غذای ایمن تر، سلامتی بهتر و آینده ای روشن تر

غذای ایمن تر، سلامتی بهتر و آینده ای روشن تر

غذای ایمن تر: از مزرعه تا چنگال، غذای شما چقدر ایمن است؟ در روز جهانی ایمنی غذا، ISO گام مهمی در مسیری برمی دارد تا اطمینان حاصل شود که دسترسی به مواد غذایی ایمن و مغذی به نفع همه – مردم و سیاره زمین است.

غذای ایمن تر، سلامتی بهتر و آینده ای روشن تر

غذای ایمن تر، سلامتی بهتر این موضوع روز جهانی ایمنی مواد غذایی است و بدیهی است، مگر نه، که دسترسی به غذای سالم برای زندگی و سلامتی حیاتی است. چالش در دنیای امروز این است که چگونه می توان به این امر دست یافت. سیستم‌های غذایی جهانی که پیش از همه‌گیری تحت فشار قرار داشتند، اکنون در معرض تنگناهای زنجیره تامین، تأثیرات تسریع تغییرات آب‌وهوایی و نوسان تنش‌های ژئوپلیتیکی قرار دارند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، موضوع “غذای ایمن تر، سلامتی بهتر” اهمیت غذای سالم و مغذی را در تضمین سلامت و رفاه انسان برجسته می کند. و همه ما در حصول اطمینان از رسیدن به این هدف نقشی داریم. چه ما رشد کنیم، پردازش کنیم، حمل و نقل کنیم، ذخیره کنیم، بفروشیم، بخریم، آماده کنیم یا غذا ارائه کنیم، ایمنی غذا در دست همه ماست.

نیاز به مقابله با چالش فشار است. WHO می گوید که غذای ناایمن باعث 600 میلیون مورد بیماری های ناشی از غذا در سراسر جهان و 420000 مرگ می شود. و حدود 30 درصد از مرگ و میرهای ناشی از غذا در میان کودکان زیر پنج سال رخ می دهد. این ارقام احتمالا دست کم گرفته شده است.

ابتکارات هیجان انگیز

نیاز فوری به تغییر سیستم‌های غذایی منجر به ابتکارات هیجان‌انگیزی مانند Food Action Alliance شده است، تلاش مشترک رهبران جهانی “برای تولید غذا به روشی کارآمد، فراگیر و قابل دسترس برای همه”. ابتکار دیگری از این دست، 100 میلیون کشاورز، بر حمایت از راه‌حل‌های محلی تأکید می‌کند که «کشاورزان را تشویق می‌کند و مصرف‌کنندگان را توانمند می‌سازد تا آب و هوا، طبیعت و انعطاف‌پذیری را در هسته اقتصاد غذا قرار دهند».

همه اینها توسط هدف 2 توسعه پایدار سازمان ملل متحد – گرسنگی صفر تاکید شده است: “اگر می خواهیم بیش از 690 میلیون نفر را که امروز گرسنه هستند – و دو نفر دیگر را تغذیه کنیم، به یک تغییر عمیق در سیستم جهانی غذا و کشاورزی نیاز است. تا سال 2050، میلیاردها نفر در جهان خواهند داشت. افزایش بهره وری کشاورزی و تولید غذای پایدار برای کمک به کاهش خطرات گرسنگی بسیار مهم است.

دنیای بسیار بهم پیوسته ما به این معنی است که همه ما به طور فزاینده ای از تأثیر تولید مواد غذایی بر محیط زیست و خطرات همزمان بیماری ها، سموم و سایر خطرات برای سلامت ما آگاه می شویم. محصولات غذایی به طور مداوم در زنجیره های تامین پیچیده تر از کشوری به کشور دیگر در حال حرکت هستند و آنها را در برابر آلودگی و اعمال بد آسیب پذیر می کند. ایجاد کارایی و انعطاف‌پذیری بیشتر در سیستم‌های غذایی یکی از راه‌های کاهش این خطرات و اطمینان از آمادگی سیستم‌ها برای پاسخگویی به مسائل تامین مواد غذایی در آینده است.

غذای ناایمن باعث 600 میلیون مورد بیماری های منتقله از طریق غذا در سراسر جهان می شود.

مورچه های سبز کسی هست؟

در همین حال، سرعت فناوری و نوآوری با تأثیر منفی بر نحوه خرید غذا و نحوه عملکرد مشاغل مواد غذایی به سرعت ادامه می یابد. فن‌آوری‌های جدید انقلاب صنعتی چهارم فرصت‌های جدیدی را برای تغذیه جهان و همچنین ارائه دیدگاه‌های جدیدی در مورد مواد غذایی تغذیه‌ای باز می‌کند. به عنوان مثال، حشرات خوراکی جدید نیستند، اما شرکت کنندگان در برنامه تلویزیونی محبوب MasterChef Australia 2022 که وظیفه برجسته کردن مواد اولیه محلی را بر عهده دارند، هنگامی که مورچه های سبز را روی کاناپه برای مهمانان VIP سرو می کردند ابروهای سلطنتی را بالا بردند (مخصوصاً ابروهای شاهزاده HRH ولز). در یک چالش آشپزی در داروین.

شاهزاده چارلز ممکن است کمی مبهوت به نظر برسد، اما همانطور که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) می گوید، غذاهای جدید مانند حشرات خوراکی (که می توانند منبع خوبی از پروتئین، فیبر، اسیدهای چرب و ریز مغذی ها باشند) یا جدید فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و فناوری نانو، ممکن است وعده‌ها و فرصت‌های هیجان‌انگیزی در آینده داشته باشند.

فائو به سرعت اشاره می کند که اکنون زمان شروع آماده سازی برای هرگونه نگرانی بالقوه ایمنی است. در گزارشی که اخیراً، اسمحانه علوفی، دانشمند ارشد فائو، گفت: «ما در دوره‌ای هستیم که نوآوری‌های فنی و علمی در حال تحول در بخش کشاورزی از جمله عرصه ایمنی مواد غذایی است. برای کشورها مهم است که با این پیشرفت‌ها همگام شوند، به‌ویژه در زمینه‌ای حیاتی مانند ایمنی مواد غذایی.»

حفظ استانداردها

استانداردها کیفیت و ایمنی غذا و همچنین کارآیی زنجیره تامین غذا از مزرعه تا چنگال را ارتقا می‌دهند و به پیشگیری از بیماری‌ها، شناسایی باکتری‌ها و مدیریت خطر کمک می‌کنند. ISO به نوبه خود نقش مهمی ایفا می کند. به عنوان مثال، ISO 22000 در مورد سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی، به همه انواع تولیدکنندگان مواد غذایی کمک می کند تا ایمنی محصولات خود و رفاه مصرف کنندگان خود را مدیریت کنند، لایه ای از اطمینان را در زنجیره تامین مواد غذایی جهانی فراهم می کند، به محصولات کمک می کند تا از مرزها عبور کنند و به ارمغان بیاورند. غذاهای مردمی که می توانند به آنها اعتماد کنند.

به مناسبت روز جهانی ایمنی غذا، ISO 22003 اصلاح شده در مورد سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی (قسمت 1 و بخش 2) اکنون منتشر شده است که بیشتر برای جامعه جهانی مفید خواهد بود. همانطور که کایلی شیهان، مدیر کل عملیات در سازمان اعتباربخشی مشترک استرالیا و نیوزیلند (JAS-ANZ) و همکار گروه کاری که ISO 22003 را بازنگری کرد، می‌گوید: «ما اکنون دو استاندارد داریم که از سازمان‌های صنعتی برای دستیابی به ایمنی مواد غذایی پشتیبانی می‌کند. صدور گواهینامه همچنین به تنظیم‌کنندگان و مصرف‌کنندگان این اطمینان را می‌دهد که سازمان‌های صدور گواهینامه که گواهی‌نامه ایمنی مواد غذایی را انجام می‌دهند، حداقل الزامات معیاری را برآورده می‌کنند که اطمینان به نتایج حاصل از ایمنی مواد غذایی را فراهم می‌کند.

توربن لیستر-کلاسن، رئیس کمیته فنی که استانداردها را توسعه داده است، و یک متخصص در ISO 22000 و ISO22003، این نکته را تقویت می کند و آنچه را که همکاری می تواند به دست آورد را برجسته می کند. بیش از صد متخصص از صنعت، طرح‌های صدور گواهینامه ایمنی مواد غذایی، سازمان‌های صدور گواهینامه و نهادهای اعتباربخشی برای توسعه این دو استاندارد جدید همکاری کردند. نتیجه یک گام بزرگ رو به جلو برای ISO در هماهنگ سازی جعبه ابزار آن برای ارزیابی انطباق ایمنی مواد غذایی است.

وی ادامه می‌دهد که کسب‌وکارهای مواد غذایی، مشتریان، مصرف‌کنندگان، صاحبان طرح‌ها، ممیزان ایمنی مواد غذایی و کسانی که در بخش خصوصی و به‌عنوان رگولاتوری طرح‌های ایمنی مواد غذایی را به رسمیت می‌شناسند، قطعاً سود خواهند برد.

تصمیمات آگاهانه

“ایمنی مواد غذایی شامل همه افراد در زنجیره غذایی می شود.” مایک یوهانس، وزیر کشاورزی ایالات متحده (2005-2009) و پسر یک کشاورز لبنیات، چنین گفت و سخنان او امروزه طنین بیشتری دارد. Codex Alimentarius بیان می‌کند که ایمنی مواد غذایی کار همه است. استانداردهای ISO و با کار از طریق شبکه اعضای ملی خود، مهمترین تخصص و بهترین شیوه ها در مورد ایمنی مواد غذایی در جهان را گرد هم می آورد.

در این زمان‌های دائماً در حال تغییر و نامطمئن، استانداردهای بین‌المللی مانند ISO 22003 به ذینفعان ایمنی مواد غذایی کمک می‌کند تا با این چشم‌انداز نوسان و چندپاره سازگار شوند. آنها به سیاست گذاران این امکان را می دهند که هم برای مقابله با فرصت ها و چالش های در حال ظهور آمادگی بهتری داشته باشند و هم به اطمینان حاصل شود که مصرف کنندگان و کسب و کارها می توانند تصمیمات آگاهانه ای برای سالم تر و پایدارتر کردن غذا برای همه بگیرند.

درس این است که اگر با هم کار کنیم، همه می‌توانیم به دستیابی به غذای ایمن‌تر برای سلامتی بهتر کمک کنیم، که برای همه فواید دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا