نحوه پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت در 8 مرحله

ISO 9001 تعهد به ارائه بهترین محصولات، با کیفیت بالا و نمایش این کیفیت به مشتریان است.

  1. با ISO 9001 آشنا شوید
  2. همه چیز را برای اجرا برنامه ریزی کنید
  3. مسئولیت ها، سیاست ها و اهداف را شناسایی کنید
  4. اسناد خود را توسعه دهید
  5. سیستم مدیریت کیفیت خود را راه اندازی کنید
  6. عملکرد خود را مرور کنید
  7. ارزیابی و ثبت نام برای صدور گواهینامه
  8. بهبود مستمر
نحوه پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت در 8 مرحله

راز نحوه پیاده سازی ISO 9001 و سیستم‌های تجاری جدید این است:

  • برنامه ریزی خوب و
  • خرید + تایید طرح تفصیلی پروژه توسط مدیریت عالی

ISO 9001 تعهد به ارائه بهترین محصولات، با کیفیت بالا و نمایش این کیفیت به مشتریان است. در حالی که این یک ضرورت نیست، داشتن گواهینامه ISO 9001 گواه این است که کسب و کار شما در مدیریت کیفیت از استانداردها و الزامات خاصی پیروی می کند.

مرحله اول: با ISO 9001 آشنا شوید

در مرحله اول پیاده سازی ایزو 9001 شما باید حتما یک کپی از استاندارد ISO 9001 را خریداری کنید و مفاهیم کلیدی را بررسی کنید. همه باید درک خوبی از الزامات استاندارد، الزامات رویه ها، و اسناد و سوابق مورد نیاز شما داشته باشند.

ISO 9001 ساختاری را برای الزامات اصلی یک سیستم مدیریت کیفیت ارائه می دهد، اما انعطاف پذیر است به طوری که می تواند برای هر نوع شغلی مناسب باشد. برای شما مهم است که بدانید این استاندارد چگونه و چطور در تجارت شما اعمال می شود. این انعطاف‌پذیری به شما این امکان را می‌دهد که الزامات تعیین شده را به گونه‌ای که برای سازمان شما منطقی است برآورده کنید.

مدیران ارشد را آگاه کنید

هنگام ایجاد هر گونه تغییر بزرگ در هر کسب و کاری ضروری است که شما و هرکسی که در مدیریت ارشد کسب و کار دخیل است متوجه شود که قصد انجام چه کاری را دارید.

اطمینان از اینکه افرادی که در راس مدیریت شما هستند درک می کنند که ISO 9001 برای کسب و کار شما چه معنایی دارد و چرا اجرا می شود، برای اجرای روان همه چیز کاملاً کلیدی است. بدون اینکه همه به طور کامل متعهد باشند، تأثیرگذاری بر تغییرات در سراسر تجارت بسیار دشوارتر می شود.

جایی که ایستاده اید را پیدا کنید

در مرحله اول پیاده سازی ایزو 9001، هنگامی که همه افراد در هیئت مدیره هستند، باید سیستم فعلی خود را تجزیه و تحلیل کرده و آن را با استاندارد ISO 9001 مقایسه کنید. شما باید دانش کاری خوبی در مورد اینکه تا چه حد از برآوردن الزامات استاندارد فاصله دارید، داشته باشید. با استفاده از این داده‌ها، می‌توانید به راحتی فهرست کارهایی را که باید در مورد نحوه تغییر سیستم موجود خود برای مطابقت با استاندارد ایجاد کنید، بیابید.

تحلیل شکاف انجام دهید

هدف از این تجزیه و تحلیل شکاف شناسایی مناطقی در شرکت شما است که به منظور سازگاری نیاز به تغییر دارند.

با انجام این کار، اطمینان حاصل می کنید که همه کسانی که در پیاده سازی سیستم جدید دخیل هستند مشارکت می کنند. قبل از شروع مرحله بعدی مطمئن شوید که با تمام مدیران ارشد خود مشورت می کنید تا مطمئن شوید که آنها نیاز به یک سیستم مدیریت کیفیت جدید را درک می کنند و 100% متعهد به کمک به اجرای آن هستند. در ادامه مرحله دوم پیاده سازی را مطالعه خواهید نمود.

مرحله دوم: همه چیز را برای اجرا برنامه ریزی کنید

در مرحله دوم پیاده سازی iso 9001 داشتن یک برنامه قوی برای انتقال به یک سیستم جدید ضروری است. زمانی که افراد مناسب در کار داشته باشید، این روند بسیار آسان تر خواهد بود. تیم شما یک برنامه کاربردی ایجاد می کند که کسب و کار شما را برای موفقیت آماده می کند.

در مورد یک تیم اجرایی تصمیم بگیرید

برای شروع پیاده سازی، مدیریت ارشد شما باید تصمیم بگیرد و یک تیم پیاده سازی را برای رهبری این تلاش ایجاد کند. این تیم باید متشکل از مدیران حوزه های مختلف کسب و کار شما باشد. یک تیم پیاده سازی خوب، موفقیت انتقال شما به سیستم مدیریت کیفیت جدید را تضمین می کند.

تیم اجرا باید توسط نماینده مدیریت که بر تمامی بخش‌های فرآیند اجرا نظارت می‌کند، رهبری شود. این شخص باید درک کاملی از استاندارد ISO 9001 داشته باشد. آنها خط ارتباطی بین تیم پیاده سازی و ثبت کننده ISO 9001 خواهند بود که در نهایت کسب و کار شما را تأیید می کنند.

نماینده مدیریت باید عضوی از مدیریت باشد که مورد احترام باشد و علاقه مند به مدیریت و حفظ سیستم مدیریت کیفیت در آینده باشد.

فرآیندهای اصلی و پشتیبانی را شناسایی کنید

در ادامه فرایند پیاده سازیترسیم طرحی برای برآورده کردن استانداردها بسیار ساده تر خواهد بود، زمانی که بدانید فرآیندهایی که در سازمان شما اجرا می شوند با چه الزاماتی هماهنگ است. استفاده از نمودارهای جریان (flow charts) و نمودارهای لاک پشت(turtle diagrams)

 در هنگام ایجاد محصولات جدید برای مشتریان  بسیار مفید است، اینگونه می توانید بفهمید که کسب و کار شما دقیقاً چگونه از نقطه A به نقطه B می رسد.

شما می توانید کاری به پیچیدگی استفاده از نرم افزار کامپیوتری برای تعریف هر مرحله از فرآیند انجام دهید، یا به سادگی از یادداشت های روی دیواری استفاده کنید. هنگامی که می توانید کل فرآیند را در مقابل خود مشاهده کنید، زمان آن است که تصمیم بگیرید کدام یک از موارد یک فرآیند اصلی و کدام یک فرآیند پشتیبانی است.

نمونه هایی از فرآیندهای اصلی مواردی مانند طراحی و تحویل هستند. اینها فرآیندهایی هستند که مستقیماً به دستیابی مشتری به آنچه می خواهند، کمک می کنند. فرآیندهای پشتیبانی مستقیماً مسئول این کار نیستند، اما به فرآیندهای اصلی کمک می کنند تا کار خود را انجام دهند. این فرآیندها چیزهایی مانند آموزش و تعمیر و نگهداری تسهیلات هستند.

یک طرح ایجاد کنید

در مسیر پیاده سازی ، برای اینکه انتقال به ISO 9001 به خوبی انجام  شود، باید یک برنامه ساختار یافته تنظیم شود. با استفاده از لیست کارهای ایجاد شده از تجزیه و تحلیل های شما در مرحله اول، تیم پیاده سازی باید نقاط عطف و ضرب الاجل هایی را برای انجام کارها ایجاد کند.

داشتن یک برنامه در محل، کلید پیاده سازی هر سیستمی به طور به موقع و موثر است. بدون اطمینان از انجام کارها در زمان‌های خاص و تحت شرایط کنترل‌شده، ممکن است این کارها کنار گذاشته شوند و خیلی بیشتر طول بکشد.

همه را درگیر کار کنید

با برنامه ای که پیش روی شما گذاشته شده است، زمان آن فرا رسیده است که به همه اجازه دهید تا تغییر کنند. هر فردی که در سازمان شما کار می کند باید آگاه باشد که تغییر در راه است. سمینارهایی برگزار کنید تا به آنها اجازه دهید در مورد نحوه تغییر اوضاع و چرایی آن مطلع شوند.

هنگامی که مفهوم چنین تغییر بزرگی را معرفی می کنید، مطمئن شوید که به کارمندان خود بگویید چگونه آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. تحقیقاتی را درج کنید که نشان دهد چرا پیاده‌سازی ISO 9001 برای کسب‌وکار و برای آن‌ها چیز خوبی است. به آنها بگویید که چگونه کارشان ممکن است در این فرآیند تغییر کند تا آماده شوند.

ارتباطات در اجرای تغییرات نقش کلیدی را عهده دار است. همه را در جریان نگه دارید تا احساس نکنند که به هیچ وجه تحت فشار قرار گرفته اند. نمایشگرهایی را روی تابلوهای اعلانات تنظیم کنید که پیشرفت انجام شده را نشان دهد. به هر گونه نگرانی یا شکایت گوش دهید. کاری کنید که همه چیز احساس شود. در ادامه درباره مرحله سوم پیاده سازی ایزو 9001 خواهید خواند.

نحوه پیاده سازی ایزو 9001 تصویر 2

مرحله سوم: مسئولیت ها، سیاست ها و اهداف را مشخص کنید

مرحله سوم پیاده سازی: خط مشی کیفیت در شرکت شما بخشی جدایی ناپذیر از متعهد نگه داشتن کسب و کار شما به تحقق اهداف و تمرکز بر رضایت مشتری است. خط مشی کیفیت شما یکی از موارد کلیدی است که برای سنجش سازمان شما هنگام تعیین موفقیت سیستم مدیریت کیفیت استفاده می شود.

خط مشی کیفیت و اهداف خود را تعریف کنید

هیچ تعریف مشخصی از کیفیت وجود ندارد که برای همه مشاغل اعمال شود. تعریف شما از کیفیت تعریفی است که مورد توافق تیم مدیریت برتر شماست. باید بر ارزش های فعلی شما بنا شود و اهدافی را شناسایی کند که برای تعیین کیفیت قابل اندازه گیری هستند.

اهداف کیفیت راهی هستند که کیفیت محصولات شما را اندازه گیری می کنند. روش خاصی وجود ندارد که ISO 9001 برای مستندسازی اهداف بخواهد. اهداف کیفی شما می تواند مربوط به بودجه، طرح های تجاری یا بررسی مدیریت باشد. مهم است که این اهداف هم برای کسب و کار و هم برای مشتریان شما مناسب باشد.

هنگامی که خط مشی کیفیت خود را تنظیم کردید، باید آن را به طور مؤثر به همه اعضای سازمان خود منتقل کنید. لازم نیست تمام آن را به کلمه کلمه به زبان بیاورید، اما مطمئن شوید که آنها می‌دانند در صورت نیاز یک کپی از سند را از کجا می‌توانند پیدا کنند.

سعی کنید مفاهیم کلیدی خط مشی کیفیت خود را به چند جمله کوتاه یا تعداد انگشت شماری از کلمات کلیدی که برای کارمندان در همه سطوح منطقی است خلاصه کنید. این کار را برای هر بخش بسته به اینکه چه بخشی از خط مشی کیفیت به طور مستقیم با کاری که انجام می دهند مرتبط است، انجام دهید. این نسخه کوتاه شده را روی تابلوهای اعلانات قرار دهید تا همیشه از آن آگاه باشند.

نقش ها و مسئولیت های جدید را ایجاد کنید

هر بخش از سازمان شما باید مدیران و کارکنانی داشته باشد که مستقیماً مسئول وظایف مرتبط با کیفیت و نگهداری هستند. می‌توانید نقش‌های کاملاً جدیدی برای این افراد ایجاد کنید یا شرح‌های شغلی موجود را تغییر دهید تا مسئولیت‌های مورد نیاز را در بر گیرد.

شما باید در هر بخش کارکنانی داشته باشید که قادر به انجام ممیزی، نگهداری اسناد، انجام بررسی های مدیریتی و اجرای هرگونه تغییر مورد نیاز باشند. اطمینان حاصل کنید که افرادی که برای انجام این مسئولیت‌ها انتخاب می‌کنید، کاملاً از آنچه که شغل مستلزم آن است و نحوه ارتباط آن با سیستم مدیریت کیفیت آگاه هستند. در ادامه درباره مرحله چهارم پیاده سازی خواهید خواند.

مرحله چهارم: مستندات خود را توسعه دهید

در مرحله چهارم پیاده سازی نگهداری سوابق سیستم مدیریت کیفیت شما برای داشتن گواهینامه ISO 9001 الزامی است. اسناد خاصی وجود دارد که باید آنها را نگه دارید و اسناد دیگری وجود دارد که ممکن است برای اجرای همه چیز همانطور که باید باشد، مفید هستند.

سازماندهی و تهیه اسناد شما معمولاً با توجه به اهمیت مدارک انجام می شود.

در بالا، دفترچه راهنمای کیفیت خود را دارید. این شامل سیاست و اهداف کیفیت شرکت شما و همچنین نحوه عملکرد سیستم کیفیت شما می شود. توضیحاتی در مورد تمام فرآیندهای درون سیستم شما و نحوه تعامل آنها خواهد داشت. همیشه باید به عقب برگردید و هنگام اعمال تغییرات به کتابچه راهنمای کیفیت خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که تمام توضیحات فرآیند به روز هستند.

دوم، اسناد رویه وجود دارد. این اسناد همه فرآیندهای تجاری فردی و نحوه عملکرد آنها را به تفصیل شرح می دهد. آنها نشان خواهند داد که هر فرآیند چگونه طراحی و کنترل می شود، از جمله اینکه چه بررسی هایی انجام می شود تا آنها را در یک راستا نگه دارند.

سوم، دستورالعمل های کاری وجود دارد. اینها اسناد بسیار خاصی هستند که دستورالعمل های لازم برای انجام هر کار در کسب و کار را به تفصیل شرح می دهند.

در آخر، شما فرم ها و سوابق خود را دارید. اینها دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد. فرم ها برای جمع آوری اطلاعات و به  هدف نگهداری سوابق استفاده می شوند. سوابق برای نشان دادن نحوه عملکرد سیستم مدیریت کیفیت شما و اینکه آیا مطابق با استاندارد است، مورد نیاز است.

فهرستی از اسناد موجود تهیه کنید

احتمالاً کسب و کار شما در حال حاضر دارای اسناد گسترده ای است، به عنوان مثال اسنادی در مورد فرآیندها و رویه ها و همچنین فرم ها و سوابق موجود.

برای شما مفید است که فهرستی از تمام اسنادی که از قبل وجود دارند تهیه کنید و وضعیت فعلی آنها را یادداشت کنید. بسیاری از این اسناد ممکن است تکمیل یا به روز نباشند یا ممکن است فاقد جزئیات خاص مورد نیاز استاندارد ISO 9001 باشند. این فهرست به شما ایده خوبی می دهد که برای حرکت رو به جلو از کجا شروع کنید.

برای همه اسناد الگو ایجاد کنید

تمام اسناد موجود در سیستم مدیریت کیفیت شما باید از نظر سبک و قالب یکنواخت باشند تا به راحتی قابل پیمایش و خواندن باشند. حتما بررسی کنید که هر نوع سندی باید در آن باشد تا بتوانید این موارد را در قالب خود قرار دهید.

داشتن الگوهای آماده کار می تواند دلهره مستندسازی سیستم مدیریت کیفیت شما را برای همه افراد درگیر آسان تر کند.

سیستم کنترل اسناد را پیاده سازی کنید

لازم است که تمام اسناد مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت شما به خوبی کنترل شده و به روز باشد. این تضمین می کند که کارمندان شما فقط به آخرین نسخه همه اسناد دسترسی دارند.

اسناد و سوابق شما باید شامل موارد زیر باشد:

  1. یک کد حرفی که هر نوع سند را مشخص می کند و یک شماره ترتیبی
  2. کنترل تجدید نظر که در آن هر تجدید نظر منجر به افزایش شماره تجدید نظر می شود
  3. تاریخچه تغییر که تمام تغییرات ایجاد شده در هر سند را خلاصه می کند
  4. امضای کسانی که سند را تهیه کرده و چه کسی تأیید کرده است
  5. تاریخ نسخه یا تجدید نظر

در ادامه مرحله پنجم از پیاده سازی ایزو 9001 را مطالعه خواهید نمود.

مرحله پنجم: سیستم مدیریت کیفیت خود را راه اندازی کنید

مرحله پنجم پیاده سازی ایزو 9001 فرا رسیده است که بزرگترین قدم است. شما تمام کارهای مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار خود را برای موفقیت در انتقال به ISO 9001 انجام داده اید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که برنامه خود را راه اندازی کنید. شما شروع به مشاهده تغییرات خواهید کرد و باید حواس تان باشد تا مطمئن شوید که طبق برنامه پیش می روند.

کارکنان را آموزش دهید

هر کارمند برای اجرای سیستم مدیریت کیفیت شما آنطور که باید باشد، ضروری است. وقت آن است که همه آنها را در قسمت هایی از سیستم که مخصوص حوزه کاری آنها است آموزش دهیم. هنگامی که آنها درک کنند که چگونه کارشان بر سیستم تأثیر می گذارد، به حرکت کسب و کار شما در مسیر درست کمک خواهند کرد.

آموزش باید به کارکنان این آموزش ها را بدهد:

  1. رویه هایی که برای کار آنها اعمال می شود
  2. از کدام فرم ها باید استفاده کنند و چگونه آنها را تکمیل و پردازش کنند
  3. نحوه یافتن خط مشی کیفیت و ارتباط آن با موقعیت آنها
  4. چگونه مشکلات را گزارش کنیم تا بتوان آنها را برطرف کرد
  5. کجا می توان تمام اسناد مربوطه را پیدا کرد

همیشه با برنامه به تمرین بروید. اینگونه تک تک اعضای تیم خود را به ابزارهایی مجهز می کنید تا برای سیستم مدیریت کیفیت جدید شما موثر باشند.

سیستم را پیاده سازی کنید

برای شروع کار سیستم مدیریت کیفیت، از برنامه ساختاریافته خود استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه کارها رو به جلو هستند، تمام قسمت های برنامه را به دقت زیر نظر داشته باشید. نظارت بر عملکرد فرآیند و شروع ممیزی داخلی برای بررسی اینکه آیا تمام الزامات استاندارد برآورده شده است.

این ضروری است که تیم پیاده سازی خود را در کار نگه دارید. نماینده مدیریت باید در جلسات تیم چک لیستی برای بررسی با همه داشته باشد. هر گونه مشکلی که در طول فرآیند پیاده سازی ایجاد می شود باید در اسرع وقت رسیدگی شود.

همچنین این زمان خوبی است تا مطمئن شوید که مستندات به درستی توسعه یافته اند. دستورالعمل ها و فرم های کاری باید نوشته شده و در دسترس کارکنان باشد.

حسابرسی سیستم

دو تا سه ماه پس از تهیه مستندات و شروع اجرای کارها، باید ممیزی های داخلی را برای شناسایی هرگونه مشکل در محدوده سیستم مدیریت کیفیت خود انجام دهید. هرگونه اقدام اصلاحی که باید انجام شود باید بدون تاخیر انجام شود. در صورت نیاز، اسناد باید اصلاح شود.

حسابرسان اطمینان حاصل خواهند کرد که تمامی رویه ها به خوبی اجرا، مستند شده و توسط کارکنانی که آنها را انجام می دهند درک شده است. آنها بررسی خواهند کرد که سیستم الزامات استاندارد را برآورده می کند، موثر است و در حال بهبود است.

هرگز یک حسابرسی در مورد کارمندان خود ایجاد نکنید. آنها نباید غافلگیر شوند یا احساس کنند که در کل فرآیند انتقال شرکت نقشی ندارند. همیشه حسابرسی ها را از قبل به خوبی برنامه ریزی کنید. به همه اطلاع دهید که ممیزی چه زمانی انجام می شود و چه بخش هایی حسابرسی می شوند. در ادامه مرحله ششم پیاده سازی ایزو 9001 را خواهید خواند.

مرحله ششم: عملکرد خود را مرور کنید

مرحله ششم پیاده سازی ایزو 9001: بعد از اینکه حسابرسی داخلی خود را انجام دادید و سیستم مدیریت کیفیت شما برای شش ماه یا بیشتر راه اندازی شد، باید پیشرفت کسب و کار خود را بررسی کنید. این بررسی به تیم شما کمک می کند تا هرگونه مشکل اساسی و اقدامات اصلاحی را که باید انجام شود تا همه چیز مطابق با الزامات باشد، شناسایی کند.

یک بررسی مدیریتی انجام دهید
بررسی مدیریت ابزار مفیدی است که به شما یک نگاه دقیق به عملکرد سیستم مدیریت کیفیت و مشکلات پیش آمده ارائه می دهد. ممکن است از طریق بررسی خود متوجه شوید که باید تغییراتی در خط مشی کیفیت یا اهداف ایجاد شود.

بررسی مدیریت شما باید شامل موارد زیر باشد:


1- نتایج حسابرسی
2- بازخورد مشتری
3- کارایی فرآیند
4- انطباق محصول
5- وضعیت اقدامات اصلاحی
6- اقدامات لازم پس از بررسی های قبلی
7- تغییراتی که می تواند سیستم را تحت تاثیر قرار دهد
8- توصیه هایی برای بهبود سیستم

با تمام این اطلاعات در دسترس، تیم شما می تواند با موفقیت مسیری را که سیستم شما در آن حرکت می کند تصحیح کند تا یک بار دیگر به جلو حرکت کند.
اعمال تغییرات سیستم

این مسیر کاملا مشخص و ساده است. هنگامی که مکان هایی را که سیستم مدیریت کیفیت شما نیاز به اصلاح دارد را شناسایی کردید، نوبت به اصلاح آنها می رسد. سریع اقدام کنید و همه چیز را اصلاح کنید. فراموش نکنید که اسناد لازم را در رابطه با هر چیزی که تغییر می دهید بازنویسی کنید.

اگر تغییرات لازم را نادیده بگیرید، نمی توانید سیستم خود را ثبت کنید. نهادهای صدور گواهی حداقل سه ماه سوابق مربوط به اصلاح سیستم مدیریت کیفیت شما را بررسی می کنند.

بررسی ها را در سیستم مدیریت منظم خود ادغام کنید و سوابق واضحی از هر چیزی که بررسی و تغییر می کنید نگه دارید. بسیار مهم است که همه اسناد خود را به روز داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که نتیجه بررسی های مدیریت شما همانطور که باید عمل می کند. در ادامه مرحله هفتم از پیاده سازی ایزو 9001 را خواهید خواند.

مرحله هفتم: ارزیابی و ثبت نام برای صدور گواهینامه

سیستم مدیریت کیفیت شما سه تا شش ماه است که راه اندازی شده است و به نظر می رسد همه چیز پایدار و آماده ثبت نام باشد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که فرآیند صدور گواهینامه را ادامه دهید تا به طور رسمی گواهینامه ISO 9001 را دریافت کنید.


ممیزی ثبت نام
ثبت کننده شما یک ممیزی دو مرحله ای انجام می دهد تا تأیید کند که کسب و کار شما الزامات تعیین شده توسط استاندارد ISO 9001 را برآورده می کند.

آنها ابتدا اسناد شما را بررسی خواهند کرد. این می تواند در دفتر شخصی آنها یا در سازمان شما انجام شود. ثبت کننده اطمینان حاصل می کند که اسناد شما در جای خود قرار دارند و مطابق با استاندارد کنترل می شوند. اگر اسناد و مدارک خود را به ترتیب ندارید، دلیلی برای ادامه دادن بقیه ممیزی وجود ندارد.

اگر تمام مدارک شما الزامات استاندارد را برآورده کند، ثبت کننده به کسب و کار شما می آید تا فرآیندهای شما را بررسی کند.

همیشه گزینه انجام ممیزی پیش ارزیابی وجود دارد که اساساً مانند حسابرسی عملی است. ثبت کننده شما حدود شش هفته قبل از ثبت نام، سیستم مدیریت کیفیت شما را ارزیابی می کند و در مورد اقدامات اصلاحی که باید قبل از ممیزی شما انجام شود به شما توصیه می کند. برخی از افراد این توصیه را برای فرآیند ثبت نام ارزشمند می دانند.

اقدام اصلاحی انجام دهید

پس از ممیزی به شما این فرصت داده می شود که هرگونه عدم انطباق را که ثبت کننده پیدا کرده است، برطرف کنید. بسیار مهم است که هرگونه مشکلی که با استاندارد ISO 9001 مطابقت ندارد را جدی بگیرید و بدون تردید آنها را برطرف کنید.

عدم انطباق های رایج در حسابرسی ها عبارتند از فقدان آموزش مناسب برای حسابرسان داخلی، گزارش های حسابرسی تکمیل یا مدیریت نشده اند، یا مشخص شود که پرسنل کار خود را حسابرسی می کنند.

گواهینامه خود را دریافت کنید

ثبت‌کننده شما یک ممیزی دوم را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که تمام موارد عدم انطباق یافت شده به درستی اصلاح شده‌اند. آنها به طور سیستماتیک کل سیستم مدیریت کیفیت شما را بر اساس استاندارد ارزیابی می کنند تا مطمئن شوند که تمام الزامات را برآورده می کند.

باید شواهد عینی وجود داشته باشد که نشان دهد سیستم شما با استاندارد ISO 9001 مطابقت دارد و تمام مراحل در حال انجام است. ثبت کننده همه این موارد را قبل از اینکه شما گواهی دریافت کنید مستند می کند.

صدور گواهینامه معمولاً سه سال طول می کشد. با این حال، دریافت گواهینامه ISO 9001 پایان کار نیست. ثبت نام کننده شما یک یا دو بار در سال ممیزی های نظارتی را انجام می دهد تا مطمئن شود که سیستم مدیریت کیفیت شما همچنان استاندارد را رعایت می کند. در ادامه مرحله هشتم از پیاده سازی iso 9001 را خواهید خواند.

مرحله هشتم: بهبود مستمر

طبق استاندارد ISO 9001 لازم است که شرکت های دارای گواهینامه همچنان در اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت خود پیشرفت کنند. شما همیشه باید با شناسایی فرآیندهایی در سیستم خود که می توانند بهبود یابند، رضایت مشتریان را جلب کنید.

سیستمی را پیاده سازی کنید که انجام بهبود مستمر را برای تیم شما آسان کند. این به سادگی دنبال کردن یک فرآیند چهار مرحله ای تکراری برای بررسی سیستم مدیریت کیفیت شماست.

1. یک جدول زمانی برای ممیزی داخلی و بررسی های مدیریتی برنامه ریزی کنید. اطمینان حاصل کنید که همه اهداف و فرآیندها به خوبی ایجاد شده و درک شده اند تا نتایج مطابق با خط مشی کیفیت شما ارائه شود. از بازخورد کارمندان و مشتریان برای شناسایی مشکلات در جاهایی که پیش می آیند استفاده کنید. برنامه‌ریزی کنید و مطمئن شوید برطرف شده‌اند.

3. به طور منظم تمام محصولات و فرآیندها را در برابر سیاست ها و نیازهای مشتری بررسی کنید. نتایج این بررسی ها را گزارش کنید. تمام فعالیت های کلیدی را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که با خروجی مطابقت دارد.

4. تغییرات موفقیت آمیز را عملی کنید. اگر تغییری در آزمایش به خوبی انجام شد، وقت آن است که آن را در سیستم به طور کامل قرار دهید تا آن را بهبود ببخشید. همه کسانی را که تحت تأثیر تغییرات قرار می گیرند در ایجاد آنها درگیر کنید. اطمینان حاصل کنید که همه تغییرات مستند هستند و همه چیز به روز است و الزامات را برآورده می کند.

پیاده سازی ISO 9001 برای شما قابل انجام است

ایجاد چنین تغییر بزرگی در ابتدا می تواند مانند حرکت دادن کوه ها به نظر برسد. دشوار است که بدانید از کجا شروع کنید یا به چه ترتیبی همه کارها را انجام دهید. اما پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت جدید در کسب و کارتان واقعا  بی دردسر است.

فقط این 8 مرحله را در نظر داشته باشید:

  1. با ISO 9001 آشنا شوید
  2. همه چیز را برای اجرا برنامه ریزی کنید
  3. مسئولیت ها، سیاست ها و اهداف را شناسایی کنید
  4. اسناد خود را توسعه دهید
  5. سیستم مدیریت کیفیت خود را راه اندازی کنید
  6. عملکرد خود را مرور کنید
  7. ارزیابی و ثبت نام برای صدور گواهینامه
  8. بهبود مستمر

هنگامی که سیستم جدید شما راه اندازی شد، تغییرات بزرگی را در میزان کارآمدی کسب و کار خود مشاهده خواهید کرد.

پیاده سازی ISO 9001 به شما راهی عملی برای بهبود و نظارت بر تمامی بخش ها و نحوه عملکرد کسب و کارتان می دهد.

یک نفس عمیق بکشید و زمانی را برای مرتب کردن همه چیز اختصاص دهید. با نگرانی در مورد هر مرحله از فرآیند پیاده سازی یکباره خود را غرق نکنید. هر بار روی یک مرحله تمرکز کنید و قبل از اینکه متوجه شوید، کسب و کار شما یک سیستم مدیریت کیفیت خواهد داشت که باید به آن افتخار کنید.

برچسب ها: نحوه پیاده سازی ISO 9001، پیاده سازی ISO 9001 ، پیاده سازی ایزو 9001، پیاده سازی ایزو 9001، برنامه ریزی برای پیاده سازی ایزو 9001، برنامه ریزی برای پیاده سازی iso 9001، پیاده سازی ایزو 9001 در 8 قدم، پیاده سازی iso 9001 در 8 قدم، برنامه ریزی برای پیاده سازی ایزو 9001 در 8 قدم، برنامه ریزی برای پیاده سازی iso 9001 در 8 قدم

پرسش های متداول

راز نحوه پیاده سازی خوب ISO 9001 چیست؟

برنامه ریزی خوب و
خرید + تایید طرح تفصیلی پروژه توسط مدیریت عالی

چرا باید مدیریت ارشد از برنامه ایزو 9001 آگاهی داشته باشد؟

اطمینان از اینکه افرادی که در راس مدیریت شما هستند درک می کنند که ISO 9001 برای کسب و کار شما چه معنایی دارد و چرا اجرا می شود، برای اجرای روان همه چیز کاملاً کلیدی است. بدون اینکه همه به طور کامل متعهد باشند، تأثیرگذاری بر تغییرات در سراسر تجارت بسیار دشوارتر می شود.

2 دیدگاه دربارهٔ «نحوه پیاده سازی ISO 9001 (در 8 مرحله)»

  1. بازتاب: هزینه صدور گواهینامه های ایزو در ایران - ایزو فرتاک021-49382

  2. بازتاب: چرا استاندارد ایزو مهم است؟ 3 استاندارد مهم ISO چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا