خط مشی کیفیت ISO 9001 – چگونه بیانیه خط مشی خود را بنویسید

مدیریت برتر مسئول ایجاد، بررسی و حفظ خط مشی کیفیت ISO و اهداف کیفیت است.

خط مشی کیفیت ISO چیست؟

مدیریت برتر مسئول ایجاد، بررسی و حفظ خط مشی کیفیت ISO و اهداف کیفیت است. خط مشی کیفیت باید مبتنی بر اهداف و ارزش های شرکت باشد و متناسب با هدف و زمینه سازمان باشد. این سیاست باید تعهد به بهبود مستمر را نشان دهد. خط مشی کیفیت باید در سراسر سازمان ابلاغ، درک و اعمال شود.

فهرست

خط مشی کیفیت چیست و چرا مهم است؟

اطمینان حاصل کنید که بیانیه خط مشی کیفیت به خوبی نوشته شده است.

خط مشی کیفیت اغلب با نام های دیگری نیز استفاده می شود، مانند:

  • بیانیه ماموریت
  • چشم انداز
  • مفهوم استراتژیک
  • منشور
  • بیانیه اصول

یک بیانیه خط مشی کیفیت به خوبی نوشته شده اطمینان حاصل می کند که کارمندان شما متوجه می شوند که شغل آنها بر کیفیت محصول و کنترل کیفیت و در نتیجه موفقیت شرکت تأثیر می گذارد.

کارکنان باید آگاه باشند که مشارکت فردی آنها در موفقیت کلی شرکت و تعهد به کیفیت مهم است.

ISO 9001:2015ISO 9001:2008خلاصه تغییرات
5.2 خط مشی کیفیت5.3 خط مشی کیفیتشامل یک الزام اضافی برای در دسترس قرار دادن خط مشی برای اشخاص ذینفع و در دسترس بودن به عنوان اطلاعات مستند است.
5.2.1 ایجاد خط مشی کیفیت5.3 خط مشی کیفیت
5.2.2 ابلاغ خط مشی کیفیت5.5.3 ارتباطات داخلی

چگونه یک خط مشی کیفیت بنویسید؟

خط مشی کیفیت را با استراتژی هماهنگ کنید

ISO 9001:2015 اکنون مستلزم آن است که خط مشی کیفیت سازمان شما و اهداف حاصله با جهت استراتژیک و جهت عملیاتی سازمان شما (زمینه) مناسب باشد. این بدان معناست که هنگامی که سازمان شما زمینه خود و الزامات مربوط به طرف های ذینفع خود را مشخص کرد، مدیریت ارشد باید خط مشی کیفیت و اهداف را در پرتو این اطلاعات جدید بررسی کند تا از ارتباط مستمر اطمینان حاصل شود.

سازمان شما باید تمام شرایطی را که بر کسب و کارش تأثیر می گذارد، درک و شناسایی کند و اطمینان حاصل کند که استراتژی و جهت آن را در نظر گرفته است. سازمان شما باید خط مشی کیفیت فعلی خود را در صورت لزوم بازبینی کند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه تغییر در زمینه، اشخاص ذینفع یا الزامات آنها در خط مشی منعکس می شود و تعیین می کند که آیا اهداف سازمان شما تحت تأثیر قرار می گیرد یا خیر (به ISO 9001:2015 مراجعه کنید – 6.2. 1a).

در زیر تعدادی از نمونه‌های بیانیه خط‌ مشی کیفیت آمده است.

بیانیه خط مشی کیفیت (مثال 1)

شرکت XYZ خدمات مدیریت کیفیت، هماهنگی، تولید و پردازش، ساخت و نصب را در سراسر بریتانیا و گاهی اوقات خارج از کشور ارائه می دهد. این شرکت از بدو تاسیس تخصص خود را توسعه داده و هدف آن دستیابی به استانداردهای بالای ساخت و ساز و خدمات رسانی به مشتریان است.

خط مشی شرکت XYZ این است که کالاها و خدمات را مطابق با جزئیات و قیمت مورد توافق به مشتری ارائه دهد.

هیئت مدیره، مديريت و كاركنان، مسئول كنترل كيفيت از طريق سيستم مديريت كيفيت هستند كه به دنبال بهبود با بازنگري مستمر هستند و تامين كنندگان و پيمانكاران فرعي تشويق به همكاري مي شوند. شرکت متعهد به دستیابی به رضایت مشتری با استفاده از رویه های کیفی است که برای برآوردن یا فراتر رفتن از الزامات ISO 9001 اجرا می شود.

خط مشی کیفیت ISO 9001

5.2.1 ایجاد خط مشی کیفیت

این الزامات برای خط مشی کیفیت با الزامات ISO 9001:2008 بند 5.3 – خط مشی کیفیت قابل مقایسه است. باید بررسی کنید که شواهدی وجود دارد که نشان دهد مدیریت عالی در ایجاد خط مشی کیفیت مشارکت داشته و در حال بررسی و حفظ آن است.

این استاندارد از شما می‌خواهد که خط‌ مشی کیفیت را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا خط‌ مشی کیفیت با شرایط سازمان و هدف آن تناسب دارد (و اهداف کیفیت را تعیین کنید)، تعهد به بهبود مستمر QMS وجود دارد، و اهداف کیفیت سازگار هستند. با خط مشی کیفیت مدیریت عالی باید نشان دهد که بیانیه مدیریت کیفیت مطابق با بند 5.1.1b با جهت و زمینه استراتژیک سازمان سازگار است.

مدیریت ارشد باید از تعهد خود به کیفیت و اینکه خط مشی کیفیت شامل موارد زیر باشد اطمینان حاصل کند:

  • متناسب با سازمان و پیاده سازی ISO است
  • شامل تعهد به الزامات و بهبود مستمر است
  • زمینه ای را برای ایجاد کیفیت اهداف فراهم می کند
  • در داخل سازمان اطلاع رسانی و درک می شود (آموزش کارکنان)
  • به صورت دوره ای از نظر مناسب بودن بررسی می شود

به دنبال چیزی کوتاه، شیرین و به یاد ماندنی بروید.

اگر خط مشی کیفیت صرفاً برای برآوردن الزامات ISO 9001:2015 یا پروژه های پیاده سازی ISO نوشته شده باشد، ممکن است بی ارزش باشد. شما باید آن را ساده  و مرتبط با سازمان خود نگه دارید. آن را برای افراد سازمان خود معنادار کنید.

خط مشی کیفیت باید به عنوان یک محرک برای بهبود مستمر عمل کند. از شما خواسته می شود اطمینان حاصل کنید که به طور مستمر درجه ای را که محصولات و خدمات سازمان نیازهای مشتری را برآورده می کنند بهبود می بخشید و اثربخشی فرآیندهای مسئول را اندازه گیری می کنید.

برای این منظور، اصل بهبود مستمر دلالت بر این دارد که شما باید این نگرش را اتخاذ کنید که بهبود همیشه امکان پذیر است و سازمان ها باید مهارت ها و ابزارها (سیاست ها و رویه ها) لازم را برای پیشبرد بهبود، فراتر از نیازهای مشتری و ارائه محصولات با کیفیت توسعه دهند.

سیاست کیفیت مثال 2

خط مشی کیفیت ما بر اساس اصول و رفتارهای مدیریتی زیر تعریف شده و هدایت می شود:

  • • ایجاد یک رابطه سودآور متقابل با مشتریان خود، تضمین موفقیت بلند مدت مشتریان، از طریق درک نیازهای آنها.
  • • به تعهدات خود در مورد کیفیت، هزینه و برنامه دست یابیم
  • • افزایش تحقیقات سیستماتیک و استفاده از بهترین شیوه های پیشگیرانه در همه سطوح و اطمینان از مدیریت ریسک قابل اعتماد
  • • بهبود مستمر و نوآوری را بر اساس فرآیندهای تجاری کارآمد، اندازه‌گیری‌های کاملاً تعریف شده، بهترین شیوه‌ها، و نظرسنجی‌های مشتریان هدایت کنیم.
  • • شایستگی ها، خلاقیت، توانمندسازی و مسئولیت پذیری کارکنان را توسعه دهیم

از طریق برنامه های توسعه مناسب و نشان دادن مشارکت و تعهد قوی مدیریت

شرکت XYZ در تلاش است تا بهترین ارائه دهنده خدمات بازرسی در صنعت باشد. از طریق استفاده از این اصول راهنما، همه افراد در شرکت XYZ مسئول رضایت کامل مشتریان خود از طریق برآورده کردن یا فراتر رفتن از نیازها و انتظارات آنها با بهترین راه حل ها و خدمات هستند. هدف ما 100% رضایت مشتری در 100% مواقع است.

نمونه خط مشی کیفیت 3

این شرکت بر این باور است که بازارش انتظار دارد خدمات به طور مداوم در حال بهبود باشد. هدف ما بهبود مستمر خدماتی است که ارائه می‌دهیم تا نیازهای مشتریان خود را برآورده کنیم و محصول تولید کنیم که بتوانیم به طور موجه به آن افتخار کنیم.

هدف شرکت برای دستیابی به موارد فوق با پیاده‌سازی یک سیستم مدیریتی مطابق با استاندارد بین‌المللی عملکرد خوب BS EN ISO 9001 است. همچنین شامل تعهد برای برآورده کردن نیازهای مشتریان، یادگیری از بازخورد مشتریان و همچنین قوانین و مقررات است. همچنین به توسعه مستمر سیستم و کمک به اطمینان از موثر ماندن آن.

تنها با ارائه خدمات و کیفیت محصول برجسته به اهداف خود در موفقیت بلندمدت و بهبودهای پایدار دست خواهیم یافت.

تمامی پرسنل درون شرکت مسئول کیفیت کار خود هستند. این شرکت آموزش می دهد و سیستم هایی را برای کمک به همه پرسنل برای دستیابی به استانداردهای مورد نیاز ایجاد کرده است. در حالی که ما تلاش می کنیم محصول تولید کنیم و خدماتی ارائه دهیم که بتوانیم به آن افتخار کنیم، باید بدانیم که همیشه به استانداردهای خودمان دست نمی یابیم. هنگامی که مشتری شکایت می کند، ما متعهد به بررسی شکایت هستیم و تمام تلاش خود را می کنیم تا همه شکایات موجه را اصلاح کنیم.

خط مشی، سازمان و رویه های لازم برای دستیابی به استانداردهای مورد نیاز در سیستم مدیریت کیفیت ما شرح داده شده است.

مدیر کیفیت مسئول نظارت بر سیستم کیفیت است و به طور منظم در مورد پیاده سازی، وضعیت و اثربخشی سیستم به مدیر عامل گزارش می دهد.

اهداف این شرکت در طرح تجاری مشخص شده است. اهداف مشاغل انفرادی انجام کار در حد رضایت مشتری و مطابق با قراردادی است که با مشتری توافق شده است.

5.2.2 ابلاغ خط مشی کیفیت

این یک الزام جدید برای استانداردهای ISO است. ISO 9001:2015 مستلزم حفظ خط مشی به عنوان اطلاعات مستند است، به بند 7.5.1a مراجعه کنید. شما باید بررسی کنید که آیا خط مشی کیفیت در سراسر سازمان اعمال شده است یا خیر و آیا خط مشی کیفیت در دسترس هر شخص ذینفع مربوطه است.

به یاد داشته باشید، حسابرسان در طول ممیزی صدور گواهینامه مایلند درک کارکنان را آزمایش کنند. بنابراین ارتباطات داخلی بیانیه خط مشی کیفیت برای صدور گواهینامه ISO حیاتی است.

حسابرس داخلی شما باید بررسی کند که این خط‌ مشی در طی یک حسابرسی داخلی ابلاغ و درک شده است. ابزار تجزیه و تحلیل شکاف یا چک لیست حسابرسی داخلی می تواند به خط مشی کیفیت و کیفیت کمک کند.

برچسب ها: خط مشی کیفیت ISO 9001 ، خط مشی کیفیت ISO، بیانیه خط مشی کیفیت، ایجاد خط مشی کیفیت

پرسش های متداول

خط مشی کیفیت ISO چیست؟

مدیریت برتر مسئول ایجاد، بررسی و حفظ خط مشی کیفیت ISO و اهداف کیفیت است. خط مشی کیفیت باید مبتنی بر اهداف و ارزش های شرکت باشد و متناسب با هدف و زمینه سازمان باشد. این سیاست باید تعهد به بهبود مستمر را نشان دهد. خط مشی کیفیت باید در سراسر سازمان ابلاغ، درک و اعمال شود.

خط مشی چرا مهم است؟

یک بیانیه خط مشی کیفیت به خوبی نوشته شده اطمینان حاصل می کند که کارمندان شما متوجه می شوند که شغل آنها بر کیفیت محصول و کنترل کیفیت و در نتیجه موفقیت شرکت تأثیر می گذارد.

3 دیدگاه دربارهٔ «خط مشی کیفیت ISO 9001 – چگونه بیانیه خط مشی خود را بنویسید و ارتباط برقرار کنید»

  1. بازتاب: نشان سیب سلامت 021-49382

  2. بازتاب: تعریف QMS سیستم مدیریت کیفیت - ایزو فرتاک021-49382

  3. بازتاب: چرا گواهینامه ایزو 9001 برای همه ی مشاغل ضرورت دارد؟ دریافت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا