چگونه شهرهای پایدار آینده را می سازیم؟

چگونه شهرهای پایدار آینده را می سازیم؟ شهرهای ما بیشتر کربن در جهان را تولید می کنند. برای کاهش تأثیر آنها بر اقلیم چه کاری می توانیم انجام دهیم و استانداردهای بین المللی چگونه می توانند کمک کنند؟

شهرهای پایدار آینده

بیشتر مردم جهان در شهرها زندگی می کنند: 56 درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند در حالی که 50 سال پیش این رقم 36 درصد بود. یک گزارش سازمان ملل در سال 2018 پیش‌بینی کرد که این ارقام تا سال 2050 به 68 درصد خواهد رسید. تاثیر آب و هوای متغیر ما که باعث می شود مناطق روستایی کمتر قابل سکونت باشند.

با رشد آنها، شهرهای ما بیشتر و بیشتر انتشار کربن تولید می کنند و در حال حاضر حدود 70 درصد از انتشار CO2 جهان از انرژی را تشکیل می دهند. از آنجایی که شهرها مسئول چنین سهم بزرگی از انتشار CO2 هستند، آنها هدف خوبی برای تغییراتی هستند که می تواند تأثیر انتشار گازهای گلخانه ای بر آب و هوای جهان را کاهش دهد. و با تدوین و اجرای استانداردهای بین المللی برنامه ریزی و ساخت شهرها می توانیم این تغییرات را موثر و کارآمد کنیم.

مطلب پیشنهادی: ایزو 16158: ایمنی در فضا

به روز رسانی حمل و نقل ما

یک سوم از انتشار گازهای گلخانه ای از شهرها از حمل و نقل ناشی می شود. اتوبوس ها، قطارها، ترامواها، تاکسی ها، ماشین ها همه وسایل ضروری برای رسیدن ساکنان شهر به محل کار یا مدرسه و لذت بردن از مکانی هستند که در آن زندگی می کنند. شهری با کربن کمتر شهری است که از حمل‌ونقل عمومی به جای استفاده از خودروهای فردی پشتیبانی می‌کند، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را آسان‌تر می‌کند و به سمت وسایل نقلیه الکتریکی یا سوخت زیستی به جای بنزین و گازوئیل حرکت می‌کند.

برای مثال، در کپنهاگ، شهر مفهومی به نام «امواج سبز» را معرفی کرد: جایی که قبلاً چراغ‌های راهنمایی خودروها را در اولویت قرار می‌دادند، اکنون دوچرخه‌ها را در اولویت قرار می‌دهند. این حرکت تعداد توقف های دوچرخه سواران را از میانگین 6 توقف در هر سفر به کمتر از یک کاهش داد. این تغییر زمان اتوبوس را افزایش داد، اما با استفاده از داده های سفرهای اتوبوس، شهر سیستم را برای به اشتراک گذاشتن اولویت بین دوچرخه و حمل و نقل عمومی دوباره طراحی کرده است.

داده ها برای شهرهای هوشمند

این فقط ترافیک و حمل و نقل نیست که می تواند از طریق تجزیه و تحلیل داده ها نظارت و بهبود یابد. شهرهای هوشمند – شهرهایی که بر اساس داده ها جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تصمیم می گیرند – آینده زندگی شهری خواهند بود. داده‌های تلفن‌ها، مانیتورهای داخل و روی ساختمان‌ها، و در سیستم‌های آب و برق، می‌توانند برای تعیین اینکه چه چیزی در کجا استفاده می‌شود و چگونه می‌توان کارآمدتر کرد، استفاده کرد.

در سال 2020، سنگاپور آزمایشگاه Smart Urban Co-Innovation Lab را افتتاح کرد، همکاری دویست شرکت، از جمله غول هایی مانند آمازون و مایکروسافت، که به دنبال نوآوری با استفاده از داده ها، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستند. هدف، بهبود شش منطقه صنعتی کلیدی برای دولت شهر، از جمله پایداری و کشاورزی شهری است.

مطلب پیشنهادی: ایزو 42500: اقتصاد اشتراکی، جهانی پایدارتر

ایجاد انعطاف پذیری اقلیمی

در حالی که شهرها برای کاهش اثرات خود بر محیط‌زیست تلاش می‌کنند، باید انعطاف‌پذیری بهتری را نیز در مواجهه با تغییرات آب و هوایی ایجاد کنند. دکتر برنارد گیندروز، رئیس کمیته فنی ISO/TC 268، شهرها و جوامع پایدار، گفت که در COP26، «شهرها به طور فزاینده ای با شوک هایی از جمله رویدادهای شدید طبیعی یا ساخت بشر مواجه می شوند. یک شهر تاب‌آور می‌تواند سیستم‌ها و فرآیندهای خود را آماده کند، از آن بازیابی کرده و آن‌ها را تطبیق دهد تا اطمینان حاصل کند که در برابر شوک‌ها و استرس‌ها تا حد امکان قوی هستند.

این می تواند به معنای تعمیر سیستم های دفاعی طبیعی در برابر سیل مانند برنامه اتاق برای رودخانه در هلند یا توسعه کشاورزی شهری برای تغذیه پایدارتر جمعیت باشد. این ممکن است به معنای معرفی سیاست‌هایی برای تشویق نصب پنل‌های خورشیدی در سراسر ساختمان‌ها، کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی باشد، همانطور که در لس آنجلس موفقیت‌آمیز به اثبات رسیده است، و پیروی از توسعه کم‌تأثیر که از روان شدن آب جلوگیری می‌کند و نفوذ آب را به داخل زمین تشویق می‌کند.

شهرها در طول تاریخ محرک های بزرگ تغییرات آب و هوایی بوده اند، اما اکنون می توانند محرک های کلیدی در کاهش تأثیرات انسانی بر محیط زیست باشند. و با توسعه و استفاده از استانداردهای بین المللی می توان به راحتی و کارآمدتر به این امر دست یافت.

حمایت از رهبران شهر

استانداردهای بین المللی کمکی ضروری برای هر کسی است که به دنبال بهبود شیوه تعامل دنیای ساخته شده با محیط است، از سیاست گذاران گرفته تا برنامه ریزان و توسعه دهندگان و جوامع. آنها درک بهترین عملکرد را گسترش می دهند و شاخص های کلیدی را برای اندازه گیری موفقیت ارائه می دهند.

از آنجایی که دولت‌های محلی نقش کلیدی در توسعه شهرها دارند، استانداردهای معطوف به رهبران شهر می‌تواند کمک ویژه‌ای در پیشبرد توسعه پایدار باشد. برای مثال، ISO 37101 می تواند توسط رهبرانی که در جوامع متعددی که یک شهر را تشکیل می دهند، استفاده کنند. این به آنها کمک می کند تا از توسعه پایدار در جنبه هایی مانند سلامت و رفاه، حمل و نقل و مدیریت زیست محیطی حمایت کنند.

استانداردهای مورد توافق بین المللی در همه جا حیاتی هستند، از ساختمان های فردی گرفته تا پیشرفت های بزرگ شهری. استانداردها می توانند به دولت ها در تعامل با جوامع و بهبود تعامل با افرادی که در فضاهای شهری زندگی می کنند کمک کنند. آنها از پیشرفت در هر مرحله از پروژه ساختمان، از استراتژی و برنامه ریزی گرفته تا ساخت و ساز، و در واقع برای به حداکثر رساندن عمر یک ساختمان پشتیبانی می کنند.

مطلب پیشنهادی: ایزو 22329 – استفاده از شبکه‌های اجتماعی در مدیریت اضطراری

رویکرد منطقی

استانداردهای ISO همچنین مردم را در مرکز توسعه نگه می دارد و تضمین می کند که همانطور که ما شهرها را برای انعطاف پذیری و پایداری می سازیم، آنها را برای سلامت و رفاه نیز می سازیم. کمیته فرعی ISO/TC 268 SC 1 در زیرساخت های جامعه هوشمند، که ISO 37101 را حفظ می کند، بر ایجاد زیرساخت های محلی متمرکز است که محیط زیست را برای سیاره و جمعیت شهری سالم نگه می دارد.

همانطور که دکتر گیندروز توضیح می دهد، «استانداردها از یک رویکرد منطقی به توسعه شهری، با چشم اندازهای بلندمدت که به وضوح توسط استراتژی ها و نقشه های راه تعریف می شوند، پشتیبانی می کند. با یادگیری از بهترین شیوه، می‌توانیم تصمیم‌گیری را از خطر دور کرده و اعتماد جوامع را به توسعه‌های پایدار القا کنیم.»

کمیته ایزو برای شهرها و جوامع پایدار در حال توسعه استانداردهای شهری جدید است که می تواند به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک کند. این استانداردها شامل چارچوب‌ها و راهنمایی‌هایی برای برنامه‌ریزانی است که به دنبال توسعه شهرهای هوشمند و انعطاف‌پذیر هستند که جمعیت خود را به روشی پایدار تأمین کنند.

با توجه به اینکه دو سوم از ما تا سال 2050 در محیط‌های شهری زندگی می‌کنیم، راهنمای ISO می‌تواند به رهبران بخش‌های دولتی، خصوصی و داوطلبانه مدل‌هایی ارائه دهد تا اطمینان حاصل شود شهرهای آینده ما شهروند محور و مشارکتی هستند و همچنین از طریق فناوری به هم متصل هستند.

استانداردهایی که به شهرها کمک می کند تا پایدارتر شوند، همچنین نمونه ای قدرتمند از بیانیه لندن ISO است که توسط اعضای ISO در 165 کشور امضا شده است: تعهدی برای اطمینان از اینکه استانداردهای بین المللی ISO و انتشارات فنی به تسریع دستیابی موفقیت آمیز توافقنامه پاریس، سازمان ملل متحد کمک می کند. اهداف توسعه پایدار و سازمان ملل متحد خواستار اقدام در زمینه سازگاری و تاب آوری است.

مطلب پیشنهادی: مدیریت منابع انسانی (HRM) چیست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا