سیب سلامت چیست؟

سیب سلامت چیست؟, نحوه اخذ آن چگونه است؟, به چه محصولاتی تعلق می گیرد؟

سیب سلامت چیست و چه مدارکی لازم است تا بتوانیم نشان سیب سلامت را دریافت کنیم؟. نشان سیب سلامت به چه مشاغلی تعلق می گیرد و آیا مشاغل خانگی هم می توانند نشان سیب سلامت را دریافت کنند.

سیب سلامت چیست و چه مدارکی لازم است تا بتوانیم نشان سیب سلامت را دریافت کنیم؟. نشان سیب سلامت به چه مشاغلی تعلق می گیرد و آیا مشاغل خانگی هم می توانند نشان سیب سلامت را دریافت کنند. چه مجوزهایی برای دریافت نشان سیب سلامت نیاز است؟. مراحل دریافت نشان سیب سلامت چگونه است و از کجا باید نشان سیب سلامت را دریافت کنیم.

سیب سلامت چیست؟, اخذ سیب سلامت چگونه است؟, به چه محصولاتی تعلق می گیرد؟
سیب سلامت چیست؟, اخذ سیب سلامت چگونه است؟, به چه محصولاتی تعلق می گیرد؟

تولیدکنندگان مواد غذایی، نوشیدنی ها، شیرینی پزی ها و تولیدکنندگان بسته بندی مواد غذایی جهت تعهد خود مبنی رعایت الزامات استاندارد مواد غذایی و فروش در بازار ایران ملزم به رعایت استانداردهای نشان سیب سبز و دریافت نشان سیب سبز هستند. شما نمی توانید با داشتن گواهینامه HACCP یا گواهینامه ایزو 22000 اقدام به دریافت نشان سیب سبز نمایید. این در حالی است که شما باید الزامات استاندارد HACCP و الزامات سیستم ایمنی غذایی ISO 22000:2018 در واحد تولیدی خود رعایت نمایید.

چنانچه شما نیاز به اخذ نشان سیب سلامت داشته باشید باید، احتمالاً سوالات بسیاری برای شما ایجاد می شود. تیم فنی شرکت ایزو فرتاک سعی کرده از طریق این مقاله به چالش های شما پاسخگو باشد. ما نمی توانیم نشان سیب سلامت را برای شما دریافت کنیم ولی اگر نیاز به گواهینامه های استاندارد مواد غذایی منجمله: گواهینامه ایزو 22000، گواهینامه HACCP، گواهینامه حلال مالزی، گواهینامه IFS و یا گواهینامه BRC دارید، ما می توانیم این گواهینامه (ها) را برای شما دریافت کنیم.

در ابتدا می پردازیم به اینکه سیب سلامت چیست، با ما همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخذ گواهینامه ایزو مرتبط با صنایع غذایی چیست؟

نشان سیب سلامت چیست؟

سیب سلامت نشان سازمان غذا دارو ایران است. هر کشور براساس الزامات منطقه (ای) یکسری الزامات را تعریف کرده که این الزامات در راستای دستورالعمل (های) سازمان استاندارد ایزو تدوین شده است. مثلاً الزامات برای مواد غذایی توسط FDA ایالات متحده همان استاندارد HACCP است. بنابراین، الزامات صنایع غذایی برای کشور ایران سیب سلامت است که توسط سازمان غذا دارو ایران تدوین می شود و تمامی تولیدکنندگان مواد غذایی ملزم به اخذ نشان سیب سبز هستند.

سازمان-غذا-دارو
سازمان-غذا-دارو

سازمان غذا دارو واحدهای تولیدکننده محصولات غذایی یا واحدهای بسته بندی مواد غذایی را ملزم کرده که این نشان را روی محصولات خود درج کنند. تفاوتی ندارد محصول شما چیست و در بسته (های) چند گرمی در بازار عرضه می شود. شما باید نشان سیب سبز را الصاق کنید. نشان سیب سبز برگرفته از رنگ آبی و سبز است که طرحی شبیه به سیب دارد، بنابراین مراقب باشید درگیر افراد سودجو نشوید و نشان تقلبی دریافت نکنید.

نشان سیب سبز بیان کننده سلامتی محصول برای مصرف کننده است. برگ سبز رنگ که همانند چشم سیب سبز را در برگرفته بیان کننده موضوع نظارت سازمان غذا دارو در جهت سلامت مصرف کننده نهایی است. علامت سیب سبز دارای دو نشان F در سمت چپ و علامت D در سمت راست است. حرف F مخفف Food یعنی غذا و حرف D مخفف Drug یعنی دارو است.

این نشان تاییدیه طبیعی بودن محصول یا استاندارد محصول نیست، ولی اخذ نشان سیب سلامت مشخص می کند محصول معیارهای سلامت و ایمنی جهت تولید و بسته بندی را رعایت کرده است. در کنار آرم سیب سلامت جدولی جهت تشریح ویژه گی های محصول ترسیم شده است که شما با توجه شرایط جسمی می توانید از محصول استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: گواهینامه ایزو مورد نیاز جهت دریافت کد IR دامپزشکی چیست؟

ویژگی های نماد سیب سبز سلامت چیست؟

طراحی سیب سلامت دارای 14 ویژگی بارز است که در زیر به آن اشاره می شود.

  1. طرح سیب برای طراحی این نشان برگرفته از فرهنگ ایرانی است که نشانه سلامت می باشد.
  2. طراحی دور رنگ سبز و آبی برای این نشان برگرفته از سلامت برای رنگ سبز و آرامش برای رنگ آبی است.
  3. طراحی میان این نشان که همانند چشم به نظر می رسد بیانگر نظارت و کنترل سازمان غذا دارو جهت سلامت محصولات تولیدی می باشد.
  4. حرف F مخفف Food در سمت راست بیانگر غذا و حرف D مخفف Drug در سمت چپ بیانگر دارو می باشد.
  5. برگ سبز رنگ بالای لوگو سیب سلامت نماد خط مشی سازمان غذا دارو است که نماینگر رشد سازمان و ارتقاء روبه جلو است.
  6. پایین لوگو سیب سلامت عبارت IFDA نمایان می باشد که مخفف (Iran Food and Drug Administration) می باشد.
  7. در انتهای آرم سیب سلامت کلمه سازمان غذا دارو بیان کننده مجری طرح سیب سلامت می باشد.
  8. اعتبار استفاده از لوگو سیب سبز روی محصولات برای دو سال است و دریافت کننده نشان سیب سبز می تواند برای دو سال از این طرح استفاده کند.
  9. سیب سلامت دارای تکنولوژی بالا، کابردی آسان و پیچیدگی درونی است.
  10. با دریافت آرم سیب سبز شما نشان می دهید تمامی مجوزها را دریافت کرده اید و تعریف کننده خدمات شما و تایید کننده فرآیندهای شما می باشد.
  11. با الصاق آرم سیب سلامت شما تعهد خود مبنی بر مهندسسی مجدد فرآیندهای کاری خود را بیان می کنید.
  12. داشتن نشان سیب سلامت به مصرف کننده این اطمینان را می دهد که شما کلیه گزارشات کاری را به سازمان غذا دارو اعلام کرده اید.
  13. خدمات ارتباطی شما با مشتریان و خدمات کاری مورد تایید سازمان غذا دارو بوده که شما توانسته اید نشان سیب سلامت را دریافت کنید.
  14. داشتن داشبوردهای مدیریتی برخط همانند خط مشی کیفیت مشخص که مورد تایید سازمان غذا دارو بوده است.

بیشتر بخوانید: چگونه خط مشی کیفیت را برای دریافت سیب سلامت بنویسید؟

تفاوت نشان سیب سلامت با نشان سازمان غذا دارو چیست؟

شما با دریافت سیب سلامت مشخص می کنید که کسب و کار شما تمامی مجوزهای دولتی را دریافت کرده و سیستم مدیریت کیفیت در تولید، ایمنی و بهداشت محیط کار و سلامتی غذا را در تولید رعایت کرده اید. بنابراین، مصرف کننده نهایی اطمینان خاطر پیدا می کند محصول تولید شده کاملاً ایمن است. نشان سازمان غذا دارو فقط بیان کننده دریافت پروانه تولید است.

نشان سیب سلامت به چه محصولاتی تعلق می گیرد؟

محصولاتی غذایی و دارویی که طی فرآیند تولید کلیه الزامات سازمان بین المللی استاندارد ایزو همانند الزامات ایمنی غذایی، الزامات مدیریت کیفیت در تولید غذا، الزامات ایمنی و بهداشت محیطی را رعایت کرده باشند می توانند نشان سیب سلامت را دریافت کنند. این نشان هم به محصولات وارداتی و هم محصولات تولید شده داخل کشور تعلق می گیرد. محصولات غذایی، دارویی، لوازم و تجهیزات پزشکی، مکمل ها و لوازم آرایشی و بهداشتی می بایست دارای آرم سیب سلامت باشند.

کسب و کارهای خانگی به شرط رعایت الزامات تعریف شده و اخذ تاییدیه (های) مورد نیاز می توانند اقدام به اخذ سیب سلامت نمایند.

شرایط اخذ سیب سلامت چیست؟

شرایط-اخذ-سیب-سلامت-چیست؟
شرایط-اخذ-سیب-سلامت-چیست؟
  1. محصولاتی که توسط وزارت بهداشت پروانه تولید را دریافت کرده باشند.
  2. محصولاتی که الزامات استاندارد بین المللی همانند GMP را رعایت کرده باشند. پیاده سازی الزامات استاندارد GMP (تولید در شرایط خوب) توسط سازمان غذا دارو ایران مشخص شده است.
  3. محصولاتی که در فرآیند تولید آنها از عوامل خطرناک همانند اسیدهای چرب ترانس و غیره استفاده نشده باشد.
  4. محصولاتی که در تولید از حداقل نمک ممکن استفاده شده باشد.
  5. محصولاتی که از حداقل افزودنی (های) مجاز و ارگانیک برای تولید استفاده شده باشد.
  6. از سموم همانند دفع آفات، سموم قارچی و هورمونها جهت تولید استفاده نشده باشد.
  7. برای تولید از مواد افزودنی شیمیایی که دارای سنتیک هستند استفاده نشده باشد.
  8. محصولاتی که برای تولید کالری آنها با کاهش استفاده از کربوهیدراتها ساده و چربی استفاده شده باشد.
  9. محصولاتی که برای تولید از مکمل های مجاز مانند ویتامین های غنی شده استفاده شده باشد.
  10. محصولاتی که کیفیت آنها با استفاده از مواد فراسودمند همانند پروبیوتیک ها یا سن بیوتیک ها غنی سازی شده باشند.
  11. محصولاتی که در تولید آنها از تکنولوژی مدرن جهت افزایش ارزش غذایی استفاده شده باشد.
  12. محصولاتی که با استفاده از تغییر فرمول کیفیت محصولاتشان در جهت ارتقاء سلامت بهبود یافته است.

این نکته را توجه کنید که شما پس از دریافت نشان سیب سبز نباید کار را تمام شده بدانید. ممیزان سازمان غذا دارو طی دوره اعتبار نشان سیب سبز همواره از مرکز شما ممیزی می کنند و در صورت مشاهده عدم انطباق مجوز شما را باطل می کنند.

مراحل دریافت سیب سلامت چگونه است؟

کسب و کارهای متقاضی اخذ سیب سلامت باید ابتدا در پورتال سازمان غذا دارو به نشانی https://ttac.ir/ شوند سپس اقدام به ثبت نام نمایند. پس از ثبت نام درخواست نماد سیب سلامت کارشناسان سازمان غد=ذا دارو مستندات متقاضیان را بررسی می کنند. مستندات شامل:

  • ارائه مجوز مربوط به تاسیس از سازمان جهاد کشاورزی یا صمت.
  • ارائه جواز پروانه بهره برداری از سازمان جهاد کشاورزی یا وزارت صمت.
  • ارائه پروانه تاسیس و بهره برداری از وزارت بهداشت سازمان غذا دارو.
  • معرفی مسئول فنی مربوط به صدور پروانه مسئول فنی.
  • ارائه مستندات ثبت نام شرکت یا ثبت برند مربوط به محصول.

پس از بارگذاری مدارک معاونت غذا دارو در دانشگاه علوم پزشکی و پس از آن کمیته کشوری و یک نماینده کنترل کیفیت ایمنی غذا از سازمان غذا دارو مدارک و مستندات متقاضی دریافت نشان سیب سلامت را بررسی می کنند، چنانچه کلیه مستندات و گزارش ممیزی مثبت باشد، اعتبارنامه محصول برای آرم سیب سلامت به مدت دو سال صادر می شود.

توجه کنید که اعتبارنامه یا گواهینامه سیب سلامت به صنایعی تعلق می گیرد که پروانه ساخت و احداث را از سازمان بهداشت دریافت نموده اند. بنابراین برای دریافت این پروانه شما باید الزامات سیستم مدیریت و الزامات استاندارد GMP را در مجموعه خود رعایت نمایید.

گرفتن گواهینامه سیب سلامت برای مشاغل خانگی چگونه است؟

مطابق نظام نامه مربوط به مجوز کسب و کارهای خانگی، متقاضی گرفتن گواهینامه سیب سلامت می تواند درخواست خود را برای دریافت گواهینامه سیب سلامت جهت مشاغل خانگی به اداره های جهاد کشاورزی منطقه سکونت خود ارسال نماید. پس از ارائه درخواست نماینده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا دارو استعلامات لازم را دریافت کرده و به معاونت امور بهداشتی ارسال می کند.

روش استعلام سیب سلامت چگونه است؟

با توجه به تاکیید سازمان غذا دارو ایران برای نشان سیب سلامت اخیراً مشاهده شده برچسب های سیب سلامت وارد بازار شده و حتی روی محصولات قاچاق نیز توسط افراد سودجو برچسب گذاری می شود. یکی از روشهای کسب اطمینان از برچسب سیب سلامت درج شده روی محصول استعلام محصول از سامانه های قانونی می باشد. شما با استعلام کد سیب سلامت محصول می توانید نام کالا، تاریخ تولید، نام شرکت تولید کننده یا وارد کننده همچنین اصل یا تقلبی بودن آن را بررسی کنید.

بنابراین، با توجه به ابعاد خطرناک و گسترده استفاده از محصولات تقلبی مخصوصاً در حوزه سلامت، سازمان غذا دارو سامانه https://ttac.ir/Inquiry را جهت استعلام کد سیب سلامت راه اندازی کرده است. شما می توانید به سه طریق زیر کد سیب سلامت را استعلام بگیرید.

روش های استعلام سیب سلامت:

  1. وارد سامانه https://ttac.ir/Inquiry شوید سپس از طریق بارکدخوان گوشی یا دستگاه QRcode درج شده روی محصول را بخوانید و منتظر نتیجه باشید.
  2. برچشب درج شده زیر لوگو سیب سلامت را بتراشید و سپس کد 16 رقمی نمایان شده را به شماره 20008822 ارسال نمایید و منتظر پاسخ بمانید.
  3. افراد می توانند با مراجعه به سامانه غذا دارو یا دانلود اپلیکیشن تی تک (ttac) بر روی گوشی همراه خود از طریق این نرم افزار برای کنترل و رهگیری سیب سلامت استفاده کنند.

روند اخذ برچسب سیب سلامت چگونه است؟

مدارک لازم جهت دریافت نشان سیب سلامت در بالا توضیح داده شد، همچنین روند اخذ سیب سلامت، بنابراین شما می توانید با مطالعه دقیق مقاله فوق خود اقدام به دریافت نشان سیب سلامت نمایید. برخی از شرکت های ثبتی توسط وکیل در کلیه مناطق ایران همانند تهران، شیراز، اهواز، بندرعباس، تبریز، مشهد یا دیگر استان ها اقدام به قرارداد با متقاضی سیب سلامت می کنند و با دریافت هزینه های هنگفت و پس از کلی دردسر این نشان را دریافت می کنند.

این درحالی است که متقاضیان می توانند به راحتی اقدام به اخذ نشان سیب سلامت نمایند. شما می توانید جهت دریافت گواهینامه های ایزو مربوط به ایمنی و بهداشت مواد غذایی با شرکت ایزو فرتاک در تماس باشید.

تفاوت نشان سیب سلامت با نشان سازمان غذا دارو چیست؟

شما با دریافت سیب سلامت مشخص می کنید که کسب و کار شما تمامی مجوزهای دولتی را دریافت کرده و سیستم مدیریت کیفیت در تولید، ایمنی و بهداشت محیط کار و سلامتی غذا را در تولید رعایت کرده اید. بنابراین، مصرف کننده نهایی اطمینان خاطر پیدا می کند محصول تولید شده کاملاً ایمن است. نشان سازمان غذا دارو فقط بیان کننده دریافت پروانه تولید است.

نشان سیب سلامت به چه محصولاتی تعلق می گیرد؟

محصولاتی غذایی و دارویی که طی فرآیند تولید کلیه الزامات سازمان بین المللی استاندارد ایزو همانند الزامات ایمنی غذایی، الزامات مدیریت کیفیت در تولید غذا، الزامات ایمنی و بهداشت محیطی را رعایت کرده باشند می توانند نشان سیب سلامت را دریافت کنند. این نشان هم به محصولات وارداتی و هم محصولات تولید شده داخل کشور تعلق می گیرد. محصولات غذایی، دارویی، لوازم و تجهیزات پزشکی، مکمل ها و لوازم آرایشی و بهداشتی می بایست دارای آرم سیب سلامت باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا