مسئولیت علامت گذاری CE

مسئولیت علامت گذاری CE برای تولیدکنندگان

مسئولیت علامت گذاری CE برای تولیدکنندگان چگونه است. آیا تولیدکنندگان بعد از اخذ گواهینامه CE مسئولیتی در قبال کالا و مشتری دارند.

مسئولیت تولیدکنندگان کالا برای ارسال کالا به اتحادیه اروپا چگونه است. بسیاری از محصولات قبل از فروش در اتحادیه اروپا نیاز به نشان CE دارند. علامت CE نشان می دهد که یک محصول توسط سازنده ارزیابی شده است و به نظر می رسد که الزامات ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست اتحادیه اروپا را برآورده می کند.

مسئولیت علامت گذاری CE برای تولیدکنندگان
مسئولیت علامت گذاری CE برای تولیدکنندگان

بنابراین همانطور که مکتوب شده علامت گذاری CE روی محصولات تعهد تولیدکننده محصول را نسبت به ارزیابی ایمنی، بهداشت و محافظت از محیط زیست بیان می کند. سازنده دستگاه به عنوان تولیدکننده محصول، مسئولیت انطباق با تمامی الزامات اتحادیه اروپا را به عهده دارد. قبل از چسباندن علامت CE روی محصولات باید مقدماتی را انجام دهید که به شرح زیر می باشد:

  • اطمینان از انطباق با تمامی الزامات مربوطه در سراسر اتحادیه اروپا.
  • مشخص کنید به تنهایی می توانید محصول خود را ارزیابی کنید یا نیاز به یک مرجع صدور تایید شده برای صدور گواهینامه CE دارید.
  • یک پرونده فنی و مستندات مربوط به محصول خود را ایجاد نمایید.
  • پیش نویس و امضای اعلامیه انطباق اتحادیه اروپا را به دست آورید.

اما اسناد فنی که برای چسباندن علامت CE به آن نیاز دارید به شرح زیر می باشد.

  1. نام و آدرس تولیدکننده محصول یا نمایندگان مجازی که محصول توسط آنها تولید می شود.
  2. توضیحات مختصری از محصول و نحوه عملکرد محصول.
  3. درج مدل محصول یا شماره سریال محصول.
  4. نام و آدرس تولیدکنندگانی که در ساخت قطعات محصول یا طراحی دخیل هستند.
  5. نام و نشانی هر سازمانی (مرجع صادر کننده گواهینامه CE) که آگاه شده اند بابت ارزیابی انطباق محصول.
  6. تست ریپورت ارزیابی انطباق محصول که توسط آزمایشگاه معتبر صادر می شود.
  7. دستورالعمل های اتحادیه اروپا که مربوط به محصول می باشد.
  8. برچسب گذاری علامت CE و دستورالعمل برچسب گذاری CE برای محصول.
  9. بیانه مقررات مربوطه که محصول با آن مطابقت دارد.
  10. بررسی تکنیکال فایل و تکمیل آن.
  11. لیست قطعات محصول.
  12. اعلامیه انطباق اتحادیه اروپا.

اما بعد از علامت گذاری CE محصول مسئولیت علامت گذاری CE بر عهده تولیدکنندگان است. ممکن است سوال به وجود آید که، مسئولیت علامت گذاری CE برای تولیدکنندگان چیست؟

علامت CE برای لوازم الکترونیکی، اسباب بازی ها، تجهیزات حفاظت فردی، دستگاه های پزشکی و بسیاری از محصولات دیگر در اتحادیه اروپا مورد نیاز است. تولیدکنندگان در هنگام اطمینان از ایمن بودن، آزمایش، مستند بودن و برچسب گذاری صحیح محصولاتشان، تعهدات خاصی دارند.

در این مقاله، توضیح می‌دهیم که سازندگان برای اطمینان از رعایت یک یا چند دستورالعمل علامت‌گذاری CE چه کاری انجام دهند، و عواقب عدم انجام این کار ممکن است چه باشد.

پیشنهاد می شود چنانچه اطلاعاتی در مورد استاندارد اتحادیه اروپا ندارید یا اطلاعاتی در مورد مراجع صادر کننده گواهینامه CE ندارید، مقالات زیر را دنبال کنید.

گواهینامه CE چیست؟

استاندارد اتحادیه اروپا چیست؟

شرکت های صادر کننده گواهینامه CE در ایران.

شرایط دریافت نشان CE مارک چیست؟

محصولات تحت پوشش مارک CE کدامند؟

مسئولیت علامت گذاری CE برای تولیدکنندگان، تعریف سازنده چیست؟

تولید کننده شخص حقیقی یا حقوقی است که مسئولیت تولید محصولات یا طراحی را بر عهده دارد و محصولات را با نام تجاری یا نام شرکت خو به بازار عرضه می کند. بنابراین فرقی ندارد شما محصول را طراحی می کنید یا تولید می کنید، مسئولیت علامت گذاری CE بر عهده شما می باشد.

مسئولیت علامت گذاری CE برای سازنده چیست؟

فرض کنید محصول شما قطعه الکترونیکی است که بر مبنای دستورالعمل ولتاژ پایین باید تایید شود. شما می توانید تعهدات سازنده را در ماده 6 دستورالعمل ولتاژ پایین بیابید. ما در ادامه مقاله به برخی از مهمترین نکات ذکر شده می پردازیم.

مسئولیت-علامت-گذاری-CE
مسئولیت-علامت-گذاری-CE
  1. سازنده محصول (تولید کننده) مسئولیت اطمینان از طراحی محصول مطابق با استاندارد ها و الزامات اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.
  2. سازنده محصول یا تولیدکننده باید یک اعلامیه انطباق مربوط به محصول خود ایجاد نماید.
  3. ایجاد فایل فنی بر عهده سازنده است.
  4. ارائه تست ریپورت یا فایل فنی مربوط به آزمایشگاه بر عهده سازنده است.
  5. مسئولیت علامت گذاری CE و درست چسباندن علامت CE روی محصول بر عهده سازنده است.
  6. سازنده محصول باید یک کتابچه راهنما به زبان های جاری جهت استفاده از محصول ایجاد کند.
  7. تولیدکننده محصول موظف به ایجاد یک رویه انطباق و مدیریت می باشد. این شامل مراحل زیر است.

روند دریافت گواهینامه CE

  1. استانداردهای EN قابل اجرا برای محصول باید توسط سازنده و یک سازمان آگاه (مرجع صادر کننده گواهینامه CE اصلی) تایید شده باشد.
  2. اطمینان حاصل کنید که طراحی محصول با استانداردهای قابل اجرا مطابقت دارد.
  3. تکنیکال فایل فنی مربوط به تولید را ایجاد کنید.
  4. اعلامیه انطباق محصول با استانداردهای اتحادیه اروپا را ایجاد کنید.
  5. آزمایش های مربوط به تست ریپورت را انجام دهید.
  6. فایل برچسب CE را ایجاد کنید مطمئن شوید محل برچسب گذاری علامت CE درست است.
  7. دستورالعمل های استفاده از دستگاه را تکمیل و چاپ کنید.

آیا وارد کننده محصول می تواند علامت CE دریافت کند؟

اشخاص و شرکت های بیشماری هستند که به عنوان بازرگان یا بازاریاب محصولاتی را خریداری و به کشورهای اتحادیه اروپا می فروشند. اغلب سوال دارند آیا ما می توانید به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی اقدام به دریافت گواهینامه CE نماییم.

بله، تعریف سازنده محدود به شرکت های نیست که از تاسیسات تولیدی خود بهره می برند. در تعریف سازنده صراحتاً اعلام شده هر شخص حقیقی یا حقوقی برای فروش محصولات به اتحادیه اروپا می تواند با نام تجاری برند خود یا شرکت خود اقدام به دریافت گواهینامه CE نماید. مسئولیت علامت گذاری CE بر عهده سازنده یا تولیدکننده است.

این یعنی اینکه شرکت هایی که طراحی محصول خود را برون سپاری کرده و در اختیار یک شرکت سازنده می گذارند، می توانند به نام برند خود اقدام به دریافت گواهینامه CE نمایند. مسئولیت علامت گذاری CE برعهده خود شخص حقیقی یا حقوقی می باشد. حتی شما می توانید محصولی را از کارخانه ای بخرید ولی با نام تجاری خود اقدام به علامت گذاری CE و فروش در کشورهای منطقه اقتصادی اروپا نمایید.

سازندگان باید چه اسنادی را در اختیار واردکنندگان اتحادیه اروپا قرار دهند؟

مسئولیت علامت گذاری CE برای تولیدکنندگان است و وارد کنندگان مسئول تایید انطباق و مطابقت برچسب گذاری صحیح علامت CE روی محصولات هستند. ما در زیر برخی از اسنادی که تولیدکننده باید در اختیار واردکننده محصول بگذارد لیست کرده ایم.

علامت-گذاری-CE-برای-محصولات
علامت-گذاری-CE-برای-محصولات
  1. مستندات مربوط به اعلامیه انطباق محصول.
  2. دستورالعمل های کاربردی برای استفاده از محصول.
  3. تکنیکال فایل فنی مربوط به محصول.
  4. گزارشات تست ریپورت مربوط به آزمایشگاه.
  5. گواهینامه CE معتبر و نحوه برچسب گذاری علامت CE.

بیشتر بخوانید: دریافت گواهینامه CE اورجینال.

آیا تولیدکنندگان غیر اتحادیه اروپا باید الزامات نشان CE را رعایت کنند؟

به طور کلی برعهده واردکننده اتحادیه اروپا است و اسناد و مدارک تولیدکننده را بررسی کند که، آیا محصول مطابقت با الزامات اتحادیه اروپا را دارد یا اینکه درست علامت گذاری CE شده است. دو مسیر وجود دارد که در آن تولیدکنندگان غیر اتحادیه اروپا می‌توانند از تضمین انطباق با تمام الزامات نشان‌گذاری CE بهره ببرند.

محصولات کم خطر
برخی از محصولات هستند همانند اسباب بازی که فقط یک دستورالعمل دارند. شما برای صادرات اسباب بازی به اتحادیه اروپا نیاز به گواهینامه CE اورجینال ندارید. بنابراین می تواند به صورت خوداظهاری با تکمیل مدارک فنی شرکت اقدام به صادرات محصول نمایید. عموماً توسط مرجع صادر کننده اعلام میشود شما نیاز به گواهینامه CE خوداظهاری دارید.

محصولات پر خطر

ممکن است محصول تولید شده شما یا محصولی که قرار است در اتحادیه اروپا به فروش برسد شامل چندین دستورالعمل اتحادیه اروپا باشد. مثلاً، ممکن است محصولات شما تجهیزات پزشکی باشد. تجهیزات پزشکی جزو پرخطر ترین محصولات اعلام شده اتحادیه اروپا هستند که ممکن است شامل دستورالعمل هایی همانند، دستور العمل تجهیزات پزشکی، دستورالعمل دستگاه، دستورالعمل EMC و غیره باشد. با توجه به اینکه محصول جزو چند دستورالعمل قرار می گیرد حتماً باید شما برای صادرات به اتحادیه اروپا گواهینامه CE اورجینال را دریافت کنید.

چه اتفاقی می افتد اگر محصول بدون CE اصلی به اتحادیه اروپا ارسال شود؟

صادرات محصولات غیر منطبق با الزامات اتحادیه اروپا می تواند عواقب شدیدی برای تولید کنندگان و خریداران مستقر در اتحادیه اروپا داشته باشد. در اینجا چند مورد وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

روند-دریافت-گواهینامه-CE-چگونه-است
روند-دریافت-گواهینامه-CE-چگونه-است

مسائل گمرکی

مقامات گمرک ملی به طور مرتب بررسی می کنند که آیا محصولات موجود در محموله های ورودی مطابقت دارند یا خیر. این موضوع به ویژه برای محصولات پرخطرتر مانند وسایل الکترونیکی، اسباب بازی ها و دستگاه های پزشکی به شدت توسط مقامات گمرکی رصد می شود. عدم ارائه اسناد اجباری همانند اغلب یک گزارش آزمایش آزمایشگاهی و اعلامیه انطباق، می تواند منجر به رد شدن محموله و ارسال برای تخریب شود.

فراخوان محصول

مقامات نظارت بر بازار ملی می‌توانند هفته‌ ها یا ماه‌ ها پس از واردات و عرضه یک محصول خاص در بازار اتحادیه اروپا، درخواست ‌های مربوط به انطباق محصول را انجام دهند. آنها تمایل دارند گزارش های آزمایش آزمایشگاهی و مستندات مربوط به صدور گواهینامه CE را برای نشان دادن انطباق درخواست کنند. عدم ارائه این اسناد می تواند منجر به فراخوان یا ممنوعیت فروش محصول شود.

مقامات نظارت بر بازار نیز در صورت دریافت گزارش خرابی محصول یا عدم ایمنی محصول توسط مصرف کنندگان اقدام به فراخوان و منحدم کردن محصولات می کنند. علاوه بر این، مواردی نیز وجود دارد که در آن مقامات مخفیانه محصولات را از فروشگاه‌ های آنلاین خریداری می‌کنند. فقط برای اینکه آنها را به آزمایشگاه ‌های تست ایمنی خود ارسال کنند.

به طور خلاصه، اطمینان از انطباق با علامت CE فراتر از “گذر از بررسی گمرکی” است.

نماینده مجاز

گمرک این حق را دارد که بسته‌ هایی را که مستقیماً برای مصرف‌کنندگان در اتحادیه اروپا ارسال می‌شود، حذف کند، در صورتی که بسته‌ بندی فاقد اطلاعات نماینده مجاز باشد.

خلاصه مطلب در مورد مسئولیت علامت گذاری CE برای تولیدکنندگان:

ما در این مقاله سعی کردیم کلیه ریسک هایی که مسئولیت علامت گذاری CE برای تولیدکنندگان یا صادر کنندگان محصولات به اتحادیه اروپا را دارد، بررسی کنیم. حتی مدارک و مستندات فنی که باید داشته باشید تا محصول شما وارد اتحادیه اروپا شود را نیز بررسی کردیم. شما می توانید از طریق لینک های اعلام شده در این مقاله، اطلاعات کاملی در مورد محصولاتی که دارای علامت گذاری CE هستند و نحوه دریافت گواهینامه CE به دست آورید.

چنانچه برای دریافت گواهینامه CE یا محصولاتی که می توانند گواهینامه CE دریافت کنند اطلاعات تکمیلی نیاز داشتید، می توانید با همکاران فنی شرکت “ایزو فرتاک” ارتباط برقرار کنید. اطلاعات تماس با ما.

آیا تولید کننده محصول در قبال صادرات محصول و علامت گذاری CE مسئولیتی دارد؟

بسیاری از محصولات قبل از فروش در اتحادیه اروپا نیاز به نشان CE دارند. علامت CE نشان می دهد که یک محصول توسط سازنده ارزیابی شده است و به نظر می رسد که الزامات ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست اتحادیه اروپا را برآورده می کند. بنابراین همانطور که مکتوب شده علامت گذاری CE روی محصولات تعهد تولیدکننده محصول را نسبت به ارزیابی ایمنی، بهداشت و محافظت از محیط زیست بیان می کند. سازنده دستگاه به عنوان تولیدکننده محصول، مسئولیت انطباق با تمامی الزامات اتحادیه اروپا را به عهده دارد.

اسناد فنی که برای چسباندن علامت CE به آن نیاز دارید چیست؟

1.     نام و آدرس تولیدکننده محصول یا نمایندگان مجازی که محصول توسط آنها تولید می شود.
2.     توضیحات مختصری از محصول و نحوه عملکرد محصول.
3.     درج مدل محصول یا شماره سریال محصول.
4.     نام و آدرس تولیدکنندگانی که در ساخت قطعات محصول یا طراحی دخیل هستند.
5.     نام و نشانی هر سازمانی (مرجع صادر کننده گواهینامه CE) که آگاه شده اند بابت ارزیابی انطباق محصول.
6.     تست ریپورت ارزیابی انطباق محصول که توسط آزمایشگاه معتبر صادر می شود.
7.     دستورالعمل های اتحادیه اروپا که مربوط به محصول می باشد.
8.     برچسب گذاری علامت CE و دستورالعمل برچسب گذاری CE برای محصول.
9.     بیانه مقررات مربوطه که محصول با آن مطابقت دارد.
10.   بررسی تکنیکال فایل و تکمیل آن.
11.   لیست قطعات محصول.
12.   اعلامیه انطباق اتحادیه اروپا.

4 دیدگاه دربارهٔ «مسئولیت علامت گذاری CE»

  1. بازتاب: تمدید گواهینامه CE - ایزو فرتاک021-49382

  2. بازتاب: خرید گواهینامه CE، اخذ استاندارد CE اروپا، دریافت نشان سی ای جهت صادرات، مرجع صدور CE - ایزو فرتاک49382-021

  3. بازتاب: استاندارد ایمنی اسباب بازی چیست؟ EN 71 دستورالعمل EC/2009/48

  4. بازتاب: دستورالعمل RoHS چیست؟ - RoHS 3 چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا