ایمنی کارگاه چیست؟ نقش افسر ایمنی در کارگاه, 10 قانون کلی برای ایمنی کارگاه

ایمنی کارگاه مهم است. بسیاری از ما الزامات ایمنی اولیه در یک کارگاه را می دانیم، اما تعداد کمی از ما همیشه آن را اجرا می کنیم. ما همیشه عجله داریم و نیازی به انجام اقدامات احتیاطی مناسب قبل از کار با دستگاه نمی بینیم. ایمنی کارگاه در واقع مهمتر از راه اندازی کارگاه شماست.

ایمنی کارگاه چیست؟ شرح در تصویر

ایمنی رهایی از خطر است. محافظت در برابر خطر باعث عدم آسیب می شود. همچنین محافظت در برابر آسیب به ماشین آلات، ابزار و همچنین پیشگیری یا حذف عواملی است که می تواند منجر به تصادف شود. ایمنی در کارگاه باید رعایت شود. کارگاه مکانی است که در آن کارهای فنی و مهندسی انجام می شود. پس ایمنی کارگاه حفاظت از خطر آسیب یا صدمه به انسان یا آسیب به ماشین آلات و ابزار کارگاه می باشد.

چرا ایمنی کارگاه مهم است؟

یک محل کار ایمن و سالم نه تنها از کارگران در برابر آسیب و بیماری محافظت می کند، بلکه می تواند هزینه های آسیب یا بیماری را کاهش دهد، غیبت و جابجایی را کاهش دهد، بهره وری و کیفیت را افزایش دهد و روحیه کارکنان را بالا ببرد. به عبارت دیگر، ایمنی برای تجارت خوب است. به علاوه، محافظت از کارگران کار درستی است. صدمات، بیماری ها و مرگ و میرهای ناشی از کار برای همه گران تمام می شود. یک محیط کار ایمن و سالم به روش‌های متعددی سودمند است.

تفاوت گواهینامه صلاحیت اداره کار و ایمنی اداره کار

حضور مسئول ایمنی یا افسر ایمنی در کارگاه مهم است بلحاظ اینکه پیمانکاران برای دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی اداره کار باید مسئول ایمنی معرفی کنند. مسئول ایمنی کارگاه وظیفه اجرای کامل الزامات ایمنی در کارگاه را دارد. پس بدون حضور مسئول ایمنی ممکن است ایمنی کارگاه به چالش کشیده شود.

اکثر وسایل و ابزار مورد استفاده در کارگاه در دستان اشتباه و آموزش ندیده می تواند بسیار خطرناک باشد. هر ماشین و ابزاری برای کار خاصی ساخته شده است، و باید مراقب بود که از آن برای چیزی استفاده نشود که برای آن در نظر گرفته نشده است. قبل از اینکه با ماشین آلات خطرناک کار کند، باید به یک نجاری مشتاق آموزش مناسب داده شود. بنابراین به دلیل موضوعات اعلام شده و کلی دلیل دیگر ایمنی کارگاه مهم است.

10 قانون کلی برای ایمنی کارگاه

1. لباس مناسب

به ندرت می توان به اهمیت پوشیدن لباس مناسب هنگام کار با ماشین آلات فکر کرد. همانطور که علامت بالا بیان می کند، یک ماشین مغز ندارد و درهم پیچیده شدن در آن خیلی سریع اتفاق می افتد. در کارگاه خود از لباس های گشاد و نامناسب استفاده نکنید. از جواهرات یا وسایل آویزان گشاد دیگر استفاده نکنید.

وقتی برای کار روی یک ماشین خم می شوید، هیچ چیز نباید آویزان باشد. کراوات خود را در پیراهن خود فرو کنید، اما بهتر است آن را به طور کامل بردارید. آستین های بلند را باید بالا زد. برخی افراد دوست دارند دستکش بپوشند، اما این عمل بسیار خطرناک است. می تواند به راحتی در قطعات متحرک دستگاه گیر کند. پوشیدن دستکش هنگام جابجایی تخته یا الوار هیچ اشکالی ندارد، اما لطفاً قبل از کار با دستگاه آنها را بردارید.

2. حفاظت از چشم

حفاظت از چشم, شرح در تصویر

برخی از قوانین به سادگی “پوشیدن تجهیزات ایمنی” را بیان می کنند. عینک های ایمنی بسیار ارزان هستند و می توانند در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه ها و درد دل شما شوند. من یک قدم فراتر رفتم و مشخص کردم که هنگام کار باید از عینک ایمنی استفاده کنید. این به این دلیل است که خرده‌ها و تراشه های چوب یا فلز تقریباً در هر زمانی هنگام برش، سنباده زدن و غیره می‌توانند در صورت و چشم‌ های شما پرواز کنند.

شما باید همیشه از عینک ایمنی خود استفاده کنید، حتی زمانی که با ماشین آلات کار نمی کنید. خطر آسیب رساندن به چشم شما بسیار زیاد است. ضربه زدن با چکش، مخلوط کردن لکه های لاک یا حلال یا سنباده زدن یک تکه چوب با دست می تواند باعث ورود چیزی به چشم شود. این روزها عینک های ایمنی شیک با فریم های رنگی مختلف را دریافت می کنید تا اگر واقعاً نیاز دارید در کارگاه زیبا به نظر برسید، می توانید از آنها استفاده کنید.

3. کارگاه خود را تمیز نگه دارید

اول از همه می خواهم یکی از چیزهایی را که از آن متنفرم اشاره کنم، سیم های برق شل و درهم که سرتاسر آن قرار دارند. این عامل بسیاری از آسیب های غیر ضروری کارگاهی است. من می دانم که فرد باید به طور منظم از سیم های کششی استفاده کند، اما می توانید با استفاده از لوله های مربعی که از سقف پایین می آیند، این کار را به روشی بسیار ایمن تر انجام دهید. به این ترتیب آن را دائمی‌ تر می‌کنید و می‌توانید در هر جایی از کارگاه خود بدون خطر زمین خوردن یا آسیب دیدن کابل برق داشته باشید.

کف کارگاه می تواند خیلی سریع با موانع مختلفی مانند چوب، خاک اره، مایع لیز کننده مانند روغن، ابزار دستی و بله حتی ابزارهای برقی که در اطراف آن قرار دارند، پر شود. باور کنید، زمانی که مسئول ایمنی پیمانکاران بودم بارها این موارد را در کارگاه ها و حتی کارخانه های بزرگ دیده ام. مردم اغلب اهمیت ایمنی کارگاه را فراموش می کنند.

4. از مواد مخدر، الکل، آتش زا یا سیم های برق لخت اجتناب کنید

حتماً دقت کنید که از افرادی که مواد مخدر استفاده می کنند و یا اینکه از الکل حین کار استفاده می کنند در کارگاه خود استفاده نکنید. این افراد می توانند برای کار در ارتفاع کلی مشکل برای شما ایجاد می کنند.

از وسایل گازسور و گرمازا در کنار تجهیزاتی که به سرعت شعله ور می شوند دوری کنید. هنگام جابجایی ابزار بلند همانند چهارپایه دقت کنید که بالاسر آن سیم برق نباشد. در محل هایی که سیم برق روی زمین رها شده مایع نریزید که خطر برق گرفتگی شما را تهیدید می کند. هر زمان سیم برق لختی دیدید سریعاً به مسئول ایمنی کارگاه اطلاع دهید که با هماهنگی مسئول فنی مشکل را برطرف کند.

5. لطفا کتابچه طرح HSE را آماده کنید و تمامی پرسنل را مجاب به مطالعه آن نمایید

کتابچه طرح HSE, شرح در تصویر

پیشنهاد می شود هر پیمانکار با توجه به نوع فعالیتی که در کارگاه اتفاق می افتد یک طرح HSEPLAN تهیه کند. برای تدوین کتابچه راهنمای ایمنی به خطرات، ریسک ها، اقدامات اصلاحی و برطرف کردن خطرهای کارگاهی دقت کنید. ما می توانیم برای شما یک اچ اس ای پلن بنویسیم تا شما بتوانید آن را در کارگاه پیاده سازی کنید.

پس از تکمیل کتابچه راهنمای ایمنی تمامی پرسنل خود را مجاب کنید که این راهنما را یکبار مطالعه کنند و از آن پیروی کنند.

این قطعا بخش بزرگی از ایمنی کارگاه است. برای هر دستگاه در کارگاه شما باید یک دفترچه راهنما وجود داشته باشد. در غیر این صورت، می توانید اطلاعاتی را در گوگل یا یوتیوب پیدا کنید. هزاران ویدیو در یوتیوب از ماشین های در حال عمل و بررسی های مختلف وجود دارد. نحوه کار با هر دستگاه را بدانید و مطمئن شوید که کارمندان شما نیز آنها را می شناسند. اطمینان حاصل کنید که تمام دفترچه های راهنما برای کارگران شما و شما در صورت نیاز به تجدید کار در یک دستگاه خاص در دسترس هستند.

دانستن عملکرد و قابلیت های هر ماشینی نه تنها از آسیب دیدگی جلوگیری می کند، بلکه می توانید تولید بهینه را نیز از آنها بدست آورید. حتی اگر کتابچه راهنمای عملکرد دستگاهی دارید، باز هم ایده خوبی است که ویدیوها را در یوتیوب تماشا کنید تا ببینید دیگران چگونه از آنها استفاده می کنند. من در طول سال ها با جستجو در شبکه چیزهای زیادی یاد گرفتم. به یاد داشته باشید، همیشه نکات و دستورالعمل های ایمنی را بخوانید.

6. نگهداری از ابزار به درستی

پس از پایان روز کاری پرسنل باید تجهیزات خود را تمیز و مرتب کرده و در جای اعلام شده قرار دهند. تجهیزات را بررسی کنید که درست کار کنند. یک دستگش پاره یا عینک محافظ چشم شکسته ممکنه ریسک بالایی برای مصرف کننده داشته باشد. دقت کنید که ابزار در محل خود رها نشوند و به درستی از آنها برای استفاده مجدد محاظت شود.

7. از حواس پرتی غیر ضروری اجتناب کنید

این باید ناگفته نماند، این یکی از قوانین اساسی است. اما با رواج تلفن های همراه و سایر عوامل حواس پرتی، باید از تاثیر این موضوع بر ایمنی شما آگاه باشید. هر ماشینی هنگام کار بر روی آنها به حداکثر توجه و توجه شما نیاز دارد.

تلفن شما ممکن است زنگ بخورد یا پیامک دریافت کند، اما مطمئن شوید که کاری که انجام می‌دهید را تمام کنید. قبل از اینکه پاسخ دهید من عموماً دوست دارم موسیقی در پس زمینه روشن باشد. حتی ممکن است در برخی شرایط این مورد نادیده گرفته شود، اما تا زمانی که به شدت بار نباشد، حواس من را پرت نمی کند. نکته کلیدی این است که همیشه در نظر داشته باشید که در هر لحظه چه کاری انجام می دهید و اجازه ندهید ذهن خود متعجب شود.

8. از ابزارهای ایمنی استفاده کنید

فرش کنید کارگاه شما یک کارگاه چوب بری یا نجاری است. ایمنی کارگاه نجاری و استفاده از ابزارهای ایمنی بسیار مهم است. از ابزارهایی استفاده کنید که قطعه کار را ثابت نگه می دارد و دستان شما را از تیغه برش دور نگه می دارد (این شامل اطمینان از اینکه تجهیزات ویژگی های ایمنی خود را در جای خود دارند). ماشین‌ ها را بدون سپر ایمنی و پوشش‌ هایی که از ابتدا همراه آن‌ ها هستند کار نکنید. من می دانم که گاهی اوقات درد دارد اما آنها به دلیلی روی دستگاه هستند.

از ابزارهایی استفاده کنید که به شما کمک می کند راحت تر و ایمن تر کار کنید. این شامل میله‌ های فشار، میتر سنج، سورتمه‌ های سفارشی، تخته‌ های پر و بلوک‌ های فشاری است. آنها را می توان از قفسه خرید یا خودتان آن را درست کنید. این ابزارها برای دور نگه داشتن دست ها از تیغه و نگه داشتن قطعه کار در جای خود طراحی شده اند. سورتمه روی اره رومیزی می تواند پانل را ثابت نگه دارد و همچنین از ضربه زدن جلوگیری می کند. تخته های پر، تخته ها را در مقابل حصار میز روتر یا اره رومیزی ثابت نگه می دارند.

9. بررسی تجهیزات قبل از شروع به کار

فرض کنید که شما نیاز دارید در ارتفاع کار کنید. قبل از رسیدن به ارتفاع تجهیزات ایمنی خود را بررسی کنید. آیا بند حمایل برای جلوگیری از سقوط دارید؟، اگر ندارید هیچ زمان به ارتفاع نروید. محل ایستادن خود را در ارتفاع چک کنید که لغزنده یا شکسته نباشد. ممکن است شما یک سنگ کار نمای ساختمان باشید، حتما دقت کنید قبل از اینکه روی الوار چوبی و داربست مشغول به کار شوید محل گیر کردن داربست و محل استقرار الوار را چک کنید.

10. بررسی تجهیزات برقی و کابل برق

به سیم کشی و کابل کشی های اطراف خود دقت کنید. به هیچ عنوان نباید با جابجایی ابزار روی زمین به کابل های رها شده آسیب وارد شود. از تماس ابزارهای آهنی و رسانا با کابل های برق اجتناب کنید و به هیچ عنوان کابل برق را با تجهیزات فلزی و رسانا حمل نکنید. این ممکن است خطر برق گرفتگی را ایجاد کند.

2 دیدگاه دربارهٔ «ایمنی کارگاه چیست؟»

  1. بازتاب: چرا استاندارد ایزو مهم است؟ 3 استاندارد مهم ISO چیست؟

  2. بازتاب: ATEX چیست؟, تجهیزات برای جوهای بالقوه انفجاری، 2 دستورالمل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا