چرا گواهینامه ایزو 9001 برای همه ی مشاغل ضرورت دارد؟

چرا گواهینامه ایزو 9001 برای همه ی مشاغل ضرورت دارد؟، این سوال مدیران کسب وکارها است. ما در این مقاله سعی کرده ایم موضوعات کلی مربوط به استاندارد ISO 9001:2015 را بررسی کنیم.

مهمترین گواهینامه استاندارد برای همه ی مشاغل همانند واحدهای تولیدی، واحدهای صنفی، شرکت های پیمانکاری، شرکت های بازرگانی، معدنی و کسب وکارهای کوچک گواهینامه ایزو 9001 است. به همین دلیل است که اخذ گواهینامه ایزو 9001  بین کسب وکارها درخواست بیشماری دارد.

چرا گواهینامه ایزو 9001 برای همه ی مشاغل ضرورت دارد؟, شرح در تصویر

مهمترین گواهینامه استاندارد برای همه ی مشاغل همانند واحدهای تولیدی، واحدهای صنفی، شرکت های پیمانکاری، شرکت های بازرگانی، معدنی و کسب وکارهای کوچک گواهینامه ایزو 9001 است. به همین دلیل است که اخذ گواهینامه ایزو 9001  بین کسب وکارها درخواست بیشماری دارد.

طبق آمار موثق سایت های بین المللی در سال 2022 میلادی 258146 شرکت در کشورهای مختلف موفق به دریافت گواهینامه ایزو 9001 از طریق مراجع صدور گواهینامه ایزو بین المللی تحت اعتبار IAF شده اند. این تعداد بین دیگر استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت سازمان ISO بیشترین ثبت درخواست بوده است.

اما چرا همه ی مشاغل درخواست اخذ گواهینامه ایزو 9001 را دارند؟، این موضوعی است که در ادامه به آن پرداخته می شود.

در مورد اینکه “چرا استاندارد ایزو مهم است؟” بیشتر بخوانید.

ایزو 9001 چیست؟

ISO 9001 شناخته شده ترین استاندارد سیستم مدیریت کیفیت (QMS) در جهان است. استاندارد ایزو 9001 جزو خانواده ایزو 9000 و تنها استاندارد این خانواده است که قابلیت صدور گواهینامه ایزو دارد.

اخذ-گواهینامه-ایزو-9001

هدف آن کمک به سازمان ها برای برآورده کردن نیازهای مشتریان و سایر ذینفعان به طور موثرتر است. این امر با ایجاد چارچوبی برای اطمینان از کیفیت ثابت در ارائه کالاها ویا خدمات به دست می آید. این استاندارد مبتنی بر هفت اصل مدیریت کیفیت است، از جمله داشتن تمرکز قوی بر مشتری، مشارکت مدیریت ارشد و انگیزه برای بهبود مستمر.

هفت اصل مدیریت کیفیت عبارتند از:

  • 1- تمرکز بر مشتری
  • 2- رهبری
  • 3- مشارکت مردم
  • 4- رویکرد فرآیندی
  • 5- بهبود
  • 6- تصمیم گیری مبتنی بر شواهد
  • 7- مدیریت روابط

اصول بر اساس اولویت ترتیب داده نمی شوند. اهمیت نسبی هر اصل از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است و ممکن است در طول زمان تغییر کند. زیرساخت‌ ها و فرآیند های توسعه محتوا، پورتال و تحویل مجموعه isofartak با گواهی مدیریت کیفیت ISO 9001 معتبر هستند.

چرا گواهینامه ایزو 9001 برای همه ی مشاغل ضرورت دارد؟

در محیط رقابتی کسب و کار امروز، شرکت ها همیشه به دنبال راه هایی برای متمایز شدن از رقبای خود هستند. یکی از راه ‌های انجام این کار، دریافت گواهینامه ISO است. گواهی ایزو یک استاندارد شناخته شده جهانی که تعهد شرکت به کیفیت، ایمنی و کارایی را نشان می‌دهد. با این حال، همه مشاغل به گواهی ISO نیاز ندارند.

نحوه رسیدگی به ریسک در ایزو 9001
نحوه رسیدگی به ریسک در ایزو 9001

در مورد “مزایای دریافت گواهینامه ISO” بیشتر بخوانید.

واقعیت امر این است که گواهینامه ISO برای هر کسب و کاری ضروری نیست، اما می تواند مزایای بی شماری را برای شرکت هایی که در صنایع خاصی فعالیت می کنند، داشته باشند که به آن نیاز دارند یا می خواهند تعهد خود را به کیفیت و ایمنی نشان دهند، ارائه دهد. قبل از پیگیری صدور گواهینامه، شرکت ها باید صنعت، انتظارات مشتری، الزامات قانونی، فرآیندهای داخلی و چشم انداز رقابتی خود را به دقت در نظر بگیرند تا مشخص کنند آیا گواهینامه ISO برای آنها مناسب است یا خیر.

بنابراین ما به موضوعاتی می پردازیم که چرا اخذ گواهینامه ایزو 9001 برای همه ی مشاغل ضرورت دارد.

الزامات صنعت

برخی از صنایع دارای الزامات خاصی برای صدور گواهینامه ISO هستند. به عنوان مثال، در صنایع هوافضا و دفاعی، گواهینامه ISO 9001 برای مناقصه قراردادها لازم است. به طور مشابه، صنعت خودرو به گواهی ISO/TS 16949 نیاز دارد. اگر کسب و کار شما در بخشی فعالیت می کند که نیاز به گواهینامه ISO دارد، تحقیق در مورد استانداردها و الزامات خاص صنعت برای تعیین اینکه کدام گواهینامه لازم است، مهم است.

انتظارات مشتری

مشتریان به طور فزاینده ای از تامین کنندگان و شرکای خود انتظار دارند که تعهد خود را به فرآیند سیستم مدیریت کیفیت و ایمنی نشان دهند. اگر مشتریان شما نیاز دارند یا ترجیح می دهند با شرکت های دارای گواهی ISO کار کنند، دریافت گواهینامه ایزو 9001 می تواند به حفظ و جذب مشتریان کمک کند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که مشتریان شما در صنایع بسیار تحت نظارت مانند مراقبت های بهداشتی یا مالی هستند، جایی که گواهینامه ISO (1) می تواند به شما کمک کند مطابقت با استانداردهای صنعت را نشان دهید.

انطباق با مقررات

استانداردهای ISO اغلب با الزامات نظارتی مطابقت دارند و گواهینامه می تواند به شرکت شما کمک کند تا مطابقت خود را نشان دهد و از مجازات های قانونی یا مالی احتمالی اجتناب کند. به عنوان مثال، گواهینامه ISO 14001 نشان دهنده تعهد یک شرکت به مدیریت زیست محیطی است که می تواند به آن کمک کند تا با مقررات زیست محیطی مطابقت داشته باشد.

فرآیندهای داخلی

گواهینامه ISO می تواند به شرکت ها کمک کند تا فرآیندهای داخلی خود را بهبود بخشند و کارایی را افزایش دهند. به عنوان مثال، گواهینامه ISO 9001 شرکت ها را ملزم می کند تا رویه هایی را برای مدیریت کیفیت ایجاد و مستند کنند، که می تواند به آنها در شناسایی زمینه های بهبود و ساده سازی عملیات کمک کند.

سوالات متداول

ایزو 9001 چیست؟

ISO 9001 شناخته شده ترین استاندارد سیستم مدیریت کیفیت (QMS) در جهان است. استاندارد ایزو 9001 جزو خانواده ایزو 9000 و تنها استاندارد این خانواده است که قابلیت صدور گواهینامه ایزو دارد. هدف آن کمک به سازمان ها برای برآورده کردن نیازهای مشتریان و سایر ذینفعان به طور موثرتر است. این امر با ایجاد چارچوبی برای اطمینان از کیفیت ثابت در ارائه کالاها ویا خدمات به دست می آید.

هفت اصل مدیریت کیفیت چیست؟

1- تمرکز بر مشتری
2- رهبری
3- مشارکت مردم
4- رویکرد فرآیندی
5- بهبود
6- تصمیم گیری مبتنی بر شواهد
7- مدیریت روابط

چرا گواهینامه ایزو 9001 برای همه ی مشاغل ضرورت دارد؟

در محیط رقابتی کسب و کار امروز، شرکت ها همیشه به دنبال راه هایی برای متمایز شدن از رقبای خود هستند. یکی از راه ‌های انجام این کار، دریافت گواهینامه ISO است. گواهی ایزو 9001 یک استاندارد شناخته شده جهانی که تعهد شرکت به کیفیت، ایمنی و کارایی را نشان می‌دهد.

1 دیدگاه دربارهٔ «چرا گواهینامه ایزو 9001 برای همه ی مشاغل ضرورت دارد؟»

  1. بازتاب: 10 گواهینامه پرکاربرد ISO برای کسب وکاها چیست؟ + جدول

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا