دریافت طرح طبقه بندی مشاغل

دریافت طرح طبقه بندی مشاغل

دریافت طرح طبقه بندی مشاغل یا شرایط دریافت طرح طبقه بندی مشاغل موضوع چالش برانگیز شرکت های پیمانکاری است که درخواست اخذ گواهینامه صلاحیت از اداره کار را دارند.

اخیراً برخی از شرکت های تولید کننده دغدغه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل را در کارگاه تولید خود دارند. بنابراین متقاضیان دنبال راهی هستند که با کمترین ریسک بتوانند طرح طبقه بندی مشاغل را اجرایی کنند.

دریافت طرح طبقه بندی مشاغل
دریافت طرح طبقه بندی مشاغل

اما اینکه چرا باید شرکت های پیمانکاری اقدام به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل کنند و پس از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل چگونه باید تاییدیه طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شده را دریافت کنند. ممکن است برای شما سوالات زیر به وجود آید.

  • طرح طبقه بندی مشاغل چییست؟
  • چه شخصی طرح طبقه بندی مشاغل را اجرایی می کند؟
  • برای نگارش طرح طبقه بندی مشاغل به چه اطلاعاتی نیاز هست؟
  • آیا برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری تاییدیه طرح طبقه بندی مشاغل نیاز است؟
  • چگونه تاییدیه طرح طبقه بندی مشاغل را دریافت کنیم؟
  • هزینه نگارش طرح طبقه بندی مشاغل چقدر است؟
  • دریافت طرح طبقه بندی مشاغل چه ریسک هایی برای کسب و کار شما دارد؟
  • عدم دریافت طرح طبقه بندی مشاغل چه ریسک هایی برای شما دارد؟

عموماً متقاضیان طی ارتباط با شرکت ایزو فرتاک درخواست اخذ طرح طبقه بندی مشاغل دارند. شرکت “ایزو فرتاک” صلاحیت نگارش طرح طبقه بندی مشاغل را نداشته و هیچ اقدامی برای نگارش طرح طبقه بندی مشاغل انجام نمی دهد. مقاله “دریافت طرح طبقه بندی مشاغل” که توسط شرکت ایزو فرتاک تدوین شده جهت اطلاع رسانی برای متقاضیان این خدمات است.

ما سعی کردیم به صورت پرسش و پاسخ به موضوع طرح طبقه بندی مشاغل شرکت های پیمانکاری که نیاز به اخذ گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری دارند بپردازیم. بنابراین ممکن است این مقاله هیچ کمکی به شرکت هایی که نیاز به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دارند نکند.

بیشتر بخوانید: اخذ فوری گواهینامه صلاحیت اداره کار.

طرح طبقه بندی مشاغل چیست؟

اولین سوالی که متقاضیان دارند اینکه طرح طبقه بندی مشاغل چیست؟ و اینکه چرا باید اقدام به دریافت طرح طبقه بندی مشاغل نماییم.

طرح-طبقه-بندی-مشاغل-چیست
طرح-طبقه-بندی-مشاغل-چیست

سال 1352 آئین نامه طبقه بندی و ارزیابی مشاغل کارگاه ها موضوع تبصره یک ماده 49 قانون کار به تصویب رسید. از سال 1371 شمسی کلیه کارگاه هایی که بالای 50 نفر نیروی کار دارند مشمول این قانون هستند. شرکت های پیمانکاری که دارای کارگاه فعال و ردیف بیمه پیمان فعال هستند موظف به اجرای قانون طرح طبقه بندی مشاغل برای پرسنل خود هستند. اما “طرح طبقه بندی مشاغل چیست؟”.

بر اساس قانون کار هر یک از پرسنل فعال در محیط کارگاهی بر اساس سنوات، نوع فعالیت، مدرک تحصیلی، سختی کار، شیفت های کاری و موارد دیگر رتبه بندی می شوند و بر اساس رتبه دریافتی مشمول پرداخت حقوق و مزایا می شوند. رتبه بندی پرسنل بر اساس طرح طبقه بندی بین رتبه 1 تا رتبه 20 طبقه بندی می شوند.

بدون تردید رتبه بندی پرسنل به صورت مستقل امکان پذیر نمی باشد و نیاز به یک فرآیند مشخص می باشد که بر اساس آن هر شغل محدوده وظایف مشخصی داشته و فرد شاغل در آن جایگاه متناسب دستمزد با فعالیت خود را دریافت نماید. این فرآیند را طبقه بندی مشاغل می گویند.

طبقه بندی شغلی شامل کلیه جزئیاتی می شود که می بایست برای یک جایگاه شغلی خاص، تعیین گردد. المان هایی همچون میزان تحصیلات مورد نیاز برای استخدام در یک شغل، توانایی لازم جهت انجام فعالیت های عمومی یا تخصصی، مسئولیت و جایگاه شغلی فرد، حوزه کاری فرد و در نهایت انتظارات شغلی باعث رتبه بندی و مشخص شدن میزان حقوق و دستمزد فرد می شود.

بیشتر بخوانید: طرح طبقه بندی مشاغل.

چه شخصی طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا و نگارش می کند؟

متقاضیان برای اخذ طرح طبقه بندی مشاغل سردرگم هستند. چه کسی طرح طبقه بندی مشاغل را می نویسد و چه کسی این طرح را اجرایی می کند. کارگاه های تولید باید اقدام به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل کنند. برخی از مشاوران اداره کار یا کارشناسان اداره کار با توجه اطلاعاتی که دارند می توانند طرح طبقه بندی مشاغل را برای شما اجرا یا نگارش کنند.

طرح طبقه بندی مشاغل باید به تایید کارشناس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برسد و پس از اخذ تاییدیه طرح طبقه بندی مشاغل کارفرما موظف می شود بر اساس طرح و رتبه بندی کارکنان حقوق و مزایای آنها را پرداخت کند.

برای دریافت طرح طبقه بندی مشاغل چه اطلاعاتی نیاز است؟

مشاوران اداره کار برای نگارش طرح طبقه بندی مشاغل کلیه اطلاعات پرسنل شما را نیاز دارند. اینکه شرکت شما با چه دستگاه هایی قرارداد دارد، لیست بیمه قراردادها و مستنداتی که در زیر عنوان شده است. اگر شما پرسنلی دارید که بالای سه ماه در مجموعه شما فعالیت دارند و لیست بیمه برای آنها رد می شود، این پرسنل مشمول طرح طبقه بندی مشاغل می شوند.

مدارک و مستندات لازم جهت نگارش طرح طبقه بندی مشاغل به شرح زیر است.

  1. قرارداد بین مشاور اداره کار که به عنوان نگارنده طرح طبقه بندی معرفی می شود و متقاضی دریافت طرح طبقه بندی مشاغل.
  2. قرارداد بین شرکت پیمانکاری که به عنوان کارفرما معرفی می شود و پرسنل شرکت پیمانکاری.
  3. ارائه کلیه لیست های بیمه و ردیف پیمان های ایجاد شده.
  4. مدرک تحصیلی و مدارک شناسایی کلیه پرسنلی که در لیست بیمه مکتوب شده اند.
  5. سوابق کاری پرسنلی که در لیست بیمه مکتوب شده اند.
  6. نوع فعالیت کاری پرسنلی که در لیست بیمه مکتوب شده اند.

تمامی موارد طی یک قرارداد و جدول EXCEL می بایست در اختیار نگارنده طرح طبقه بندی مشاغل قرار گیرد.

شرکت های پیمانکاری چرا نیاز به طرح طبقه بندی مشاغل دارند؟

بر اساس قانون کار جمهوری اسلامی ایران ماده یک کلیه کارگاه های پیمانکاری که ردیف پیمان فعال دارند می بایست اقدام به اجرا و تهیه طرح طبقه بندی مشاغل کنند. شرکت های پیمانکاری که درخواست اخذ گواهینامه تایید صلاحیت اداره کار دارند نیز می بایست طرح طبقه بندی مشاغل را دریافت کرده باشند.

برای-دریافت-طرح-طبقه-بندی-مشاغل-چه-اطلاعاتی-نیاز-است
برای-دریافت-طرح-طبقه-بندی-مشاغل-چه-اطلاعاتی-نیاز-است

یکی از مدارک لازم جهت احراز صلاحیت شرکت های پیمانکاری طرح طبقه بندی مشاغل می باشد. برای اطلاع از مدارک لازم جهت دریافت گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری پیشنهاد می شود مقاله “آیین نامه اخذ گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری اداره کار” را مطالعه کنید.

چگونه تاییدیه طرح طبقه بندی مشاغل را دریافت کنیم؟

پس از اینکه طرح طبقه بندی مشاغل را دریافت کردید می بایست به واحد مربوطه در اداره کار استان خود مراجعه کنید تا اداره کار طرح شما را تایید نماید. برخی از کارشناسان اداره کار که طرح طبقه بندی را نگارش می کنند می توانند تایید طرح را از اداره کار بگیرند ولی هزینه بیشتری جهت نگارش طرح طبقه بندی مشاغل و اخذ تاییدیه از شما درخواست می کنند.

بنابراین تاییدیه طرح طبقه بندی مشاغل باید توسط اداره کار استان ها انجام شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت گواهینامه صلاحیت اداره کار و ایمنی اداره کار چیست؟

هزینه دریافت طرح طبقه بندی مشاغل چقدر است؟

هزینه دریافت طرح طبقه بندی مشاغل با توجه به تعداد پیمان های فعال، تعداد نیروی کار همچنین حق الزحمه مشاوران اداره کار متفاوت است. برای استعلام هزینه دریافت طرح طبقه بندی مشاغل باید با مشاوران اداره کار در ارتباط باشید.

هزینه-دریافت-طرح-طبقه-بندی-مشاغل-چقدر-است
هزینه-دریافت-طرح-طبقه-بندی-مشاغل-چقدر-است

دریافت طرح طبقه بندی مشاغل چه ریسک هایی برای پیمانکاران دارد؟

برخی از پیمانکاران سوال دارند، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل چه ریسک هایی برای شرکت دارد؟ در جواب می توان گفت هم می تواند به سود شرکت ها باشد و هم به ضرر شرکت ها. ممکن است شما نفراتی را به صورت سوری در لیست بیمه خود آورده باشید. پس شامل هزینه مضاعف برای دریافت طرح طبقه بندی مشاغل می شوید.

ممکن است شما حقوق کمتر یا بیشتری به پرسنل خود پرداخت می کنید. پس از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل می بایست دقیقاً طبق حقوق اعلام شده برای هر نفر در طرح پرداخت حقوق داشته باشید.
برای اطلاع دقیق از ریسک های اجرای طرح طبقه بندی مشاغل بهتر از با یک کارشناس اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مشاوره داشته باشید.

پرسش های متداول

هزینه دریافت طرح طبقه بندی مشاغل چقدر است؟

هزینه دریافت طرح طبقه بندی مشاغل با توجه به تعداد پیمان های فعال، تعداد نیروی کار همچنین حق الزحمه مشاوران اداره کار متفاوت است. برای استعلام هزینه دریافت طرح طبقه بندی مشاغل باید با مشاوران اداره کار در ارتباط باشید.

دریافت طرح طبقه بندی مشاغل چه ریسک هایی برای پیمانکاران دارد؟

برخی از پیمانکاران سوال دارند، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل چه ریسک هایی برای شرکت دارد؟ در جواب می توان گفت هم می تواند به سود شرکت ها باشد و هم به ضرر شرکت ها. ممکن است شما نفراتی را به صورت سوری در لیست بیمه خود آورده باشید. پس شامل هزینه مضاعف برای دریافت طرح طبقه بندی مشاغل می شوید.

3 دیدگاه دربارهٔ «دریافت طرح طبقه بندی مشاغل»

  1. بازتاب: رتبه بندی شرکت های خدماتی - ایزو فرتاک49382-021- اداره کار

  2. با درود و احترام

    هزینه اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای شرکتی با تعدا برسنل ۲۶۰ نفر چه میزان میباشد حدودا و چه مدارک و مستنداتی مورد نیاز بوده و مدت زمان نگارش و اجرای طرح حدودا چقدر میباشد؟

    1. سلام برای اجرا و تهیه طرح طبقه بندی مشاغل باید به اداره کار مراجعه کنید. فقط مشاوران اداره کار می توانند طرح طبقه بندی مشاغل را برای شما تدوین کنند. هزینه ها با توجه به تعداد پیمان ها و تعداد نفرات لیست بیمه متفاوت است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا