نحوه احراز هویت کارگران و کارفرمایان

نحوه احراز هویت کارگران و کارفرمایان

نحوه احراز هویت کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار چگونه است؟ برای احراز هویت کارگران و کارفرمایان به چه سایتی باید مراجعه کنیم؟ احراز هویت کارگران برای چیست؟ برای ورود به سامانه احراز هویت کارگران و کارفرمایان به چه مدارکی نیاز داریم؟ چگونه می توانیم کارگران مجموعه خود را احراز هویت کنیم؟ سامانه جامع احراز هویت چیست؟

نحوه احراز هویت کارگران و کارفرمایان
نحوه احراز هویت کارگران و کارفرمایان

سوالات ذکر شده در بالا ممکن است برای شرکت های پیمانکاری که خواهان دریافت گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری یا گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری هستند، چالش برانگیز باشد. لذا تیم فنی شرکت ایزو فرتاک سعی کرده توسط مقاله “نحوه احراز هویت کارگران و کارفرمایان” به تمامی پرسش ها جواب صحیحی بدهد.

سامانه جامع روابط کار توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طراحی شده است. تمامی کارگران و کارفرمایان جهت دریافت گواهینامه های صلاحیت اداره کار یا گواهی نامه تایید صلاحیت ایمنی موظف به ثبت نام در این سامانه و دریافت کد احراز هویت هستند.

جهت نحوه احراز هویت کارگران و کارفرمایان همینطور چرایی موضوع احراز هویت به ادامه مقاله توجه فرمایید. ما در این مقاله موضوعات زیر را بررسی می کنیم.

  • سامانه جامع روابط کار برای احراز هویت چیست؟
  • احراز هویت کارگران برای چیست؟
  • مدارک لازم برای احراز هویت کارگران چیست؟
  • مدارک لازم جهت احراز هویت کارفرمایان چیست؟
  • مراحل احراز هویت کارگران و کارفرمایان چگونه است؟
  • اگر کد احراز هویت ارسال نشد چه باید کرد؟

بیشتر بخوانید: مدارک لازم جهت تمدید گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی.

آدرس سامانه جامع روابط کار برای احراز هویت:

تمامی شرکت های پیمانکاری و تمامی کارکنان شرکت های پیمانکاری درگیر پروسه احراز هویت هستند. اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خدمات متنوعی در اختیار کارگران و کارفرمایان می گذارد. طی سالیان گذشته خدمات به متقاضیان به صورت حضوری انجام میشده، لذا با پیشرفت علم و تکنولوژی همینطور الکترونیکی شدن دولت، خدمات اداره کار بر پایه ی اینترنت و به صورت غیر حضوری انجام می شود.

آدرس-سامانه-جامع-روابط-کار-برای-احراز-هویت
آدرس-سامانه-جامع-روابط-کار-برای-احراز-هویت

از مهمترین اهداف وزارت کار بررسی و تنظیم روابط کار بین کارگر و کارفرمایان علی الخصوص در مورد شکایات بین کارگر و کارفرما است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه روابط کار برای احراز هویت را ایجاد کرد تا ثبت و رسیدگی به شکایات بین کارگر و کارفرما توسط این سایت و به صورت الکترونیک انجام شود.

آدرس سامانه جامع روابط کار برای احراز هویت کارگران و کارفرمایان به شرح ” https://prkar.mcls.gov.ir/” می باشد. لذا برای احراز هویت متقاضیان باید به سامانه ذکر شده مراجعه نمایند و بر اساس مسیر ذکر شده اقدام به احراز هویت افراد نمایند. شرکت های پیمانکاری برای دریافت گواهینامه از اداره کار باید حتما شرکت، مدیرعامل و کارگران را احراز هویت نمایند و کد احراز هویت را در اختیار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: گواهینامه صلاحیت پیمانکاری اداره کار.

احراز هویت کارگران برای چیست؟

اغلب کارفرمایان به دلیل عدم دسترسی به کارگران کارگاهی سوال دارند ” چرا باید کارگران احراز هویت شوند؟”. این نکته مهمی است.

مهمترین و دلیل اصلی برای احراز هویت کارگران اخذ گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری یا اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران است. یکی از مدارکی که جهت دریافت این گواهینامه ها به آن نیاز دارید ارائه کد احراز هویت کارگران و ثبت آن در سامانه می باشد. برای اطلاع از مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری پیشنهاد می شود مقاله ” اخذ فوری گواهینامه صلاحیت اداره کار” را مطالعه کنید.

برای رسیدگی به شکایت کارگر از کارفرما ثبت نام در سایت جامع روابط کار الزامی است. بر اساس آیین دادرسی کار و مقررات قانون کار الزامی است شخص کارگر یا وکیل آن اقدام به ثبت شکایت در سامانه جامع اداره کار نماید. بنابراین مهم است که ثبت نام کارگر در سامانه انجام شده باشد تا شکایت ثبت گردد.

دلیل دوم برای احراز هویت کارگران، طرف شکایت کارگر کارفرما می باشد. بنابراین طبق مصوبه کار در مرحله نخست می بایست ابلاغیه شکایت کارگر از کارفرما به کارفرما ابلاغ شود. نکته حائز اهمیت رسیدن ابلاغیه به دست نفر اصلی است. بنابراین برای اطمینان اداره کار از رسیدن ابلاغیه به دست کارفرما می بایست کارفرما همانند کارگر در سامانه جامع روابط کار ثبت نام انجام دهد.

کارفرما می تواند در کارپوشه خود تمامی شکایات را بررسی و به آن رسیدگی کند.

مدارک-لازم-جهت-احراز-هویت-کارگران-چیست
مدارک-لازم-جهت-احراز-هویت-کارگران-چیست

مدارک لازم جهت احراز هویت کارگران چیست؟

کارگران برای ثبت نام در سامانه جامع روابط کار و دریافت کد احراز هویت نیاز به مدارک خاص و پیچیده ای ندارد. مدارک لازم برای احراز هویت کارگران به شرح زیر است.

  • شماره موبایل به نام شخص.
  • دارا بودن موبایل جهت دریافت کد احراز هویت.
  • ارائه کد ملی.
  • ارائه شماره شبا به نام شخص.

مدارک لازم جهت احراز هویت کارفرما چیست؟

کارفرمایان به دو دسته کارفرمای حقیقی و کارفرمای حقوقی دسته بندی شده اند. کارفرمای حقیقی فقط می بایست اقدام به احراز هویت خود در سامانه جامع روابط کار کند و کارفرمای حقوقی هم باید شرکت را احراز هویت نماید و هم اینکه شخص خود را. برای احراز هویت کارفرما به مدارک ذکر شده در زیر نیاز است.

  1. احراز هویت کارفرمای حقیقی
  • شماره موبایل به نام شخص.
  • دارا بودن موبایل جهت دریافت کد احراز هویت.
  • ارائه کد ملی.
  • ارائه شماره شبا به نام شخص.

2. ارائه شماره شبا به نام شخص

  • شناسه ملی شرکت یا موسسه.
  • کد ملی مدیر عامل.
  • شماره تلفن همراه مدیر عامل.
  • شماره شبای حساب بانکی حقوقی.

روش های احراز هویت در سامانه اداره کار:

کارگران و کارفرمایان به چهار روش می توانند اقدام به احراز هویت نمایند. نکته مهم اینکه نماینده یا وکیل قانونی این افراد می توانند اقدام به احراز هویت در سامانه جامع روابط کار نمایند. روش های مختلف احراز هویت کارگران و کارفرمایان به شرح زیر است.

روش-های-احراز-هویت-در-سامانه-اداره-کار
روش-های-احراز-هویت-در-سامانه-اداره-کار
  • احراز هویت الکترونیکی و غیر حضوری.
  • احراز هویت الکترونیکی سطح 1.
  • احراز هویت حضوری.
  • احراز هویت توسط بانک رفاه کارگران.
  1. مزایای احراز هویت الکترونیکی و غیر حضوری

احراز هویت غیر حضوری اداره کار توسط سامانه https://prkar.mcls.gov.ir/ انجام می شود. باید وارد سایت ذکر شده شوید سپس روی منو آبی رنک احراز هویت کلیک نمایید. این نوع احراز هویت ساده ترین راه برای دریافت کد احراز هویت می باشد. افراد توسط کامپیوتر یا موبایل باید وارد سامانه شوند و با وارد کردن اطلاعات همینطور پرداخت وجه کد احراز هویت را دریافت کنند.

برای احراز هویت به این صورت عامل اصلی شماره موبایل است که باید به اسم شخص یا کاربر باشد. این نوع احراز هویت معایبی نیز دارد.  در این نوع احراز هویت به دلیل محدودیت ها قابل رهگیری شکایات و دادرسی در اداره کار نیست. در احراز هویت غیر حضوری کارگران می توانند برای ثبت نام بیمه بیکاری استفاده کنند و همچنین جهت دریافت گواهینامه های اداره کار.

2. احراز هویت الکترونیکی سطح 1

در احراز هویت الکترونیکی سطح 1، احراز هویت به صورت غیر حضوری و الکترونیکی است با این تفاوت که در این نوع احراز هویت امکان انجام ثبت شکایت و دادرسی برای کاربر وجود دارد. برای احراز هویت الکترونیکی سطح 1 لازم است موبایل یا کامپیوتر کاربر به دوربین متصل باشد تا تصویر کاربر ثبت و ضبط شود.

3. احراز هویت حضوری

در این نوع احراز هویت که کامل ترین نوع احراز هویت کاربر می باشد، متقاضی باید با در دست داشتن مدارک به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نماید. نکته مهمی که کاربران باید توجه داشته باشند اینکه به مسئول احراز هویت تاکید نمایند که حتماً احراز هویت به صورت کارگر یا کارفرما ثبت شود.

مدارک و اسناد لازم برای احراز هویت حضوری کارگران به شرح زیر است.

  • کارت ملی
  • کارت پایان خدمت
  • تلفن همراه به نام متقاضی

مدارک و اسناد لازم برای احراز هویت حضوری کارفرمای حقیقی به شرح زیر است.

  • کارت ملی
  • کارت پایان خدمت
  • تلفن همراه به نام کارفرما

مدارک و اسناد لازم برای احراز هویت حضوری کارفرمای حقوقی به شرح زیر است.

  • اسناد ثبتی شرکت
  • اسناد هویتی مدیر عامل
  • شماره تلفن همراه به نام مدیر عامل

4. احراز هویت توسط بانک رفاه کارگران

برای احراز هویت توسط بانک رفاه کارگران متقاضی به درگاه بانک رفاه کارگران رهنمود می شود. شما باید مشتری بانک رفاه کارگران باشید تا بتوانید از این مسیر اقدام به احراز هویت نمایید. چنانچه در این بانک هیچ حسابی ندارید باید از طریق لینک https://hesab.refah-bank.ir/ اقدام به ثبت اطلاعات و اقدام به ایجاد شماره حساب نمایید.

مراحل احراز هویت کارگران و کارفرمایان چگونه است؟

در مقالات بالا به چرایی احراز هویت کارگر، کارفرما و انواع مختلف احراز هویت کارگران و کارفرمایان پرداخته شد. حال برای متقاضیان دریافت کد احراز هویت سوال به وجود می آید “مراحل احراز هویت کارگران و کارفرمایان چگونه است؟”. چگونه می توان کد احراز هویت کارگر یا کارفرما را دریافت کرد؟

ورود-به-سامانه-جامع-اداره-کار-و-کلیک-روی-منو-احراز-هویت
ورود-به-سامانه-جامع-اداره-کار-و-کلیک-روی-منو-احراز-هویت

چنانچه می خواهید به صورت غیر حضوری اقدام به احراز هویت کارگر یا کارفرما نمایید باید مراحل اعلام شده در زیر را پیگیری کنید. احراز هویت می تواند توسط نماینده قانونی کارگر یا کارفرما هم انجام شود و چنانچه نیاز به احراز هویت الکترونیکی سطح 1  دارید دوربین کامپیوتر یا موبایل خود را فعال نمایید.

مراحل احراز هویت کارگران به شرح زیر است.

  1. وارد سایت جامه روابط کار (سامانه کاردان به آدرس اینترنتی https://prkar.mcls.gov.ir/ شوید).
  2. منو آبی رنگ احراز هویت را کلیک نمایید.
  3. به یکی از منو های احراز هویت الکترونیکی یا احراز هویت الکترونیکی سطح 1  وارد شوید.
  4. منو کارگر را برای احراز هویت خود انتخاب کنید.
  5. کد ملی، اطلاعات تاریخ تولید و شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید.
  6. در صفحه باز شده شما باید شماره شبا متعلق به خود را وارد کنید و کد احراز هویت که برای شما ارسال شده را وارد نمایید.
احراز-هویت-الکترونیکی
احراز-هویت-الکترونیکی

مراحل احراز هویت کارفرمای حقوقی به شرح زیر است.

  1. توجه داشته باشید برای احراز هویت حقوقی باید قبل اقدام به احراز هویت شرکت کرده باشید.
  2. وارد سایت جامه روابط کار (سامانه کاردان به آدرس اینترنتی https://prkar.mcls.gov.ir/ شوید).
  3. منو آبی رنگ احراز هویت را کلیک نمایید.
  4. به یکی از منو های احراز هویت الکترونیکی یا احراز هویت الکترونیکی سطح 1  وارد شوید.
  5. منو کارفرمای حقوقی را برای خود انتخاب کنید.
  6. شناسه ملی شرکت، کد ملی مدیرعامل شرکت و شماره تلفن همراه مدیرعامل شرکت را وارد نمایید.
  7. در صفحه بعدی کد احراز ارسال شده را به همراه شماره شبا حقوقی شرکت وارد نمایید.

چنانچه بعد از احراز هویت کد ارسال نشده چه باید کرد:

برخی از کارفرمایان یا کارگران برای احراز هویت و دریافت کد احراز هویت شکایت های متفاوتی دارند. همانند اینکه کارگر من داخل یک سایت در شهرستان هست و موبایلش آنتن دهی مناسبی نداره. یا اینکه کارگر من اصلاً شماره همراه به نام خودش نداره. یا اینکه مدیرعامل یا یکی از کارکنان خارج از ایران است و به ایشان دسترسی نداریم.

احراز-هویت-الکترونیکی-کارگران
احراز-هویت-الکترونیکی-کارگران

ممکن است شما احراز هویت را به صورت اصولی انجام داده باشید ولی کد احراز هویت برای شما ارسال نشده باشد. باید چه کار کرد؟

برای بررسی مشکل عدم ارسال کد احراز هویت شما باید چند موضوع را در نظر داشته باشید.

اول مطمئن شوید سامانه احراز هویت در حال به روز رسانی نباشد و به طور کامل در دسترس باشد. برخی از مواقع سایت از دسترس خارج شده و کد احراز هویت به درستی ارسال نمی شود یا اصلاً ارسال نمی شود. در این مورد می توانید از کارشناسان شرکت ایزو فرتاک راهنمایی بگیرید.

دومین مورد برای نحوه احراز هویت کارگران و کارفرمایان مطمئن شوید شماره موبایل به نام خود شما است. در برخی از موراد برخی از شماره موبایل هایی که برای شرکت رایتل یا ایرانسل است کد احراز هویت ارسال نمی شود. بنابراین شما باید به دفاتر پشتیبانی و خدماتی این شرکت ها مراجعه نمایید.

چنانچه سایت احراز هویت درست بود ولی شما نتوانسته اید که کد احراز هویت را دریافت کنید، به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه نمایید تا آنها برای شما مراحل احراز هویت را انجام دهند.

امور مربوط به احراز هویت کارگران و کارفرمایان و مشاوره جهت احراز هویت فوری برای شرکت هایی که جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری و تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری با شرکت ایزو فرتاک قرارداد دارند، انجام می شود. ما به شما مشاوره می دهیم تا مسیر احراز هویت کارگران و کارفرمایان برای شما هموار تر شود.

2 دیدگاه دربارهٔ «نحوه احراز هویت کارگران و کارفرمایان»

  1. بازتاب: رتبه بندی شرکت های خدماتی - ایزو فرتاک49382-021- اداره کار

  2. بازتاب: گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE) اداره کار - ایزو فرتاک49382-021

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا