گواهینامه گلوبال گپ (GLOBALG.A.P) چیست

گواهینامه GLOBALGAP چیست؟ GLOBALGAP مجموعه ای از استانداردهای مزرعه شناخته شده بین المللی است که به اقدامات خوب کشاورزی (GAP) اختصاص دارد. الزاماتی که در سطح جهانی از مشاغل باغبانی کشاورزی و بازار از نظر ایمنی مواد غذایی، ماندگاری و کیفیت ایجاد می شود.

گواهینامه-گلوبال-گپ-(GLOBALG.A.P)-چیست
گواهینامه-گلوبال-گپ-(GLOBALG.A.P)-چیست

با رونق تجارت بین المللی مواد غذایی، مصرف کنندگان به طور فزاینده ای نگران ایمنی مواد غذایی، نحوه تولید مواد غذایی و نحوه استفاده از آن در زنجیره تامین هستند. اقدامات خوب کشاورزی (GLOBALG.A.P) می تواند نوشدارویی برای تولیدکنندگانی باشد که به دنبال رفع نگرانی های مصرف کنندگان در بازارهای داخلی و خارجی هستند.

 گواهینامه گلوبال گپ (GLOBALG.A.P)  چارچوبی را برای مواد غذایی ایمن و با کیفیت بالا ایجاد می کند که به روش های سازگار با محیط زیست و از نظر اجتماعی قابل قبول است. با این حال، استاندارد گلوبال گپ همانطور که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه اجرا می شود از مقررات، دستورالعمل ها و تعاریفی رنج می برد که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

استاندارد GLOBALGAP یک معیار بین المللی است که مفاهیم، ​​تعاریف و دستورالعمل ها را هماهنگ می کند. قوانین مربوط به تولید کشاورزی را در یک ممیزی مزرعه واحد ادغام می کند. همچنین به عنوان یک سیستم مرجع جهانی برای سایر استانداردهای موجود عمل می کند و همچنین می تواند به راحتی و به طور مستقیم توسط همه طرف ها در بخش مواد غذایی اولیه اعمال شود.

GLOBALGAP یک استاندارد یکپارچه واحد با کاربردهای مدولار برای گروه های مختلف محصول، از تولید گیاهی و دامی گرفته تا مواد تکثیر گیاهی و تولید خوراک ترکیبی است.

استاندارد گلوبال گپ توسط GLOBALGAP، یک نهاد بخش خصوصی که استانداردهای داوطلبانه ای را برای صدور گواهینامه محصولات کشاورزی در سراسر جهان تعیین می کند، ایجاد شده است. دفتر مرکزی GLOBALGAP در شهر کلن آلمان واقع شده است.

مقاله گواهینامه گلوبال گپ (GLOBALG.A.P) چیست توسط تیم فنی شرکت ایزو فرتاک جهت اطلاع رسانی برای متقاضیانی که درخواست اخذ گواهینامه گلوبال گپ را دارند مکتوب شده است. شما با مطالعه مقاله فوق اطلاعات جامعی همانند:

  • استاندارد گلوبال گپ چیست؟
  • مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه گلوبال گپ چیست؟
  • مرجع صدور گواهینامه گلوبال گپ کیست؟

بیشتر بخوانید: اخذ گواهینامه ایزو صنایع غذایی.

استاندارد گلوبال گپ چیست؟

Global GAP نام تجاری روش های تضمین مزرعه ارگانیک است که توسط FoodPLUS GmbH در کلن آلمان، با همکاری تولیدکنندگان، خرده فروشان و سایر ذینفعان از سراسر صنایع غذایی توسعه یافته است. این راه حل ها شامل مجموعه ای از استانداردها برای شیوه های کشاورزی ایمن، اجتماعی و زیست محیطی است.

پرکاربردترین GLOBALG.A.P استاندارد تضمین مزرعه یکپارچه (IFA) است که برای میوه و سبزیجات، آبزی پروری، گلکاری، دام و غیره قابل استفاده است. استاندارد گلوبال گپ همچنین پایه و اساس برچسب GGN را تشکیل می دهد. برچسب GGN برچسب مصرف کننده برای کشاورزی معتبر، مسئولانه و شفافیت.

استاندارد Global GAP با نام تجاری گلوبال گپ مسیر خود را در سال 1997به عنوان EUREPGAP آغاز کرد. دو دهه بعد، بیش از 200000 تولید کننده اقدام به اخذ گواهینامه گلوبال گپ  GLOBALG.A.P کرده و تحت نظارت این استاندارد هستند.

صدور گواهینامه گلوبال گپ در 134 کشور و توسط حدود 150 مرجع صدور در سراسر جهان انجام می شود.  هدف از ایجاد استاندارد گلوبال گپ گسترش شیوه های کشاورزی مسئولانه برای تضمین مواد غذایی ایمن برای نسل های آینده می باشد.

Global GAP مخفف Good Agricultural Practices ( اقدام خوب کشاورزی) است که توسط انجمن ابتکار ایمنی غذا GFSI تایید شده است.

گواهینامه گلوبال گپ یک برنامه تضمین مزرعه است که نیازهای مصرف کننده را به عملکرد خوب کشاورزی تبدیل می کند. EurepGAP یک استاندارد رایج برای مدیریت مزرعه است که در اواخر دهه 1990 توسط چندین سوپرمارکت زنجیره ای اروپایی و تامین کنندگان اصلی آنها ایجاد شد.

اکثر مشتریان اروپایی برای محصولات کشاورزی در حال حاضر مدرکی مبنی بر گواهینامه گلوبال گپ به عنوان پیش نیاز برای انجام تجارت می‌خواهند.

این استاندارد با استفاده از رهنمودهای تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی (HACCP) منتشر شده است. استاندارد گلوبال گپ توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، توسعه یافته است و بر اساس استاندارد ISO/IEC 17065 برای طرح های گواهی محصول کنترل می شود.

در سپتامبر 2007، EurepGAP نام خود را به GLOBALG.A.P تغییر داد. این تصمیم برای منعکس کننده نقش بین المللی در حال گسترش آن در ایجاد شیوه های خوب کشاورزی بین خرده فروشان متعدد و تامین کنندگان آنها اتخاذ شد. یک سری از استانداردها به صورت آنلاین قابل دسترسی هستند.

بیشتر بخوانید: گواهینامه GMP چیست؟

مدارک لازم برای اخذ گواهینامه گلوبال گپ چیست؟

آیا مجموعه شما برای ورود به بازارهای اروپایی نیاز به اخذ گواهینامه گلوبال گپ (Global GAP) دارید؟ شما باید بدانید برای ارزیابی انطباق نیاز به چه مدارکی دارید.

ابتدا شما باید مرجع صدور گواهینامه گلوبال گپ را مشخص کنید و با توجه به سطح سخت گیری مرجع صدور مدارک اعلام شده را تکمیل نمایید.

الزامات انطباق برای تولیدکنندگان که بر اساس معیارهای انطباق CPCC است را تنظیم نمایید و در اختیار کارکنان و حسابرسان قرار دهید.

چک لیست های مستند در مورد پیاده سازی نقاط کنترلی ایمنی غذا آماده کنید. آیا ریسک های ایمنی مربوط به محصولات و فرآیند تولید یا بسته بندی را مشخص کرده اید. حسابرسان صدور گواهینامه گلوبال گپ از شما مستندات مربوط به نقاط کنترلی را درخواست می کنند.

آیا شما در سازمان خود سیستم مدیریت کیفیت (QMS) را پیاده سازی کرده اید. شما باید مستندات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت را در اختیار حسابرسان صدور گواهینامه گلوبال گپ قرار دهید. برای دانلود مستندات سیستم مدیریت کیفیت (ایزو 9001) به قسمت دانلود مستندات بروید.

مستندات مربوط به خودارزیابی را آماده کنید. سازمان شما قبل از اینکه بخواهد توسط یک حسابرس GLOBAL GAP ممیزی شود باید توسط مشاوران یا کارکنان فنی شرکت خودتان خود ارزیابی شود. آیا واحدهایی همانند مدیریت، مدیریت فنی، مدیریت تولید و یا کارکنان از اقدامات شما اطلاعاتی دارند.

شما باید اطلاع رسانی کاملی جهت پیاده سازی و اخذ گواهینامه گلوبال گپ برای تمامی واحدهای سازمان خود داشته باشید. کارکنان شما باید آموزش های لازم را ببینند و مدیران سازمان باید آمادگی بابت اخذ گواهینامه گلوبال گپ را داشته باشند.

قوانین منطقه ای را برای تولید محصولات کشاورزی، گلخانه ای، دامپروری و یا آبزی پروری را در سازمان خود اجرا نمایید.

زمانی که تمامی مستندات مربوطه را آماده کردید، شما هم اکنون می توانید توسط یک تیم حسابرسی جهت صدور گواهینامه گلوبال گپ حسابرسی شوید.

مدارک و مستنداتی که برای اخذ گواهینامه گلوبال گپ باید ارائه دهید به شرحح زیر می باشد:

  • مستند سازی و خودکنترلی.
  • شرح منطقه و کشت.
  • محیط کار و رفاه، آموزش کارکنان، مدیریت بهداشت.
  • مدیریت پسماند.
  • حفاظت از محیط زیست.
  • رسیدگی به شکایات.
  • قابلیت ردیابی، ارزیابی ریسک.
  • بذر، گیاه، مواد تخمگذار.
  • مزرعه / طرح کشت / سوابق کشت.
  • کود.
  • آبیاری.
  • کنترل آفات IPM.
  • عوامل حفاظت از گیاه، تجزیه و تحلیل باقی مانده.
  • تصفیه خاک و بستر.
  • محصول.
  • حمل، نگهداری و بسته بندی محصول.

بیشتر بخوانید: اخذ گواهینامه ایزو 22000 (سیستم مدیریت صنایع غذایی).

مرجع صدور گواهینامه گلوبال گپ:

گواهینامه GlobalGAP نسبت به استاندارد های دیگر مربوط به مواد غذایی یا صنایع غذایی درخواست کمتری دارد. معمولاً شرکت های تولید یا بسته بندی مواد غذایی برای صادرات محصول به اروپا درخواست گواهینامه IFS FOOD دارند. منتها بعضی از متقاضیان نیز جهت ورود به بازارهای جهانی درخواست گواهینامه گلوبال گپ دارند.

زمانی که شما درخواست گواهینامه گلوبال گپ دارید و وارد بازار جهت انتخاب مرجع صدور می شوید، چالش های زیادی دارید. یکی از چالش های شما انتخاب مرجع صدور معتبر گواهینامه گلوبال گپ است. بنابراین لازم است اطلاعات کافی و فنی در مورد مرجع صدور گواهینامه گلوبال گپ داشته باشید.

سازمان تدوین کننده استاندارد گلوبال گپ FoodPLUS GmbH است که در کلن آلمان مستقر شده است. استاندارد GlobalG.A.P توسط انجمن ابتکار ایمنی غذا GFSI نیز تایید شده است. نکته ای که حائز اهمیت است اینکه سازمان گلوبال گپ هیچ مرجع صدوری را برای حسابرسی و تایید الزامات گلوبال گپ داخل ایران معرفی نکرده است.

نهادهای صادر کننده گواهینامه گلوبال گپ توسط سایت GLOBALGAP به آدرس اینترنتی https://www.globalgap.org/uk_en/what-we-do/the-gg-system/certification/Approved-CBs/index.html معرفی شده است. شما می توانید پس از ورود به این صفحه کشور خود را انتخاب کنید و نام مرجع صدور گواهینامه گلوبال گپ را که تایید شده است شناسایی کنید.

اخذ گواهینامه گلوبال گپ در ایران:

آیا در ایران گواهینامه گلوبال گپ معتبر صادر می شود؟ این ممکن است سوال خیلی از متقاضیان گواهینامه باشد.

انجمن GFSI یا سایت گلوبال گپ هیچ مرجع (CB) را برای حسابرسی و صدور گواهینامه گلوبال گپ داخل ایران معرفی نکرده است. بنابراین برای دریافت گواهینامه GLOBAL GAP باید توسط CB های تایید شده جهت صدور گواهینامه ایزو اقدام نمایید.

CB های صادر کننده گواهینامه گلوبال گپ در ایران به دو دسته کلی CB های معتبر تحت اعتبار IAF و CB های خصوصی تحت اعتبار ASCB یا IAFCB هستند. مطمئناً اخذ گواهینامه گلوبال گپ توسط CB های مورد تایید انجمن اعتبار دهنده IAF بالاترین سطح اعتبار جهت صدور گواهینامه گلوبال گپ را داخل ایران دارند.

برای شناسایی مرجع صدور معتبر گواهینامه پیشنهاد می شود مقاله نحوه تشخیص گواهینامه اصلی از جعلی را مطالعه نمایید.

مدت زمان صدور گواهینامه گلوبال گپ:

مدت زمان صدور گواهینامه گلوبال گپ بستگی به انتخاب CB جهت صدور است. اگر مرجع صدور دارای تاییدیه IAF باشد حداقل یک ماه زمان میبرد جهت صدور گواهینامه GLOBAL GAP. اگر مرجع صدور گواهینامه از CB های خصوصی باشد حداقل دو روز جهت صدور گواهینامه زمان می برد.

پیشنهاد می شود جهت انتخاب مرجع صدور حتماً از مراجع اصلی تحت نظارت IAF اقدام نمایید. تمامی گواهینامه های صادر شده قابلیت رجیستری و استعلام دارد و این گواهینامه ها داخل ایران و کشورهای اروپایی تایید می شوند. جهت انتخاب مرجع صدور گلوبال گپ می توانید از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا