اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF

اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF

اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF چگونه انجام می شود؟ برای دریافت گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF به چه مدارکی نیاز دارید؟

مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهینامه ایزو 9001 ممکن است سوال بیشتر متقاضیان باشد. اما متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر نمی دانند به چه مدارکی نیاز دارند و باید از کجا شروع کنند. حتی برخی از متقاضیان فکر می کنند اگر گواهینامه کد رجیستری داشته باشد و استعلام شود حتماً گواهینامه ایزو معتبر دریافت کرده اند. در حالی که ممکن است اینطور نباشد.

اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF
اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF

این مقاله جهت اطلاع رسانی در مورد اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF مکتوب شده است. بنابراین، ابتدا می پردازیم به اینکه IAF اختصار چه کلمه ای است و چگونه باید گواهینامه ایزو معتبر را شناسایی کنید. شما راه خیلی ساده ای برای اعتبار سنجی گواهینامه ایزو 9001 معتبر دارید، در صورتی که به دقت این مقاله را مطالعه کنید. سپس می پردازیم به اینکه، برای اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF به چه مدارکی نیاز دارید.

استاندارد ایزو 9001، استانداردی است که الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت را تعیین می کند. به کسب وکارها و سازمان ها کمک می کند تا کارآمدتر باشند و رضایت مشتریان را بهبود ببخشند. داشتن گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت می تواند کسب وکارها را به بازارهای بین المللی متصل نماید و ارزش افزوده بسیاری برای شرکت ها دارد. بنابراین، اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر درخواست اغلب شرکت ها، سازمان ها یا کسب وکارها است.

حال می پردازیم به اینکه چطور می توانید گواهینامه ایزو 9001 دریافت کنیم و اینکه چگونه می توانید مطمئن شوید گواهینامه ایزو دریافت شده معتبر است. با شرکت ایزو فرتاک همراه شوید.

بیشتر بخوانید: چرا اخذ گواهینامه ایزو 9001 ضروری است؟

اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر:

برای اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر در گام اول باید اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو را بررسی کنید. اینکه مسیر اعتبارسنجی مراجع صدور گواهینامه ایزو چگونه است و از کجا می توانید مطمئن شوید گواهینامه ایزو 9001 دریافت شده اعتبار بین المللی دارد. این موضوع چالش خیلی از متقاضیان است. درج کد رجیستری روی گواهینامه یا استعلام گواهینامه توسط یک سایت به زبان انگلیسی دلیل بر معتبر بودن گواهینامه ایزو نیست. بنابراین، برای انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو بیشتر بدانید.

گواهینامه-ISO-معتبر-باید-چه-نشانه-هایی-داشته-باشد
گواهینامه-ISO-معتبر-باید-چه-نشانه-هایی-داشته-باشد

CB چیست

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو اختصاراً CB نامیده می شوند. CB مخفف کلمه Certification Body یعنی مرجع صدور گواهینامه است. CB ها با نام های تجاری و تحت اعتبار کشورهای مختلفی در ایران ثبت شده و اقدام به صدور گواهینامه ایزو می کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید اینکه، CB ها اعتبار خود را چگونه به دست می آورند و چگونه تایید می شوند.

AB چیست

CB ها باید توسط سازمان اعتبار دهنده یا سازمان استاندارد کشور خودشان بر اساس استاندارد ISO 17021 احراز صلاحیت شوند و مجوز صدور ایزو را دریافت کنند. اما AB مخفف چییست؟

AB اختصار کلمه Accreditation Body (نهاد اعتبار بخشی) است. عموماً AB ها سازمان استاندارد کشورها هستند. در برخی از کشورها وظایف احراز صلاحیت CB ها بر عهده نهادهای اعتبار بخشی و برخی دیگر بر عهده سازمان استاندارد آن کشور می باشد. مثلاً در کشور ایران وظیفه اعتبار بخشی به مرجع صدور گواهینامه ایزو “مرکز ملی تایید صلاحیت ایران  (NACI)” است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نهادهای صدور گواهینامه ایزو در ایران پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه کنید.

صدور گواهینامه ایزو معتبر در ایران.

اما ممکن است برای شما سوال به وجود آید، از کجا باید نهادهای اعتباردهنده در دنیا را مشخص کنید. از کجا بدانم نهاد اعتبار دهنده مثلاً در کانادا چه سازمانی است. یا چطور می توانم به سایت نهاد اعتبار دهنده دسترسی داشته باشیم.

IAF مخفف چیست

مهمترین اصل برای اعتبارسنجی مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو، استعلام نام CB توسط سایت انجمن اعتبار دهنده IAF است. IAF اختصار کلمه International Accreditation Forum است. انجمن IAF توسط سازمان بین المللی ISO جهت یکپارچه کردن سازمان استاندارد کشورها و اعضاء کمیته فنی تشکیل شده است. شما می توانید با مراجعه به سایت WWW.IAF.NU کلیه کشورهایی که سازمان اعتبار دهنده معرفی کرده اند شناسایی کنید.

در حال حاضر شما می توانید مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو را استعلام کنید. چنانچه نام CB صادر کننده گواهینامه ایزو 9001 را می دانید، اطلاع به دست آورید CB تحت اعتبار چه کشوری اقدام به صدور گواهینامه ایزو 9001 می کند. سپس وارد سایت IAF شوید و کشور اعتبار دهنده به CB را شناسایی و وارد سایت مرجع اعتباردهنده به CB شوید. خیلی ساده از طریق سایت اعتباردهنده می توانید نام CB را جستجو کنید.

نکته مهم: هر مرجع اعتباردهنده ای غیر از IAF فیک است و عموماً توسط خود ایرانی ها ساخته پرداخته شده است. دقت کنید تنهاترین و بالاترین انجمن اعتبار دهنده به CB ها انجمن اعتبار دهنده IAF است. بنابراین مراقب افراد سودجو باشید تا با معرفی انجمن ها یا AB های متفرقه شما را منحرف نکنند.

مسیر ساده تری برای استعلام مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو دارید. سایت WWW.IAFcertsearch.ORG توسط انجمن IAF به صورت موازی تاسیس شده است. شما می توانید اعتبار گواهینامه ایزو دریافت شده یا اعتبار CB را در این سایت استعلام کنید. با ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم. فقط کافی است اسم CB صادر کننده گواهینامه ایزو 9001 را بدانید.

نکته مهم: ممکن است CB توسط نهاداعتباردهنده کشور خودش یا توسط IAF تایید شده باشد ولی نه برای صدور گواهینامه ایزو 9001. CB ها بر اساس نوع فعالیت خود توسط سازمان های اعتبار دهنده معرفی می شوند. ممکن است CB تاییدیه صدور گواهینامه ایزو 14001 را دریافت کرده باشد ولی مجوز صدور گواهینامه ایزو 9001 معتبر را دریافت نکرده باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت سازمان اعتباردهنده مراجعه کنید یا با شرکت ایزوفرتاک ارتباط برقرار نمایید.

بیشتر بخوانید: نحوه پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت در 8 مرحله.

مدارک لازم اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF:

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF چیست؟ برای دریافت گواهینامه ایزو 9001، یک شرکت یا سازمان باید اسنادی را ارائه کند که فرآیندها، رویه ها و استانداردهای داخلی خود را به صورت مستند ارائه دهد. این اسناد که مربوط به استقرار سیستم مدیریت کیفیت می باشد، تعیین می کند که یک شرکت قادر به ارائه محصولات و خدمات با کیفیت به طور مداوم است.

3-مورد-از-شرایط-و-تعاریف-در-ISO-9001-تصویر-3

اما مدارک و مستندات برای اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر چیست؟

ایجاد سیستم مدیریت کیفیت در سازمان

سیستم مدیریت کیفیت (QMS)، «سیستم رسمی‌شده ‌ای است که فرآیندها، رویه ‌ها و مسئولیت‌ ها را برای دستیابی به سیاست ‌ها و اهداف کیفیت مستند می‌کند». یک QMS به یک شرکت اجازه می دهد تا نیازهای مشتری را برآورده کند و به طور مداوم اثربخشی و کارایی خود را بهبود بخشد. مستندات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت شامل موارد زیر است.

  1. سیاست و اهداف کیفیت.
  2. راهنمای کیفیت.
  3. رویه ها، دستورالعمل ها و سوابق.
  4. مدیریت اطلاعات.
  5. سیستم ها و فرآیندهای داخلی.
  6. بر رضایت مشتری با بهبود کیفیت محصول تمرکز کنید.
  7. فرصت هایی برای بهبود.
  8. ممیزی و تجزیه و تحلیل کیفیت.

مسئولیت های رهبری جهت استقرار الزامات سیستمم مدیریت کیفیت را با تیم رهبری خود بر عهده بگیرید. شما باید در این بخش مستندات مربوطه شامل موارد زیر را ارائه دهید.

  1. تعهد و تمرکز مشتری.
  2. خط مشی کیفیت.
  3. اهداف کیفیت.
  4. برنامه های QMS.
  5. مسئولیت ها، اختیارات و ارتباطات تعریف شده است.
  6. بررسی مدیریت.

آموزش های لازم جهت حفظ و استقرار الزامات ایزو 9001 را برای پرسنل خود مهیا کنید. پرسنل شرکت باید از تغییرات اطلاع داشته باشند و آمادگی استقرار الزامات سیستم مدیریت کیفیت را داشته باشند. شما برای این بخش نیاز به ارائه مدارک و مستندات زیر دارد.

  1. منابع زیر ساختی برای پرسنل را تعریف و مشخص کنید. ممکن است شما به نرم افزارهای اداری نیاز داشته باشید.
  2. محیط کار ایمن را برای پرسنل خود مهیا کنید.
  3. مستندات آموزشی به پرسنل را تکمیل نمایید.
  4. صلاحیت کار پرسنل را با تکمیل فرم اهداف سازمانی مشخص کنید.
  5. شرایطی آموزش برای پرسنل را مهیا کنید.

برنامه ریزی جهت نوع فعالیت سازمان برای تولید محصول یا ارائه خدمات. این بخش از استاندارد ایزو 9001 تنها حوزه ای است که سازمان ها می توانند از برخی الزامات ذکر شده انصراف دهند. برای مثال، شرکت ‌هایی که کار یا خدمات طراحی ارائه نمی‌کنند، می‌توانند بخش ‌هایی را که الزامات طراحی را مشخص می‌کند، نادیده بگیرند.

الزامات باقی مانده ای که باید توسط شرکت هایی که به دنبال اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF هستند برآورده شود، مربوط به برنامه ریزی برای محصولات ویا خدمات است که شامل موارد زیر می باشد.

  1. تعیین و بررسی الزامات محصول یا خدمات.
  2. مستندات مربوط به طراحی یا توسعه محصول یا خدمات.
  3. مستندات مربوط به خرید مواد اولیه یا تامین کنندگان.
  4. مستندات مربوط به ایجاد و عرضه محصول یا خدمات.
  5. کنترل تجهیزات مورد استفاده برای نظارت یا اندازه گیری محصول یا خدمات.

اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و یا بهبود جزو مستنداتی است که شرکت ها به عنوان بخش پایانی مستندات سیستم مدیریت کیفیت باید ارائه دهند. آیا شما بعد از استقرار الزامات سیستم مدیریت کیفیت (ایزو 9001) از این سیستم نگهداری می کنید. آیا واحدی جهت نگهداری سیستم مدیریت کیفیت ایجاد شده در سازمان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اصول سیستم مدیریت کیفیت (ایزو 9001) چیست؟

روند اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF چگونه است؟

روند اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر چگونه است؟ شما اکنون متوجه شده اید که چه مراجعی صلاحیت صدور گواهینامه ایزو 9001 معتبر را دارند. شما هم اکنون می دانید برای دریافت گواهینامه ایزو 9001 معتبر به چه مستنداتی نیاز دارید. حالا می توانید شروع کنید.

مسیر-بررسی-اصالت-و-اعتبار-گواهینامه-ایزو-معتبر
مسیر-بررسی-اصالت-و-اعتبار-گواهینامه-ایزو-معتبر

شما برای استقرار و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت (QMS) در سازمان خود نیاز به یک ایجاد یک واحد QC دارید. واحد QC تشکیل شده از مهندسان تولید، مهندسان برنامه ریزی، مهندس کنترل کیفیت و پرسنل مربوطه دیگر. شما می توانید از یک مشاور ایزو جهت مشاوره برای استقرار الزامات ایزو بهره ببرید. تجربه مشاوران ایزو به یاری شما می آید تا مسیر دریافت گواهینامه ایزو 9001 معتبر برای شما تسهیل شود.

پس از استقرار الزامات استاندارد ایزو 9001 توسط تیم فنی خود ممیزی داخلی را برگذار کنید و مسیرهای انحرافی را شناسایی کنید. مطمئن شوید درک سازمانی شما بابت استاندارد ایزو 9001 در سازمان و بین پرسنل ایجاد شده است. پس از بررسی مسیرهای انحرافی و تعریف اقدامات اصلاحی اقدام به انتخاب مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو 9001 معتبر نمایید. ممکن است سطح ممیزی مراجع صادر کننده با هم متفاوت باشد. در این قسمت ما می توانیم به شما کمک کنیم تا بهترین مرجع صادر کننده را انتخاب کنید.

ممیزی توسط حسابرسان مرجع صادر کننده انجام می شود. ممکن است مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو 9001 خارج از ایران باشد. بنابراین ممکن است از شما مستندات و فیلم های مربوطه را دریافت کنند و به صورت خوداظهاری بتوانید اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF نمایید. شاید ممیزی برای شما خیلی حیاتی نباشد و فقط اعتبار گواهینامه ایزو 9001 خیلی برای شما اهمیت داشته باشد.

پس از حسابرسی و تایید مستندات شما مرجع صدور، گواهینامه ایزو 9001 را برای شما صادر می کند. شما باید بتوانید هم از طریق سایت معتبر مرجع صادر کننده و هم از طریق سایت IAF، گواهینامه ایزو 9001 خود را استعلام بگیرید. فقط گواهینامه هایی که مرجع صدور مورد تایید انجمن IAF باشند توسط سایت IAF استعلام می شوند.

بیشتر بخوانید: بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر.

از کجا گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF دریافت کنیم؟

شرکت ها و متقاضیانی که درخواست اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF دارند اغلب سوال می پرسند از کجا گواهینامه ایزو دریافت کنیم. گرفتن راهنمایی از یک مشاور می تواند به شما برای رسیدن به مسیر درست کمک کند. شما می توانید از شرکت هایی که توسط سازمان ملی تایید صلاحیت ایران احراز صلاحیت شده اند اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF نمایید. آیا از ریسک های انتخاب این مراجع اطلاع دارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

حتی شما می توانید از مراجع خارجی که در ایران نماینده دارند و تحت اعتبار IAF هستند با هزینه کمتر اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF نمایید. آیا شما این مراجع را می شناسید؟ شما نیاز دارید از یک شرکت مشاور معتبر کمک بخواهید.

بیشتر بخوانید: مزایای دریافت گواهینامه ISO چیست؟

چرا ایزو فرتاک؟

شرکت ها و سازمان ها می توانند جهت اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF از مشاوره تیم فنی شرکت ایزو فرتاک بهره مند شوند. ما می توانیم مزایای بیشماری برای شما داشته باشیم، منجمله:

  • راهنمایی جهت انتخاب مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو بر اساس استراتژی سازمان ها.
  • ارائه مشاوره صفر تا صد جهت اخذ گواهینامه ایزو 9001.
  • ارائه کلیه مستندات مربوط به اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF.
  • هماهنگی با مرجع صدور جهت صدور گواهینامه ایزو 9001.
  • دریافت گواهینامه ایزو 9001 معتبر و تحت اعتبار IAF در کمترین زمان ممکن.
  • پرداخت هزینه کمتر برای اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF.
  • هموار کردن مسیر اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF.

برای دانلود مستندات ایزو 9001 و نحوه پیاده سازی الزامات استاندارد سیستم مدیریت کیفیت (ایزو 9001) ما مقالات متعددی برای اطلاع شما آماده کرده ایم. فقط کافی است که به قسمت مربوطه مراجعه کنید تا به راحتی بتوانید اقدام به دانلود رایگان مستندات ایزو نمایید. انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو 9001 معتبر در ایران هم می تواند خیلی سخت باشد و هم خیلی ساده. این موضوع را توجه کنید که خیلی از شرکت های صدور گواهینامه ایزو 9001 ادعا می کنند گواهینامه ایزو 9001 معتبر صادر می کنند ولی در عمل ممکن است متفاوت باشد. ما می توانیم اطلاعات کاملی در مورد اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF در اختیار شما بگذاریم.

گواهینامه ایزو 9001 معتبر را چگونه شناسایی کنیم؟

برای اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر در گام اول باید اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو را بررسی کنید. اینکه مسیر اعتبارسنجی مراجع صدور گواهینامه ایزو چگونه است و از کجا می توانید مطمئن شوید گواهینامه ایزو 9001 دریافت شده اعتبار بین المللی دارد. این موضوع چالش خیلی از متقاضیان است. درج کد رجیستری روی گواهینامه یا استعلام گواهینامه توسط یک سایت به زبان انگلیسی دلیل بر معتبر بودن گواهینامه ایزو نیست. بنابراین، برای انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو بیشتر بدانید.
نکته مهم: هر مرجع اعتباردهنده ای غیر از IAF فیک است و عموماً توسط خود ایرانی ها ساخته پرداخته شده است. دقت کنید تنهاترین و بالاترین انجمن اعتبار دهنده به CB ها انجمن اعتبار دهنده IAF است. بنابراین مراقب افراد سودجو باشید تا با معرفی انجمن ها یا AB های متفرقه شما را منحرف نکنند.

مدارک لازم اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF چیست؟

برای دریافت گواهینامه ایزو 9001، یک شرکت یا سازمان باید اسنادی را ارائه کند که فرآیندها، رویه ها و استانداردهای داخلی خود را به صورت مستند ارائه دهد. این اسناد که مربوط به استقرار سیستم مدیریت کیفیت می باشد، تعیین می کند که یک شرکت قادر به ارائه محصولات و خدمات با کیفیت به طور مداوم است.
اما مدارک و مستندات برای اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر چیست؟
1. ایجاد سیستم مدیریت کیفیت در سازمان.
2. ایجاد مسئولیت های رهبری.
3. آموزش پرسنل سازمانی.
4. برنامه ریزی جهت نوع فعالیت سازمان برای تولید محصول یا ارائه خدمات.
5. برنامه ریزی برای تولید محصولات ویا ارائه خدمات به ذینفعان و تامین کنندگان.

2 دیدگاه دربارهٔ «اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF»

  1. بازتاب: ایجاد خط مشی کیفیت - ایزو فرتاک49382-021

  2. بازتاب: 10 گواهینامه پرکاربرد ISO برای کسب وکاها چیست؟ + جدول

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا