اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت

اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت، یا شرکت ها به چه صورت می باشد؟ آیا سازمان شما نیاز به اخذ گواهینامه ایزو معتبر و فوری دارد؟ آیا شما می دانید به چه نوع گواهینامه ای نیاز دارید و باید از کجا گواهینامه ایزو معتبر را دریافت کنید؟

اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت

خوب شما می توانید این اطلاعات را با مطالعه مقاله به دست آورید. حتی شما می توانید اطلاعات فنی کسب کنید که، گواهینامه ایزو خود را از کجا اخذ نمایید تا اعتبار بین المللی داشته باشد.

ممکن است شما یک فروشگاه بزرگ ماهی فروشی داشته باشید. یا اینکه یک شرکت پیمانکاری کوچک باشید. ممکن است شما یک واحد بازرگانی باشید یا هر نوع کسب و کار کوچک و یا بزرگی داشته باشید.

سازمان شما برای تجاری سازی برند خود، ورود به مناقصات، ورود به بازارهای بین المللی و یا هر دلیل دیگری نیاز به اخذ گواهینامه ایزو دارد.

اغلب شما نمی دانید باید چه گواهینامه ایزو یی دریافت کنید تا بتوانید نیاز خود را پاسخگو باشید.

ما شما را راهنمایی می کنیم، پس ما را دنبال کنید.

گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت ها:

مهم نیست سازمان شما چه نوع فعالیتی را انجام می دهد. شما کسب و کار کوچکی دارید یا یک سازمان بین الملل بزرگ هستید.

سازمان شما برای تجاری سازی و به دست آوردن اعتماد ذینفعان به یک یا چند گواهینامه ایزو نیاز دارد.

سازمان شما نیاز به گواهینامه ایزو دارد تا بتواند خدمات یا محصولات خود را به سمت استاندارد سازی حرکت دهد.

مهمترین دلیل استاندارد سازی برای سازمان ها می تواند، ساده سازی تولید، اطمینان از ثبات ایمنی و همکاری همینطور سازگاری با بازارهای بین المللی را، به ارمغان آورد.

خوب این خیلی مهم است که سازمان شما چه نوع گواهینامه ایزو یی و از کجا داشته باشد.

اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت، این دقیقا سوال شما هم است.

آیا فعالیت شرکت شما تجاری بازرگانی است؟ شما در حوزه محصولات غذایی فعالیت می کنید؟ شما یک کارخانه تولید کننده هستید و یا شما یک شرکت پیمانکاری هستید؟

ما در زیر لیست اغلب استاندارد های مهم را ثبت کرده ایم. این می تواند راهنمای شما جهت اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت شما باشد.

اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت

گواهینامه ایزو 9001:

سازمان استاندارد سازی بین المللی (ISO) برای اولین بار سیستم مدیریت کیفیت QMS را تدوین نمود. ایزو 9001 جزو خانواده سیستم مدیریت کیفیت ISO 9000 می باشد.

به نوعی می توان گفت استاندارد ایزو 9001 تنها استاندارد خانواده   ISO 9000 است که شرکت ها می توانند گواهینامه آن را دریافت کنند.

تمامی سازمان ها فارغ از نوع فعالیت خود یا بزرگی و کوچکی می توانند گواهینامه ایزو 9001 را دریافت کنند. این مهم نیست سازمان شما یک نفر است یا هزار نفر. مهم این موضوع است که شما نیاز دارید الزامات سیستم مدیریت کیفیت را در سازمان خود اجرایی کنید.

پس شما می توانید گواهینامه ایزو 9001 را داشته باشید.

بلحاظ اینکه دستورالعمل و آئین نامه های استاندارد ایزو 9001 خیلی کلی و جامع است، این استاندارد بین جوامع به نام استاندارد مرجع یا مادر نامیده می شود.

گواهینامه ایزو 14001:

محیط زیست تنها جایگاه زندگی موجودات است. بنابراین حفاظت از محیط زیست برای همه مخصوصا شرکت ها باید مهم باشد.

چنانچه سازمان شما یک سازمان تولید کننده یا یک شرکت پیمانکاری است، شما باید گواهینامه ISO 14001 را دریافت کنید.

استاندارد ایزو 14001 جزو استانداردهای تدوین شده سازمان ایزو و خانواده ISO 14000 است. ایزو 14001 الزامات سیستم مدیریت محیط زیست را بیان می کند.

سازمان شما با داشتن گواهینامه ایزو 14001 این موضوع را به ذینفعان می رساند که فرآیندهای کاری سازمان برای محیط زیست هیچگونه مخاطره ای ندارد.

گواهینامه ایزو 45001:

گواهینامه ایزو 45001 جزو استاندارد های تدوین شده سازمان ایزو و جایگزین استاندارد OHSAS 18001 می باشد. این گواهینامه می تواند درخواست شرکت ها برای اخذ گواهینامه ایزو باشد.

ایزو 45001 الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت درون سازمان را بیان می کند.

شرکت ها و سازمان ها مخصوصا شرکت های پیمانکاری نیاز به گواهینامه ایزو 45001 دارند.

گواهینامه ایزو 22000:

آیا شما یک سازمان هستید که فرآیندهای شما مربوط به مواد غذایی و ایمنی غذایی است. شما باید یک تولید کننده، بسته بندی، فرآوری مواد غذایی، خرید و فروش مواد غذایی و …. باشید تا بتوانید گواهینامه ایزو 22000 را دریافت کنید.

استاندارد ISO 22000 یک سیستم ایمنی مواد غذایی است که توسط سازمان ISO تدوین شده است. آخرین ویرایش استاندارد ایزو 22000 مربوط به سال 2018 میلادی است.

بنابراین مراجع صدور گواهینامه ایزو 22000 را با ویرایش سال 2018 میلادی صادر می کنند.

گواهینامه ایزو 29001:

استاندارد ایزو 29001 آخرین بار توسط سازمان بین المللی ایزو سال 2020 میلادی ویرایش شد. این استاندارد موارد مربوط به سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را بیان می کند.

بنابراین اگر شما یک شرکت هستید که در حوزه مربوط به نفت و گاز، یا پتروشیمی فعالیت دارید، یا اینکه تجهیزات مربوط به نفت و گاز را تهیه می کنید، نیاز به اخذ گواهینامه ISO 29001 دارید.

ISO 29001 نتیجه مستقیم کار بین سازمان ISO و صنعت جهانی نفت و گاز است. بنابراین اگر یک شرکت بین المللی فعال در این حوزه هستید حتما باید گواهینامه ISO 29001 را داشته باشید.

گواهینامه ایزو 13485:

آیا شما یک سازمان تولید کننده تجهیزات پزشکی هستید؟ پس شما باید حتما اقدام به اخذ گواهینامه ISO 13485 نمایید.

اخذ گواهینامه ایزو 13485 دستورالعمل هایی را اعلام می کند تا تولید کننده بتواند بر اساس آئین نامه هایی که تجهیزات پزشکی اتحادیه اروپا و مقررات تجهیزات پزشکی اتحادیه اروپا تدوین کرده، محصول خود را تولید کند.

تولید کننده تجهیزات پزشکی باید تعهد به ایمنی و کیفیت تجهیزات پزشکی را نشان دهد، و این مهم با اخذ گواهینامه ایزو 13485 نمایان می شود.

گواهینامه IMS:

Integration Management System به اختصار IMS (سیستم مدیریت یکپارچه) مدرکی است که برخی از مناقصه گران از شرکت های پیمانکاری درخواست می کنند.

این گواهینامه ساختار و تعریف بین المللی ندارد و صرفا بر اساس یکپارچه سازی چند استاندارد در یک سازمان صادر می شود.

گواهینامه IMS استاندارد تدوین شده سازمان استاندارد سازی ایزو نیست. بلکه با توجه به یکپارچه کردن ساختاری چند استاندارد به یک مجموعه تعلق می گیرد.

مثلا اگر سازمان شما گواهینامه ایزو 9001، ایزو 14001 و ایزو 45001 را با هم و یکجا پیاده سازی و اخذ نماید، اصطلاحا عنوان می شود شما توانسته اید سیستم مدیریت یکپارچه را در مجموعه خود جاری نمایید.

گواهینامه HSE-MS:

گواهینامه HSE می توانید مهمترین مدرک برای پیمانکاران یا شرکت های پروژه محور باشد. شما نباید گواهینامه HSE را با گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی که اداره کار صادر می کند اشتباه بگیرید.

استاندارد HSE جزو استاندارد های تدوین شده سازمان ایزو نیست. بنابراین مراجع صدور گواهینامه ایزو این استاندارد را به صورت نانواکریدیت صادر می کنند.

این استاندارد مربوط به موارد ایمنی و بهداشت و محافظت از محیط زیست است که باید در پیمان های کاری پیاده سازی شود.

بنابراین اگر شما یک شرکت پروژه محور با کارگاه فعال پیمانکاری هستید، باید اقدام به اخذ گواهینامه HSE-MS نمایید.

خوب ما گواهینامه های عمومی که معمولا شرکت ها و سازمان ها به آن نیاز دارند را به اطلاع شما رساندیم.

حالا ممکن است شما سوال بپرسید، ما به چه گواهینامه هایی نیاز داریم؟

برای اینکه بتوانیم جواب پرسش شما را بدهیم این خیلی مهم است که بدانیم چه نوع فرآیند کاری را سازمان شما دنبال می کند، و هدف از اخذ گواهینامه ایزو چیست؟

آیا شما یک شرکت پیمانکاری هستید که برای حضور در مناقصه نیاز به اخذ گواهینامه ایزو دارید؟

یا اینکه یک شرکت بازرگانی هستید که امور مربوط به واردات و صادرات محصول را دنبال می کنید؟

اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت های پیمانکاری:

اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت های پیمانکاری، این خیلی مهم است. برای اینکه اغلب متقاضیان اخذ ایزو شرکت های پیمانکاری هستند.

تفاوتی ندارد که شما در چه حوزه ای فعالیت می کنید. آیا یک شرکت حفاری هستید، شرکت حقوقی هستید یا شرکت خدماتی.

اگر می خواهید وارد مناقصه شوید از شما گواهینامه ISO را درخواست می کنند.

حال اینکه چه گواهینامه ایزو یی برای شرکت های پیمانکاری جهت ورود به مناقصه نیاز است؟

اگر شما کارهای عمرانی، پیمانکاری یا ساخت و ساز را انجام می دهید بهتر است، گواهینامه ایزو 9001، ایزو 14001، ایزو 45001، گواهینامه IMS و گواهینامه HSE را دریافت کنید.

ما گواهینامه ایزو IMS را به صورت رایگان در اختیار شما می گذاریم، پس شما باید چهار گواهینامه ایزو دیگر را خریداری کنید.

اگر شرکت شما یک سازمان بازرگانی است که مثلا تجهیز دستگاه های مورد نیاز یا تجهیزات مورد نیاز یک سازمان دولتی را برطرف می کند، شما باید گواهینامه ایزو 10002 و ایزو 10004 را دریافت کنید.

شرکت های بازرگانی مدام به مشتریان خود ارتباط دارند. بنابراین شما باید فرآیند ارتباط با مشتری را در سازمان خود داشته باشید. اگر سازمان شما به مشتری خود به اختلاف خورد، شما باید بدانید چه مسیری را طی کنید که این اختلاف را برطرف کنید.

پس شما به ایزو 10004 نیاز دارید.

اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت های کامپیوتری (انفورماتیک):

ممکن است شرکت شما امور مربوط به تولید نرم افزارهای خاص، برنامه نویسی، نصب دوربین مدار بسته، تامین و تجهیز قطعات شبکه یا هر فرآیندی که مربوط به کامپیوتر است را دنبال می کند.

خوب شما غیر از ایزو 9001 باید اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 27001 و ایزو 20000 را نمایید.

شما می توانید با دریافت گواهینامه ایزو 20000 و ایزو 27001 سازمان خود را متمایز کنید. حتی اگر شما نیاز به دریافت مجوز افتا دارید باید اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 27001 و ایزو 20000 نمایید.

اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت های مواد غذایی:

آیا سازمان شما نیاز دارد به بازارهای بین المللی تجاری ورود کند؟ شما باید اقدام به برندسازی، تجاری سازی و کسب اعتماد مشتریان خود نمایید.

اگر شما یک واحد تولیدی مواد غذایی یا یک واحد بسته بندی و فروش مواد غذایی هستید، می توانید گواهینامه های زیر را دریافت کنید.

  • گواهینامه ایزو 9001 سیستم مدیریت کیفیت.
  • گواهینامه ایزو 22000 سیستم مدیریت ایمنی غذایی.
  • گواهینامه حلال.
  • گواهینامه GMP تولید در شرایط خوب.
  • گواهینامه GAP، مربوط به محصولات کشاورزی، مزرعه و محصولات ارگانیک.
  • گواهینامه SSFC 22000.
  • گواهینامه BRC.
  • گواهینامه IFS FOOD.
  • گواهینامه HACCP.

شما نیاز ندارید به صورت همزمان تمام این استاندارد ها را داشته باشید. این خیلی مهم است که هدف شما صادرات محصول به کدام کشور است. یا حتی هدف شما از اخذ این گواهینامه چیست؟

اگر شما یک شرکت خرده فروش هستید و می خواهید محصول خود را به انگلستان ارسال کنید نیاز به اخذ گواهینامه BRC دارید.

ولی اگر محصول شما بسته بندی (کنسرو) مواد غذایی است و نیاز دارید محصول خود را در دانمارک یا هلند حتی آلمان به فروش برسانید، نیاز به اخذ گواهینامه ایزو FSSC 22000 و IFS FOOD دارید.

مرجع صدور گواهینامه ایزو:

نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو کیست؟ از کجا گواهینامه ایزو بگیرم؟ اعتبار مرجع صدور گواهینامه چگونه سنجیده می شود؟ یا سوالهایی از این دسته چالش تمامی متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت است.

آیا سازمان شما نیاز به گواهینامه ایزو دارد ولی نمی داند از کجا باید گواهینامه ایزو معتبر دریافت کند.

خوب ما شما را راهنمایی می کنیم.

اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت 3

تا الآن متوجه شدید شرکت یا سازمان شما نیاز به چه نوع گواهینامه ایزو یی دارد. حالا باید بدانید این گواهینامه را از کجا باید دریافت کنید.

مراجع متفاوتی داخل ایران اقدام به صدور گواهینامه ایزو می کنند. لذا سازمان شما جهت اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت الزام به انتخاب یکی از این مراجع دارد.

عموما همه ی شرکت ها ادعا می کنند گواهینامه ایزو معتبر صادر می کنند. در حالی که ممکن است به واقع اینطور نباشد و گواهینامه ایزو سطح بین المللی مناسبی نداشته باشد.

این موضوع خیلی مهم است، دلیل شما برای دریافت گواهینامه ایزو چیست؟

این مهم است که شما برای حضور در مناقصه نیاز به اخذ گواهینامه ایزو ارزان دارید. نیاز به اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت در کوتاه ترین زمان ممکن دارید. یا اینکه برای حضور در بازارهای بین المللی نیاز به اخذ ایزو دارید.

اگر سازمان شما برای حضور در مناقصه نیاز به ایزو ارزان و فوری دارد، بهتر است توسط مراجع خصوصی صدور گواهینامه ایزو که در ایران به وجود آمده اند اقدام به اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت خود نمایید.

اگر سازمان شما برای حضور در مناقصه شرکت های بزرگ همانند شرکت نفت نیاز به اخذ گواهینامه ایزو دارد، پیشنهاد می شود از نهادهای اصلی صادر کننده گواهینامه، اقدام به اخذ ایزو نماید.

این ممکن است برای سازمان شما هزینه داشته باشد و مدت زمان بیشتری طی شود تا شما به گواهینامه برسید. ولی بلحاظ اینکه یک سازمان معتبر سیستم ایزو شما را تایید کرده به نفع شما است و ارزش افزوده برای سازمان شما به ارمغان می آورد.

اگر سازمان شما یک شرکت تجاری بین المللی است و نیاز دارید تا با برندهای جهانی مقایسه شوید، پیشنهاد می شود از نهادهای برند صدور گواهینامه ایزو بین المللی اقدام به اخذ گواهینامه نمایید.

مثلا شما می توانید از شرکت توف نورد آلمان که یک برند معتبر بین المللی است اقدام به اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت خود نمایید.

این نکته را باید توجه داشته باشید که چنانچه نیاز به اخذ گواهینامه ایزو از یک برند معتبر دارید، باید حتما الزامات سیستم مدیریت کیفیت را بر اساس استاندارد ISO 9004 پیاده سازی نمایید.

اعتبار سنجی مرجع صدور گواهینامه ایزو:

سازمان شما می داند به چه گواهینامه های ایزو یی نیاز دارد و بر مبنای استراتژی و هدف گذاری می داند از کجا نیاز به گواهینامه ایزو دارد.

حالا این سوال برای شما ایجاد شده که چه کسی می تواند گواهینامه ایزو درخواستی سازمان من را صادر کند؟

مرجع صدور گواهینامه ایزو Certificate Body می باشد که اختصارا CB نامیده می شود. CB ها ممکن است با برندهای مختلفی و تحت نظارت سازمان های اعتبار دهنده متفاوتی فعالیت کنند. ممکن است نام برند توف نورد باشد، BRSM باشد یا یک CB خصوصی مثل EGS باشد.

سازمان شما باید بداند CB تحت اعتبار کدام کشور فعالیت می کند و مجوز صدور گواهینامه ایزو را دریافت کرده است.

سازمان های اعتبار دهنده به CB ها سازمان استاندارد کشورها هستند که به نام Accreditation Body که اختصارا AB نامیده می شوند، فعالیت می کنند.

هر کشور عضو یک یا چند سازمان اعتبار دهنده را به انجمن اعتبار دهنده بین المللی IAF معرفی می کند. بنابراین برای شناسایی مرجع معتبر اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت، باید ابتدا نام CB را شناسایی کنید.

سپس برای اعتبار سنجی CB  وارد سایت IAF شوید و متوجه باشید CB تحت اعتبار چه سازمانی و کدام کشور است.

سپس باید کشور مورد نظر را پیدا و کلیک نمایید. سایت IAF سازمان اعتبار دهنده کشور انتخاب شده را به شما معرفی می کند و آدرس سایت سازمان اعتبار دهنده را در اختیار شما می گذارد.

شما هم اکنون به راحتی و بدون نیاز به فیلتر شکن می توانید وارد سایت سازمان اعتبار دهنده شوید و نام CB را جستجو کنید.

اگر سازمان اعتبار دهنده CB را تایید کرد به منزله این است که گواهینامه ایزو صادر شده توسط CB اعتبار بین المللی دارد.

اگر سازمان اعتبار دهنده CB را تایید نکرد یعنی مرجع صدور ایزو فاقد اعتبار بین المللی است.

مراجعی که به هر دلیلی توسط IAF یا سازمان اعتبار دهنده مشخص شده در سایت IAF تایید نمی شوند فیک بوده و اعتبار بین المللی ندارند.

این خیلی مهم است بلحاظ اینکه اغلب نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو داخل ایران فیک هستند.

عموما متقاضیان با شرکت تماس می گیرند و اعلام می کنند گواهینامه در سایت ASCB استعلام می شود. ولی به ما گفته اند گواهینامه ایزو فیک است.

بله این موضوع متاسفانه صحت دارد. شما گواهینامه ایزو فیک را با قیمت بالایی دریافت کرده اید. درست است که گواهینامه ایزو شما در یک سایت به زبان انگلیسی استعلام می شود.

ولی صرف اینکه گواهینامه قابلیت استعلام داشته باشد دلیل بر اصل یا معتبر بودن گواهینامه نیست.

برای این موضوع و شفافیت اعتبار مرجعع صدور گواهینامه ایزو با ما در ارتباط باشید.

ما به شما کمک می کنیم گواهینامه ایزو معتبر را ارزان بخرید.

مقالات مرتبط:

صدور گواهینامه ایزو معتبر در ایران.

طریقه دریافت گواهینامه ایزو.

اخذ ایزو، صدور ایزو، دریافت ایزو.

اخذ ایزو برای شرکت در مناقصات.

1 دیدگاه دربارهٔ «اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت»

  1. بازتاب: مرجع صدور گواهینامه ایزو - ایزو فرتاک49382-021

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا