دریافت مدرک مسئول ایمنی

دریافت مدرک مسئول ایمنی، HSE افسر ایمنی

دریافت مدرک مسئول ایمنی، افسر ایمنی کارگاه باید چه مدارکی داشته باشد، مسئول ایمنی کارگاه باید چه مدرک تحصیلی داشته باشد، گواهینامه افسر HSE کارگاه چیست، برای دریافت مدرک مسئول ایمنی باید کجا ثبت نام کنم، مسئول ایمنی کارگاه باید چه شرایطی داشته باشد.

دریافت مدرک مسئول ایمنی
دریافت مدرک مسئول ایمنی

آیا این سوالاتی است که شما به دنبال جواب آنها هستید؟ اگر نیاز به دریافت مدرک مسئول ایمنی دارید پیشنهاد می شود این مقاله را به دقت مطالعه کنید تا جواب تمامی پرسش های خود را دریافت کنید. تیم فنی ایزو فرتاک سعی کرده از طریق مقاله “دریافت مدرک مسئول ایمنی” تمامی چالش های شما را برطرف نماید.

موارد مکتوب شده در مقاله فوق به شرح زیر می باشد.

  • مسئول ایمنی کیست؟
  • آیین بکارگیری مسئول ایمنی.
  • شرح وظایف مسئول ایمنی.
  • مدرک تحصیلی مسئول ایمنی.
  • گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه چیست؟
  • نحوه ثبت نام جهت دریافت مدرک مسئول ایمنی.
  • محل برگزاری آزمون مسئول ایمنی.
  • گواهینامه HSE چیست؟
  • گواهینامه HSE افسر ایمنی.

دریافت مدرک مسئول ایمنی ممکن است برای شما زمان بر باشد. ممکن است شما برای جذب در بازار کار و یا استخدام در کارگاه های پیمانکاری نیاز به اخذ فوری مدرک مسئول ایمنی یا اخذ فوری گواهینامه HSE به نام خود داشته باشید. برای اخذ فوری گواهینامه مسئول ایمنی باید کجا مراجعه کنید.

جهت اخذ فوری گواهینامه مسئول ایمنی کافی است با ما در ارتباط باشید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند. اگر نیاز دارید در دوره ها و کلاس های آموزشی مربوط به مسئولین ایمنی حضور داشته باشید، باید در سامانه مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار ثبت نام کنید.

توجه داشته باشید که شرکت ایزو فرتاک دوره مسئول ایمنی برگزار نمی کند و آزمونی برای صدور گواهینامه مسئول ایمنی نمی گیرد. احراز صلاحیت مسئولین ایمنی کارگاه و گرفتن آزمون بر عهده مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار می باشد. صدور گواهینامه معتبر مسئول ایمنی توسط این مرکز انجام می شود. بنابراین این مقاله صرفاً جهت اطلاع رسانی متقاضیان مکتوب شده است.

به ادامه مقاله “دریافت مدرک مسئول ایمنی” توجه داشته باشید تا جواب تمامی سوالات خود را دریافت نمایید.

بیشتر بخوانید: اخذ فوری گواهینامه مسئول ایمنی.

آیین بکارگیری مسئول ایمنی در کارگاه پیمانکاری:

هدف از تدوین آیین نامه بکارگیری مسئول ایمنی، به منظور ارتقای سطح ایمنی در کارگاه های مشمول و نظام مند نمودن بکارگیری افراد شایسته و واجد صلاحیت در زمینه ایمنی و پیشگیری از حوادث ناشی از کار است. قانون بکارگیری مسئول ایمنی به استناد مواد 85 و 86 قانون کار جمهوری اسلامی تدیوین شده و برای تمامی کارگاه های مشمول این قانون لازم الاجرا است.

HSE-PLAN-چیست

کارفرما موکلف است به منظور اجرای آیین نامه ایمنی و حفاظت فنی مصوب شورای عالی حفاظت فنی، با توجه به مخاطرات کارگاه و شرح وظایف، افرادی را که اقدام به دریافت مدرک مسئول ایمنی توسط اداره کار کرده اند را به عنوان مسئول ایمنی یا افسر ایمنی بکار گیری نماید.

آیین نامه مسئول ایمنی مشتمل بر 9 ماده و 9 تبصره به استناد مواد 85، 86، 91 و 176 قانون کار جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 31/01/1394 شورای عالی حفاظت فنی تدوین و در تاریخ 16/02/1394 به تصویب رسید.

برای مشاهده متن کامل آیین نامه بکارگیری مسئول ایمنی لطفاً مقاله مسئول ایمنی، آیین بکارگیری مطالعه شود.

مسئول ایمنی کیست؟

تمامی افرادی که با یکی از عناوین مسئول ایمنی، مسئول حفاظت فنی، افسر ایمنی، ناظر ایمنی، رابط ایمنی، همیار ایمنی، کارشناس ایمنی در کارگاه پیمانکاری فعالیت می کنند باید اقدام به دریافت مدرک مسئول ایمنی نمایند. احراز صلاحیت و تایید صلاحیت برای مسئول ایمنی توسط اداره کار کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان انجام می شود.

کارفرما موظف است پس از بررسی مدرک مسئول ایمنی نامبرده شده و تایید این مدرک در سامانه اداره کار اقدام به عقد قرارداد با نامبرده نماید و ایشان را به اداره کار به عنوان مسئول ایمنی کارگاه معرفی نماید.

شرح وظایف مسئول ایمنی چیست؟

  1. همکاری و تشریک مساعی با بازرسان اداره کار.
  2. شناسایی آیین نامه ها و دستورالعمل های ایمنی مرتبط با فعالیت کارگاه و پیگیری در خصوص انطباق کارگاه با قوانین مذکور.
  3. شناسایی خطر، ارزیابی ریسک و تهیه برنامه پاسخگویی و کنترل خطرات موجود در کارگاه.
  4. پیگیری برنامه های مربوط به اقدامات اصلاحی و بهبود شرایط ایمنی در کارگاه و نظارت بر اجرای آن.
  5. تدوین برنامه های عملیاتی به منظور بازرسی مستمر از فرآیندهای انجام کار و شرایط کار کارگران کارگاه در خصوص ایمنی.
  6. ثبت آمار ناشی از کار و گزارش آن به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل و همچنین تجزیه و تحلیل حوادث به منظور جلوگیری از تکرار مشابه.
  7. همکاری در زمینه نیاز سنجی و آموزش ایمنی کار برای کارگران.
  8. نیاز سنجی و نظارت بر استفاده از وسایل حفاظت فردی.
  9. نظارت بر نظم و ترتیب جایگزینی مواد اولیه، ماشین آلات و ابزار کار به نحوه صحیح.
  10. تهیه و تدوین دستورالعمل های ایمنی و حفاظت فنی برای تمامی دستگاه هاو ابزارهای کاری.
  11. همکاری در تدوین رویه اجرایی آمادگی و مدیریت بحران و واکنش در شرایط اضطراری.
  12. انجام کلیه وظایف به ایمنی کارگاه.

شما اکنون میدانید مسئول ایمنی باید توسط چه سازمانی تایید صلاحیت شود و شرح وظایف مسئول ایمنی را متوجه شدیده اید. حال برای دریافت مدرک مسئول ایمنی باید کجا مراجعه کنید. نکته مهم اینکه شرکت ایزو فرتاک مدرک مسئول ایمنی را صادر نمی کند. به نکات ذکر شده در مقاله دریافت مدرک مسئول ایمنی توجه کنید.

بیشتر بخوانید: اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی.

مدرک تحصیلی افسر ایمنی چه باید باشد؟

سوالا متداولی که متقاضیان دریافت مدرک مسئول ایمنی دارند اینکه، مدرک تحصیلی افسر ایمنی چه باید باشد. چنانچه افسر ایمنی مدرک کارشناسی HSE دارد نیاز به دریافت گواهینامه مسئول ایمنی توسط اداره کار ندارد. متقاضیانی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد HSE هستند، با مدرک تحصیلی می توانند به افسر ایمنی یا افسر HSE در کارگاه فعالیت نمایند.

انواع-مدرک-HSE
انواع-مدرک-HSE

متقاضیان دریافت مدرک مسئول ایمنی که مدرک تحصیلی کارشناسی ایمنی و بهداشت دارند فقط باید در دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک که توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات برگزار می شود شرکت نمایند. در مورد ثبت نام در سامانه مرکز تحقیقات به توضیحات زیر مراجعه کنید.

متقاضیانی که دارای مدرک تحصیلی غیر مرتبط هستند و حتی دیپلم داشته باشند باید در دوره 40 ساعته ایمنی و بهداشت کار و دوره ویژه مسئولین ایمنی 16 ساعته ارزیابی ریسک شرکت نمایند. بنابراین متقاضیان دریافت مدرک مسئول ایمنی باید حداقل مدرک تحصیلی دیپلم داشته باشند.

گواهینامه مسئول ایمنی چیست؟

اغلب متقاضیان دریافت مدرک مسئول ایمنی به اشتباه فکر می کنتند با اخذ گواهینامه HSE شخصی می توانند به عنوان مسئول ایمنی فعالیت نمایید و تاییدیه اداره کار را دریافت نمایند. عموماً متقاضیان اطلاعاتی در مورد مدرک مسئول ایمنی و گواهینامه مسئول ایمنی ندارند. بنابراین اغلب درخواست اخذ گواهینامه HSE دارند.

مدرک مسئول ایمنی شامل دو عدد گواهینامه دوره عمومی ایمنی و بهداشت که یک دوره 40 ساعته است و دوره ویژه مسئولین ایمنی دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک می باشد. بنابراین مسئولین ایمنی باید اقدام به دریافت دو عدد گواهینامه 40 ساعته عمومی و 16 ساعته ارزیابی ریسک نمایند.

گواهینامه HSE به عنوان مدرک مسئول ایمنی توسط اداره کار تایید نمی شود. فرقی ندارد شما مدرک HSE خود را از چه سازمان یا موسسه ای دریافت کرده اید. مدرک HSE به هیچ عنوان توسط اداره کار تایید نمی شود.

نحوه ی ثبت نام جهت دریافت مدرک مسئول ایمنی:

برای دریافت مدرک مسئول ایمنی باید کجا مراجعه کنم؟ اغلب متقاضیان دریافت مدرک مسئول ایمنی با شرکت ایزو فرتاک ارتباط برقرار می کنند و درخواست اخذ گواهینامه مسئول ایمنی، HSE افسر ایمنی را دارند. لذا باید اعلام شود که گواهینامه های مربوط به مسئولین ایمنی کارگاه توسط ایزو فرتاک یا هیچ مرکز دیگری صادر نمی شود.

برای دریافت مدرک مسئول ایمنی شما باید ابتدا وارد سایت https://ekyc.done.ir/apps/identityType شوید و خود را به عنوان شخص حقیقی احراز نمایید تا کد احراز هویت را دریافت نمایید.

سپس وارد سایت https://crtosh.mcls.gov.ir/ (سامانه مرکز تحقیقیات و تعلیمات حفاظت فنی کار و بهداشت) شوید و در سامانه قسمت اخبار دنبال لیست برگزاری دوره ها باشید. دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک و دوره 40 ساعته ایمنی و بهداشت توسط این مرکز برگزار می گردد.

دوره ها به صورت آنلاین برگزار می شود. هزینه حضور در دوره در سایت مرکز تحقیقات اطلاع رسانی شده است. مثلا هزینه حضور در دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک در حال حاضر 1050000 هزار تومان اعلام شده است.

محل برگزاری آزمون دوره مسئول ایمنی:

متقاضیانی بیشماری در شهرهای مختلف نیاز به دریافت مدرک مسئول ایمنی دارند که نمی دانند محل برگزاری دوره مسئول ایمنی کجا است. مرکز تحقیقات به عنوان متولی برگزاری دوره های مسئول ایمنی محل برگزاری دوره را مشخص می کند. بنابراین باید در سامانه این مرکز درخواست خود را ثبت نمایید. سپس در دوره شرکت نمایید تا محل برگزاری دوره مشخص شود.

گواهینامه HSE چیست؟

برخی از متقاضیان دریافت مدرک مسئول ایمنی به جای گواهینامه دوره 40 ساعته و 16 ساعته مسئول ایمنی اقدام به اخذ گواهینامه HSE می کنند. متقاضیان باید اطلاع داشته باشند که گواهینامه HSE مورد تایید اداره کار نمی باشد. چنانچه نیاز دارید توسط اداره کار به عنوان مسئول ایمنی احراز صلاحیت شوید باید گواهینامه های مربوطه (40 ساعته ایمنی و بهداشت و 16 ساعته ارزیابی ریسک) را دریافت کنید.

ممکن است شما گواهینامه های مربوط به مسئول ایمنی را داشته باشید و کارفرما از شما گواهینامه HSE درخواست کرده باشد. شما می توانید توسط شرکت ما اقدام به دریافت گواهینامه HSE نمایید. ما می توانیم در کوتاه ترین زمان ممکن کلیه مستندات مربوط به HSE را در اختیار شما بگذاریم و سپس گواهینامه HSE صادر می شود.

نکته مهمی که شما باید توجه داشته باشید اینکه نهادهای زیادی هستند که گواهینامه HSE را صادر می کنند. قیمت های متفاوتی هم برای  برگزاری دوره HSE و صدور گواهینامه HSE درخواست می شود. اما تمامی این گواهینامه ها تاییدیه بین المللی را ندارند و ممکن است گواهینامه HSE شما مورد تایید کارفرما قرار نگیرد.

برای دریافت گواهینامه HSE معتبر با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: اخذ مدرک معتبر HSE-MS.

خلاصه مطلب مدرک مسئول ایمنی:

شرکت های پیمانکاری برای دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی باید یک نفر به عنوان مسئول ایمنی یا افسر ایمنی معرفی کنند. مسئول ایمنی بر اساس آیین نامه حفاظت فنی مسئول ایمنی کارگاه باید دارای دو عدد گواهینامه دوره 40 ساعته ایمنی و بهداشت و 16 ساعته ارزیابی ریسک باشد.

اخذ مدرک معتبر HSE-MS
اخذ مدرک معتبر HSE-MS

دوره های مربوط به ایمنی و بهداشت و ارزیابی ریسک توسط مرکز تحقیقات تعلیمات برگزار می شود و فقط گواهینامه هایی که توسط این سازمان صادر می گردد مورد تایید اداره کار است. هزینه حضور در دوره ها و دریافت گواهینامه ها توسط سازمان و از طریق سایت سازمان مرکز تحقیقات اطلاع رسانی شده است.

برای حضور و ثبت نام در دوره های مسئول ایمنی متقاضی دریافت مدرک مسئول ایمنی باید احراز هویت شده باشد و کد احراز هویت را دریافت کرده باشد.

برای اطلاع از روند احراز هویت پیشنهاد می شود مقاله احراز هویت شرکت های پیمانکاری را مطالعه نمایید.

مقالات مرتبط:

صلاحیت ایمنی پیمانکاران، HSE اداره کار.

اخذ فوری گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران.

دستورالعمل اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران.

نحوه احراز هویت کارگران و کارفرمایان.

1 دیدگاه دربارهٔ «دریافت مدرک مسئول ایمنی»

  1. بازتاب: گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار - ایزو فرتاک49382-021

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا