چرا باید گواهینامه BRC دریافت کنیم؟

چرا باید گواهینامه BRC دریافت کنیم؟ و یا اینکه چگونه گواهینامه BRC دریافت کنیم؟ فرآیند اخذ گواهینامه BRC چگونه است؟ مزایای اخذ گواهینامه BRC چیست؟ و یا در کل استاندارد BRC چیست؟ مرجع صدور گواهینامه BRC کیست؟

آیا سازمان شما نیاز به اخذ گواهینامه BRC دارد؟ آیا پرسش های بالا سوالات شما هم است؟ شما می توانید با مطالعه مقاله فوق جواب تمامی پرسش های خود را به دست آورید. پس در ادامه با گروه مهندسین ایزو فرتاک همراه شوید.

استاندارد جهانی BRC برای ایمنی مواد غذایی یک طرح گواهینامه ایمنی و کیفیت است. این چارچوبی را برای تولیدکنندگان مواد غذایی فراهم می کند تا به آنها در تولید غذای ایمن و مدیریت کیفیت محصول برای برآوردن نیازهای مشتریان کمک کند.

موضوعاتی که در این مقاله به آن پرداخته می شود شامل موارد زیر است.

  • استاندارد BRC چیست؟
  • مزایای اخذ گواهینامه BRC چیست؟
  • فرآیند صدور گواهینامه BRC چگونه است؟
  • مرجع صادر کننده گواهینامه BRC کیست؟
  • هزینه صدور گواهینامه BRC چقدر است؟

BRC، استاندارد جهانی برای ایمنی مواد غذایی:

در صنعت غذا، استانداردهای متعددی وجود دارد که باید برای اطمینان از ایمنی تمام مواد غذایی تولید شده رعایت شود. بنابراین، BRC چیست و سازمان شما چه وظایفی در تحقق آن دارد؟ اولین سوالی که متقاضیان اخذ گواهینامه BRC دارند اینکه، استاندارد BRC چیست؟

BRC استاندارد جهانی برای ایمنی مواد غذایی می باشد که یک طرح صدور گواهینامه ایمنی و کیفیت است. این چارچوبی را برای تولیدکنندگان مواد غذایی فراهم می کند تا به آنها در تولید غذای ایمن و مدیریت کیفیت محصول برای برآوردن نیازهای مشتریان کمک کند.

استاندارد BRC در سال 1998 توسط کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا (British Retail Consortium) برای کمک به خرده فروشان در انجام تعهدات قانونی ایمنی مواد غذایی و تضمین بالاترین سطح حمایت از مصرف کننده توسعه یافت. اگرچه استاندارد ایمنی مواد غذایی BRC در بریتانیا آغاز شد، اما اکنون به عنوان یک طرح ایمنی غذای معیار GFSI (ابتکار جهانی ایمنی غذا) شناخته می شود.

آخرین ویرایش استاندارد جهانی BRC که مربوط به ایمنی مواد غذایی است، شماره 8 می باشد، که در آگوست 2018 منتشر شد. این استاندارد الزامات ایمنی، کیفیت و معیارهای عملیاتی را مشخص می کند که سازمان های تولید کننده مواد غذایی باید با توجه به انطباق قانونی و حمایت از مصرف کننده انجام دهند.

استاندارد BRC دارای یک سری الزامات ایمنی مواد غذایی است که باید از تولید مواد غذایی تا فروش به مصرف کننده نهایی رعایت شود.

الزامات پیاده سازی و استقرار استاندارد BRC جهت اخذ گواهینامه BRC به شرح زیر می باشد.

  • یک طرح ایمنی مواد غذایی تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی (HACCP) برای مدیریت خطرات با پیروی از یک رویکرد گام به گام و پیروی از دستورالعمل‌های CODEX Alimentarius.
  • تعهد مدیریت ارشد به تامین منابع کافی برای دستیابی به استاندارد.
  • یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) که جزییات سیاست های سازمانی و مدیریتی مورد نیاز برای ارائه چارچوبی جهت دستیابی به استاندارد است.
  • مجموعه ای از برنامه های پیش نیاز مربوط به شرایط اولیه محیطی و عملیاتی مورد نیاز برای تولید غذای ایمن و کنترل خطرات عمومی تحت پوشش تولید خوب و شیوه های بهداشتی خوب.

BRC استاندارد جهانی برای ایمنی مواد غذایی به گونه ای طراحی شده است که برای هر سازمانی صرف نظر از اندازه و موقعیت جغرافیایی قابل اجرا باشد. این استانداردی است که توسط تامین کنندگان و خرده فروشان در سراسر جهان استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخذ گواهینامه ایزو 22000.

استاندارد BRC چه مواردی را پوشش می دهد؟

استاندارد BRC به 7 بخش متفاوت تقسیم بندی می شود که شامل موارد زیر است.

1- تعهد مدیریت ارشد و بهبود مستمر.

مدیران ارشد شما باید متعهد به پیاده سازی و بهبود مستمر فرآیندهای ایمنی غذایی سازمان شما باشند.

2 – طرح ایمنی غذا، HACCP.

وجود یک طرح تجزیه و تحلیل خطر و نقطه کنترل بحرانی (HACCP) به شما امکان می دهد هر گونه خطر بیولوژیکی، شیمیایی یا فیزیکی را که می تواند غذایی را که تولید می کنید برای خوردن ناامن کند، شناسایی و مدیریت کنید.

3 – سیستم مدیریت ایمنی و کیفیت مواد غذایی.

شما باید سیستمی را پیاده سازی کنید که به شما امکان می دهد محصولات ایمن تولید کنید، انتظارات مشتریان را برآورده کنید و اطمینان حاصل کنید که کارکنان به خوبی آموزش دیده اند.

4 – استانداردهای سایت.

سایت هایی که در آنها غذا تولید یا تهیه می کنید باید طبق استانداردهای سختگیرانه چیده، نگهداری، تمیز و ایمن شوند. سازمان شما همچنین باید الزامات مربوط به کنترل آفات و اجسام خارجی را برآورده کند.

5- کنترل محصول.

برای اینکه محصولات شما ایمن در نظر گرفته شوند، باید نشان دهید که مواردی مانند آلرژن ها، منشأ و آزمایش محصول را به درستی مدیریت می کنید.

6- کنترل فرآیند.

شما باید برنامه HACCP خود را روز به روز اجرا کنید و رویه های موثری را برای اطمینان از تولید محصولات خود با کیفیت صحیح در نظر بگیرید.

7- پرسنل.

این بخش از استاندارد شامل آموزش، لباس های محافظ و بهداشت می شود. شما باید اطمینان حاصل کنید که همه پرسنل به همه چیزهایی که برای انجام وظایف خود به روشی ایمن نیاز دارند مجهز هستند.

هدف از آخرین ویرایش استاندارد BRC توسط انجمن GFSI ترویج بهترین عملکرد و اطمینان از این است که سازمان ها بر اساس استانداردهای قوی و ثابت کار می کنند.

با به دست آوردن گواهینامه BRC، می توانید به مشتریان خود اطمینان دهید که در نظارت و بهبود مستمر کیفیت و ایمنی محصول خود مهارت بالایی دارید، و هر اقدام احتیاطی ممکن را برای جلوگیری از مشکلات در صورت به چالش کشیدن کیفیت و ایمنی انجام داده اید.

بیشتر بخوانید: اخذ گواهینامه ایزو صنایع غذایی.

مزایای اخذ گواهینامه BRC چیست؟

مزایای اخذ گواهینامه BRC برای سازمان مواد غذایی به شرح زیر است:

  • به رسمیت شناختن بین المللی.
  • پذیرفته شده توسط تمامی مشتریان خرده فروشی.
  • طرح تایید شده توسط GFSI.
  • یک رویکرد سیستماتیک برای برآوردن نیازهای ایمنی مواد غذایی.
  • بهبود ایمنی و کیفیت محصول.
  • انطباق با کلیه الزامات قانونی و مقرراتی.
  • توانایی کاهش حسابرسی مشتری و شخص ثالث.
  • مدیریت سیستماتیک الزامات GMP (برنامه های پیش نیاز).
  • می تواند به شناسایی بهبود فرآیند و کاهش شکایات مشتریان کمک کند.
  • شواهدی مبنی بر بررسی دقیق ارائه می دهد و همچنین احتمال فراخوان محصول و تبلیغات نامطلوب را کاهش می دهد.

فرآیند صدور گواهینامه BRC چگونه است؟

شرکت های مواد غذایی برای به دست آوردن سهم بازار بین المللی مخصوصاً اروپا نیاز به اخذ گواهینامه BRC دارند. حال اینکه متقاضیان گواهینامه BRC سوال دارند فرآیند صدور گواهینامه BRC چگونه است؟

ابتدا شما باید الزامات استاندارد BRC را در مجموعه خود پیاده سازی نمایید.

شما نیاز دارید سیستم مدیریت کیفیت خود را پیاده سازی نمایید. برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت پیشنهاد می شود مقاله فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت را مطالعه نمایید. پس از پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت شما باید الزامات و رویه های فرآیندی سازمان خود را بر اساس اصول HACCP پیاده سازی نمایید.

محصول، فرآیندها و پرسنل خود را کنترل نمایید. آیا پرسنل شما برای پیاده سازی سیستم ایمنی غذا BRC آموزش های لازم را دیده اند.

الزامات دیگری نیز هستند که توسط نهاد صادر کننده گواهینامه BRC بررسی می شوند. این الزامات شامل موارد زیر است.

  • تعهد مدیریت به بهبود مستمر فرآیند ها.
  • سیستم مدیریت کیفیت.
  • اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه.
  • ترتیب، جریان محصول و منطقه بندی.
  • مدیریت آلرژن ها.
  • کنترل برچسب و بسته بندی.
  • طرح ایمنی مواد غذایی.
  • مدیریت تامین کنندگان مواد اولیه و بسته بندی.
  • قابلیت ردیابی.
  • مدیریت و بهداشت.
  • کنترل عملیات.
  • دوره های آموزشی: جابجایی مواد اولیه، آماده سازی، فرآوری، بسته بندی و مناطق ذخیره سازی.

پس از پیاده سازی الزامات استاندارد BRC توسط سازمان متقاضی شما باید یک مرجع صدور گواهینامه BRC را شناسایی نمایید. حسابرس مرجع صدور گواهی نامه BRC شما را ممیزی می کند و در صورت تایید مستندات گواهینامه BRC برای یک دوره سه ساله صادر می شود.

بیشتر بخوانید: ارزیابی خطر ایمنی مواد غذایی.

از کجا گواهینامه BRC بگیرم؟

متقاضیانی که نیاز به اخذ گواهینامه BRC دارند یک چالش بزرگ در پیش دارند. اینکه چه نهادی گواهینامه BRC معتبر صادر می کند.

معمولاً متقاضیان توسط موتور جستجوگر گوگل سرچ می کنند “اخذ گواهینامه BRC”. ممکن است گوگل شرکت های بیشماری را به شما معرفی کند. آیا شما می دانید مرجع صدور گواهینامه BRC باید توسط چه نهادی تایید شود؟

آیا هر مرجعی می توانند به صورت بین المللی گواهینامه BRC را صادر کند؟

آیا شما نیاز به گواهینامه BRC بین المللی دارید یا اینکه صرفاً یک برگه کاغذ که قابل استعلام باشد نیاز شما را رفع می کند؟ ما به شما نشان می دهیم که چطور می توانید مرجع صدور BRC معتبر را از مرجع صدور BRC غیر معتبر شناسایی کنید.

استاندارد BRC همانطور که اعلام شد شرایط و الزامات ایمنی غذایی است که توسط کنسرسیوم خورده فروشی غذایی انگلستان تدوین شده است. این استاندارد توسط انجمن ابتکار ایمنی غذا GFSI تایید شده است. بنابراین این انجمن اعتبار دهنده به مرجع صادر کننده گواهینامه BRC می باشد.

به دلیل تحریم ها، داخل ایران مرجعی جهت صدور گواهینامه BRC تایید نشده است. بنابراین متقاضیانی که نیاز دارند گواهینامه BRC اصلی و معتبر دریافت نمایند، نمی توانند از داخل ایران اقدام به این موضوع کنند. شاید برای شما سوال باشد پس این گواهینامه های BRC داخل ایران را چه سازمانی صادر می کند؟

مرجع صدور گواهینامه BRC داخل ایران دو سطح اعتباری کاملاً متفاوت دارد. دسته اول که سطح اعتباری بالاتری دارد مرجع صدور گواهینامه ایزو تحت اعتبار IAF می باشد. مرجع صدور گواهینامه ایزو معتبر به صورت خصوصی اقدام به صدور گواهینامه BRC می کند با این تفاوت که گواهینامه صادر شده توسط انجمن اصلی و سازمان اعتبار دهنده تایید نمی شود.

گواهینامه BRC توسط CB های خصوصی نیز صادر می شود. عموم صادر کنندگان گواهینامه BRC اعلام می کنند گواهینامه تحت اعتبار ایران کانادا، آلمان، انگلیس و یا ایتالیا دریافت می کنید. در صورتی که تمام این شرکت ها گواهینامه BRC را داخل ایران و خودشان صادر می کنند.

گواهینامه BRC صادر شده توسط CB های خصوصی همانند IAFCB یا ASCB فاقد اعتبار بین المللی بوده و با حداقل هزینه ممکن شما می توانید این گواهینامه را از مجموعه ایزو فرتاک دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص گواهینامه اصلی از جعلی.

هزینه اخذ گواهینامه BRC چقدر است؟

هزینه دریافت گواهی نامه BRC موضوعی است که اغلب متقاضیان سوال دارند. برای جواب به این پرسش شما باید مشخص کنید که از چه راهی و برای چه موضوعی نیاز به اخذ گواهینامه BRC دارید. آیا شما یک گواهینامه BRC فیک نیاز دارید یا یک گواهینامه BRC معتبر؟

برای دریافت گواهی نامه BRC معتبر شما هزینه پیاده سازی الزامات استاندارد سیستم مدیریت کیفیت و پیاده سازی الزامات استاندارد BRC را دارید. هزینه آموزش کارکنان می تواند مبلغ زیادی را به شرکت ها تحمیل نماید. این موضوع مهم است که سازمان شما چند نفر نیروی کار دارد و چند نفر از این نیروها درگیر امور مربوط به آموزش می شوند.

نوع فعالیت سازمانی شما و تعداد نیروهای سازمان می تواند هزینه اخذ گواهینامه BRC معتبر را متغییر کند. آیا شما نیاز دارید که صرفاً یک برگ گواهینامه داشته باشید که استعلام هم می شود.

عموماً به شما اعلام می شود گواهینامه BRC از ایران کانادا یا کشورهای دیگر دریافت می کند. شما مطمئن باشید که این گواهینامهها فاقد اعتبار هستند و می توانید این گواهینامه ها را با مبلغ خیلی کم از دریافت کنید.

1 دیدگاه دربارهٔ «چرا باید گواهینامه BRC دریافت کنیم؟»

  1. بازتاب: نشان سیب سلامت 021-49382

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا