اخذ گواهینامه ایزو 9001

گواهینامه ایزو 9001 یک استاندارد بین المللی برای تعریف سیستم مدیریت کیفیت (QMS) است.

گواهینامه ایزو 9001 یک استاندارد بین المللی برای تعریف سیستم مدیریت کیفیت (QMS) است. استاندارد ایزو 9001 معیارها (یا استانداردهای) مختلفی را برای تعریف اصول مدیریت کیفیت از جمله تمرکز بر مشتری، بهینه سازی رهبری و مدیریت در سازمان، بهبود و تنظیم دقیق فرآیندهای داخلی و روش های کلی بهبود مستمر ترسیم می کند. ایزو فرتاک با ارائه اطلاعات دقیق در ارتباط با استاندارد ایزو 9001 شما را در راستای اخذ گواهینامه ایزو 9001 یاری می نماید.

تصویر اخذ گواهینامه ایزو 9001

بیایید هر یک از اجزای گواهینامه ISO 9001 را تجزیه و بررسی کنیم.

ایزو یا سازمان بین المللی استاندارد

ایزو یا سازمان بین المللی استاندارد، یک نهاد بین المللی تنظیم کننده استاندارد است که در ژنو، سوئیس مستقر است. نمایندگان ایزو از طیف گسترده ای از سازمان های استاندارد اختصاصی، صنعتی و تجاری تشکیل شده اند.

اساساً این سازمان مسئول تعریف و اجرای همه این استانداردها است. خود ISO در واقع چیزی را تأیید نمی کند. گواهی ها همه توسط سازمان های شخص ثالث انجام می شود.

9001

شماره بعد از ISO معرف استاندارد است. ISO 9001 یکی از شناخته شده ترین استانداردهای ISO است که معیارهایی را برای سیستم های مدیریت کیفیت عمومی تعریف می کند. ISO 9001 بخشی از خانواده گسترده ISO 9000 است. تمام استانداردهای ISO 9000 به مدیریت کیفیت اشاره دارد.

اساساً، این استاندارد برای کمک به سازمان‌ها طراحی شده است تا کارایی بیشتری داشته باشند و نیازهای مشتریان خود را با موفقیت برآورده کنند. حداقل یک میلیون شرکت و سازمان در بیش از 170 کشور دارای گواهینامه ISO 9001 هستند.

گواهینامه

ISO 9001 تنها استاندارد از خانواده 9000 است که شرکت ها می توانند گواهینامه آن را دریافت کند. به عبارتی دیگر، در خانواده ایزو 9000 تنها امکان اخذ گواهینامه ایزو 9001 وجود دارد. این گواهینامه الزامی نیست و سازمان ها همچنان می توانند اصول ISO 9001 را به صورت غیر رسمی و بدون دریافت گواهی اجرا کنند.

از نظر فنی، فقط سازمان‌ها می‌توانند «گواهینامه» دریافت کنند. با این حال، افراد می توانند به منظور انجام ممیزی در سازمان ها، به عنوان حسابرس اصلی یا ثبت کننده رسمی تبدیل شوند.

گواهینامه عموماً کل سازمان را با تمرکز بر امکانات یا بخش‌هایی خاص که برای بهبود عملکرد در آن حوزه طراحی شده‌اند، پوشش می‌دهد.

در اینجا خلاصه ای سریع از مهمترین اطلاعات در مورد استاندارد ISO 9001 آمده است:

  • ISO 9001 یک استاندارد بین المللی برای سیستم مدیریت کیفیت (QMS) است.
  • ISO 9001 بخشی از خانواده بزرگتر ISO 9000 است.
  • ایزو 9001 تنها استانداردی است که می توان آن را تایید کرد. چیزی به نام “گواهینامه ISO” یا “گواهینامه ISO 9000” وجود ندارد، فقط “گواهینامه ISO 9001” وجود دارد.
  • افراد نمی توانند گواهی ISO 9001 را دریافت کنند. بلکه سازمان ها یا شرکت ها گواهی می گیرند.
  • با این حال، افراد می توانند گواهینامه ای برای تبدیل شدن به یک حسابرس اصلی گواهی ISO 9001 دریافت کنند که به آنها امکان می دهد شرکت های دیگر را حسابرسی کنند.
  • اندازه سازمان مهم نیست. می تواند 1 نفر یا 100000 باشد.
  • ISO 9001 یک استاندارد کلی برای مدیریت کیفیت است – مهم نیست در چه صنعتی هستید.
  • ISO 9001 یک استاندارد متمرکز بر فرآیند است، برخلاف استاندارد متمرکز بر محصول. برای تعریف کیفیت محصول طراحی نشده است (البته اگر فرآیند شما خوب است، محصول شما نیز باید خوب باشد).

داشتن گواهینامه ISO 9001 به چه معناست؟

سازمان هایی که اقدام به اخذ گواهینامه ISO 9001 کرده و دارای آن هستند، سیستم مدیریت کیفیت را مطابق با تمام الزامات ذکر شده در استاندارد ISO 9001 با موفقیت پیاده سازی کرده اند.

بخشی از گواهینامه ISO 9001 این است که مطمئن شوید زمینه های بهبود شناسایی شده و بر اساس آنها عمل می شود. به این ترتیب، سازمان‌های دارای گواهینامه ISO 9001 می‌توانند محصولات و/یا خدماتی را ارائه دهند که استانداردهای مدیریت کیفیت سخت‌گیرانه را رعایت می‌کنند.

QMS چیست؟

چرخه PDCA

سیستم مدیریت کیفیت، مرکزی برای استاندارد ISO 9001 است. در ساده‌ترین حالت، سیستم مدیریت کیفیت مجموعه‌ای از اصول یا دستورالعمل‌ها برای رویه‌های عملیاتی استاندارد است که می‌توانید برای اندازه‌گیری «کیفیت» جنبه‌های مختلف کسب‌وکارتان از آن‌ها استفاده کنید.

به آن به عنوان مجموعه ای از خط مشی ها، فرآیندها و رویه های مستند فکر کنید که روش ایده آلی را که می خواهید محصول یا خدمات خود را به مشتریان ارائه دهید، تعریف می کند.

QMS متناسب با نیازها و اهداف شرکتی که از آن استفاده می کند متفاوت خواهد بود. کاری که استاندارد ISO 9001 (و به طور کلی، خانواده ISO 9000) انجام می دهد ارائه مجموعه ای از دستورالعمل ها برای کمک به شما در طراحی و اجرای یک QMS موفق است.

شما می توانید یک QMS را با تقسیم آن به چهار عنصر یا مرحله اصلی درک کنید:

  • طرح
  • انجام دادن
  • بررسی
  • عمل کردن

البته، یک QMS به تنهایی و به طور خودکار نمی تواند تبدیل به گواهی ISO 9001 شود، اما این چیزی است که کل گواهینامه بر اساس آن است.

علاوه بر 9001، استانداردهای اضافی در خانواده 9000 وجود دارد که از اجرای یک سیستم مدیریت کیفیت پشتیبانی می کند:

  • ISO 9000 اصول و اصطلاحاتی را تعریف می کند که ISO 9001 را مشخص می کند.
  • ISO 9004 برای بهبود میزان موفقیت QMS طراحی شده است.

چرا ISO 9001 مهم است؟

دریافت گواهینامه ISO 9001 یک نماد معتبر بین المللی از اعتبار و تضمین کیفیت است. فرض بر این است که سازمان‌های دارای گواهی به یک سیستم سازگار برای تضمین سطوح بالای رضایت مشتری و بهبود مستمر دست یافته‌اند.

دریافت گواهینامه ISO 9001 برای سازمان‌ها چه مزایایی دارد؟

طیف گسترده ای از مزایای وجود دارد که با اخذ گواهینامه ISO 9001 برای سازمان ها به دست می آید. من مزایای اصلی را در زیر فهرست کرده ام.

چگونه اخذ گواهینامه ISO 9001 برای کسب و کار شما مفید است:

  • افزایش پتانسیل سود و سهم بازار
  • صرفه جویی در زمان ناشی از مدیریت کارآمدتر منابع
  • مشکلات و ناهنجاری های مکرر کاهش یا حذف می شود
  • تصویر و اعتبار برند بهبود میابد
  • کار دستی با یکپارچه سازی فرآیند و اتوماسیون فرآیند کاهش می یابد
  • کارایی و اثربخشی سازمانی با استفاده از داده ها و شواهد برای اطلاع رسانی در تصمیم گیری بهبود می یابد

رویکرد ISO 9001 به فرآیندهای فردی و همچنین نحوه تعامل همه آن فرآیندها با یکدیگر می پردازد. با بررسی رابطه بین تمام فرآیندهای کسب و کار خود در چارچوب یک QMS، می توانید مناطقی را که برای بهبود و بهینه سازی آماده هستند، پیدا کنید.

اگر می‌خواهید به اهداف تجاری خود برسید، استفاده از داده‌ها و شواهد برای تصمیم‌گیری ضروری است. جمع‌آوری گزارش‌های کافی و مستندسازی کافی فرآیندهای شما نیز ضروری است، بنابراین در وهله اول باید داده‌هایی برای کار با آنها داشته باشید. سیستم های مدیریت کیفیت در این کار خوب هستند و چارچوبی برای مستندسازی تمام فرآیندهای کسب و کار شما فراهم می کنند.

چگونه اخذ گواهینامه ISO 9001 به مشتریان شما سود می رساند:

  • به شما اطمینان می دهد که فروشنده ای قابل اعتماد و با کیفیت هستید
  • رضایت مشتری محور اصلی ISO 9001 است
  • بازخورد مشتری را می توان به سرعت و کارآمد انجام داد
  • برنامه ریزی پیشگیرانه به این معنی است که مسائل قبل از اینکه فرصتی برای ایجاد مشکل برای مشتریان شما داشته باشند، مورد توجه قرار می گیرند

یکی از مهم ترین عوامل محرک اجرای سیستم های مدیریت کیفیت، تمرکز بر بهبود رضایت مشتریان از طریق شناسایی نیازها و اهداف آنهاست. بهبود رضایت مشتری منجر به تداوم کسب و کار شما می شود.

وقتی برای مشتری واضح باشد که شما به استانداردهای بالای کیفیت مورد نیاز گواهینامه ISO 9001 دست یافته اید، آنها با سهولت بیشتری به شما اعتماد خواهند کرد.

چگونه اخذ گواهینامه ایزو 9001 برای کارکنان شما مفید است:

  • مشاغل به لطف بهبود عملکرد کسب و کار ایمن تر هستند
  • کارمندان رضایت شغلی و شادی در محل کار بالاتری را گزارش می‌کنند، زیرا نقش‌هایشان (چه کاری باید انجام شود و چگونه انجام شود) به وضوح تعریف شده و کارآمد است.
  • به لطف برنامه ریزی بهبودیافته و ساختار سازمانی، آموزش، حضور در هیئت مدیره و منابع آموزشی به راحتی در دسترس هستند.
  • اجرای یک QMS می تواند فرهنگ بهبود مستمر شرکت را تقویت کند
  • کارمندان بیشتر درگیر می شوند و نسبت به فرآیندهایی که استفاده می کنند احساس مسئولیت بیشتری می کنند

پرورش فرهنگ بهبود مستمر می تواند به بهبود روحیه کارگران (و همچنین شادی عمومی در محل کار) کمک کند، زیرا کارگران احساس می کنند که فعالانه در توسعه، اجرا و بهینه سازی فرآیندهایی که استفاده می کنند درگیر هستند و مسئول آن هستند.

با گرد هم آوردن کل نیروی کار خود برای ایجاد و بهبود فرآیندهای موجود، نه تنها فرهنگ بهبود مستمر را پرورش می دهید، بلکه کارکنان را با اهداف کل سازمان همسو می کنید.

نحوه دریافت گواهینامه ISO 9001

برای دریافت گواهینامه ایزو 9001، اساساً باید یک سیستم مدیریت کیفیت را مطابق با جدیدترین استاندارد ISO 9001 پیاده سازی کنید تا یک سیستم مدیریت کیفیت راه اندازی شود، سپس اقدام به ممیزی آن QMS توسط یک حسابرس خبره کنید.

نتیجه دریافت گواهینامه ایزو 9001 است که معمولاً سه سال طول می کشد و پس از آن سازمان باید مجدداً تأیید شود.

از نظر فنی، دریافت گواهینامه ISO 9001 برای سازمان‌ها فقط امکان‌پذیر است، اما برای شفافیت، بخشی را درج کرده‌ام که نشان می‌دهد چگونه یک فرد می‌تواند به یک مرجع گواهی (CB یا Registrar) تبدیل شود تا ممیزی گواهی را برای سازمان‌ها انجام دهد.

اخذ گواهینامه ایزو 9001 برای سازمان ها

باید به صراحت بیان شود که ISO 9001، گروه نیست که سازمان ها بتوانند به آن بپیوندند. این یک گواهی است که باید به عنوان بخشی از یک فرآیند حسابرسی به دست آید.

برای دریافت گواهینامه ISO 9001، باید:

ساخت و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت مطابق با اصول آخرین استاندارد ISO 9001
برای ارزیابی عملکرد QMS خود بر اساس آخرین استاندارد ISO 9001، یک ممیزی توسط یک نهاد معتبر (CB یا Registrar) انجام دهید.
اگر موفق باشید، گواهینامه باید بعد از سه سال (و هر سه سال بعد) مجدداً تأیید شود تا مطمئن شوید که هنوز مطابق استاندارد هستید (و همچنین هرگونه تغییر جدید در استاندارد).

اخذ گواهینامه ایزو 9001 برای افراد

همانطور که در بالا ذکر شد، ISO 9001 یک استاندارد شخصی نیست و به همین دلیل افراد نمی توانند “گواهینامه” دریافت کنند. با این حال، آنها می توانند پس از یک دوره آموزشی 5 روزه، حسابرس رسمی شوند.

تفکیک بخش های ISO 9001

اگر تصمیم به اخذ گواهینامه ایزو 9001 دارید، بهتر است با بخش های اصلی آن آشنا شوید. استاندارد رسمی ISO 9001 همانطور که توسط ISO تعریف شده است به 10 بخش تقسیم می شود.

بخش 1، 2، و 3: مقدمه، مراجع، و تعاریف

سه بخش اول عمدتاً مقدماتی هستند و حاوی اطلاعات کلی در مورد اهداف سازمان و همچنین مراجعی برای اصطلاحات و تعاریف ISO است.

بخش 4: زمینه سازمان

این بخش به تلاش برای درک سازمان در شرایط فعلی آن می پردازد. زمینه، در این معنا، به موضوعات داخلی و خارجی اشاره دارد که می تواند بر جهت استراتژیک تأثیر بگذارد، و همچنین فهرستی از طرف های ذینفع را بیان می کند.

زمینه همچنین دامنه سیستم مدیریت کیفیت، از جمله فهرست کامل رویه های شرکت را پوشش می دهد.

بخش 5: رهبری

این یکی اساساً به تعریف نقش تصمیم گیرندگان مختلف در طراحی و اجرای QMS می پردازد.

معمولاً فهرستی از افراد مرتبط به همراه نقش‌ها و مسئولیت‌های آن‌ها و نحوه تأثیرگذاری آن‌ها در اجرای QMS را شامل می‌شود.

این بخش باید تعهد مدیریت برای اطمینان از رضایت مشتری، تعریف خاص خط مشی کیفیت و نقش ها و مسئولیت های مختلف مربوط به QMS را در سراسر سازمان به وضوح ترسیم کند.

بخش 6: برنامه ریزی

وظیفه این بخش ترسیم واضح خطرات و فرصت ها برای اجرای QMS و همچنین اهداف روشن برای بهبود و برنامه هایی برای دستیابی به آن اهداف است.

گنجاندن تجزیه و تحلیل SWOT در این بخش برای همسوسازی اهداف برای بهبود با خطرات و فرصت های موجود مفید است.

بخش 7: پشتیبانی

پشتیبانی اساساً بر مدیریت و تخصیص منابع در طراحی و اجرای QMS متمرکز است.

این شامل منابع انسانی، ساختمان ها، زیرساخت ها، محیط های کاری، دانش سازمانی، نظارت و منابع ردیابی است.

همچنین اسناد و سوابق مورد نیاز برای کلیه فرآیندهای سازمان معمولاً در اینجا تعریف می شود.

بخش 8: عملیات

این بخش به همه چیز مربوط به برنامه ریزی و استقرار محصولات یا خدمات در سازمان شما می پردازد.

این شامل الزامات برنامه ریزی، الزامات ویژگی های محصول، طراحی محصول، بررسی، و هرگونه عملیات اضافی مرتبط با خدمات است.

بخش 9: ارزیابی عملکرد

جزئیات ملزومات را برای تجزیه و تحلیل عملکرد QMS توضیح می دهد.

این شامل ردیابی و ارزیابی هر یک از پارامترهای فرآیند، تعیین کمیت و ارزیابی رضایت مشتری، انجام ممیزی عملکرد داخلی و بررسی مداوم خود QMS است.

بخش 10: بهبود

بخش آخر در ارتباط با بهبود مستمر QMS است.

این شامل ارزیابی فرآیندها و انجام اقدامات اصلاحی برای آن دسته از فرآیندهایی است که ناکارآمد تلقی می شوند.

برچسب ها: اخذ گواهینامه ایزو 9001، اخذ گواهینامه ISO 9001، صدور گواهینامه ایزو 9001، صدور گواهینامه ISO 9001، دریافت گواهینامه ایزو 9001، دریافت گواهینامه ISO 9001

بندهای ایزو 9001

در مورد اخذ گواهینامه ایزو 9001 بیشتر مطالعه کنید:

اصول سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 چیست؟

اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر تحت اعتبار IAF.

پیمایش به بالا