گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار

گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار

گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار چیست و نحوه دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران چگونه است؟

گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار
گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار

ما در این مقاله به موضوعات زیر می پردازیم:

  1. مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار چیست؟
  2. مراحل دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری چگونه است؟

مطالعه کامل این مقاله 5 دقیقه زمان بر است.

دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار مهمترین چالش پیمانکاران می باشد. تمامی پیمانکاران فارغ از نوع فعالیتی که دارند باید حتماً گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران را داشته باشند. برخی از شرکت ها و عموماً شهرکت های مشاوره ای اعلام می کنند به دلیل اینکه پروژه فعال ندارند، آیا باید حتماً گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی اخذ کنند؟. در جواب باید گفت، بله.

با توجه به دستورالعمل اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی که توسط هیئت دولت به تصویب و اجرا رسیده، کلیه شرکت ها برای ورود به مناقصه می بایست گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار را ارائه دهند. بنابراین، مهمترین دلیل اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری حضور در مناقصات برای شرکت های پیمانکار می باشد. حال اینکه روند دریافت این گواهینامه چگونه است.

اغلب شرکت ها برای دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی مشکلات بسیاری دارند. مهمترین دلیل برای اینکه پروسه دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی برای متقاضیان فرسایشی می شود، انتخاب مسیر اشتباه توسط متقاضیان به دلیل عدم اطلاعات کافی است. بنابراین، پیشنهاد می شود چنانچه نیاز به دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار دارید، حتماً با یک مشاور مذاکره داشته باشید.

شرکت ایزو فرتاک به عنوان مشاور جهت دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری روزانه حداقل به ده شرکت مشاوره رایگان می دهد. ما می توانیم مسیر دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار را برای شما هموار کنیم و در سریعترین زمان ممکن شما را به گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران برسانیم.

کارشناسان شرکت ایزو فرتاک سالانه حداقل برای صد شرکت پیمانکار گواهینامه صلاحیت پیمانکاری اداره کار، رتبه پیمانکاری و گواهینامه صلاحیت ایمنی دریافت می کنند و به شرکت ها مشاوره رایگان می دهند. شما می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان شرکت ایزو فرتاک بهره مند شوید. پس، برای اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید: تفاوت گواهینامه صلاحیت اداره کار و گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار چیست؟

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار چیست؟

مهمترین چالش متقاضیان اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی، مدارک مرود نیاز برای اخذ این گواهی است. برخی از متقاضیان احساس می کنند صرفاً با برگه اساسنامه و ثبت شرکت می توانند اقدام به دریافت این گواهی کنند. یا اصلاً هیچ اطلاعی در مورد مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار ندارند. پس بنابراین ابتدا به مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی می پردازیم.

مدارک-لازم-جهت-تمدید-گواهینامه-تایید-صلاحیت-ایمنی
مدارک-لازم-جهت-تمدید-گواهینامه-تایید-صلاحیت-ایمنی

الف) پیش نیاز جهت اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری

گواهی نامه صلاحیت ایمنی (HSE) که توسط اداره کار صادر می شود همانند مدرک فوق لیسانس است. پس بنابراین برای دریافت مدرک فوق لیسانس باید حتماً لیسانس داشته و ارائه دهید. بنابراین، شرکت های پیمانکاری باید حتماً یک پیش نیاز جهت دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی داشته باشند. حال اینکه پیش نیاز چه مدرکی باید باشد.

شرکت های پیمانکاری با توجه به نوع فعالیت خود باید توسط یک سازمان یا وزارتخانه دولتی احراز صلاحیت شده باشند. مثلاً، شرکت هایی که در حوزه های فنی مهندسی و راه سازی، سد سازی، ساختمان سازی، شرکت های کامپیوتری (IT)، شرکت های مشاوره ای، تاسیسات، ابنیه و …. باید توسط سازمان برنامه و بودجه (ساجات) احراز هویت شده باشند و گواهینامه رتبه بندی، صلاحیت پیمانکاری را دریافت کرده باشند. اصطلاحاً اعلام می شود رتبه پیمانکاری دریافت کرده اید.

شرکت های پیمانکاری خدماتی که در حوزه فعالیت هایی همانند، تعمیر و نگهداری، تامین نیروی انسانی، کترینگ و پذیرایی، تاسیسات، چاپ و تکثیر، فضای سبز و در کل انجام کلیه خدماتی عمومی، فعالیت می کنند باید توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی احراز صلاحیت شوند و اقدام به اخذ گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری نمایند.

واحدهای تولیدی، کارخانجات، شرکت های مونتاژ کننده محصول همانند شرکت هایی که در حوزه آسانسور، پله برقی و… فعالیت دارند یا به طور کلی کارخانه تولید دارند با اخذ مجوز بهره برداری، پروانه مونتاژی که توسط وزارت صمت صادر می شود، می توانند اقدام به اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار نمایند.

پس بنابراین، پیمانکارانی که نیاز به اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی دارند با توجه به حوزه فعالتی که دارند باید حتماً پیش نیازی داشته باشند که در بالا ذکر شد.

ب) مدارک ثبتی شرکت

اداره کار برای اینکه احراز صلاحیت ایمنی شما را انجام دهد می خواهد مطمئن شود که شرکت شما به صورت کاغذی نیست. بنابراین تمامی مدارک ثبتی شرکت را از شما درخواست می کند. مدارک ثبتی شرکت شامل موارد زیر است.

  • اساسنامه، اظهارنامه، روزنامه تاسیس شرکت که تماماً باید کپی برابر اصل توسط دفاتر اسناد رسمی شده باشد.
  • چنانچه تغییر آدرس، اعضاء هیئت مدیره، تغییر موضوع اساسنامه و … داشته اید باید تغییرات و روزنامه رسمی تغییرات که کپی برابر اصل شده باشد را ارائه دهید.
  • محل ثبتی شرکت شما باید مشخص شده باشد. بنابراین چنانچه محل شرکت استیجاری است، قولنامه با کد رهگیری و اگر شرکت سند دارد، سند مالکیت که باید کپی برابر اصل شده باشد.

پ) مدارک شناسایی اعضاء هیئت مدیره

اداره کار برای استعلامات خود نیاز به مدارک شناسایی مدیرعامل و اعضاء هیئت مدیره دارد. این مدارک شامل اسناد اعلام شده در زیر است.

  • کپی برابر اصل تمامی صفحات شناسنامه و کارت ملی.
  • کپی برابر اصل آخرین مدرک تحصیلی.
  • دو قطعه عکس پرسنلی.

ج) مدارک مالی شرکت

عموماً اغلب شرکت ها دارای مدارک ثبتی و مدارک شناسایی هستند، ولی دبیر صلاحیت اداره کار نیاز دارد مطمئن شود که شرکت شما فعال باشد. بنابراین براساس مدارک مالی هم توان مالی شرکت را می سنجد و هم اینکه مطمئن می شود که شرکت فعالیت اجرایی دارد. مدارک مالی شامل موارد زیر است.

  • لیست بیمه دفتر مرکزی و لیست بیمه ردیف های پیمان ایجاد شده.
  • ارائه کد رمز بیمه تامین اجتماعی شرکت.
  • لیست پرداخت حقوق ماهیانه شرکت که به تایید بانک رسیده باشد.
  • اظهارنامه مالیاتی سه سال اخیر، (چنانچه تازه تاسیس هستید نیاز به این مورد نیست).
  • پرداخت سود مالیاتی ابراز شده در اظهارنامه مالیاتی و سند پرداخت مالیات تایید شده.
  • ارائه جدول 10 اظهارنامه مالیاتی که باید توسط دفاتر اسناد رسمی کپی برابر اصل باشد.
مدارک-لازم-جهت-تمدید-گواهینامه-تایید-صلاحیت-ایمنی
مدارک-لازم-جهت-تمدید-گواهینامه-تایید-صلاحیت-ایمنی

چ) ارائه قراردادهای شرکت

اداره کار برای اینکه احراز صلاحیت ایمنی شرکت ها را تایید و گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) صادر کند، باید شما را بازرسی کند. بازرسی برای احراز صلاحیت ایمنی در پروژه های اعلام شده که در جدول 10 اظهارنامه مالیاتی ثبت شده اند، انجام می شود. ممکن است شما شرکت مشاوره ای باشد یا اینکه کارخانه تولیدی، بنابراین بازرسی توسط دفتر مرکزی یا کارگاه تولیدی شما انجام می شود.

پس بنابراین شما باید قراردادهایی که در جدول 10 اظهارنامه مالیاتی اعلام کرده اید را ارائه دهید. تعیین تکلیف قراردادها باید انجام شده باشد. چنانچه قرارداد تازه به اتمام رسیده باید نامه تحویل موقت، چنانچه پروژه تحویل شده و به اتمام رسیده مفاصاحساب بیمه و چنانچه هنوز مفاصاحساب دریافت نکرده اید نامه حسن انجام کار از کارفرما باید ارائه دهید.

خ) ارائه مدارک فنی شرکت

اغلب شرکت ها برای تکمیل مدارک فنی مشکلاتی دارند. مدارک فنی شامل موارد زیر است.

  1. گواهینامه دوره عمومی ایمنی کارفرمایی.
  2. گواهینامه دوره عمومی ایمنی 8 ساعته کارگری.
  3. گواهینامه دوره عمومی ایمنی ویژه مسئول ایمنی.
  4. گواهینامه دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک.

در حقیقت اداره کار می خواهد توان موضوعات ایمنی کارگاهی شما را بررسی کند. بنابراین کلیه پرسنل شما باید آموزش های لازم جهت رعایت مسائل ایمنی کارگاهی را دیده باشند و موضوعات ایمنی باید در کارگاه پیمانکاری رعایت شود.

دوره های آموزشی مربوط به ایمنی کارگری، مسئول ایمنی و کارفرمایی توسط اداره کار و از طریق دفاتر انجمن استانی برگزار می شود. چنانچه برای ثبت نام در دروه ها سوالاتی دارید باید به دفاتر انجمن استانی خود مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر برای برگزاری فوری دوره های آموزش ایمنی می توانید با شرکت ایزو فرتاک ارتباط بگیرید.

جهت دریافت چک لیست مدارک لازم برای اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید: اخذ فوری گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران.

مراحل دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری چگونه است؟

اکنون شما می دانید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری چیست و چه مدارکی برای اخذ گواهینامه نیاز دارید. پس احتمالاً سوال می پرسید که فرآیند دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار چیست؟

اخذ-ایزو-برای-شرکت-در-مناقصات

ما می توانیم پس از تکمیل مدارک شما را در سریعترین زمان ممکن به گواهینامه صلاحیت ایمنی برسانیم. فقط کافی است از مسیری که ما به شما می دهیم مسیر را طی کنید. پس با کارشناسان شرکت ایزو فرتاک ارتباط بگیرید.

در مرحله اول شما باید مدیرعامل شرکت را احراز هویت کنید. سپس اقدام به احراز هویت شرکت کنید و گذرواژه همچنین نام کاربری ورود به سامانه اداره کار را دریافت کنید. در نهایت کلیه پرسنل لیست بیمه شما باید احراز هویت شوند. چنانچه اطلاعاتی در مورد نحوه احراز هویت ندارید ما در مقاله “نحوه احراز هویت کارگران و کارفرمایان” این مسیر را توضیح داده ایم.

پس از احراز هویت شما باید وارد سامانه اداره کار شوید و مدارک خود را از طریق درگاه ایجاد شده بارگذاری کنید. دقت کنید برای بارگذاری مدارک باید آنها تبدیل به فایل اسکن JPEG شوند. حجم مدارک باید کمتر از 1MG باشد. پس از بارگذاری شما باید دفتر انجمن استانی خود را انتخاب کنید. ممکن است یک اتستان به دلیل تعدد جمعیت چندین دفتر انجمن داشته باشد یا یک دفتر انجمن معرفی شده باشد.

پرونده فیزیکی خود را به دفتر انجمن انتخاب شده ارائه دهید و از طریق دفتر انجمن پیگیری کنید تا پرونده شما به اداره کار استان ارسال شود. مراحل طی کردن پرونده درخواست گواهینامه صلاحیت ایمنی توسط اداره کار انجام می شود و پس از تایید دبیر صلاحیت اداره کار پرونده شما جهت بازرسی به اداره بازرسی ارسال می شود.

بازرس اداره کار از طریق پروژه های معرفی شده شما را بازرسی می کند و در صورت تایید، گزارش خود را به اداره کار ارائه می دهد. پس از طی شدن مراحل اداری پرونده شما به دبیر صلاحیت می رسد. پس از تایید دبیر صلاحیت پرونده شما به کمیته استانی انتقال پیدا می کند و چنانچه مورد تایید اعضاء کمیته فنی قرار گیرد، گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی برای مدت دو سال در اختیار شما قرار می گیرد.

شما باید قبل از اتمام تاریخ اعتبار گواهینامه صلاحیت ایمنی اقدام به تمدید گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی کنید. فرآیند تمدید را در مقاله “مدارک لازم جهت تمدید گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی” مطالعه کنید.

پیش نیاز جهت اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری چیست؟

پیمانکاران جهت دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار باید یک پیش نیاز داشته و ارائه دهند. پیش نیاز با توجه به نوع فعالیت شرکت ها و موضوعی که در اساسنامه ذکر شده می تواند گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری برای شرکت های خدماتی، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری (رتبه پیمانکاری) برای شرکت های فنی مهندسی و پروانه بهره برداری یا منتاژ از وزارت صمت برای واحدهای تولید و مونتاژ کننده قطعات باشد.

مراحل دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری چگونه است؟

در مرحله اول شما باید مدیرعامل شرکت را احراز هویت کنید. سپس اقدام به احراز هویت شرکت کنید و گذرواژه همچنین نام کاربری ورود به سامانه اداره کار را دریافت کنید. در نهایت کلیه پرسنل لیست بیمه شما باید احراز هویت شوند. چنانچه اطلاعاتی در مورد نحوه احراز هویت ندارید ما در مقاله “نحوه احراز هویت کارگران و کارفرمایان” این مسیر را توضیح داده ایم.

مقالات مرتبط:

دستورالعمل اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران.

اخذ فوری گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران.

تمدید گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی (HSE اداره کار).

دریافت مدرک مسئول ایمنی، HSE افسر ایمنی.

نحوه احراز هویت کارگران و کارفرمایان.

تفاوت گواهینامه صلاحیت اداره کار و ایمنی اداره کار چیست؟

1 دیدگاه دربارهٔ «گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار»

  1. بازتاب: HSE چیست - ایزو فرتاک

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا