تشخیص گواهینامه اصلی از جعلی

نحوه تشخیص گواهینامه ایزو اصلی از جعلی بسیار راحت می باشد، با این حال، همچنان ممکن است به برخی متقاضیان به عنوان گواهینامه ایزو معتبر و اصلی، گواهینامه ایزو جعلی ارائه شود. در این مقاله به روش بسیار ساده، شما را راهنمایی می کنیم، تا بتوانید گواهینامه اصلی و فرعی را تشخیص دهید.

تشخیص گواهینامه اصلی از جعلی

روزانه چندصد شرکت در سراسر ایران در سامانه ثبت شرکت ها با موضوعات مختلف به ثبت میرسند. شرکت ها، سازمان ها و موسسات جهت ورود به بازارهای تجاری بین المللی یا ورود به مناقصات دستگاه های دولتی نیاز به اخذ گواهینامه ایزو پیدا می کنند. تعداد شرکت های مشاوره و صدور گواهینامه ایزو نیز به علت حجم درخواست ها جهت صدور گواهینامه ایزو بسیار بالاست.

عموم شرکت های صادر کننده گواهینامه ایزو به صورت خصوصی فعالیت می کنند و توسط هیچ ارگانی به رسمیت شناخته نمی شوند. این شرکت ها ممکن است ادعا کنند که گواهینامه ایزو اصلی و معتبر صادر می کنند، و این ادعا به سادگی قابل بررسی است. پیش از شروع لازم است تا با برخی از اصطلاحات و تعاریف آشنا شویم. این اصطلاحات پرکاربرد به این شرح هستند:

  • گواهینامه ایزو چیست؟
  • مرجع صدور گواهینامه ایزو کیست؟
  • نحوه تشخیص گواهینامه ایزو اصلی از جعلی چگونه است؟

گواهینامه ایزو چیست؟

برای شناخت گواهینامه ایزو بهتر است ابتدا با سازمان ISO آشنا شوید. ISO یک سازمان بین المللی مستقل و غیردولتی است که کارشناسان را برای به اشتراک گذاشتن دانش و توسعه استانداردهای بین المللی که از نوآوری حمایت می کند و راه حل هایی برای چالش های جهانی ارائه می دهد گرد هم می آورد.

سازمان ISO طیف گسترده ای از استانداردهای اختصاصی، صنعتی، تجاری را توسعه داده و منتشر می کند. اعضاء تشکیل دهنده این سازمان، نمایندگانی از سازمان های استاندارد ملی کشورهای عضو می باشند.

سازمان بین المللی استاندارد (ISO) در سال 1947 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در ژنو سویس واقع شده است. این سازمان علاوه بر تولید استاندارد ها، گزارش های فنی، مشخصات فنی، اصطلاحات فنی و راهنمایی را نیز منتشر می کند. سازمان ایزو با ارائه استانداردهای مشترک بین کشورهای مختلف نقش مهمی در تسهیل تجارت جهانی دارد.

یک فرآیند تجاری در بازار جهانی باید دارای کنترل و تعدیل باشد، در غیر این صورت حفظ ثبات و کیفیت در بین صنایع و کشورها دشوار خواهد بود. استانداردهای بین المللی به حفظ شرایط تجارت جهانی کمک می کنند و یکی از این استاندارد ها ISO می باشد.

حال اغلب شرکت ها می توانند ادعا داشته باشند برای حفظ شرایط کیفیت و ثبات اقدام می کنند و سعی در نگه داشتن کیفیت دارند، چگونه می توانند این ادعا را ثابت نمایند؟

گواهی ایزو گواهی می دهد که یک سیستم مدیریت، فرآیند تولید، خدمات یا رویه مستندسازی دارای کلیه الزامات استانداردسازی و تضمین کیفیت است. صدور گواهینامه ایزو می تواند ابزار مفیدی برای افزایش اعتبار باشد، با نشان دادن اینکه محصول یا خدمات شما انتظارات مشتریان شما را برآورده می کند.

برای برخی از صنایع، صدور گواهینامه ایزو یک الزام قانونی یا قراردادی است. گواهینامه های ISO در بسیاری از زمینه های صنعت، از مدیریت انرژی و مسئولیت اجتماعی گرفته تا تجهیزات پزشکی و مدیریت انرژی وجود دارد.

استانداردهای ISO برای اطمینان از سازگاری وجود دارد. هر گواهی استانداردها و معیارهای جداگانه ای دارد و به صورت عددی طبقه بندی می شود. مثلا گواهینامه ایزو 9001 سیستم مدیریت کیفیت سازمان را بیان می کند.

گواهی ایزو توسط یک نهاد شخص ثالث و با توجه به ممیزی و حسابرسی از شرکت درخواست کننده گواهینامه ایزو صادر می شود. نهاد گواهی دهنده باید توسط سازمان های اعتبار دهنده تایید شده باشد و از لحاظ وجه اجتماعی و بین المللی مورد تایید باشد.

اغلب شرکت ها نحوه دریافت گواهینامه ایزو اصل را بزرگ نمایان می کنند تا به اهداف خود برسند. چنانچه نیاز به گواهینامه ایزو معتبر دارید ما شما را به گواهینامه ایزو معتبر می رسانیم.

بیشتر بخوانیم: اخذ ایزو، صدور ایزو، دریافت ایزو.

مرجع صدور گواهینامه ایزو کیست؟

پیش از هر چیز باید مطمئن شوید که آیا نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر است یا خیر. مجوز صدور گواهینامه ایزو برای نهاد صادر کننده توسط ارگان های دولتی محلی صادر می شود. به عنوان مثال در ایران نهاد اعتبار دهنده مرکز ملی تایید صلاحیت NACI، کشور آلمان DAKKS، انگلستان UKAS، آمریکا IAS می باشد.

بررسی-اصالت-و-اعتبار-گواهینامه-های-ایزو-در-ایران
بررسی-اصالت-و-اعتبار-گواهینامه-های-ایزو-در-ایران

منظور از مرجع صدور گواهینامه ایزو، سازمان متعهد و ثبت کننده ای است که صلاحیت، مجوز صدور گواهینامه ایزو و حسابرسی را توسط یک سازمان اعتبار دهنده معتبر دریافت کرده باشد.

گواهینامه ایزو تعهد و شایستگی خاص مربوط به یک حرفه، شغل یا سیستم مدیریت اخذ کننده را بیان می کند. هنگامی که یک سازمان سیستم مدیریت را بر اساس یک یا چند استاندارد سیستم مدیریت ISO پیاده سازی می کند، گام بعدی این است که آن سیستم مدیریت را توسط یک سازمان صدور گواهینامه تایید کند.

چنانچه مجموعه ای نیاز به گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ایزو دارد باید یک مرجع صدور گواهینامه ایزو را انتخاب کند. مقاله تشخیص گواهینامه ایزو اصلی از جعلی به دنبال توصیف برخی از معیارهایی است که باید هنگام انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه ISO در نظر گرفته شود.

صدور گواهینامه ایزو فرآیندی است برای ارائه اطمینان از اینکه یک سازمان با مجموعه ای از الزامات مطابقت دارد. یک نهاد صدور گواهی یک شخص ثالث مستقل است که مسئولیت فرآیند صدور گواهینامه را بر عهده دارد. Certification Body مرجع صدور گواهینامه ایزو به صورت اختصاری توسط نهاد صادر کننده CB نامیده می شود.

بنابراین CB ها مرجع صدور گواهینامه ایزو هستند و مجوز حسابرسی از شرکت متقاضی را دارند. CB ها باید توسط یک نهاد اعتبار دهنده که عموما سازمان استاندارد ملی کشورها هستند تایید صلاحیت شوند و مجوز حسابررسی و صدور گواهینامه ایزو را براساس استاندارد ISO 17021 دریافت نمایند.

نمایندگان سازمان استاندارد کشور ها به نام Accreditation Body یا اختصارا AB توسط سایت انجمن اعتبار سنجی IAF ثبت شده اند.

نام 64 کشور عضو به عنوان سازمان استاندارد ملی (AB ها) در سایت IAF ثبت شده است و لینک سایت این AB ها در سایت درج گردیده. بنابراین برای یافتن مرجع صدور ایزو معتبر باید وارد سایت AB ها شوید و نام مرجع صدور را جستجو کنید. چنانچه نام مرجع صدور قابل دسترسی باشد یعنی اینکه این مرجع به عنوان حسابرس و صدور گواهینامه ایزو مورد تایید جوامع بین الملل می باشد.

نحوه تشخیص گواهینامه ایزو اصلی از جعلی:

اینکه نحوه تشخیص گواهینامه ایزو اصلی از جعلی چگونه است؟ سوال بیشتر متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو می باشد. بنابراین شما باید اطلاع داشته باشید که این مراجع چگونه و براساس چه مجوزی باید گواهینامه ایزو را صادر کنند.

مزایای دریافت گواهینامه ISO

درباره IAF:

International Accreditation Forum اختصارا (IAF) مجمع بین المللی اعتبار بخشی، انجمنی جهانی از نهادهای اعتبار بخشی و سایر نهادهای علاقه مند به ارزیابی انطباق در زمینه های سیستم های مدیریت، محصولات، فرآیندها، خدمات، پرسنل، اعتبار سنجی و راستی آزمایی و سایر برنامه های مشابه ارزیابی انطباق است.

وظیفه اصلی IAF ایجاد یک برنامه جهانی واحد برای ارزیابی انطباق است که با اطمینان از اینکه ممکن است به گواهینامه های معتبر و اظهارات تأیید اعتبار اعتماد شود، خطری برای مشاغل و مشتریان نداشته باشد.

به طور کلی، انطباق و صلاحیت برنامه اعتباربخشی اجرا شده توسط یک نهاد اعتباربخشی با استانداردها و راهنماهای بین‌المللی با امضای قراردادهای شناسایی چندجانبه (MLA) به رسمیت شناخته شده و تضمین می‌شود. برای شناسایی اعتباردهندگان IAF MLA  روی لینک کلیک نمایید.

درباره سازمان اعتبار دهنده:

Accreditation Body یا اختصارا AB ها همان سازمان های اعتبار دهنده یا تایید کننده مرجع صدور گواهینامه ایزو می باشند. AB ها ممکن است توسط گروه MLA تایید شوند که در آن صورت باید توافقنامه بین المللی را امضاء کرده باشند یا حتی ممکن است جزو امضاء کنندگان MLA نباشند.

هر کشور که توافق نامه MLA را امضاء کرده باشد یک نهاداعتباردهنده معرفی کرده که در سایت IAF قابل تشخیص است. نهادهای اعتبار دهنده معمولا سازمان های مستقل یا سازمان استاندارد کشورهای عضو هستند. جهت دسترسی به لیست AB ها روی لینک کلیک نمایید.

درباره سازمان صادر کننده گواهینامه ایزو:

Certification Body اختصارا CB نام نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو است. CB ها اعتبار خود را از نهاد اعتباردهنده مشخص شده دریافت می کنند. CB ها ممکن است معتبر باشند یا به صورت جعلی به وجود آمده باشند.

برای اطلاع از CB های معتبر یک راه خیلی ساده وجود دارد. ابتدا باید مشخص شود گواهینامه از چه نهاداعتبار دهنده ای باید دریافت شود. سپس باید وارد سایت نهاد اعتبار دهنده (AB) شوید.

گام بعدی جستجوی CB ها توسط سایت نهاد اعتبار دهنده است. برای اطلاع از نام و مشخصات CB هایی که توسط سازمان استاندارد ایران تایید شده اند مقاله شرکت صادر کننده ایزو مورد تایید NACI را مطالعه نمایید.

مرحله سخت برای متقاضیان این است که CB ها هر یک براساس دامنه تایید شده فعالیت می کنند و گواهینامه ایزو معتبر را صادر می کنند. مثلاً ممکن است شما به گواهینامه ISO 27001  نیاز داشته باشید.

بنابراین باید مرجع صدوری را انتخاب کنید که تاییدیه صدور گواهینامه برای دامنه ایزو 27001 را از نهاد اعتبار دهنده دریافت کرده باشد. شما می توانید برای تشخیص دامنه معتبر مرجع صدور ایزو با ما در ارتباط باشید.

با توجه به توضیحات مکتوب شده در مقاله برای تشخیص گواهینامه ایزو اصلی از جعلی فقط کافی است از نهاد اعتبار دهنده و سپس نهاد صادر کننده استعلام بگیرید.

برای استعلام نهاد اعتبار دهنده باید از طریق سایت IAF اقدام نمایید. مرحله بعدی این است که گواهینامه ISO اصلی صادر شده باید توسط سایت www.iafcertsearch.org قابل استعلام باشد.

گواهینامه های ایزو که توسط AB های خصوصی تایید می شوند، به عنوان گواهینامه ایزو اصل معرفی می شوند. اما گواهینامه های ایزو یی که دارای تاییدیه IAF و نهاد اعتبار دهنده ملی نباشند فیک بوده و جعلی هستند. گواهینامه ایزو جعلی صرفا یک برگه کاغذ است که انطباق شرکت با استاندارد اخذ شده را تایید می کند و ممکن است برای برخی از کارفرمایان مورد تایید باشد.

اخذ گواهینامه ایزو جعلی یا فیک برای برخی از مشتریان مقرون به صرفه است. مخصوصا شرکت های پیمانکار که صرفا جهت ورود به مناقصه اقدام به اخذ گواهینامه ایزو می کنند. دلیل مقرون به صرفه بودن اخذ گواهینامه ایزو جعلی هزینه پایین و مدت زمان کوتاه صدور گواهینامه ایزو توسط مرجع صدور ایزو می باشد.

خلاصه مطلب:

آیا شما نیاز دارید یک برگه کاغذ که انطباق شما با استاندارد بین المللی ISO را بیان می کند داشته باشید؟ یا اینکه دارای گواهینامه ایزو معتبر باشید تا برای سازمان شما ارزش افزوده داشته باشد. تشخیص گواهینامه ایزو اصل از جعلی بسیار راحت خواهد بود، و ما به شما کمک خواهیم کرد که این موضوع را اطلاع داشته باشید.

گواهینامه ایزو اصل باید توسط مرجع صدور تایید صلاحیت شده صادر گردد. مجوز صدور گواهینامه ایزو براساس استاندارد ISO 17021 توسط سازمان ملی اعتباردهنده داخلی صادر می شود. سازمان اعتبار دهنده عموما سازمان استاندارد کشورها می باشد که اختصارا AB نامیده می شود. برای پیدا کردن سازمان های اعتبار دهنده کافی است به وب سایت انجمن اعتبار دهنده IAF مراجعه نمایید.

گواهینامه ISO معتبر باید توسط IAF تایید شود و گواهینامه های ایزو یی که توسط ASCB یا IAFCB و یا سایر مرجع خصوصی تایید می شوند فیک یا جعلی هستند. برای دریافت گواهینامه ایزو معتبر فقط کافی است خود را با الزامات استاندارد ایزو تطابق بدهید. در نهایت دریافت گواهینامه ایزو جعلی می تواند به برند و سوابق شما لطمه زند.

آیا نیاز با اخذ گواهینامه ISO 9001 معتبر دارید؟. برای دریافت گواهینامه ایزو اصلی همین آلان شروع کنید.

برچسب ها: تشخیص گواهینامه ایزو اصلی از جعلی، گواهینامه ایزو اصلی، گواهینامه ایزو جعلی، مرجع صدور گواهینامه ایزو، گواهینامه ایزو

مقالات بیشتر در مورد مرجع صدور گواهینامه ایزو:

گواهینامه ایزو مورد تایید نظام تایید صلاحیت ایران.

نحوه اخذ گواهینامه ایزو (0 تا 100 مراحل اخذ ایزو).

مبارزه با فساد با استانداردهای ایزو.

اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت.

اخذ ایزو برای شرکت در مناقصات.

اخذ گواهینامه ایزو ویژه صنایع نفت و گاز.

اخذ ایزو، صدور ایزو، دریافت ایزو.

طریقه دریافت گواهینامه ایزو.

صدور گواهینامه معتبر ایزو در ایران.

گواهینامه ایزو معتبر از کجا بگیرم؟

شرکت هایی که مجاز به صدور سرتیفیکیت ایزو هستند.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر.

بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر.

هزینه اخذ گواهینامه های ایزو در ایران چقدر است؟

اخذ گواهینامه ایزو فوری و قابل استعلام.

شرایط تمدید گواهینامه ایزو چگونه است؟

نحوه ی استعلام گواهینامه ایزو.

اخذ فوری گواهینامه ایزو برای پیمانکاران.

گرفتن ISO برای شرکت.

نحوه تشخیص گواهینامه ایزو اصلی از جعلی چگونه است؟

مجوز صدور گواهینامه ایزو برای نهاد صادر کننده توسط ارگان های دولتی محلی صادر می شود. به عنوان مثال در ایران نهاد اعتبار دهنده مرکز ملی تایید صلاحیت NACI، کشور آلمان DAKKS، انگلستان UKAS، آمریکا IAS می باشد. چنانچه مرجع صدور گواهینامه ایزو توسط AB (سازمان اعتباربخشی محلی) کشور خودش و انجمن اعتباربخشی بین المللی IAF تایید گردد، مرجع صدور معتبر می باشد.

مرجع صدور گواهینامه ایزو کیست؟

Certification Body اختصارا CB نام نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو است. CB ها اعتبار خود را از نهاد اعتباردهنده مشخص شده دریافت می کنند. CB ها ممکن است معتبر باشند یا به صورت جعلی به وجود آمده باشند. برای اطلاع از CB های معتبر یک راه خیلی ساده وجود دارد. ابتدا باید مشخص شود گواهینامه از چه نهاداعتبار دهنده ای باید دریافت شود. سپس باید وارد سایت نهاد اعتبار دهنده (AB) شوید.
گام بعدی جستجوی CB ها توسط سایت نهاد اعتبار دهنده است. برای اطلاع از نام و مشخصات CB هایی که توسط سازمان استاندارد ایران تایید شده اند مقاله شرکت صادر کننده ایزو مورد تایید NACI را مطالعه نمایید.

پیمایش به بالا