استاندارد اتحادیه اروپا

گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا چیست؟

استاندارد اتحادیه اروپا چیست؟ چرا باید گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا را دریافت کنیم؟ برای دریافت گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا باید چه مدارکی داشته باشیم؟

به چه محصولاتی گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا تعلق می گیرد؟ روند دریافت گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا چگونه است؟ چه شرکت هایی می توانند گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا را صادر کنند؟ از کجا گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا دریافت کنیم؟

گواهینامه-استاندارد-اتحادیه-اروپا--چیست
گواهینامه-استاندارد-اتحادیه-اروپا–چیست

سوالات بالا ممکن است چالش شما برای دریافت گواهینامه CE باشد. ممکن است شما سوالات بیشمار دیگری در مورد استاندارد اتحادیه اروپا داشته باشید. ما سعی کرده ایم با تدوین مقاله “استاندارد اتحادیه اروپا” تمامی سوالات شما را پاسخگو باشیم. شما با مطالعه این مقاله به راحتی می توانید اطلاع داشته باشید، به چه محصولاتی گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا تعلق می گیرد و از کجا باید این گواهینامه را دریافت کنید.

پس با ما همراه شوید. شما می توانید سوالات متداول خود را در مورد استاندارد اتحادیه اروپا از همکاران واحد فنی شرکت “ایزو فرتاک” جویا شوید. بنابراین، جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

استاندارد اتحادیه اروپا چیست؟

قبل از صادرات محصول به کشورهای عضو منطقه اقتصادی اروپا شما باید بدانید استاندارد اتحادیه اروپا که مربوط به محصول شما می شود چیست. تولید کنندگان و یا صادر کنندگان باید اطمینان پیدا کنند که محصولات آنها الزامات اتحادیه اروپا (مشخص شده در دستورالعمل یا قوانین) را برآورده می کند.

پس از اطمینان و انجام اقدامات لازم جهت تاییدیه گرفتن انطباق محصول خود با استاندارد اتحادیه اروپا، سازنده محصول می تواند با صدور یک اعلامیه انطباق و قراردادن علامت CE مارک روی محصول، مطابقت خود را اعلام نماید. منتها ممکن است برای شما سوال باشد که استاندارد های هماهنگ شده اروپا چگونه مشخص می شود؟

اتحادیه اروپا سه سازمان استاندارد سازی اروپایی (ESO) را به طور رسمی به رسمیت شناخته است. این سه سازمان به نام های کمیته استاندارد سازی اروپا (CEN) کمیته اروپایی استاندارد سازی الکتروتکنیکی (CENELEC) یا موسسه استاندارد های ارتباطات از راه دور اروپا (ETSI) می باشند.  استاندارد های هماهنگ EN (هنجارهای انطباق اروپایی) توسط این سه سازمان بررسی و تولید می شوند.

پس از تدوین استاندارد EN اروپا این استاندارد های هماهنگ در مجله رسمی OJEU مکتوب می گردد. بنابراین استاندارد های تدوین شده توسط کمیسیون اتحادیه اروپا برای استفاده توسط تولیدکنندگان برای انطباق با استاندارد اتحادیه اروپا در دسترس قرار می گیرد. استاندارد اتحادیه اروپا (EN) جزو استاندارد های کلیدی بازار واحد اروپا جهت صادرات محصول هستند.

استاندراد اتحادیه اروپا معمولاً هر پنج سال یکبار به روز می شود. سال میلادی بعد از استاندارد بیان کننده آخرین ویرایش استاندارد می باشد. به عنوان مثال EN 50126:1999. علاوه بر استاندارد EN اروپا، استاندارد های EN ISO با اعداد 1 تا 59999، استاندارد های EN IEC از 60000 تا 79999 و استاندارد EN خارج از محدوده اعداد تعریف شده هستند.

بنابراین، استاندارد اتحادیه اروپا توسط EN ها مشخص شده است. EN ها توسط کمیسیون های اروپایی، استاندارد ISO و سه سازمان استاندارد اروپا مشخص و تدوین می شوند.

چرا باید گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا را دریافت کنیم؟

گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا نشان CE است. بسیاری از محصولات قبل از فروش در اتحادیه اروپا نیاز به نشان CE دارند. علامت CE مارک نشان می دهد یک محصول توسط سازنده ارزیابی شده و الزامات ایمنی و بهداشت، حفاظت از محیط زیست و مدیریت کیفیت اتحادیه اروپا را برآروده کرده و توسط یک سازمان مطلع تایید شده است. برای محصولاتی که در هر نقطه جهان تولید می شوند و سپس در اتحادیه اروپا به فروش می رسند، نشان CE یا همان گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا لازم است.

استاندارد اتحادیه اروپا
استاندارد اتحادیه اروپا

متقاضیان اخذ نشان CE و دریافت گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا باید توجه داشته باشند که، گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا به تمامی محصولات تعلق نمی گیرد. موضوع بعدی اینکه شما فقط برای صادرات به اتحادیه اروپا نیاز به اخذ نشان CE دارید. بنابراین کشورهای غیر از اتحادیه اروپا نیاز به نشان CE محصول ندارند و ممکن است جهت بازاریابی یا برندینگ نیاز به اخذ گواهینامه CE داشته باشید.

بیشتر بخوانید: گواهینامه CE چیست؟

به چه محصولاتی گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا تعلق می گیرد؟

آیا شما می دانید محصولات تحت پوشش مارک CE کدام هستند، یا اینکه به چه محصولاتی نشان CE تعلق می گیرد؟ این می تواند برای شما چالش زا باشد. بنابراین ممکن است شما برای محصول خود گواهینامه CE دریافت کرده باشید. اما محصول شما برای صادرات نیاز به گواهینامه CE نداشته باشید. یا این موضوع ممکن است بلعکس باشد. پس بدانید که به چه محصولاتی نشان CE تعلق می گیرد.

محصولات تحت پوشش استاندارد اتحادیه اروپا که نیاز به دریافت گواهینامه CE دارند به شرح زیر است.

  1. اسباب بازی ها (چوبی، پلاستیکی، کاغذی).
  2. محصولات الکترونیک.
  3. ساعت مچی.
  4. محصولات روشنایی LED.
  5. عینک آفتابی.
  6. تجهیزات حفاظت فردی.
  7. دستگاه.
  8. دوچرخه های با ارتفاع زین کمتر از 435 میلی متر.
  9. تجهیزات پزشکی.
  10. محصولات ساختمانی.

موارد عنوان شده در بالا جزو گروه هایی هستند که برای صادرات به اتحادیه اروپا سازنده نیاز به گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا دارد. هر یک از این گروه ها ممکن است محصولات متفاوتی را در بر بگیرند. بنابراین برای اطلاع کامل از اینکه آیا به محصول شما علامت CE تعلق می گیرد یا نه، با شرکت ایزو فرتاک ارتباط برقرار نمایید.

برای دریافت گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا باید چه مدارکی داشته باشیم؟

برای دریافت گواهینامه CE در مورد محصول خود، باید یک پرونده فنی ارسال کنید که نشان دهد این محصول با تمام مقررات اتحادیه اروپا مطابقت دارد. شما به عنوان سازنده کالا تنها مسئول اعلام انطباق با استاندارد اتحادیه اروپا هستید. هنگامی که محصول شما نشان CE را دریافت کرد، ممکن است از شما خواسته شود که تمام اسناد مربوط به CE را به توزیع کنندگان و یا واردکنندگان خود بدهید.

روند-دریافت-گواهینامه-CE-چگونه-است
روند-دریافت-گواهینامه-CE-چگونه-است

گواهی یا علامت گذاری CE فقط برای محصولاتی لازم است که معیارهای اتحادیه اروپا را داشته باشند و با نشان CE مشخص شده باشند. حروف اول CE در محصولات تجاری نشان می دهد که سازنده یا واردکننده گواهی می دهد که محصول مطابق با مقررات رفاه، حفاظت و حفاظت از محیط زیست اروپا است. این گواهینامه مربوط به کیفیت کالا نیست و نشان دهنده کیفیت محصول نیست. هدف اصلی آن فقط فروش آزادانه محصولات در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) است.

اما مدارک مربوط به دریافت گواهینامه CE به شرح زیر است.

  • مستندات مربوط به جزئیات یا مواد تشکیل دهنده محصول را اعلام کنید.
  • گزارش تست ریپورت مربوط به محصول را از آزمایشگاه های مورد تایید دریافت کنید.
  • تکنیکال فایل و اعلامیه سازنده محصول را آماده ارائه کنید.
  • مستندات کیفی محصول مربوط به اثبات انطباق محصول را آماده ارائه کنید.
  • مستندات مربوط به ارزیابی ریسک مربوط به EN مربوطه را آماده ارائه کنید.

روند دریافت گواهینامه CE چگونه است؟

برای دریافت نشان CE ابتدا خیلی مهم است که شما بدانید برای چه محصولی و چه مدلی درخواست اخذ گواهینامه CE دارید. الزامات استاندارد اتحادیه اروپا را شناسایی کنید و مطلع شوید دستورالعمل و استاندارد EN مربوط به محصول شما چیست. پس از بررسی الزامات باید توجه کنید که آیا محصول دارای الزامات خاصی است یا خیر. این الزامات باید برای علامت گذاری CE اجباری باشند. پس دستورالعمل های قابل اجرا و استاندارد های هارمونیک قابل اعمال برای محصول را شناسایی کنید.

قبلاً توضیح داده شده است که دستورالعمل ها شامل: دستگاه پزشکی، دستگاه ماشین آلات، اسباب بازی ها، ولتاژ پایین، LVD و غیره هستند. پس از بررسی دستورالعمل ها و مشخص شده EN اروپا اقدام به تهیه تست ریپورت و گزارش فنی محصول نمایید. تست ریپورت باید توسط اتحادیه اروپا تایید شده باشد. بنابراین توسط آزمایشگاه هایی اقدام به تهیه تست ریپورت کنید که مورد تایید ILAC باشند. محصولات باید تحت دستورالعمل توسط آزمایشگاه تست شود.

اقدام به تشکیل پرونده فنی مربوط به محصول کنید. اجزا و ساختار تشکیل دهنده محصول را مشخص کنید. نحوه و ساختار تولید محصول را مشخص کنید و مستندات کیفی حین تولید محصول را ارائه دهید. تمامی مستندات را برای مرجع صدور گواهینامه CE ارسال کنید.

مرجع صادر کننده گواهینامه CE شما را ممیزی می کند و در صورت تایید تمامی مدارک و تایید خط تولید شما، گواهینامه CE مارک صادر می شود. گواهینامه صادر شده با توجه به مستندات قابل ارائه برای تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. بنابراین اصطلاحاً شما گواهینامه CE اورجینال دریافت کرده اید.

چه شرکت هایی می توانند گواهینامه CE اروپا را صادر کنند؟

شما اکنون می دانید گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا چیست، چه مدارکی باید داشته باشید، به چه محصولاتی تعلق می گیرد و روند صدور گواهینامه CE اروپا چگونه است. اما شما باید بدانید چه فرقی بین گواهینامه CE فیک و گواهینامه CE اصلی وجود دارد. آیا شما می دانید چه شرکت هایی می توانند گواهینامه CE اروپا را صادر کنند؟ ما به شما کمک می کنیم.

چرا-باید-گواهینامه-استاندارد-اتحادیه-اروپا-را-دریافت-کنیم
چرا-باید-گواهینامه-استاندارد-اتحادیه-اروپا-را-دریافت-کنیم

گواهینامه CE اروپا توسط NB هایی صادر می شود که مورد تایید باشند. اما NB چیست و چگونه می توانید NB های معتبر را شناسایی کنید؟

Notified Bodies یا اختصاراً NB ها مرجع صادر کننده معتبر برای صدور گواهینامه CE اروپا هستند. NB ها دارای کد چهار رقمی قابل شناسایی می باشند که توسط انجمن اعتبار دهنده Nondo مشخص شده است. ممکن است یک مرجع خود را به عنوان NB معتبر معرفی کند. بنابراین شما موظف هستید که مشخصات مرجع معرفی شده را در سایت  ناندو استعلام بگیرید.

اما آیا NB ها می توانند برای تمامی محصولات گواهینامه CE اروپا صادر کنند؟ این موضوعی است که معمولاً متقاضیان اخذ گواهینامه CE اروپا به آن توجه نمی کنند. NB ها بر اساس نوع فعالتی که توسط ناندو تایید شده اند اقدام به صدور گواهینامه CE اروپا می کنند. بنابراین EN های تایید شده برای NB باید حتماً توسط سایت ناندو چک شود و مطمئن شوید NB انتخاب شده می تواند برای محصول شما با توجه به دستورالعملی که دارد گواهینامه CE اروپا صادر کند.

این موضوع خیلی پیچیده نیست. فقط کافی است دستورالعمل و استاندارد های EN که مرجع صادر کننده تاییدیه دریافت کرده جهت صدور گواهینامه CE اروپا را در سایت ناندو بررسی کنید. پس ابتدا متوجه شوید محصول شما تحت پوشش چه دستورالعملی قرار دارد و استاندارد EN اروپا مربوط به محصول شما چیست.

بیشتر بخوانید: شرکت های صادر کننده گواهینامه CE در ایران.

از کجا گواهینامه CE اروپا دریافت کنیم؟

معضل متقاضیان گواهینامه CE اروپا انتخاب مرجع صادر کننده گواهینامه CE است. پس از مشخص شدن اطلاعات مربوط به محصول شما ممکن است برای انتخاب مرجع صدور گواهینامه CE چالش های بیشماری داشته باشید. اغلب شرکت هایی که ادعا می کنند گواهینامه CE اصلی را در ایران صادر می کنند مورد تایید انجمن ناندو نیستند. پس از کجا گواهینامه CE اصلی را دریافت کنید.

بعضاً شرکت ها اعلام می کنند گواهینامه CE از کشور انگلیس، کانادا، ایتالیا، آلمان یا حتی تحت اعتبار ASCB صادر می کنند. زمانی که شما به سایت ناندو مراجعه می کنید متوجه می شوید هیچ یک از شرکت های اعلام شده در سایت ناندو وجود ندارند. پس بهتر است قبل از انجام هر کاری با یک مشاور مطلع مذاکره کنید.

مشاوران بلحاظ اینکه خود صادر کننده گواهینامه CE نیستند بهترین مرجع را جهت صدور گواهینامه CE به شما معرفی می کنند. شما می توانید به طور مستقیم با صادر کننده گواهینامه CE ارتباط بگیرید. اطلاعات را برای دفتر شرکت صادر کننده CE معتبر ارسال کنید. ممیزی می شوید و در صورت تایید گواهینامه CE اورجینال صادر می شود.

شرکت ایزو فرتاک در زمینه مشاوره و کارسازی اخذ گواهینامه CE اروپا می تواند به شما کمک کند. ما می توانیم مسیر دریافت گواهینامه CE را برای شما هموار کنیم. شما می توانید برای دریافت گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا با ما در تماس باشید.

استاندارد اتحادیه اروپا چیست؟

اتحادیه اروپا سه سازمان استاندارد سازی اروپایی (ESO) را به طور رسمی به رسمیت شناخته است. این سه سازمان به نام های کمیته استاندارد سازی اروپا (CEN) کمیته اروپایی استاندارد سازی الکتروتکنیکی (CENELEC) یا موسسه استاندارد های ارتباطات از راه دور اروپا (ETSI) می باشند.  استاندارد های هماهنگ EN (هنجارهای انطباق اروپایی) توسط این سه سازمان بررسی و تولید می شوند.

از کجا گواهینامه CE اروپا دریافت کنیم؟

شرکت ایزو فرتاک در زمینه مشاوره و کارسازی اخذ گواهینامه CE اروپا می تواند به شما کمک کند. ما می توانیم مسیر دریافت گواهینامه CE را برای شما هموار کنیم. شما می توانید برای دریافت گواهینامه استاندارد اتحادیه اروپا با ما در تماس باشید.

5 دیدگاه دربارهٔ «استاندارد اتحادیه اروپا»

  1. بازتاب: تمدید گواهینامه CE - ایزو فرتاک021-49382

  2. بازتاب: استانداردهای اتحادیه اروپا - مرکز مشاوره ایران گواه46134156

  3. بازتاب: خرید گواهینامه CE، اخذ استاندارد CE اروپا، دریافت نشان سی ای جهت صادرات، مرجع صدور CE - ایزو فرتاک49382-021

  4. بازتاب: گواهینامه RoHS, سوالات متداول در مورد استاندارد RoHS, ROHS2

  5. بازتاب: دستورالعمل RoHS چیست؟ - RoHS 3 چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا