همگام با لجستیک

بدون شک، امروزه صنعت تجارت الکترونیک در سرتاسر جهان به شدت در حال ظهور است. با خرید روز افزون مردم از سایت های مختلف تجارت الکترونیک، خرده فروشی آنلاین به یک تجارت پررونق و در عین حال پیچیده تبدیل شده است. برای مدیریت رشد تجارت الکترونیک و بخش‌های متحرک آن، بخش لجستیک باید به همین منوال ادامه دهد.

همگام با لجستیک

تدارکات تجارت الکترونیک به فرآیند ذخیره و ارسال کالا از فروشگاه آنلاین به مقصد مشتری اشاره دارد. لجستیک در پلتفرم های تجارت الکترونیکی همچنین مستلزم مدیریت موجودی در هنگام برداشت، بسته بندی و حمل و نقل هر گونه سفارشی است که به صورت آنلاین انجام می شود.

هونگرو (جودی) ژو یکی دو چیز در مورد اهمیت تدارکات در علی بابا می داند. به عنوان رئیس بخش استانداردسازی گروه، ژو معتقد است که کارایی لجستیک نیاز فوری به حمایت استانداردسازی دارد. او می‌گوید: «این یک راه مهم برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین شرکای تدارکات است. در نهایت، ساخت زنجیره‌های تامین هوشمند جهانی، و اشتراک‌گذاری و همکاری اطلاعات لجستیک بین‌المللی، تنها از طریق استانداردها امکان‌پذیر است.

به لطف شبکه‌های لجستیک هوشمند امروزی، کاربران می‌توانند کالاها را در هر کجا به صورت آنلاین خریداری کنند و در زمان واقعی محل بسته خود را پیگیری کنند. چنین سیستم‌هایی خرید کاربران را در هر نقطه از جهان آسان‌تر می‌کنند و جریان اطلاعات را در بین مرزها تسهیل می‌کنند که به افزایش اعتماد خریداران کمک می‌کند.

استانداردهای ISO امکان مشاهده بی‌درنگ و سرتاسری را در کل زنجیره تامین فراهم می‌کنند.

دید لجستیک

بنابراین، برای حفظ عرضه کالا در سطح جهانی، بخش لجستیک باید همیشه کارآمد باشد. با توجه به همه پیچیدگی ها کار آسانی نیست. داشتن “دید چشم پرنده” به بهینه سازی مدیریت و کاهش هزینه های این زنجیره های تامین پیچیده و جهانی کمک می کند. از ارائه دهندگان خدمات لجستیک گرفته تا حمل و نقل کالا و مشتریان آنها، همه باید بدانند که محموله های آنها در هر لحظه دقیقاً کجا هستند.

اینجاست که استانداردهای ISO می توانند کمک کنند. استانداردهای ISO امکان مشاهده بی‌درنگ و سرتاسری را در کل زنجیره تامین فراهم می‌کنند. شرکت‌ها و کاربران می‌توانند دقیقاً بدانند اشیا در هر مقطع زمانی کجا هستند، قبلاً کجا بوده‌اند و چرا.

پلتفرم الکترونیکی ارائه شده توسط یک سیستم جامعه بندری (PCS) برای حمل و نقل دریایی، یا یک سیستم انجمن بار (CCS) برای حمل و نقل هوایی، در قلب “تار عنکبوت” اطلاعات لجستیک مورد نیاز برای تجارت روان، انتقال پیام ها و امکان استفاده مجدد از داده ها در هر کجا که لازم است، فراهم می کند. این بدان معناست که بسیاری از ذینفعان درگیر در تجارت جابجایی کالا در سراسر جهان باید داده های خود را فقط یک بار وارد کنند.

در حال حاضر، سیستم‌های خدمات اطلاعات لجستیک منطقه‌ای (به عنوان مثال PCS یا CCS) می‌توانند اطلاعاتی در مورد زنجیره اصلی لجستیک مانند خطوط هوایی و بنادر ارائه دهند، اما این فناوری هنوز توسط بازیگران کلیدی کوچک‌تر در عرصه‌های لجستیکی مورد استفاده قرار نگرفته است. علاوه بر این، هنوز مشکلات زیادی در اشتراک گذاری اطلاعات بین چنین سیستم هایی وجود دارد.

کاهش پیچیدگی ها

با چنین ساختارهای به هم پیوسته ای، کاهش پیچیدگی ها تنها با استانداردها امکان پذیر است. برای ژو علی‌بابا، که قبلاً رئیس ISO/TC 154، کمیته فنی ISO ، که با تبادل استاندارد داده‌های استاندارد برای تسهیل تجارت سروکار دارد، مزایای استفاده از استانداردهای ISO در زمینه لجستیک واضح است: «استانداردهای ISO موانع تجاری را حذف می‌کنند. آنها موجب بهبود فرآیندهای لجستیکی و ایجاد یک زبان مشترک برای همه فعالان بازار می شوند.”

ISO 23354، الزامات تجاری برای مشاهده سرتاسر جریان لجستیک، با هدف بهبود کارایی تبادل داده ها است. این بر اساس مدل داده های معنایی مرکز تسهیل تجارت و تجارت الکترونیک سازمان ملل متحد (UN/CEFACT)، به ویژه مدل داده مرجع حمل و نقل چندوجهی (MMT-RDM) است. این استاندارد که برای کاهش هزینه اتصال بین سیستم های خدمات اطلاعات لجستیک (LISS) و کاربرانی که به چنین اطلاعات لجستیکی نیاز دارند، طراحی شده است، سه الزام تجاری را برای مشاهده جریان ترافیک لجستیک تعیین می کند:

  • الزامات معماری شبکه LISS
  • الزامات تبادل داده های دید بین LISS ها
  • رابط داده های دید و الزامات فرآیند برای یک شبکه LISS

ژو می‌گوید: «چیزی که در مورد این استاندارد بسیار عالی است این است که کاربران می‌توانند داده‌های ارائه‌شده توسط سیستم‌های جامعه بندری مختلف را از طریق یک رابط استاندارد یکسان، مشروط به سطح دسترسی آنها برای آن داده‌ها، به دست آورند». در عمل، به دلیل راه‌حل‌های فنی غیرقابل تعامل و فرمت‌های داده‌ای که توسط سیستم‌های مختلف خدمات اطلاعات لجستیک منطقه‌ای ارائه می‌شوند، شکل‌گیری جریان‌های داده «پایان به پایان» (End to End) دشوار است. به عنوان مثال، کاربران داده، داده های کانتینری را درخواست می کنند، اما پاسخ های دو سیستم اطلاعات لجستیکی به طور یکسان در یک راستا قرار نمی گیرند.

همگام-با-لجستیک-1 (1)

ایجاد جریان داده

دید لجستیک باید کارآمد و مقرون به صرفه باشد. به همین دلیل است که سیستم‌های خدمات اطلاعات لجستیک دائماً برای داده‌های وضعیت رویداد با ارزش‌تر و استاندارد برای کاربران داده‌های مختلف تلاش می‌کنند. علاوه بر این، کاربران داده باید بتوانند از طریق رابط های یکپارچه به PCS های مختلف دسترسی داشته باشند.

این جایی است که ISO 23355 وارد می شود. هدف استاندارد آینده ایجاد اتصالات داده بین شبکه های LISS و برآورده کردن نیازهای ارائه دهندگان داده و کاربران مختلف است. این استاندارد، همچنین بر اساس UN/CEFACT MMT-RDM، برای استفاده توسط ارائه دهندگان خدمات اطلاعات لجستیک مانند PCSs، CCSs، سیستم های حمل و نقل کالا و غیره طراحی شده است. مقامات لجستیک و کاربران داده های لجستیک نیز می توانند از این استاندارد برای ردیابی جریان لجستیک و بهینه سازی خدمات خود استفاده کنند.

ژو می‌گوید: «هزینه توسعه دسترسی باید از طریق رابط‌های استاندارد کاهش یابد، و سیستم‌های خدمات اطلاعات لجستیک باید داده‌های ارزشمندی را با هزینه کمتر برای بهبود تجربه کاربر ارائه دهند.» به این ترتیب، اشتباهات اطلاعات و داده ها را می توان کاهش داد. یک راه حل رایج، ارائه و به اشتراک گذاری اطلاعات بلادرنگ به ذینفعان در سراسر جهان به روشی کنترل شده و ایمن است. به همین دلیل است که شرکت های مدرن برای کمک به استانداردهای ISO روی می آورند.

به گفته ژو، ISO 23354 و ISO 23355 با استفاده از راه حل های صنعتی توسعه یافته اند. بنیادی که از این استانداردها پشتیبانی می‌کند، بر اساس بهترین شیوه‌های صنعت برای تبادل داده‌های قابل مشاهده است که به طور مشترک با UN/CEFACT با اعضای شبکه خدمات اطلاعات لجستیک شمال شرق آسیا (NEAL-NET)، انجمن بین‌المللی سیستم‌های جامعه بندری (IPCSA) و ملی توسعه یافته است.

پلتفرم اطلاعات عمومی برای حمل و نقل و لجستیک (LOGINK) در چین. و به موازات آن، جریان آزاد داده‌ها توسط یک طرح IPCSA – پروژه شبکه‌های مورد اعتماد – با هدف ساده‌سازی توافق‌نامه‌های فرامرزی راه اندازی می‌شود.

آینده لجستیک

هیچ اثر موجی که در کل زنجیره تامین منعکس می‌شود، مهم‌تر از همه‌گیری COVID-19 بوده است. این زمان منحصر به فرد در تاریخ ما نیاز به اتصال را بیش از هر زمان دیگری برجسته کرده است و بر اتکا و وابستگی ما به فناوری برای حفظ حرکت اقتصاد تأکید می کند. صنعت لجستیک توانسته است به سرعت پاسخ دهد و تنظیمات لازم را برای به حداقل رساندن تأثیر بر مشتریان انجام دهد.

مطالعه پیشنهادی: بهبود عملکرد سازمانی از طریق استفاده از داده های بزرگ

همگام-با-لجستیک-2 (1)

چند ماه بعد، به نظر می‌رسد که عادت‌های تجارت الکترونیکی که در طول همه‌گیری شکل گرفته است، احتمالا برای همیشه باقی خواهند ماند. خرده فروشان همچنان با چالش های متعددی مانند بهبود کارایی بازاریابی آنلاین و شیوه های فروش و همچنین ارائه محصولات جدید که خواسته های مشتریان جدید را برآورده می کنند، مواجه خواهند بود. استانداردهای ISO به شرکت ها کمک می کند تا کسب و کار خود را برای برآورده کردن نیازهای مشتری و ارائه ارزش افزایش دهند.

زمان آن فرا رسیده است که پتانسیل کامل زنجیره تامین دیجیتال خود را بازیابی کنیم. هماهنگی با تدارکات هرگز مهمتر از اکنون نبوده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا