اصول سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001

اصول سیستم مدیریت کیفیت “ایزو 9001” چیست؟

اصول سیستم مدیریت کیفیت “ایزو 9001” چیست؟

چنانچه سازمانی درخواست استقرار الزامات سیستم مدیریت کیفیت و یا پیاده سازی ایزو 9001 را دارد، ابتدا باید بدانید که هفت اصل اساسی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 چیست. ما در همین سایت مطالب بسیاری در مورد اخذ گواهینامه ایزو 9001 نگارش کرده ایم. اگر نیاز به اخذ گواهینامه ایزو 9001 را دارید به مقالات سایت مراجعه کنید.

اصول سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 چیست
اصول سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 چیست

چنانچه نیاز به پیاده سازی و استقرار الزامات استاندارد ایزو 9001 دارید، می بایست اطلاع داشته باشید که اصول سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 چیست و از کجا شروع کنید. ما مستندات سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 ویرایش 2015 را در قسمت دانلود مستندات مکتوب کرده ایم. چنانچه نیاز به دانلود مستندات ایزو 9001 دارید به قسمت مربوطه مراجعه کنید.

اما اصول سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 چیست و شرکت ها برای پیاده سازی استاندارد ایزو 9001 باید از کجا شروع کنند. هسته اصلی ISO 9001 بر اساس مجموعه ای از هفت اصل طراحی شده است که برای همه شرکت ها قابل اجرا است. 7 اصل کلیدی سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 به شرح زیر می باشد.

  • تمرکز بر مشتری.
  • رهبری.
  • مشارکت افراد.
  • رویکرد فرآیند.
  • بهبود.
  • تصمیم گیری مبتنی بر شواهد.
  • مدیریت روابط.

 این هفت اصل به صورت هماهنگ عمل می کنند تا سیستمی ایجاد شود که به اطمینان از عملکرد یک شرکت در سطح بالا بر اساس یک پایه ثابت کمک کند. با در نظر گرفتن این اصول، شما فعالانه به دنبال بهبود استانداردهای عملکرد شرکت خود هستید. حال اینکه این هفت اصل سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

بیشتر بخوانید: ایزو 9001 چیست؟

اصول سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001، تمرکز بر مشتری:

بر مشتریان خود و نیازهای آنها تمرکز کنید. ایجاد تمرکز قوی بر مشتری راهی عالی برای نشان دادن تعهد شما به کیفیت است. اقدام به جمع‌آوری بازخورد مشتری، چه خوب و چه بد کلیدی است. زیرا این امر می‌تواند به شما کمک کند تا عدم انطباق‌ها را تشخیص دهید و فرآیندهای خود را بهبود ببخشید تا کسب ‌وکارتان بتواند عملکرد خود را حتی بیشتر تقویت کند.

هفت-اصل-اصول-سیستم-مدیریت-کیفیت
هفت-اصل-اصول-سیستم-مدیریت-کیفیت

علاوه بر جلب رضایت مشتریان، کسب و کار شما باید منافع سایر ذینفعان، اعم از مالکان، کارمندان، تامین کنندگان، سرمایه گذاران یا جامعه گسترده تر را نیز در نظر بگیرد.

  • اهداف سازمانی را به انتظارات فعلی و آتی مشتری متصل کنید.
  • برای موفقیت بلند مدت روابط با مشتری را به طور فعال مدیریت کنید.
  • رضایت مشتری را پایش کنید و به طور فعال به مسائل رسیدگی کنید.
  • بازخورد مستقیم مشتریان را فعال کنید تا زمان پاسخگویی به مسائل را کاهش دهید.

اصول سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001، رهبری:

یک تیم مدیریت قوی ایجاد کنید. رهبری قوی به این معنی است که شما چشم اندازی روشن از آینده شرکت خود دارید. برقراری ارتباط موثر این چشم انداز تضمین می کند که کل تیم شما در جهت اهداف یکسانی کار می کند و به سازمان شما یک حس مشترک از هدف می دهد. این می تواند به افزایش انگیزه و بهره وری کارکنان کمک کند.

بهبود عملکرد سازمانی از طریق استفاده از داده های بزرگ

رهبری در استاندارد ISO 9001 بر دو چیز استوار است. یک چشم انداز روشن از آینده کسب و کار و توانایی برقراری ارتباط با آن چشم انداز. توانایی دیدن اینکه شرکت به کجا می رود و آن را به دیگران منتقل می کند به تمرکز همه افراد در یک شرکت برای دستیابی به یک هدف کمک می کند.

هدف و جهت نیروی کار خود را متحد کنید و محیط های مولد را برای همه کارکنان ایجاد کنید تا اهداف کیفی را دنبال کنند. وقتی استراتژی‌ ها و فرآیندها در همه بخش‌ ها همسو هستند، می‌توانید اهداف کیفی را به طور مؤثرتری برآورده کنید، همکاری را در بین عملکردهای تجاری به حداکثر برسانید و عملیات خود را بر اساس تفکر مبتنی بر ریسک هماهنگ کنید. کیفیت نباید به عنوان یک فرآیند “افزودنی” یا جداگانه در نظر گرفته شود. بلکه کیفیت باید هنجار نحوه عملکرد سازمان باشد.

  • ماموریت، چشم انداز، استراتژی، سیاست ها و فرآیندهای خود را به وضوح در سراسر سازمان به اشتراک بگذارید.
  • فرهنگ کیفیتی بسازید که ریشه در اعتماد و صداقت داشته باشد.
  • سهمی که افراد در جهت کیفیت سازمانی می کنند را بشناسید و به آنها پاداش دهید.

بیشتر بخوانید: رهبری و تعهد ISO 9001.

اصول سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001، مشارکت پرسنل:

مدیریت موثر و کارآمد کیفیت در تمام سطوح سازمان شما مستلزم اعتماد و احترام عمیق برای همه کارکنان و ذینفعان است. شناخت، توانمند سازی و ارتقای شایستگی افراد، درک آنها از اهداف کیفی را افزایش می دهد، توجه آنها را به فرهنگ کیفیت به حداکثر می رساند و پیشرفت حرفه ای را بهبود می بخشد.

سیستم های مدیریتی مانند ISO 9001 فقط برای مدیریت ارشد نیستند، بلکه باید همه افراد در سازمان شما در فرآیند های آن مشارکت داشته باشند. بنابراین اگر می خواهید از ISO مدیریت کیفیت خود به طور کامل بهره مند شوید، بحث آزادانه درباره مسائل و به اشتراک گذاری دانش و تجربه با تیم خود بسیار کلیدی است.

ضروری است که همه افراد شرکت شما نقش خود را درک کنند و به خاطر سهمشان در موفقیت آن احساس ارزشمندی کنند. این نه تنها به شما در دستیابی به گواهینامه کمک می کند، بلکه تعهد سازمان شما به بهبود کیفیت را نیز نشان می دهد. بنابراین:

  • اطمینان حاصل کنید که کارکنان اهمیت و ارزش مشارکت خود را درک می کنند.
  • پرسنل را توانمند کنید تا بدون ترس ابتکار عمل انجام دهند و فرهنگ کیفیت را ترویج کنند.
  • انجام نظرسنجی های منظم برای ارزیابی رضایت نیروی کار و پاسخ مناسب به مشتری.

بیشتر بخوانید: نقش ها، مسئولیت ها و اختیارات سازمانی.

اصول هفت گانه سیستم مدیریت کیفیت، رویکرد فرآیند:

فرهنگ فرآیند محوری را در سازمان خود ایجاد کنید. قانون برنامه بررسی (PDCA) استاندارد ISO 9001 به شما کمک می کند فرهنگ فرآیند محور را در سراسر سازمان خود ترویج دهید. این یک روش اثبات شده برای اطمینان از برنامه ریزی، منابع و مدیریت فرآیندهای خود و تعاملات آنها به طور موثر است.

با مدیریت حوزه‌ های مختلف کسب‌ وکارتان در مجموع، می‌توانید عملیات را برای بازدهی بیشتر هماهنگ کنید و دستیابی به اهدافتان را آسان ‌تر کنید. اندازه گیری و ارزیابی این فرآیندهای مرتبط به هم به شما کمک می کند تا زمینه های بهبود را شناسایی کنید. یک سیستم مدیریت کیفیت مدرن (QMS) شامل مجموعه گسترده ای از فرآیندهای مرتبط با یکدیگر برای تولید نتایج سازگار و قابل پیش بینی است. بنابراین:

  • اهداف را به وضوح تعریف کنید و فرآیندهای رسمی برای دستیابی به آنها ایجاد کنید.
  • وابستگی های متقابل فرآیند را درک کنید و تأثیر هر یک را تجزیه و تحلیل کنید.
  • برای بهینه سازی نتایج کلی کیفیت، ریسک را به طور پیشگیرانه بررسی کنید.
  • همه را در تعریف و درک فرآیندهای خود درگیر کنید.

اصول سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001، بهبود:

فرهنگ بهبود مستمر فرآیندهای خود را در سازمان ایجاد کنید. بهبود مستمر برای سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 ضروری است و باید هدف اصلی سازمان شما باشد. پیاده ‌سازی فرآیندهایی برای شناسایی ریسک ‌ها و فرصت ‌ها، شناسایی و حل موارد عدم انطباق، و اندازه‌گیری و نظارت بر تلاش ‌های شما به این معنی است که می‌توانید راه‌ هایی برای بهبود و قوی‌تر کردن کسب‌ وکار خود بیابید.

اخذ-ایزو-برای-شرکت-در-مناقصات-2

تفکر مبتنی بر ریسک و مدیریت کیفیت رویدادهای یکباره نیستند. سازمان‌ های موفق روی بهبود مستمر تمرکز می‌کنند تا تحقیقات ریشه ‌ای را ساده ‌تر کنند، انگیزه نوآوری را تقویت کنند و توانایی شما برای پیش‌ بینی و واکنش به فرصت ‌های داخلی و خارجی را تقویت کنند.

  • آموزش تمام سطوح کارکنان برای اجرای ابزارها و روش های مدیریت کیفیت پایه.
  • ملاحظات بهبود را به توسعه محصولات جدید متصل کنید.
  • فرآیند های خاصی را برای اجرای پروژه های بهبود در سراسر سازمان خود مستقر کنید.
  • نتایج را اندازه گیری کنید. آموزش کارکنان، بهبود فرآیند، سطوح کیفیت.

اصول سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001، تصمیم گیری مبتنی بر شواهد:

تمام تصمیم گیری ها شامل سطحی از عدم اطمینان است. اما تصمیم گیری بر اساس تجزیه و تحلیل و ارزیابی داده ها بهترین راه برای به حداقل رساندن ریسک است. تصمیم گیری مبتنی بر شواهد به شما کمک می کند تا کارایی عملیاتی را به حداکثر برسانید، عملکرد فرآیند را به طور موثر ارزیابی کنید و درک عمیق تری از پیامدهای ناخواسته بالقوه به دست آورید.

  • یک مکان متمرکز برای همه داده ها ایجاد کنید تا یک منبع حقیقت واحد را ارائه کنید.
  • دسترسی آسان به تمام داده های لازم را برای کسانی که به آن نیاز دارند فراهم کنید.
  • مدرن کردن رویکردها برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی کیفیت داده ها.
  • هنگام تصمیم گیری تعادلی بین شواهد، تجربه و شهود ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: درک زمینه سازمان در ایزو 9001.

اصول مدیریت کیفیت ایزو 9001، مدیریت روابط:

در سازمان خود شرایطی را ایجاد کنید تا بتوانید روابط سودمند متقابل با تامین کنندگان خود ایجاد کنید. تامین کنندگان شما می توانند منبع مزیت رقابتی باشند، اما این امر مستلزم یک رابطه مبتنی بر اعتماد است. ایجاد چنین روابط پایدار با تامین کنندگان و سایر طرف های ذینفع به معنای متعادل کردن منافع مالی کوتاه مدت با استراتژی های بلند مدت و دوجانبه سودمند است.

مدیریت کیفیت فراتر از عملیات داخلی است و شامل نحوه مدیریت روابط با شرکای خارجی مانند تامین کنندگان شما می شود. مدیریت موثر روابط شریک، توانایی شما را برای ارائه ارزش به مشتریان، پشتیبانی از زنجیره تامین کارآمد و بهبود عملکرد کلی سازمان شما افزایش می دهد. بنابراین:

  • تمام روابط مرتبط با تامین کنندگان، شرکا، مشتریان و سرمایه گذاران را ترسیم کنید.
  • اهداف را برای هر رابطه تعریف کنید.
  • اولویت بندی مدیریت روابط بر اساس تاثیر کیفیت.
  • عملکرد هر رابطه را اندازه گیری کنید و به شرکای خود بازخورد بدهید.
آیا شما می توانید گواهینامه ایزو 9001 برای سازمان خود دریافت کنید؟

درخواست اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر خواسته اغلب متقاضیان است. اغلب متقاضیان می توانند برای کسب و کار خود اقدام به دریافت گواهینامه ایزو 9001 نمایند. تفاوتی ندارد که کسب و کار شما چیست یا اینکه شما چقدر سازمان بزرگ یا کوچکی هستید. برخی از متقاضیان نیاز به اخذ گواهینامه ایزو فوری دارند.

شناسایی-مرجع-صادر-کننده-ایزو-معتبر
شناسایی-مرجع-صادر-کننده-ایزو-معتبر

بنابراین ممکن است اصلاً سیستم مدیریت کیفیت در سازمان پیاده سازی نشود. شما فقط یک گواهینامه ایزو 9001 قابل استعلام دریافت می کنید و از مزایای ایجاد سیستم مدیریت کیفیت بهره مند نمی شوید. اما برخی از متقاضیان درخواست پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت کیفیت را دارند.

برای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت بهتر است اصول سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 را برای استقرار در نظر بگیرید. کلیه مستندات و دستورالعمل های استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015 را در سازمان خود ایجاد کنید. سپس شما ممیزی و موفق به اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر می شوید.

شما هم اکنون گواهینامه ایزو 9001 معتبر دریافت کرده و می توانید از مزایای استقرار سیستم مدیریت کیفیت در مجموعه خود بهره مند شوید. حتماً پیشنهاد می شود واحد QC را در مجموعه خود ایجاد کنید تا بتوانند از سیستم مستقر شده شما نگهداری کنند.  

اصول سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 چیست؟

تمرکز بر مشتری، رهبری، مشارکت پرسنل، رویکرد فرآیند، بهبود، تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و مدیریت روابط. بر مشتریان خود و نیازهای آنها تمرکز کنید. یک تیم رهبری قوی ایجاد کنید. سیستم های مدیریتی مانند ISO 9001 فقط برای مدیریت ارشد نیستند، بلکه باید همه افراد در سازمان شما در فرآیند های آن مشارکت داشته باشند. فرهنگ فرآیند محوری را در سازمان خود ایجاد کنید. فرهنگ بهبود مستمر فرآیندهای خود را در سازمان ایجاد کنید و…

می توانید گواهینامه ایزو 9001 برای سازمان خود دریافت کنید؟

درخواست اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر خواسته اغلب متقاضیان است. اغلب متقاضیان می توانند برای کسب و کار خود اقدام به دریافت گواهینامه ایزو 9001 نمایند. تفاوتی ندارد که کسب و کار شما چیست یا اینکه شما چقدر سازمان بزرگ یا کوچکی هستید. برخی از متقاضیان نیاز به اخذ گواهینامه ایزو فوری دارند.
برای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت بهتر است اصول سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 را برای استقرار در نظر بگیرید. کلیه مستندات و دستورالعمل های استاندارد ایزو 9001 ویرایش 2015 را در سازمان خود ایجاد کنید. سپس شما ممیزی و موفق به اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر می شوید.

2 دیدگاه دربارهٔ «اصول سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001»

  1. بازتاب: ارزیابی ریسک - ماتریس ریسک - مرکز مشاوره ایران گواه46134156

  2. بازتاب: تعریف QMS سیستم مدیریت کیفیت - ایزو فرتاک021-49382

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا