ایزو 16158: ایمنی در فضا

ایزو 16158 یا به طور دقیق تر ISO/TR 16158:2021 راهنمای بین المللی برای جلوگیری از برخورد اجرام در مدار به روز شد. با وجود هزاران شیء که در هر لحظه به دور فضا می چرخند، برای جلوگیری از برخورد باید رویه هایی وجود داشته باشد. دستورالعمل بین المللی برای ایمن نگه داشتن فضا به تازگی به روز شده است.

ایزو 16158

ISO/TR 16158، سیستم‌های فضایی – اجتناب از برخورد بین اجرام در مدار، راه‌های مورد توافق را برای همکاری میان افرادی که ماهواره‌ها را اداره می‌کنند برای اطمینان از استفاده ایمن و مؤثر از محیط فضایی فراهم می‌کند. تعدادی از تکنیک‌های پرکاربرد را برای درک رویکردهای نزدیک، تخمین احتمال برخورد و بقا و اجرای مانورهایی برای جلوگیری از برخورد توصیف می‌کند.

مطلب پیشنهادی: ایزو 42500: اقتصاد اشتراکی، جهانی پایدارتر

گزارش فنی اخیراً برای اطمینان از مناسب بودن آن برای هدف، با افزودن اطلاعات دقیق تر برای تجزیه و تحلیل خطر برخورد و عملیات اجتناب احتمالی، تجدید نظر شده است.

آندره لاکروکس، گردآورنده گروهی از کارشناسانی که این دستورالعمل را توسعه دادند، تشخیص داد که تعداد ماهواره‌ها و سایر اجرام در مدار در سال‌های اخیر با افزایش استفاده از آنها در زمینه‌هایی مانند مخابرات، امنیت ملی و علوم فضایی افزایش یافته است.

او گفت: «با این حال، مانند هر بزرگراه دیگری، برای جلوگیری از تصادف، ترافیک باید روان باشد.

“این گزارش فنی گردش کار لازم برای این اتفاق را فراهم می کند. این شامل داده های مورد نیاز برای این وظایف و تکنیک هایی است که می توان برای تخمین احتمال وقوع برخورد و اقداماتی که برای جلوگیری از آن انجام داد، استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: ایزو 22329 – استفاده از شبکه‌های اجتماعی در مدیریت اضطراری

ایزو 16158 یا ISO/TR 16158 توسط کمیته فرعی SC 14، سیستم‌ها و عملیات فضایی، کمیته فنی ISO/TC 20، هواپیما و وسایل نقلیه فضایی توسعه داده شد. دبیرخانه ISO/TC20/SC14 ANSI، عضو ISO برای ایالات متحده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا