سازمان بین المللی استاندارد سازی

سازمان بین المللی استاندارد (ISO)، سازمان بین المللی تخصصی مرتبط با استانداردسازی در تمام زمینه های فنی و غیر فنی به جز مهندسی برق و الکترونیک (مسئولیت کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک [IEC]) است.

سازمان بین المللی استاندارد (ISO)، در سال 1947 در ژنو تأسیس شد و عضویت آن به بیش از 160 کشور گسترش یافته است. هر عضو، نهاد ملی “بیشترین نماینده استانداردسازی در کشور خود” است. در کشورهای صنعتی غربی، این معمولاً یک سازمان خصوصی است، مانند مؤسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) و مؤسسه استاندارد بریتانیا (BSI)، اما در بیشتر کشورها یک سازمان دولتی است.

استانداردسازی بر واحدهای اندازه گیری تأثیر می گذارد. حروف الفبا و آوانویسی؛ مشخصات قطعات، مواد، سطوح، فرآیندها، ابزارها، روش های آزمایش و ماشین آلات؛ و حتی فرمی که مشخصات آن ارائه می شود. استانداردهای ایزو بخش‌های مختلفی را پوشش می‌دهند، از ایمنی مواد غذایی گرفته تا تولید و فناوری.

چنین استانداردهایی با ایجاد کیفیت و سایر معیارها بین کشورها به تسهیل تجارت بین‌المللی کمک می‌کنند و با اطمینان از اینکه محصولات و خدمات دارای گواهینامه حداقل‌های بین‌المللی هستند، از مصرف‌کنندگان حمایت می‌کنند. علاوه بر این، استانداردهای ISO با تسهیل مقایسه مستقیم محصولات در بین بازارها، ورود شرکت ها را به بازارهای جدید، چه در سطح محلی و چه در سطح بین المللی، امکان پذیر می کند.

در صورت درخواست، ISO کمیته های فنی بین المللی را برای بررسی و حل مسائل خاص استانداردسازی ایجاد می کند. به دلیل تحولات تکنولوژیکی، استانداردهای ISO برای بازنگری احتمالی هر پنج سال یکبار به طور بهینه بازنگری می شوند.

آشنایی با سازمان بین المللی استاندارد (ISO)

سازمان بین المللی استاندارد در سال 1947 تاسیس شد و مقر آن در ژنو، سوئیس است. این سازمان در دهه 1920 به عنوان فدراسیون بین المللی انجمن های استاندارد ملی (ISA) شروع به کار کرد. پس از تعلیق در طول جنگ جهانی دوم، کمیته هماهنگی استانداردهای سازمان ملل متحد (UNSCC) یک نهاد استاندارد جهانی جدید را پیشنهاد کرد و سازمان بین المللی استاندارد تشکیل شد.

ISO در 167 کشور کار می کند. اعضای سازمان مهمترین سازمانهای استاندارد در کشورهای خود هستند. در هر کشور فقط یک عضو وجود دارد. در حالی که افراد و شرکت ها نمی توانند عضو ISO شوند، راه های مختلفی وجود دارد که کارشناسان صنعت می توانند با ISO همکاری کنند.

اعضای ایزو هر ساله در یک مجمع عمومی گرد هم می آیند تا در مورد اهداف استراتژیک سازمان بحث کنند. علاوه بر این، یک شورای 20 نفره با اعضای چرخشی وجود دارد که هدایت و اداره سازمان را ارائه می دهد.

نمونه استانداردهای ISO:

چرا گواهینامه ISO مهم است

اگرچه فرآیند دریافت گواهی می‌تواند زمان‌بر و پرهزینه باشد، اما بسیاری از کسب‌وکارها به یک یا چند مورد از دلایل زیر تصمیم به اخذ گواهینامه ISO می‌گیرند:

  • مقررات صنعت – به منظور بازاریابی و فروش محصولات در برخی کشورها، کسب و کارها گواهی ISO دریافت می کنند تا با الزامات تعیین شده توسط FDA، کمیسیون اروپا و سایر نهادهای نظارتی هماهنگ شوند.
  • سازگاری و کیفیت بهبود یافته – گواهی می تواند به شرکت ها کمک کند اقدامات لازم را برای اطمینان از ثبات در سراسر فرآیندهای تولید و در نهایت ارائه محصولات ایمن و موثر انجام دهند.
  • رضایت مشتری – رعایت استانداردهای ISO همچنین می تواند به کسب و کارها کمک کند تا مشکلات مشتری را به سرعت حل کنند و حفظ مشتری و درآمد را افزایش دهند.

فرآیند صدور گواهینامه ایزو

صدور گواهینامه ISO شامل داشتن یک سازمان شخص ثالث مستقل است که اطمینان حاصل کند که یک محصول یا خدمات با الزامات یک استاندارد ISO خاص مطابقت دارد. اگرچه این فرآیند بر اساس نوع استاندارد و مرجع گواهی کننده متفاوت خواهد بود، مراحل زیر لازم است.

پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت (QMS)

یک QMS چارچوبی را برای کمک به شرکت ها در انجام فرآیندها به شیوه ای سیستماتیک فراهم می کند. همچنین یک نقشه راه برای برآورده کردن ISO و سایر استانداردهای کیفیت ارائه می کند. اجرای یک QMS معمولاً با اهداف و مقاصد فراگیر تجاری یک شرکت شروع می شود که به سیاست ها، فرآیندها و رویه های عملیاتی استاندارد (SOP) تبدیل می شود.

همانطور که یک QMS را توسعه می دهید، این عناصر کلیدی را در نظر داشته باشید:

  • سیاست و اهداف کیفیت
  • راهنمای کیفیت
  • ساختار سازمانی و مسئولیت ها
  • فرآیندهای داخلی
  • رضایت مشتری
  • پیشرفت مداوم
  • کنترل اسناد
  • نرم افزار سیستم مدیریت کیفیت سازمانی (eQMS).

کارایی QMS خود را تأیید کنید

پس از پیاده سازی QMS، اطمینان حاصل کنید که کارکنان در سراسر سازمان به درستی در مورد سیاست ها و رویه های جدید آموزش دیده اند. ممیزی های داخلی معمولی را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که فرآیندها همانطور که در مستندات ذکر شده دنبال می شوند. در نهایت، هر گونه نقص را شناسایی کرده و در صورت نیاز آن را تنظیم کنید.

QMS خود را در یک مرجع گواهی کننده ISO ثبت کنید

هنگام انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه شخص ثالث، تأیید اینکه سازمان از استانداردهای کمیته ارزیابی انطباق ISO (CASCO) استفاده می کند، مهم است. همچنین اطمینان حاصل کنید که سازمان دارای اعتبار است. پس از انتخاب نهاد صدور گواهی، اسناد QMS لازم را برای بررسی ارسال کنید. پس از بررسی، سازمان شخص ثالث نیز یک ممیزی در محل انجام خواهد داد تا تأیید کند که فرآیندها طبق مستندات دنبال می‌شوند.

5 دیدگاه دربارهٔ «سازمان بین المللی استاندارد سازی»

  1. بازتاب: چرا استاندارد ایزو مهم است؟ 3 استاندارد مهم ISO چیست؟

  2. بازتاب: IEC مخفف چیست؟, 2 استاندارد ISO مهم با همکاری IEC

  3. بازتاب: آشنایی با سیستم مدیریت HSE, ISOFARTAK 021-49382

  4. بازتاب: گواهینامه ایزو مربوط به صنایع نساجی، فرش دستبافت و قالی چیست

  5. بازتاب: استاندارد ایزو 12944 چیست؟ - اخذ گواهینامه ISO 12944-5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا