روز جهانی مترولوژی

روز جهانی مترولوژی: از تحقیق در مورد بیماری ها تا توسعه دستگاه ها و درمان های پزشکی، بخش مراقبت های بهداشتی به شدت به اندازه گیری کیفیت تضمین شده وابسته است. به عنوان مثال، اشتباهات در مقادیر ترکیبات دارویی یا اندازه ایمپلنت می تواند اثرات فاجعه باری داشته باشد. “اندازه گیری برای سلامت” موضوع روز جهانی اندازه شناسی امسال است که هر سال در 20 می جشن گرفته می شود. هدف آن تشخیص اهمیت حیاتی اندازه گیری در مورد سلامتی است.

روز جهانی مترولوژی

روش‌های مورد توافق بین‌المللی برای اندازه‌گیری و نمایش نتایج به اطمینان از عملکرد ایمن و مؤثر محصولات پزشکی و اینکه دوز دارو و ترکیبات آنها مطابق با هدف است کمک می‌کند. اندازه گیری استاندارد همچنین برای قابلیت همکاری تجهیزات و دستگاه های پزشکی و به اشتراک گذاری اطلاعات ضروری است.

مطالعه پیشنهادی: وقتی ضایعات با ارزش می شوند

ISO صدها استاندارد بین المللی دارد که تعاریف و روش های اندازه گیری مورد توافق را ارائه می کنند. یک مثال، مجموعه استانداردهایی برای شناسایی فرآورده های دارویی است. اینها برای اطمینان از برچسب‌گذاری و اصطلاحات منسجم استفاده می‌شوند که فقدان آنها می‌تواند منجر به دوزها یا ترکیبات نادرست دارو شود. آنها همچنین پایه ای را برای جمع آوری داده ها و تبادل اطلاعات مربوط به ویژگی های محصولات دارویی، که برای اهداف تجاری و نظارتی ضروری است، فراهم می کنند.

پشتوانه این فرآیند، اجماع در نحوه بیان نتایج اندازه گیری ها است. ISO11240، انفورماتیک سلامت – شناسایی فرآورده‌های دارویی – عناصر و ساختارهای داده برای شناسایی و تبادل واحدهای اندازه‌گیری منحصربه‌فرد [1]، یک استاندارد کلیدی در این مجموعه است زیرا تضمین می‌کند که اصطلاحات و شناسه‌های مورد استفاده برای نشان دادن واحدهای اندازه‌گیری هستند. به روشی استاندارد شده با مفاهیم اندازه‌شناسی زیربنایی نگاشت شده است.

قوانینی را برای مستندسازی ترکیب و قدرت فرآورده‌های دارویی، به‌ویژه در زمینه شناسایی فرآورده‌های دارویی، الزامات نمایش واحدهای اندازه‌گیری را به شکل کد شده تعریف می‌کند و ساختارها و قوانینی را برای نگاشت بین واژگان واحدهای مختلف و ترجمه‌های زبان ارائه می‌کند.

اندازه‌گیری دقیق و قابل مقایسه در مورد روش‌ها و تعاریف نیاز به یکپارچگی دارد، به همین دلیل است که سیستم بین‌المللی واحدها، که به عنوان بروشور SI نیز شناخته می‌شود و توسط دفتر بین‌المللی وزن‌ها و اندازه‌ها (BIPM) منتشر شده است، وجود دارد.

سری استانداردهای ISO 80000 برای کمیت ها و واحدها یک عنصر حیاتی بروشور SI است زیرا اصطلاحات، تعاریف و نمادهای هماهنگ کمیت ها و واحدهای مورد استفاده در علم و مهندسی را ارائه می دهد و زبانی یکپارچه برای انتقال اطلاعات اندازه گیری دقیق بین دانشمندان، مهندسان فراهم می کند. و هر کسی که در اندازه گیری دخالت دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا