بزرگداشت روز حقوق بشر

امسال، روز حقوق بشر بر تأثیر کووید-19 متمرکز شده است و از این پرسش می‌پرسد که چگونه می‌توانیم به طور کامل بهبود یابند و جهانی بهتر، انعطاف‌پذیرتر، عادلانه‌تر و پایدارتر بسازیم؟

هر سال در 10 دسامبر جشن گرفته می شود، روز حقوق بشر یادآور تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR) در سال 1948 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. جامعه از آن زمان پیشرفت قابل توجهی داشته است، به ویژه در طی نه سال گذشته که از اصول راهنمای سازمان ملل در زمینه تجارت و حقوق بشر استفاده شده است.

اما هنوز راه درازی در پیش است. ISO متعهد به جامعه‌ای است که در آن اهمیت حقوق بشر کاملاً شناخته شده است و ما به دیگران کمک می‌کنیم تا از طریق استانداردهای بین‌المللی که مستقیماً به حقوق بشر و همچنین تحقق اهداف توسعه پایدار (SDGs) کمک می‌کنند نقش خود را ایفا کنند.

مطالعه پیشنهادی: ایزو 56002: طرحی برای نوآوری پایدار

امسال، COVID-19 طرز تفکر و عملکرد ما به عنوان یک جامعه جهانی را به چالش کشیده است. همه‌گیری هم ضعف‌های ذاتی را در نحوه انجام کارها نشان داده و هم حوزه‌های جدیدی را شناسایی کرده است که در آینده باید در آن‌ها تمرکز کنیم. سازمان ملل متحد که روز جهانی به رسمیت شناختن را سازماندهی می کند، در مورد مقیاس چالش های پیش رو بدون ابهام است:

ما تنها در صورتی به اهداف مشترک جهانی خود خواهیم رسید که بتوانیم فرصت‌های برابر برای همه ایجاد کنیم، به شکست‌هایی که توسط کووید-19 در معرض و از آنها بهره‌برداری شده است رسیدگی کنیم، و استانداردهای حقوق بشر را برای مقابله با نابرابری‌های ریشه‌دار، سیستماتیک و بین نسلی، طرد و تبعیض به کار ببریم.

شکی وجود ندارد که بسیاری از مشاغل و افراد پس از بحران کووید-19 برای ایجاد مجدد تلاش خواهند کرد. با نزدیک شدن به پایان سال 2020، واکسن احتمالی کووید، خوش بینی محتاطانه ای را به همراه دارد. اما این بیماری هنوز به پایان نرسیده است و نیروی کامل تأثیر اقتصادی کووید هنوز درک نشده است. در بسیاری از موارد، بحران برای برجسته کردن نقاط ضعف موجود در سیستم‌ها، مؤسسات و سازمان‌ها، آزمایش آن‌ها و اغلب فراتر از محدودیت‌هایشان بوده است.

حقوق بشر و توسعه پایدار

همانطور که مردم، رهبران کسب و کار و دولت ها مقیاس آسیب را ارزیابی می کنند، آنهایی که بینش دارند از خود می پرسند “چگونه می توانیم این کار را بهتر انجام دهیم؟” هدف سازمان ملل این است که در جستجوی راه‌هایی برای بازسازی بهتر، به حقوق بشر جایگاهی مرکزی داده شود.

از آنجایی که رهبران در همه جا به یک مشکل عظیم و غیرمنتظره رسیدگی می کنند، زمان آن فرا رسیده است که به اصول اساسی نگاه کنیم، و سازمان ملل متحد در مورد روشی که در آن باید انجام شود روشن است: به هر نوع تبعیض پایان دهید. رسیدگی به نابرابری ها؛ تشویق مشارکت و همبستگی؛ ترویج توسعه پایدار در بسیاری از این زمینه ها، نقش حمایتی واضحی برای استانداردهای بین المللی وجود دارد.

اهداف توسعه پایدار حول به رسمیت شناختن حقوق بشر ساخته شده اند، با اذعان به اینکه توسعه پایدار تنها با کرامت انسانی در هسته آن امکان پذیر است. به این ترتیب، حقوق بشر توسط پیشرفت در همه SDG ها هدایت می شود، و خود SDG ها توسط پیشرفت های مربوط به حقوق بشر هدایت می شوند. ما با حمایت از اعضای ISO برای به حداکثر رساندن مزایای استانداردسازی بین‌المللی و اطمینان از پذیرش استانداردهای ISO، به تحقق اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد کمک می‌کنیم.

ابعاد زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی همگی به طور مستقیم توسط استانداردهای ISO مورد توجه قرار می گیرند. سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به دنبال مشارکت در SDG هستند، متوجه خواهند شد که استانداردهای بین‌المللی ابزارهای مؤثری برای کمک به آنها برای مقابله با چالش فراهم می‌کنند.

برای هر هدف، ISO استانداردهایی را مشخص کرده است که بیشترین سهم را دارند. با استانداردهای ISO که تقریباً هر موضوع قابل تصوری را پوشش می‌دهند، از راه‌حل‌های فنی گرفته تا سیستم‌هایی که فرآیندها و رویه‌ها را سازماندهی می‌کنند، استانداردهای ISO متعددی وجود دارد که با هر یک از SDG مطابقت دارند.

10 سال حقوق بشر در هسته مسئولیت اجتماعی

ISO 26000، استاندارد بین المللی مسئولیت اجتماعی، یکی از پرکاربردترین و شناخته شده ترین استانداردهای ISO است. 2020 ده سال از اولین انتشار آن می گذرد. از آن زمان، با ارائه راهنمایی برای کسانی که می‌خواهند در توسعه پایدار مشارکت بیشتری داشته باشند، به ادغام اصول راهنمای سازمان ملل در زمینه تجارت و حقوق بشر کمک می‌کند. در طول دهه گذشته، ISO 26000 خود را به عنوان چیزی بیش از یک “کار درست” تثبیت کرده است.

استاندارد پیشگام ISO به طور فزاینده ای به عنوان راهی برای ارزیابی تعهد سازمان به توسعه پایدار، از جمله حقوق بشر، همزمان با بهبود عملکرد کلی آن دیده می شود. مهمتر از همه، حقوق بشر هم به عنوان یک اصل و هم به عنوان موضوع اصلی ISO 26000 برجسته می شود، که به شناسایی موقعیت های مخاطره آمیز حقوق بشر کمک می کند و راهنمایی هایی را در مورد بررسی دقیق و حل شکایات ارائه می دهد.

این استاندارد در سال 2010 پس از پنج سال مذاکره متمرکز بین بسیاری از سهامداران مختلف در سراسر جهان راه اندازی شد. بیش از پانصد کارشناس، از جمله نمایندگانی از دولت، سازمان‌های غیردولتی، صنعت، گروه‌های مصرف‌کننده و سازمان‌های کارگری در سرتاسر جهان در توسعه آن شرکت داشتند، که به این معنی است که نشان‌دهنده یک اجماع بین‌المللی است.

هم دانته پسچه، نایب رئیس گروه کاری سازمان ملل در امور تجارت و حقوق بشر، و هم استفان سودربرگ، نایب رئیس گروه کاری ISO که ISO 26000 را توسعه داده است، اشاره می کنند که این استاندارد به بسیاری کمک کرده است تا درک کنند که حقوق بشر کلیدی است. هر کسب و کار یا سازمانی که می خواهد به توسعه پایدار کمک کند.

از زمان انتشار ده سال پیش، این استاندارد توسط بیش از 80 کشور، که بیشتر آنها کشورهای در حال توسعه هستند، پذیرفته شده است، و می بینیم که چگونه الهام بخش سیاست های عمومی و مشاغل در اندونزی، شیلی، هند، چین، ژاپن، بریتانیا، کره بوده است. ، اتحادیه اروپا در میان دیگران.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا