طرح HSE PLAN (اچ اس ای پلن) چیست

طرح HSE PLAN (اچ اس ای پلن) چیست؟ زمانی که شما برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری اقدام می کنید و توسط حسابرس اداره کار بازرسی می شوید، ممکن است بازرس اداره کار از شما طرح HSE PLAN درخواست کند. ممکن است شما به عنوان شرکت پیمانکاری وارد قرارداد شوید و کارفرما از شما HSE PLAN شرکت را درخواست کند.

طرح HSE PLAN (اچ اس ای پلن) چیست

آیا شما می دانید که طرح HSE PLAN چیست؟ نحوه نگارش طرح HSE PLAN چگونه است؟

برخی از متقاضیان طرح HSE PLAN (اچ اس ای پلن) را با گواهینامه HSE-MS اشتباه می کنند و یا اینکه فکر می کنند HSE PLAN گواهینامه است. ما از طریق مقاله طرح HSE PLAN (اچ اس ای پلن) چیست؟ شما را راهنمایی می کنیم تا بتوانید برای مجموعه خود HSE PLAN تهیه کنید.

چنانچه نیاز به فایل WORD (ورد) HSE PLAN (اچ اس ای پلن) داشته باشید می توانید نمونه فایل WORD اچ اس ای پلن را در انتهای همین مقاله دانلود کنید. احتمالاً پس از مطالعه مقاله فوق همچنین استفاده از راهنمای فایل WORD خود شما بتوانید به راحتی برای مجموعه خود HSEPLAN تهیه و مکتوب نمایید.

همچنین شما می توانید طرح HSE PLAN مربوط به مجموعه خود را از شرکت ایزو فرتاک تهیه نمایید. برای دریافت و یا نگارش طرح HSE PLAN با ما در ارتباط باشید.

HSE PLAN چیست؟

این می تواند سوال خیلی از متقاضیان باشد. اینکه HSE PLAN چیست و چگونه باید HSEPLAN شرکت خود را بنویسم. برای جواب دادن به سوال شما ابتدا بهتر است بگردازیم به اینکه HSE چیست. برای کسب اطلاعات تکمیلی در مورد استاندارد HSE پیشنهاد می شود مقاله اخذ مدرک معتبر HSE-MS را مطالعه کنید.

HSE چیست

استاندارد HSE-MS جزو استاندارد های تدوین شده سازمان ISO نیست. حتی گواهینامه HSE گواهینامه صلاحیت ایمنی که اداره کار صادر می کند نیست. منتها می تواند الزامات استاندارد ایزو همینطور الزامات گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی اداره کار با الزامات استاندارد HSE در یک راستا باشد.

هدف از تدوین استاندارد HSE مدیریت مباحث بهداشت، ایمنی و محافظت از محیط زیست در محیط کارگاهی است. اینکه پیمانکار بتواند شرایطی را فراهم آورد تا کارکنان مباحث ایمنی کار، بهداشت شغلی و حفاظت از محیط زیست پیرامون خود را حفظ کنند در واقع استاندارد HSE-MS را رعایت کرده اند.

بنابراین HSE کلمه اختصاری Health به معنای بهداشت، Safety ایمنی و Environment محیط زیست می باشد. به دلیل موضوع مهم حفاظت از ایمنی و بهداشت کارکنان استاندارد HSE اعتبار بین المللی پیدا کرده و گواهینامه HSE-MS توسط مرجع صدور ایزو صادر می گردد.

در حال حاضر شما با استاندارد و موضوعات استاندارد HSE آشنا شده اید. ممکن است این سوال برای شما باشد که، HSE PLAN چیست؟ و آیا برای  HSE PLAN هم همانند استاندارد HSE گواهینامه صادر می شود؟

HSE مشخصاً توضیح داده شد مبحث بهداشتی، ایمنی و حفاظت از محیط زیست در پروژه های کارگاهی را بیان می کند. PLAN طرح، برنامه و یا نقشه ای است که در مورد HSE مکتوب شده باشد. در واقع طرح اچ اس ای پلن طرح نگارش شده در مورد برنامه بهداشت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست کارگاهی است.

جان انسان ها و بهداشت فردی در تمام دنیا مخصوصاً کشورهای پیشرفته و کم جمعیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آیا شما می توانید به راحتی یک نیروی کار ماهر جایگزین نیروی کار قبلی خود نمایید. مطمئناً جابجایی نیروی کار هم از لحاظ اقتصادی و هم بعد فنی به نفع پیمانکار نیست. حتی ممکن است از دست دادن نیروی کار شما را درگیر مسائل حکومتی و قضایی نماید.

پس پیشنهاد می شود شما یک طرح HSE کارگاهی آماده کنید و کارکنان خود را موظف کنید بر اساس طرح اعلام شده هر یک شرح وظایف خود را به درستی انجام دهند. نگارش یک طرح HSE برای شما هزینه سنگینی ندارد ولی اگر یکی از کارنان شما درگیر خطرات کاری شود مطمئناً صدمات جبران ناپذیری به کار شما وارد می شود.

اکنون شما نیاز به نگارش HSE PLAN دارید و نمی دانید برای تدوین طرح اچ اس ای پلن باید از کجا شروع کنید. ما می توانیم برای شما طرح HSE PLAN بنویسیم و یا اینکه شما می توانید از طرح های آماده شده HSE PLAN ما استفاده کنید. برای دریافت طرح HSE PLAN مربوط به فعالیت عمرانی خود با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: اخذ گواهینامه ایزو 45001.

نحوه نگارش HSE PLAN چگونه است؟

عموماً طرح HSEPLAN را مسئول ایمنی یا افسر ایمنی کارگاه با همکاری مهندس ناظر و پیمانکار تدوین می کند. ممکن است شما اطلاعات کافی برای نگارش طرح اچ اس ای پلن نداشته باشید. بنابراین می توانید با دانلود رایگان طرح اچ اس ای پلن نگارش شده شرکت ایزو فرتاک، همچنین مطالعه این مقاله، طرح HSEPLAN برای مجموعه خود نگارش کنید.

برای تدوین طرح اچ اس پلن در اولین قدم چارت سازمانی خود را مشخص کنید. سپس خط مشی مجموعه خود را مشخص و مکتوب کنید. برای تدوین خط مشی می توانید به مقاله خط مشی کیفیت ISO 9001 – چگونه بیانیه خط مشی خود را بنویسید، مراجعه کنید. سیستم مدیریت کیفیت خود را مشخص کنید و مدیریت و تعهد مدیریت را مشخص کنید.

اکنون سازمان شما با کمک مسئول ایمنی یا افسر ایمنی باید خطرات کاری را شناسایی و برنامه ارزیابی ریسک خطرات را تدوین کند. اقدام به تهیه تابلوهای اعلام خطر و نصب آن در محیط کارگاهی نمایید. کارکنان خود را آموزش دهید و آنها را از خطرات کارگاهی آگاه کنید. با توجه به نوع فعالیت کارگاهی وسایل ایمنی حفاظت فردی را تهیه و در اختیار کارگران قرارد دهید.

آیا شما برنامه ای برای بهداشت شغلی کارکنان خود دارید؟ طرح بهداشتی خود را مکتوب نمایید و مشخص نمایید اگر اتفاقی برای هر یک از کارگران افتاد چه برنامه ای برای پیشگیری از اتفاقات بعدی دارید. نیازهای ذینفعان خود را بررسی کنید و طرح خود را تکمیل نمایید.

نگارش طرح HSEPLAN باید تکمیل و تمامی موضوعات مربوط به ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست را پوشش دهد. برای نگارش طرح اچ اس ای پلن نباید به چند صفحه مکتوب شده اکتفا کنید. اکنون برای شما مثالی می آوریم تا شما بهتر بتوانید درک صحیحی از نگارش طح اچ اس ای پلن داشته باشید.

فرض کنید شما یک شرکت پیمانکاری خدماتی هستید و در مناقصه رنگ آمیزی جداول بزرگراه برنده شده اید. اکنون شهرداری از شما طرح HSE PLAN مربوط به پروژه را درخواست کرده است. شما برای تدوین طرح ابتدا باید چارت سازمانی و خط مشی خود را مشخص کنید. نفر افسر ایمنی یا مسئول ایمنی خود را برای این پیمان مشخص کنید و مدرک آن را در طرح خود مکتوب نمایید.

علائم و اخطارهای ایمنی برای پیمان خود را مشخص کنید و اقدام به تهیه این علائم نمایید. حد فاصل جایگزاری تابلوهای اعلام خطر تا انجام کار را مشخص نمایید. نصب تابلوها و علائم باید هشدارهای لازم را به خودروهای عبوری در مسیر انجام کار برسانند. بنابراین نصب علائم هشدار دهنده بر اساس استاندارد تعریف شده باید طی چند کیلومتر قبل از انجام کار پروژه نصب شده باشد.  

تجهیزات ایمنی هنگام کار برای کارگران را تعریف کنید. این تجهیزات می تواند شامل ماسک تنفسی مخصوص، دستکش کاری، لباس اعلام خطر کار در شب را تهیه کنید و کلاه ایمنی برای افراد تهیه نمایید. رنگ لباس ها و کلاه ایمنی باید به صورتی باشد که در شب برای خودروهای عبوری قابل مشاهده باشد. عینک های مخصوص کار را تهیه و در اختیار افراد قرار دهید.

تجهیزات بهداشتی خود را مشخص نمایید و برنامه بهداشتی پروژه را تعریف کنید. مثلاً شما باید پیشبینی اتفاق برخورد خودرو با کارگران را داشته باشید. لذا باید با نزدیک ترین بیمارستان اطراف انجام پروژه کارگاهی هماهنگ باشید که در صورت تصادف در سریعترین زمان ممکن مصدوم را به بیمارستان انتقال دهید. با نیروی انتظامی منطقه هماهنگ شوید را محدودیت های ترافیکی را برای شما اعمال کنند.

ممکن است رنگ آمیزی جداول برای محیط زیست مخاطره ایجاد کند. بنابراین از تجهیزاتی استفاده کنید که هنگام رنگ پاشی به فضای سبز اطراف یا آسفالت خیابان آسیبی نرسانند. در نگارش طرح اچ اس ای پلن خود سیستم ثبت گزارشات و تجزیه و تحلیل رویدادها را مشخص و مکتوب نمایید. شاخص های حوادث کاری باید مشخص باشد و طرح واکنشی شما در شرایط اضطرار تعریف شده باشد.

پس از نگارش طرح اچ اس ای پلن مربوطه یک بار ممیزی داخلی را انجام دهید تا مطمئن شوید همه موضوعات درست و اصولی نگارش شده است. در حال حاضر طرح HSE PLAN شما مربوط به پروژه رنگ آمیزی جداول آماده تحویل به کارفرما می باشد.

بیشتر بخوانید: فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت.

تهیه (خرید) طرح اچ اس ای پلن:

ممکن است شما زمان کافی برای نگارش طرح اچ اس ای پلن نداشته باشید. شما می توانید برای پروژه خود طرح HSEPLAN را خریداری کنید. طرح اچ اس ای پلن حدود بین 200 تا 300 برگ PDF است. برخی از متقاضیان نیاز به PowerPoint (پاورپینت) طرح HSEPLAN دارند.

تهیه و تدوین طرح HSE PLAN

شما می توانید طرح اچ اس ای پلن مربوطه را توسط شرکت های مشاوره ایزو خریداری کنید. شرکت ایزو فرتاک فایل WORD طرح اچس اس ای پلن در در اختیار شما می گذارد. شما می توانید به راحتی اقدام به دانلود فایل WORD طرح اچ اس ای پلن نمایید. هزینه خرید طرح اچ اس ای پلن با توجه به نوع پروژه کارگاهی و تعداد نیروی کاری پروژه متفاوت است. جهت خرید طرح HSEPLAN با ما در ارتباط باشید.

برای دانلود رایگان طرح اچ اس ای پلن به قسمت دانلود مستندات سایت مراجعه کنید. شرکت ایزو فرتاک می تواند اچ اس ای پلن مربوط به پروژه ای زیر را در اختیار شما بگذارد.

  • نمونه HSE PLAN عملیات مرمت و بازسازی معابر و بوستان ها.
  • نمونه HSE PLAN اجرای عملیات رنگ آمیزی جداول.
  • نمونه طرح HSE PLAN تهیه، نصب و نگهداری و تعمیرات المان های ترافیکی.
  • نمونه HSEPLAN عملیات طراحی و اصلاح هندسی معابر.
  • نمونه HSEPLAN حفر چاه و قنات، میله و انباری، کول گذاری، طوقه چینی، لایروبی و لجن برداری.
  • نمونه HSE PLAN عملیات نگهداشت، لایروبی و پاکسازی مسیل ها، کانال ها و حوضچه های رسوبگیری.
  • نمونه HSE PLAN تهیه مصالح، تعمیر ونگهداری و پاکسازی ایستگاه های اتوبوس و حمل و نقل عمومی.
  • نمونه HSE PLAN عملیات تعمیر، سرویس و نگهداری از تاسیسات.
  • نمونه HSE PLAN اجرای نورپردازی درسطح شهر.
  • نمونه HSE PLAN تعمیر و نگهداری و بهسازی معابر  خشک.
  • نمونه HSE PLAN خدمات امداد و خودروهای امداد.
  • نمونه HSE PLAN تهیه و طبخ غذا.
  • نمونه HSE PLAN برگزاری نمایشگاه ها و غرف نمایشگاهی و سمینارها.
  • نمونه HSE PLAN  اجاره ماشین آلات سنگین.
  • نمونه HSE PLAN خدمات گازبانی.
  • نمونه HSE PLAN اجرای عملیات شبکه روشنایی.
  • نمونه HSE PLAN انجام عملیات تخریب و نسوزچینی و کلیه خدمات دوره ای نسوز کوره های ذوب مس.
  • نمونه HSE PLAN احداث دیوار و دروازه بوستان.
  • نمونه HSE PLAN تعویض کنتور آب ، دریچه کنتور.
  • نمونه HSE PLAN  قایق رانی.
  • نمونه HSE PLAN اجرای شبکه آبیاری و آبرسانی فضای سبز.
  • نمونه HSE PLAN عملیات نگهداشت معابر.
  • نمونه HSE PLAN جمع آوری و حمل ونقل پسماند خشک.
  • نمونه HSE PLAN ابنیه متفرقه.
  • نمونه HSE PLAN  واگذاری حمل و نقل و جمع آوری پسماند و خدمات نظافتی مکانیزه.
  • نمونه HSE PLAN لایروبی و ساماندهی رودخانه ها و انهار و کانال های منطقه.
  • نمونه HSE PLAN ابنیه، پیمانکاری پروژه های ساختمانی و راه سازی.
  • نمونه HSE PLAN ابنیه، پیمانکاری پروژه های ساختمانی و راه سازی.
  • نمونه HSE PLAN محوطه سازی و طراحی و اصلاح هندسی ایستگاه های اطراف مترو.
  • نمونه HSE PLAN تهیه و نصب و نگهداری علایم و تجهیزات ترافیکی .کانالیزه کردن و ایمن سازی تجهیزات فلزی.
  • نمونه HSE PLAN تعمیرات و نگهداری خطوط انتقال برق 20 کیلو ولت تاسیسات تقویت فشار گاز خیرگو.
  • نمونه HSE PLAN حفرچاه جذبی.
  • نمونه HSE PLAN امداد و تعمیرات شبکه آب شرب شهری.
  • نمونه HSE PLAN شارژ کپسول های خاموش کننده آتش نشانی.
  • نمونه hse-plan برای تعمیرات تاسیسات و مخازن.
  • نمونه HSE PLAN برای حفاری، تخریب، جابجایی سنگ معدن و کار در معادن.

بیشتر بخوانید: درک نیازها و انتظارات طرف های ذینفع.

نگارش HSEPLAN از طرح تا اجرا:

طرح ایمنی، بهداشت و محیط زیست را در اصطلاح HSE PLAN می گویند. HSE PLAN دوقالب دارد:

اجرا و نگارش طرح HSE PLAN

یک قالب عمومی و یک قالب مختص پروژه

درقالب عمومی HSE PLAN ساختار و کلیات مربوط به اجرای هرپروژه درحوزه ی ایمنی، بهداشت و محیط زیست تهیه و تدوین میگردد. بعضی از کارفرماها از پیمانکاران خود HSE PLAN بافرمت عمومی را نپذیرفته و فرمت کاملتر با تشریح ریز فرآیندها و متناسب با فعالیت ها و سایر شرایط اختصاصی هر پروژه را درخواست می کنند.

پیمانکاران موظفند برای درخواست کارفرما یک HSEPLAN کامل و مختص پروژه مورد مناقصه یا قرارداد تدوین و ارائه کنند، تا بدین جای کار فقط طرح ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE PLAN) تهیه و تدوین شده است. و پیمانکار با امضاء و متعهد کردن خود به این طرح به کارفرما می گوید که من در پروژه خودم تمامی موارد خواسته شده را مطابق الزامات HSE PLAN در این پروژه ی خاص رعایت می کنم.

اخیرا کارفرما ها به این طرح تهیه و تدوین شده اکتفا نکرده و از پیمانکاران خود اجرای طرح را نیز می خواهند.

اجرای HSE PLAN طراحی، تهیه و تدوین شده مستلزم وجود واحد HSE و یا یک کارشناس مختص HSE در شرکت پیمانکار می باشد. کارشناس HSE بایستی ضمن مطالعه ی دقیق HSE PLAN تهیه و تدوین شده اقدام به اجرای آن نیز بنماید و در طول سال و یا در طول اجرای پروژه های قبلی کلیه سوابق اجرای HSE PLAN هارا جمع آوری، کنترل، ثبت و طبقه بندی و بایگانی کند.

 تا در صورتیکه یک کارفرما بخواهد پیمانکار را ارزیابی کند تا بفهمد این پیمانکار چقدر به اجرای واقعی مفاد و الزامات HSE PLAN مقید است، پیمانکار الزامات اجرای طرح HSEPLAN را ارائه دهد.

متاسفانه اکثر پیمانکاران فاقد واحد HSE در ساختار خود میباشند و تصور میکنند واحد HSE یک واحد زائد و مزاحم در شرکتشان میباشد. این درحالی است که واحد HSE نیز مانند سایر واحدها یا افراد ( مانند واحد حسابداری و فرد حسابدار) بایستی در مجموعه حضور داشته باشد.

کارشناس HSE معمولا دانش آموختگان یا فارغ التحصیلان دانشگاه ها با عناوین کارشناس ایمنی، بهداشت حرفه ای – کارشناس HSE هستند که بایستی پیمانکار نسبت به جذب و استخدام این چنین افرادی در مجموعه خود اقدام کند.

پیمانکار می تواند متناسب با حجم کاری خود کارشناس HSE پاره وقت یا تمام وقت داشته باشد. تاکلیه اقدامات تعریف شده در HSE PLAN را هم در پروژه های قبلی و هم در پروژه های فعلی و آینده را انجام دهد و نسبت به جمع آوری سوابق اقدام نماید تا در زمان مناقصات و یا تحویل صورت وضعیتها پیمانکارها دچار مشکل نشوند.

عموماً پیمانکاران در گام اول HSE PLAN مورد درخواست کارفرما را از طریق ایزو فرتاک یا از طرق دیگر نهادها تهیه و تدوین نموده ( یا می نمایید) اما در رابطه با اجرای HSE PLAN هیچ کاری انجام نشده و نمی کنند. این موضوع باعث عدم کسب امتیاز از کارفرما خواهد شد.

لذا پس از تهیه و تدوین HSEPLAN بایستی یکی از دو راه زیر را انتخاب نمایید:

راه اول: استخدام یک کارشناس متبحر و متخصص در حوزه ی HSE که هم مسلط به تهیه و تدوین HSE PLAN باشد و هم با حضور دائم در محل شما مفاد HSE PLAN را اجرا و ثبت نماید.

راه دوم: چنانچه حجم پروژه چه از نظر ریالی و چه از نظر نفرات باعث می شودکه استخدام یک کارشناس HSE برای شما مقرون به صرفه نباشد بهتر است از یک کارشناس  HSEبطور پاره وقت استفاده نمایید تا متناسب با حجم کاری، امورات کاری مربوط به HSE  را در شرکت شما بطور مداوم و پیوسته انجام دهد.

مرکز ایزو فرتاک در هر دو مورد می تواند ارائه خدمات داشته باشد.

دانلود رایگان فایل WORD طرح HSE PLAN

1 دیدگاه دربارهٔ «طرح HSE PLAN (اچ اس ای پلن)»

  1. بازتاب: تدوین HSEPLAN برای معدن - ایزو فرتاک021-49382

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا