارد HACCP. آیا شما برای شرکت خود نیاز به دریافت گواهینامه HACCP دارید؟ ممکن است شما هم یکی از این کلمات را در گوگل سرچ کنید تا شرکت صادر کننده گواهینامه HACCP معتبر را شناسایی کنید.

صدور گواهینامه HACCP
صدور گواهینامه HACCP

شما برای انتخاب مرجع صدور گواهینامه HACCP و دریافت این گواهینامه باید خود را آماده کرده باشید. قبل از انتخاب مرجع صدور گواهینامه HACCP باید به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • آیا الزامات سیستم ارزیابی خطر و ریسک مواد غذایی را پیاده سازی کرده اید؟
  • آیا مستندات استاندارد HACCP در شرکت شما پیاده سازی شده است؟
  • آیا مرجع صدور گواهینامه HACCP را انتخاب کرده اید؟
  • آیا از سطح سخت گیری مرجع صدور جهت دریافت گواهینامه HACCP اطلاع دارید؟

ما می خواهیم توسط مقاله “صدور گواهینامه HACCP” اطلاعات کاملی در مورد آنچه شما برای دریافت گواهینامه HACCP نیاز دارید، برای شما مکتوب کنیم. شما با مطالعه مقاله می دانید که باید از کجا شروع کنید و چطور مرجع صدور گواهینامه HACCP را انتخاب کنید و سطح اعتبار مرجع صدور را چگونه بسنجید.

برای اخذ گواهینامه HACCP و دریافت گواینامه معتبر HACCP (گواهینامه حسپ) شما باید ابتدا طرح HACCP خود را آماده کنید. چنانچه اطلاعاتی در مورد این طرح ندارید پیشنهاد می شود مقاله “طرح HACCP چیست؟” را مطالعه کنید. مقاله طرح HACCP به شما کمک می کند درک صحیحی از نگارش HACCP PLAN مربوط به نوع فعالیت سازمان خود داشته باشید.

برای دریافت گواهینامه HACCP شما باید چند مرحله را پشت سر بگذارید. این مراحل به شرح زیر است.

  1. پیاده سازی الزامات استاندارد HACCP (گواهینامه حسپ).
  2. ممیزی داخلی و رفع و رجوع مسیرهای انحرافی بر اساس چرخه PDCA.
  3. انتخاب مرجع صدور گواهینامه HACCP.
  4. بررسی اعتبار مرجع صدور گواهینامه HACCP.
  5. انجام فرآیند ممیزی توسط تیم حسابرسی مرجع صادر کننده گواهی HACCP (گواهینامه حسپ).
  6. صدور گواهینامه HACCP.

گواهینامه HACCP (گواهینامه حسپ) که توسط مراجع صادر کننده بین المللی یا خصوصی صادر می شود اعتبار سه ساله داشته و سالیانه سازمان اخذ کننده این گواهینامه باید اقدام به تمدید نماید. چنانچه سالیانه گواهینامه HACCP تمدید نشود، مرجع صدور گواهینامه HACCP را اکسپایر و سازمان دریافت کننده حق استفاده از این گواهینامه را ندارد.

بیشتر بخوانید: اصول HACCP و دستورالعمل های کاربردی.

مرحله نخست جهت صدور گواهینامه HACCP، پیاده سازی:

سازمان ها برای دریافت گواهینامه HACCP باید ابتدا اقدام به پیاده سازی الزامات استاندارد HACCP نمایند. هفت مرحله اساسی برای رعایت HACCP را که برای تجارت غذایی شما ضروری است، ما در اینجا مکتوب می کنیم.

مرحله نخست جهت صدور گواهینامه HACCP، پیاده سازی
مرحله نخست جهت صدور گواهینامه HACCP، پیاده سازی

HACCP مخفف Hazard Analysis and Critical Control Points (تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی) است و یک سیستم مدیریت ایمنی غذا در سطح جهانی است. هدف آن جلوگیری موثر از خطرات ناشی از خطرات بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی در تمام مراحل چرخه زندگی یک غذا، از مواد خام تا مصرف است.

در ابتدا این مفهوم توسط ناسا برای اطمینان از تولید، پردازش و ذخیره‌سازی غذاهای ایمن مناسب برای فضا توسعه یافت. از دهه 1960، HACCP به عنوان استاندارد بالفعل برای ایمنی و کیفیت جهانی غذا در تجارت جهانی مواد غذایی پذیرفته شده است. به این ترتیب، در قوانین مربوطه بسیاری از کشورها معرفی شده است.

بیایید به اصول HACCP بپردازیم تا به تنظیم برنامه خود کمک کنیم.

1. تجزیه و تحلیل خطر را انجام دهید

شما باید فرآیند خود را بررسی کنید و شناسایی کنید که در آن خطرات قابل توجهی برای ایمنی مواد غذایی ممکن است رخ دهد. خطرات می تواند بیولوژیکی (باکتری، قارچ)، شیمیایی (سم) یا فیزیکی (فلز، شیشه) باشد. خطر نسبی هر خطر باید ارزیابی شود و شما باید روش هایی را برای پیشگیری، حذف یا کنترل خطرات ارائه دهید.

2. نقاط کنترل بحرانی را شناسایی کنید

نقاط کنترل بحرانی مراحلی در فرآیند شما هستند که در آنها می توان اقدامات کنترلی را اجرا کرد و از خطرات جلوگیری، حذف یا به سطوح قابل قبول کاهش داد.

زمانی که یک خطر در مرحله بعدی قابل کنترل نباشد، یک مرحله را یک نقطه کنترل بحرانی در نظر می گیرید. تعداد نقاط کنترل بستگی به فرآیند فردی شما دارد. می توان چندین خطر را با یک نقطه کنترل بحرانی کنترل کرد یا استفاده از چندین خطر برای کنترل یک خطر ضروری است.

3. ایجاد محدودیت های بحرانی

گام بعدی ایجاد محدودیت های بحرانی برای نقاط کنترل است. آنها یک سطح حداکثر یا حداقل را ارائه می دهند که باید رعایت شود. تحقیقات علمی یا استانداردهای نظارتی اساس آنها را تشکیل می دهد.

معیارهای این محدودیت ها اغلب شامل دما، سطح pH یا ظاهر بصری است. در حالت ایده آل، شما باید از نوعی سیستم هشدار برای زمانی که یک حد بحرانی نزدیک به شکست است استفاده کنید.

4. نظارت بر نقاط کنترل بحرانی

نظارت برای اثربخشی طرح HACCP شما ضروری است. این می‌تواند شامل اندازه‌گیری ‌ها و مشاهدات دستی یا خودکار برای تأیید رعایت محدودیت ‌های بحرانی باشد. باید برای هر نقطه کنترل بحرانی محدودیت هایی را پوشش دهد. مهم است که روش ها امکان اعمال سریع اقدامات اصلاحی را فراهم کنند.

5. اقدامات اصلاحی را ایجاد کنید

هنگامی که یک انحراف در یک نقطه کنترل بحرانی رخ می دهد، اقدامات اصلاحی باید انجام شود. رویه های از پیش تعریف شده برای پیشگیری، حذف یا کاهش خطرات تا حد قابل قبولی وارد عمل می شوند. برای اطمینان از رها نشدن مواد غذایی بالقوه خطرناک ضروری است که سریع عمل کنید.

6. رویه های تأیید را ایجاد کنید

به صورت دوره‌ای، باید بررسی و تأیید کنید که آیا تمام مراحل تعیین‌شده در فرآیند شما طبق برنامه عمل می‌کنند یا خیر. این ممکن است شامل بررسی سوابق شما، تعمیر و نگهداری دستگاه یا بررسی اینکه آیا اقداماتی که در نظر گرفته شده است، باشد. اقدامات HACCP شما باید برای ایمن نگه داشتن غذا و مشتریان شما موثر باشد.

7. رویه های نگهداری سوابق را ایجاد کنید

آخرین، اما نه کم اهمیت ترین مرحله، ثبت سوابق است. یک مستند کامل از برنامه و رویه های شما. این نشان می دهد که شما رویه های مناسب را دنبال کرده اید و غذا به روشی ایمن نگهداری شده است (تطابق با مقررات!).

سوابق به شما کمک می کند تا هر منطقه مشکل احتمالی را تجزیه و تحلیل کنید و نشان دهید که چقدر در پیشگیری از خطرات خوب عمل کرده اید.

بیشتر بخوانید: اخذ گواهینامه ایزو صنایع غذایی.

مرحله دوم جهت صدور گواهینامه HACCP، ممیزی داخلی:

پس از پیاده سازی استاندارد HACCP طبق هفت مرحله اعلام شده، شما نیاز دارید یک ممیزی داخلی انجام دهید. انجام فرآیند ممیزی داخلی به شما کمک می کند تا مسیرهای انحرافی که شناسایی نشده مشخص شود و اقدام اصلاحی برای آن تعریف شود. اما عموماً سازمان ها سوال دارند “چه کسی می تواند فرآیند ممیزی داخلی را انجام دهد؟”.

پیاده-سازی-طرح-HACCP
پیاده-سازی-طرح-HACCP

شما می توانید از یک مشاور گواهینامه HACCP کمک بخواهید برای پیاده سازی الزامات استاندارد HACCP و انجام فرآیند ممیزی داخلی. اما اگر خودتان تیم QC دارید و می خواهید ممیزی داخلی را انجام دهید توجه به نکات زیر ضروری است.

یک مرکز در طول ممیزی تأیید HACCP چه انتظاری باید داشته باشد؟ تیم ممیزی استاندارد HACCP می بایست، “کیفیت اسناد، انطباق با رویه ‌های مستند، اثربخشی این روش ‌ها برای کنترل فرآیند در محدوده‌ های تعریف‌شده، و توانایی اجرای برنامه‌های اقدام اصلاحی و پیشگیرانه”  را ارزیابی کند.

برنامه HACCP و برنامه های پیش نیاز را که مطابق با خط مشی کارخانه یا محل تولید، بسته بندی هستند را بررسی کنید. بررسی کنید که ، آیا این برنامه ها با اصول شناخته شده HACCP همسو هستند؟

 حسابرس اسناد HACCP باید برنامه ‌های پشتیبانی پیش‌نیاز را بررسی کند. خطرات جریان محصول و شیوه ‌های تولید خوب (الزامات استاندارد GMP) را از طریق بررسی تسهیلات تأیید کند. از طریق مصاحبه با کارکنان شرکت مطمئن شوید که همکاران شما درک درستی از الزامات HACCP پیدا کرده اند.

شرکت های مواد غذایی باید برنامه های HACCP خود را برای بهبود مستمر بررسی کنند. ممیزی و تأیید مداوم یک سیستم HACCP به اندازه اخذ اولیه گواهینامه HACCP مهم است. ما از شما دعوت می کنیم تا برنامه HACCP خود را به صورت دوره ای بررسی کنید تا از به روز بودن مستندات HACCP مطمئن شوید.

برای اطمینان از مراحل پیاده سازی استاندارد HACCP مجدداً هفت مرحله اعلام شده را بررسی کنید. اعتبارسنجی شامل بررسی خطرات و نقاط کنترل بحرانی (CCP) است که می بایست شناسایی شود، و چه کنترل ‌ها و راه‌ حل ‌هایی را به کار گرفته‌ اید تا خطرات در مجموعه شما به وجود نیاید.

هنگامی که طرح HACCP خود را پیاده سازی کرده اید، آماده انجام ممیزی داخلی آن طرح هستید. برای به دست آوردن یک اندازه گیری دقیق، بهتر است زمانی که کارمندان شما انتظار آن را ندارند، ممیزی داخلی  را انجام دهید.

شما با انجام ممیزی “غافلگیرانه” می توانید اطمینان حاصل کنید که همه ی کارمندان شما از برنامه HACCP پیروی می کنند.

تایید شما باید شامل انجام ممیزی داخلی کامل و همچنین موارد زیر باشد:

  • درخواست از کارکنان برای تشریح جزئیات روش های HACCP.
  • بررسی دما و فرآیندهای جمع آوری داده ها در حال انجام است.
  • با مشتریان خود در مورد رضایت آنها از غذایتان صحبت کنید.
  • تأیید اینکه هر CCP به درستی در صورت لزوم اجرا می شود.
  • انجام تست کارکنان در هر مرحله از فرآیندهای آماده سازی غذا.

بیشتر بخوانید: گواهینامه GMP چیست؟

انتخاب مرجع صادر کننده گواهینامه HACCP:

شما برای انتخاب مرجع صدور HACCP نیاز به یکسری اطلاعات فنی دارید. آیا شما می دانید اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه HACCP چگونه مشخص می شود؟

عموماً مراجع صادر کننده گواهینامه HACCP اعلام می کنند برای شما گواهینامه HACCP (گواهینامه حسپ) معتبر صادر می کنند. در صورتی که ممکن است گواهینامه دریافت شده فاقد اعتبار بین المللی باشد. برای اعتبار سنجی مرجع صدور گواهینامه HACCP به مراحل زیر توجه کنید.

استاندارد HACCP توسط سازمان غذا دارو امریکا تدوین شده است. بنابراین شما برای درخواست صدور گواهینامه HACCP باید ابتدا وارد این سایت شوید و درخواست خود را ثبت کنید. باید توجه داشته باشید در سایت غذا دارو امریکا شرکت هایی که می توانند متقاضیان را حسابرسی کنند مشخص شده است.

به دلیل موضوع تحریم ها هیچ شرکت حسابرسی به شرکت هایی که در ایران ثبت شده اند خدماتی ارائه نمی دهند. بنابراین اخذ گواهینامه HACCP اکریدیت و مورد تایید سازمان غذا دارو امریکا داخل ایران صادر نمی شود. شما برای دریافت گواهینامه HACCP سه مسیر پیش پای خود  دارید.

  1. سازمان غذا دارو ایران

سازمان غذا دارو یکسری از شرکت ها را تایید کرده برای صدور گواهینامه HACCP. بنابراین چنانچه نیاز دارید حتما گواهینامه HACCP شما توسط این سازمان تایید گردد، با لیست شرکت های مورد تایید را از سازمان مربوطه استعلام بگیرید.

2. مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو تحت اعتبار انجمن IAF

مراجعی که توسط انجمن اعتبار سنجی “IAF” برای صدور گواهینامه ایزو تایید شده اند، به صورت نان – اکریدیت می توانند گواهینامه HACCP را صادر کنند. نکته مهم اینکه گواهینامه صادر شده مورد تایید سازمان غذا دارو امریکا نیست. بالاترین سطح اعتباری گواهینامه HACCP که در ایران صادر می شود، توسط مراجع صادر کننده تحت اعتبار انجمن IAF می باشد.

برای اطلاع از مراجع صادر کننده گواهینامه تحت اعتبار IAF لطفاً مقاله “شرکت هایی که مجاز به صدور سرتیفیکیت ایزو هستند” را مطالعه کنید.

3. مراجع صادر کننده گواهینامه HACCP در ایران

اغلب به شما اعلام می کنند گواهینامه HACCP تحت اعتبار سایت ASCB، کانادا، انگلیس، آلمان یا ایتالیا دریافت می کنید. یک سایت به زبان انگلیسی هم به شما معرفی می کنند تا بتوانید گواهینامه HACCP را استعلام بگیرید.

شما باید دقت داشته باشید که این مراجع ساخته پرداخته ایرانی ها هستند. گواهینامه HACCP صادر شده در سایت استعلام می شود منتها سایت اعلام شده بابت رجییستری گواهینامه HACCP (گواهینامه حسپ) مورد تایید هیچ سازمانی نیست. بنابراین گواهینامه HACCP دریافت شده فاقد اعتبار بین المللی است.

برای اطلاع از گواهینامه اصلی یا جعلی پیشنهاد می شود مقاله “تشخیص گواهینامه اصلی از جعلی” را مطالعه نمایید.

برای انتخاب مرجع صادر کننده گواهینامه HACCP شما می توانید از مشاوره رایگان تیم فنی ایزو فرتاک استفاده کنید. سطح سخت گیری مراجع برای صدور گواهینامه HACCP با هم متفاوت است. بنابراین شما نمی توانید انتظار داشته باشید که به راحتی بتوانید از مراجع صدور معتبر گواهینامه HACCP (گواهینامه حسپ) را دریافت کنید.

ما می توانیم مسیر دریافت گواهینامه HACCP را برای شما تسهیل کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

پرسش های متداول

مرحله نخست جهت صدور گواهینامه HACCP چیست؟

شما باید فرآیند خود را بررسی کنید و شناسایی کنید که در آن خطرات قابل توجهی برای ایمنی مواد غذایی ممکن است رخ دهد. خطرات می تواند بیولوژیکی (باکتری، قارچ)، شیمیایی (سم) یا فیزیکی (فلز، شیشه) باشد. خطر نسبی هر خطر باید ارزیابی شود و شما باید روش هایی را برای پیشگیری، حذف یا کنترل خطرات ارائه دهید.

چگونه مرجع صادر کننده گواهینامه HACCP را انتخاب کنیم؟

عموماً مراجع صادر کننده گواهینامه HACCP اعلام می کنند برای شما گواهینامه HACCP (گواهینامه حسپ) معتبر صادر می کنند. در صورتی که ممکن است گواهینامه دریافت شده فاقد اعتبار بین المللی باشد. برای اعتبار سنجی مرجع صدور گواهینامه HACCP به مراحل زیر توجه کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «صدور گواهینامه HACCP»

  1. بازتاب: HACCP چیست؟ - ایزو فرتاک - به علاوه اصل 6 HACCP

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا