انقلاب صنعتی چهارم چیست؟ (0 4), خلاصه ای کوتاه

انقلاب صنعتی چهارم چیست؟, از هوش مصنوعی تا Web 3، اینها فناوری هایی هستند که کسب وکار و جامعه را به مرحله بعدی بشریت پرتاب می کنند. اما انقلاب صنعتی چهارم دقیقاً چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم؟.

انقلاب صنعتی چهارم چیست؟ (0 4), خلاصه ای کوتاه

انقلاب صنعتی چهارم راهی برای توصیف محو شدن مرزهای بین دنیای فیزیکی، دیجیتال و بیولوژیکی است. این تلفیقی از پیشرفت‌ های هوش مصنوعی (AI)، روباتیک، اینترنت اشیا (IoT)، وب 3، بلاک چین، چاپ سه بعدی، مهندسی ژنتیک، محاسبات کوانتومی و سایر فناوری‌ ها است.

این نیروی جمعی پشت بسیاری از محصولات و خدمات است که به سرعت برای زندگی مدرن ضروری می شوند. سیستم ‌های GPS را در نظر بگیرید که سریع ‌ترین مسیر را برای رسیدن به مقصد پیشنهاد می‌کنند، دستیارهای مجازی فعال صوتی مانند سیری اپل، توصیه‌ های شخصی ‌سازی ‌شده نتفلیکس، و توانایی فیس ‌بوک برای تشخیص چهره شما و تگ کردن شما در عکس دوستتان.

در نتیجه این طوفان کامل فناوری ها، انقلاب صنعتی چهارم راه را برای تغییرات دگرگون کننده در شیوه زندگی ما هموار می کند و تقریباً هر بخش تجاری را به طور اساسی مختل می کند. همه اینها با سرعتی بی‌ سابقه و طوفانی اتفاق می ‌افتد.

ما در این مقاله مهم آن چیزی که باید در مورد انقلاب صنعتی چهارم بدانید را مکتوب کرده ایم. پس دیگر نیازی نیست چیزی سوال کنید. با ایزو فرتاک همراه شوید.

اصطلاح «انقلاب صنعتی چهارم» از کجا آمده است؟

در حالی که انقلاب صنعتی چهارم (که گاهی 4IR یا Industry 4.0 نامیده می شود) قرار است جامعه را تغییر دهد، اما بر پایه هایی پایه گذاری شده توسط سه انقلاب صنعتی اول بنا شده است. ظهور ماشین بخار در قرن هجدهم منجر به اولین انقلاب صنعتی شد که امکان مکانیزه شدن تولید را برای اولین بار فراهم کرد و با شهرنشینی روزافزون مردم باعث تغییرات اجتماعی شد.

در انقلاب صنعتی دوم، الکتریسیته و سایر پیشرفت های علمی منجر به تولید انبوه شد. سومین انقلاب صنعتی که در دهه 1950 آغاز شد، شاهد ظهور رایانه و فناوری دیجیتال بود. این امر منجر به اتوماسیون روزافزون تولید و اختلال در صنایع از جمله بانکداری، انرژی و ارتباطات شد.

تغییرات به قدری عمیق هستند که از منظر تاریخ بشری، هرگز زمان نوید بیشتر یا خطر بالقوه وجود نداشته است.

فردی که پیشرفت های امروز را انقلابی جدید نامید، کلاوس شواب، بنیانگذار و رئیس اجرایی مجمع جهانی اقتصاد و نویسنده کتاب انقلاب صنعتی چهارم بود. شواب در مقاله ‌ای در سال ۲۰۱۶ نوشت:

«انقلاب صنعتی چهارم مانند انقلاب ‌های پیش از آن، پتانسیل افزایش سطح درآمد جهانی و بهبود کیفیت زندگی جمعیت ‌های سراسر جهان را دارد.»

وی ادامه داد: در آینده، نوآوری تکنولوژیک نیز به معجزه ای در سمت عرضه منجر خواهد شد که در درازمدت بازدهی و بهره وری را به همراه خواهد داشت. هزینه‌ های حمل ‌ونقل و ارتباطات کاهش می‌یابد، لجستیک و زنجیره‌ های تامین جهانی موثرتر می‌شوند و هزینه تجارت کاهش می‌یابد که همه اینها بازارهای جدیدی را باز کرده و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.»

با این حال، این همه خبر خوب نیست. شواب همچنین پیشنهاد کرد که انقلاب می تواند به نابرابری بیشتر منجر شود، «به ویژه در پتانسیل آن برای برهم زدن بازار کار». علاوه بر این، بازار کار ممکن است به طور فزاینده ای به نقش های «کم مهارت یا کم دستمزد» و «با مهارت بالا یا پردرآمد» تفکیک شود که می تواند تنش های اجتماعی را تشدید کند.

به گفته شواب نویسنده کتاب انقلاب صنعتی چهارم، «تغییرات به قدری عمیق هستند که از منظر تاریخ بشری، هرگز زمان نوید بیشتر یا خطر بالقوه وجود نداشته است».

چه فناوری هایی باعث تغییر می شوند؟

ساده‌ ترین راه برای درک انقلاب صنعتی چهارم، تمرکز بر فناوری‌ های محرک آن است. این موارد شامل موارد زیر است:

فرهنگ-آماده-هوش-مصنوعی-2-1

هوش مصنوعی (AI)

هوش مصنوعی رایانه ‌هایی را توصیف می‌کند که می‌توانند مانند انسان «فکر کنند». آنها می توانند الگوهای پیچیده را تشخیص دهند، اطلاعات را پردازش کنند، نتیجه گیری کنند و توصیه هایی ارائه کنند. هوش مصنوعی به روش‌ های مختلفی استفاده می‌شود، از مشاهده الگوها در انبوهی از داده ‌های بدون ساختار گرفته تا فعال کردن تصحیح خودکار در تلفن شما.

وب3

Web3 سومین تکرار اینترنت است. Web1 به افراد امکان دسترسی و خواندن اطلاعات در وب سایت هایی مانند Yahoo را می داد. در Web2، وبلاگ ‌ها، ویکی ‌ها و رسانه ‌های اجتماعی مانند توییتر و یوتیوب معرفی شدند و به افراد کنترل بیشتری بر اطلاعاتی که ایجاد و به اشتراک می‌گذارند می‌دهند. در Web3، دنیای غیرمتمرکز مالکیت را به دست جامعه می‌سپارد. Web3 شامل فناوری بلاک چین، ارزهای رمزنگاری شده و اقتصاد مبتنی بر توکن، مانند NFT است.

بلاک-چین-و-هوش-مصنوعی-3

بلاک چین

بلاک چین روشی امن، غیرمتمرکز و شفاف برای ثبت و به اشتراک گذاری داده ها است، بدون نیاز به اتکا به واسطه های شخص ثالث. ارز دیجیتال بیت کوین شناخته شده ترین اپلیکیشن بلاک چین است. با این حال، این فناوری را می توان به روش های دیگری نیز استفاده کرد، از جمله ردیابی زنجیره های تامین، ایمن سازی اطلاعات حساس پزشکی به صورت ناشناس، و مبارزه با تقلب در رأی دهندگان.

پردازش کامپیوتر سریعتر

فناوری ‌های محاسباتی جدید رایانه‌ ها را هوشمندتر می‌کنند. آنها رایانه ‌ها را قادر می‌سازند تا حجم عظیمی از داده ‌ها را سریع‌تر از همیشه پردازش کنند، در حالی که ظهور ابر به کسب ‌وکارها این امکان را می‌دهد تا با خیال راحت اطلاعات خود را از هر جایی که به اینترنت دسترسی دارند ذخیره کرده و به آن دسترسی داشته باشند.

فناوری ‌های محاسباتی کوانتومی که اکنون در حال توسعه هستند، سرانجام رایانه ‌ها را میلیون ‌ها برابر قدرتمندتر خواهند کرد. این کامپیوترها پتانسیل افزایش هوش مصنوعی، ایجاد مدل های داده بسیار پیچیده در چند ثانیه و سرعت بخشیدن به کشف مواد جدید را خواهند داشت.

واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)

تفاوت در چیست؟ VR تجربیات دیجیتالی فراگیر (با استفاده از هدست VR) را ارائه می دهد که دنیای واقعی را شبیه سازی می کند، در حالی که واقعیت افزوده (AR) دنیای دیجیتال و فیزیکی را ادغام می کند.

به عنوان مثال می‌توان به ابزار آزمایش مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی L’Oréal اشاره کرد که به کاربران اجازه می‌دهد تا محصولات آرایشی را قبل از خرید به صورت دیجیتالی آزمایش کنند، و برنامه تلفن Google Translate که به کاربران اجازه می‌دهد تابلوهای خیابان، منوها و متن ‌های دیگر را اسکن و ترجمه کنند.

بیوتکنولوژی

بیوتکنولوژی از فرآیندهای سلولی و زیست مولکولی برای توسعه فناوری ‌ها و محصولات جدید برای طیف وسیعی از کاربردها، از جمله توسعه داروها و مواد جدید، فرآیندهای تولید صنعتی کارآمدتر، و منابع انرژی پاک ‌تر و کارآمدتر استفاده می‌کند. به عنوان مثال، محققان در استکهلم در حال کار بر روی چیزی هستند که به عنوان قوی ترین ماده زیستی تولید شده شناخته می شود.

عصر جدید منابع انسانی، فراتر از ISO 30414

رباتیک

رباتیک به طراحی، ساخت و استفاده از ربات ها برای استفاده شخصی و تجاری اشاره دارد. در حالی که هنوز در هر خانه‌ای شاهد دستیار ربات‌ ها نیستیم، پیشرفت‌ های تکنولوژیکی ربات‌ ها را پیچیده ‌تر کرده است. آنها در زمینه های گسترده ای مانند تولید، بهداشت و ایمنی و کمک های انسانی استفاده می شوند.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا موارد روزمره را توصیف می‌کند. از پوشیدنی ‌های پزشکی که وضعیت فیزیکی کاربران را نظارت می‌کنند، تا ماشین ‌ها و دستگاه‌ های ردیابی که در بسته‌ ها قرار می‌گیرند، متصل به اینترنت و قابل شناسایی توسط دستگاه ‌های دیگر. یک مزیت بزرگ برای کسب ‌وکارها این است که می‌توانند داده‌ های مشتریان را از محصولات دائماً متصل جمع‌آوری کنند، و به آنها اجازه می‌دهد تا نحوه استفاده مشتریان از محصولات را بهتر ارزیابی کنند و کمپین‌ های بازاریابی را متناسب با آن تنظیم کنند.

همچنین کاربردهای صنعتی زیادی وجود دارد، مانند قرار دادن سنسورهای اینترنت اشیاء توسط کشاورزان در مزارع برای نظارت بر ویژگی های خاک و اطلاع رسانی درباره تصمیم گیری هایی مانند زمان کوددهی.

پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی به شرکت های تولیدی اجازه می دهد تا قطعات خود را با ابزار کمتر، با هزینه کمتر و سریعتر از فرآیندهای سنتی چاپ کنند. به علاوه، طرح ها را می توان برای اطمینان از تناسب کامل سفارشی کرد.

و بیشتر

مواد نوآورانه – از جمله پلاستیک، آلیاژهای فلزی، و مواد زیستی، نوید بخش هایی از جمله تولید، انرژی های تجدیدپذیر، ساخت و ساز و مراقبت های بهداشتی را متزلزل می کنند.

جذب، ذخیره و انتقال انرژی بخش بازار رو به رشدی را نشان می‌دهد که با کاهش هزینه فناوری ‌های انرژی تجدیدپذیر و بهبود ظرفیت ذخیره ‌سازی باتری تحریک می‌شود.

انقلاب صنعتی چهارم چه تأثیری بر تجارت خواهد داشت؟

همانطور که این فناوری‌ ها آنچه را که ممکن است تغییر می‌دهند، انتظارات مشتریان را نیز تغییر می‌دهند. یک نظرسنجی جهانی در سال 2022 از Salesforce Research نشان می دهد که 88٪ از مشتریان می گویند تجربه ای که یک شرکت ارائه می دهد به اندازه محصول یا خدمات آن مهم است – از 80٪ در سال 2020.

از آنجایی که فناوری به کسب ‌وکارها امکان می‌دهد شخصی ‌سازی بیشتر و تجربه ‌های ارزشمندتر و مرتبط‌ تر را در کانال ‌های آنلاین و آجری ارائه دهند، مشتریان در حال حاضر گزینه ‌های بیشتری از همیشه دارند و از تغییر برند برای تجربه بهتر ترسی ندارند. این تحقیق نشان می‌دهد که تقریباً سه چهارم مردم از شرکت ‌ها انتظار دارند که نیازها و انتظارات منحصربه ‌فرد آنها را درک کنند و 71 درصد آنها حداقل یک بار در سال گذشته برندهایی را که از آنها خرید کرده ‌اند تغییر داده ‌اند.

از جمله انتظاراتی که مشتریان از شرکت‌ هایی که از آنها خرید می‌کنند این است که شرکت باید «نیازهای من را پیش ‌بینی کند» (62%) و «همیشه پیشنهادات شخصی ‌سازی شده ارائه دهد» (56 درصد). این بدان معناست که کسب‌ وکارها باید بیش از هر زمان دیگری بر ارائه یک تجربه مشتری تمرکز کنند که آنها را از رقبا متمایز کند. اشتباه کنید و خطر از دست دادن بیشتر از فروش، بلکه از دست دادن تجارت آینده خود را دارند.

از آنجایی که مشتریان امروزه انتظار تجربه های شخصی سازی شده را دارند، جمع آوری داده های با کیفیت برای کسب و کارها بیش از همیشه مهم است. متأسفانه، این تحقیق همچنین نشان داد که 64٪ از مشتریان می گویند که بیشتر شرکت ها در مورد نحوه استفاده از اطلاعات شخصی شفاف نیستند. تقریباً 80٪ احتمال بیشتری دارد که اطلاعات خود را به یک شرکت اعتماد کنند، اگر استفاده از آن به وضوح توضیح داده شود.

برای حفظ وفاداری مشتریان، شرکت ها نه تنها باید فروش و خدمات استثنایی را در فروشگاه های آجر و ملات و به صورت آنلاین ارائه دهند، بلکه باید ثابت کنند که بهترین منافع مشتریان را در دل دارند.

انقلاب صنعتی چهارم چه تأثیری بر آینده کار خواهد داشت؟

هیچ کجا به اندازه محل کار، تحولات انقلاب صنعتی چهارم احساس نمی شود. همانند انقلاب ‌های صنعتی قبلی، انقلاب صنعتی چهارم عمیقاً بر زندگی مردم تأثیر می‌گذارد، زیرا هوش مصنوعی و افزایش اتوماسیون باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل می‌شود. در همان زمان، دسته های کاملاً جدیدی از مشاغل در حال ظهور هستند.

غذای-ایمن-تر،-سلامتی-بهتر-و-آینده-ای-روشن-تر2

برنارد مار، مشاور راهبردی کسب و کار و فناوری گفت: کامپیوترها و اتوماسیون “به روشی کاملاً جدید با هم ترکیب خواهند شد، با اتصال روباتیک از راه دور به سیستم های کامپیوتری مجهز به الگوریتم های یادگیری ماشینی که می توانند رباتیک را با ورودی بسیار کمی از اپراتورهای انسانی یاد بگیرند و کنترل کنند.”

وی افزود: «صنعت  4.0 چیزی را معرفی می‌کند که «کارخانه هوشمند» نامیده می‌شود، که در آن سیستم‌ های فیزیکی- سایبری فرآیندهای فیزیکی کارخانه را نظارت می‌کنند و تصمیمات غیرمتمرکز می‌گیرند. همانطور که انقلاب صنعتی چهارم آینده کار را تغییر می دهد، کسب و کارها باید افراد خود را برای دنیای جدیدی که در پیش است آماده کنند. این اغلب به معنای تمرکز بیشتر بر یادگیری مستمر، ارتقاء مهارت به انواع مشاغل جدید و تعهد به تنوع است.

کسب و کارها باید چه کاری انجام دهند تا نیروی کار خود را ثابت کنند؟

کسب ‌وکارها باید اطمینان حاصل کنند که ترکیب مناسبی از مهارت ‌ها را در نیروی کار خود دارند تا همگام با تغییر فناوری باشند. در گزارش وضعیت بازاریابی نیروی فروش، از هر سه بازاریاب، یک نفر شکاف استعدادها را به عنوان چالش اصلی گزارش کرده است.

به طور مشابه، 50 درصد یا بیشتر از متخصصان خدمات می‌گویند که همه‌گیری 2020 شکاف ‌ها یا کاستی ‌های متوسط یا بزرگ ‌تری را در عوامل مختلف، از جمله فناوری و مجموعه مهارت ‌های کارکنان، در معرض دید قرار داده است. بارها در طول حرفه خود بسیاری از مدیران ارشد در حال حاضر می پرسند که چگونه این همه به دست خواهد آمد.

Ebony Beckwith، مدیر ارشد بازرگانی و رئیس کارکنان Benioff، به عنوان بخشی از یک میزگرد در 18 دسامبر به این موضوع پرداخت، جایی که او گفت که مشاغل و دولت ها باید مسئولیت ارتقاء مهارت کارگران را به اشتراک بگذارند. او گفت که در انقلاب صنعتی چهارم، ایجاد مسیرهای غیرسنتی برای مهارت ‌سازی بسیار مهم خواهد بود. یک نمونه برنامه آموزشی Salesforce’s Pathfinder است که در سال 2017 با مشارکت Deloitte ایجاد شد.

زویکا کریگر، مشاور مسئول نوآوری و یکی از رهبران سابق مرکز انجمن جهانی اقتصاد برای انقلاب صنعتی چهارم افزود: «شرکت ‌ها باید به فکر این باشند که کارمندان خود را قادر به کدنویسی به زبان‌ های جدید کنند، اما همچنین ترکیبی از مهارت‌ های نرم خود را تغییر دهند.

کریگر گفت: «همانطور که هوش مصنوعی شروع به تأثیرگذاری بر نیروی کار می کند و اتوماسیون جایگزین برخی از مهارت های موجود می شود، ما شاهد افزایش نیاز به هوش هیجانی، خلاقیت و تفکر انتقادی هستیم.»

چگونه اطمینان حاصل کنیم که انقلاب صنعتی چهارم برای همه خوب است؟

با توجه به اینکه انقلاب صنعتی چهارم هم فرصت ‌ها و هم چالش ‌های عظیمی را ارائه می‌کند، این به همه ما بستگی دارد که با هم کار کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که به نفع همه است.

هفت اصل مسئولیت اجتماعی ISO 26000 چیست

برنارد مار گفت: انسان ها باید در شکل دادن به این فناوری و اختلال فعال باشند. این امر مستلزم همکاری جهانی و یک دیدگاه مشترک در مورد اینکه چگونه فناوری در حال تغییر شکل زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فردی ما است. با توجه به اینکه کسب ‌وکارها در خط مقدم انقلاب صنعتی چهارم قرار دارند و باعث نوآوری و اختلالات اجتماعی می‌شوند، باید نقشی محوری در حصول اطمینان از برآورده شدن نیازهای همه سهامداران و نه فقط نیازهای سهامداران ایفا کنند.

با ترس از امنیت شغلی و نحوه استفاده از داده های شخصی برای ایجاد بحران در اعتماد، کسب و کارها باید ارزش ها و مقاصد خود را قابل اعتماد به مصرف کنندگان نشان دهند. همانطور که نیک دیویس، یکی از مدیران مؤسسه فناوری انسانی، و سایمون مالکاهی، مدیر ارشد نوآوری سابق در Salesforce، نوشته اند، «حل معضل بستگی به توانایی یک شرکت برای متقاعد کردن مشتری خود دارد که چنانچه از فناوری ها به روش های مسئولانه و قابل اعتماد استفاده کنند، به آنها سود خواهد رساند.»

بنیوف گفته است که کسب و کار بزرگترین بستر برای تغییر است و نوشته است که هر رهبر تجاری می تواند با سرمایه گذاری در آموزش و برنامه های آموزشی برای استعدادهای موجود و بالقوه، نقش مستقیمی در ایجاد فرصت اقتصادی برای میلیون ها نفر داشته باشد.

بنیوف با اشاره به شرکت‌ هایی مانند داو، آی‌ بی‌ام و زیمنس که در حال سرمایه‌ گذاری در برنامه‌ هایی برای کمک به افراد برای کسب مهارت ‌های جدید هستند، از مدیران اجرایی خواست تا برای «تولید نیروی کار آینده و در عین حال همراه کردن نیروی کار امروزی» بیشتر تلاش کنند. ”

«در دهه‌ های آینده، ما نیاز به ایجاد نرده ‌هایی داریم که نوآوری ‌های انقلاب صنعتی چهارم (1) را در مسیری قرار دهد که به نفع همه بشریت باشد. همه ما می‌توانیم با سرمایه‌ گذاری زمان و منابع خود برای کمک به دیگران، نقش مستقیمی در شکل ‌دهی آینده خود و ایجاد فرصت ‌های اقتصادی برای میلیون ‌ها نفر داشته باشیم.»

سوالات متداول

نویسنده کتاب انقلاب صنعتی چهارم کیست؟

فردی که پیشرفت های امروز را انقلابی جدید نامید، کلاوس شواب، بنیانگذار و رئیس اجرایی مجمع جهانی اقتصاد و نویسنده کتاب انقلاب صنعتی چهارم بود. شواب در مقاله ‌ای در سال ۲۰۱۶ نوشت:
«انقلاب صنعتی چهارم مانند انقلاب ‌های پیش از آن، پتانسیل افزایش سطح درآمد جهانی و بهبود کیفیت زندگی جمعیت ‌های سراسر جهان را دارد.»

چه فناوری هایی باعث تغییر در انقلاب صنعتی چهارم می شوند؟

–         هوش مصنوعی (AI)
–         وب3
–         بلاک چین
–         پردازش کامپیوتر سریعتر
–         واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)
–         بیوتکنولوژی
–         رباتیک
–         اینترنت اشیا
–         پرینت سه بعدی
–         و بیشتر

2 دیدگاه دربارهٔ «انقلاب صنعتی چهارم چیست؟»

  1. بازتاب: مزایای انقلاب صنعتی 4.0 برای کسب وکارها چیست؟

  2. بازتاب: 10 گواهینامه پرکاربرد ISO برای کسب وکاها چیست؟ + جدول

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا