مرجع صدور گواهینامه CE

مرجع صدور گواهینامه CE

مرجع صدور گواهینامه CE چیست و اعتبار مرجع صدور گواهینامه CE چگونه سنجیده می شود؟

صدور گواهینامه CE برای مجموعه ای از محصولات در اتحادیه اروپا یک درخواست ارزیابی ضروری برای نشان دادن انطباق محصولات با دستورالعمل های اتحادیه اروپا و ادعا های استاندارد هماهنگ است.

مرجع صدور گواهینامه CE
مرجع صدور گواهینامه CE

بخش قابل توجهی از خروجی که باید با دستورالعمل های اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشد را نمی توان بدون اعمال این محصول یا بسته علامت CE در بازار اتحادیه اروپا عرضه کرد. در مقامات دولتی اتحادیه اروپا، فروش خروجی بازار که مربوط به رویه های صدور گواهینامه با حقوق علامت گذاری CE است را کنترل می کنند.

در هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا ایمنی محصول برای انسان و طبیعت معادل امنیت ملی است.

اثبات خروجی (محصول) مستقل مبنی بر انطباق با استاندارد های هماهنگ اتحادیه اروپا و دستورالعمل‌ های رویکرد جدید، استفاده آزادانه محصولات را در سراسر بازار اتحادیه اروپا ممکن می‌سازد.

اخذ گواهی CE از یکی از کشورهای جامعه اقتصادی اروپا (EEC)، در تمام کشورهای اتحادیه اروپا معتبر است. اگر مجوز برچسب زدن به محصولات خود را با علامت CE دریافت کنید، بازار نسبتاً بزرگ و چشم ‌اندازی را در اتحادیه اروپا برای محصولات خود باز می‌کنید. علامت CE نشان می دهد که شما در تلاش هستید تا از رقبا جلوتر باشید و فقط محصولات باکیفیت و ایمن را به مشتریان ارائه دهید.

بنابراین اهمیت دریافت گواهینامه CE برای مشتریانی که تقاضا دارند محصول خود را به اتحادیه اروپا ارسال کنند، بسیار مهم است. نکته حائز اهمیت این است که متقاضیان باید بدانند فقط گواهی CE که توسط مرجع صدور معتبر صادر شده باشد مورد تایید کشورهای منطقه اروپا است.

حال اینکه مرجع صدور گواهینامه CE در ایران کیست و نحوه شناسایی مرجع صدور گواهینامه CE معتبر چگونه است. ما سعی کردیم از طریق این مقاله متقاضیان را راهنمایی کنیم.

بیشتر بخوانید: گواهی CE، نشان CE، استاندارد CE چیست؟

نحوه شناسایی مرجع صدور گواهینامه CE:

حتما برای شما مهم است گواهینامه CE خود را از مرجعی دریافت کنید که برای منطقه اقتصادی اروپا تایید باشد. شما برای صادرات محصول به اتحادیه اروپا نیاز به گواهی CE دارید. بنابراین الباقی کشورها برای ورود کالا نیاز به مستندات CE ندارند. اتحادیه اروپا شامل 24 کشور می باشد. بنابراین الزاماً تمامی کشورهای اروپایی نیاز به مجوز CE جهت ورود کالا به کشور خود ندارند.

نحوه شناسایی مرجع صدور گواهینامه CE

 البته که ممکن است کارفرما یا خریدار محصول از شما درخواست مجوز نشان CE داشته باشد. شما باید بدانید که مرجع صدور گواهینامه CE کیست و بتوانید آن را شناسایی کنید تا گواهینامه CE فیک، انطباق یا خوداظهاری دریافت نکنید.

مرجع صدور گواهینامه CE باید دارای کد چهار رقمی بوده و توسط ناندو تایید گردد. اختصاراً مرجع صدور گواهینامه CE (NB) نامیده می شود. NB مخفف Notified Bodi سازمان اطلاع دهنده یا Notified Body بدنه مطلع می باشد. Nb ها باید توسط Nando تایید شوند.

بنابراین برای شناسایی مرجع صدور گواهینامه CE معتبر ابتدا وارد سایت https://ec.europa.eu/  شوید سپس در صفحه به آدرس https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/nando/index.cfm?fuseaction=country.main کشورهایی که نماینده (NB) برای صدور گواهینامه CE معرفی کرده اند قابل شناسایی است.

مثلاً، اگر شما بخواهید از کشور ترکیه گواهینامه CE معتبر دریافت نمایید باید این کشور را انتخاب کنید. زمانی که وارد صفحه این کشور می شوید مرجع صدور گواهینامه CE برای شما مشخص می شود.  

برای انتخاب مرجع صدور گواهینامه CE دقت نمایید NB ای را انتخاب کنید که براساس دایرکتیو محصول شما تاییدیه جهت صدور گواهینامه CE را داشته باشد. اگر اطلاعات فنی شما محدود است با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: صدور گواهینامه ایزو معتبر در ایران.

مارک CE چیست؟

نشان CE یک علامت انطباق است که سازنده روی محصولات برای فروش آنها در اروپا قرار می دهد. این علامت گذاری برای محصولاتی که تحت یکی از دستورالعمل های اروپایی قرار می گیرند اجباری است. علامت CE نشان می دهد که سازنده مسئولیت رعایت کلیه الزامات بهداشت، ایمنی، کارایی و حفاظت از محیط زیست اتحادیه اروپا (EU) را بر عهده می گیرد که در مورد محصولات وی اعمال می شود.

CE-مارک
CE-مارک

CE مخفف “conformité européenne” (به فرانسوی: “European conformity”) است. این علامت گذاری در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین در ایسلند، نروژ و لیختن اشتاین اجباری است. سوئیس برای برخی از محصولات از علامت CE استفاده می کند و حتی ترکیه نیز باید این علامت را در لیست بزرگی از محصولات نشان دهد.

تعریف سازنده:  فرد یا نهادی که مسئول طراحی، بسته بندی و برچسب گذاری یک محصول به منظور عرضه آن در بازار به نام خود است.

مهمترین واقعیت این است که نشان CE دسترسی به بازار اتحادیه اروپا با بیش از 500 میلیون مصرف کننده را فراهم می کند.

علامت CE مشابه سایر علائم انطباق نیست. به عنوان مثال، علامت EAC (اتحادیه اوراسیا) یا UL (آزمایشگاه‌های زیرمجموعه، استاندارد ها و گواهینامه‌ های ایمنی) را نمی‌توان قبل از تعیین اینکه توسط نهاد های مستقل گواهی‌دهنده که محصول استاندارد های لازم را دارد، مورد استفاده قرار داد.

حق استفاده از علامت CE توسط هیچ مرجع اروپایی اعطا نمی شود، زیرا در صلاحیت هیچ سازمانی قرار نمی گیرد. فقط خود سازنده، خواه در اتحادیه اروپا باشد یا خارج از اتحادیه اروپا، در نهایت مسئول اعمال و استفاده صحیح از نشان CE است. علاوه بر این، تولیدکننده ‌ای که در خارج از اتحادیه اروپا قرار دارد ممکن است به نماینده مجاز اتحادیه اروپا اجازه دهد از طرف او عمل کند.

شش مرحله اساسی علامت گذاری CE.

مرحله 1: یک یا چند دستورالعمل که در مورد محصولات شما اعمال می شود را شناسایی کنید.

اگر محصولات شما باید دارای علامت CE باشند، چگونه می توانید اطلاعات کسب کنید؟ اولین قدم این است که بررسی کنید محصولات شما تحت یک یا چند دستورالعمل اتحادیه اروپا که در زیر ذکر شده است قرار می گیرند. اگر محصولات شما تحت یک یا چند مورد از این دستورالعمل ها قرار می گیرند، باید علامت CE را بچسبانید.

بیشتر بخوانید: ایزو 15223، نمادهای گرافیکی برای دستگاه های پزشکی.

گواهینامه اجباری CE برای چه گروهی از محصولات اجبار می شود:

مرجع صدور گواهینامه CE معتبر می تواند برای محصول یا محصولاتی که در دسته اعلام شده جدول زیر حضور دارند نشان CE صادر نماید. آیا محصول شما در دسته اعلام شده قرار دارد؟

دسته بندی محصولاتشماره بخشنامه
تجهیزات با محدودیت های ولتاژ معین2014/35/EU
مخازن فشار ساده2014/29/EU
الزامات طراحی محیطی برای محصولات مرتبط با انرژی2009/125/EC
انتشار نویز در محیط توسط تجهیزات برای استفاده در فضای باز2000/14/EC
ایمنی اسباب بازی ها2009/48/EC
محصولات ساختمانی(EU) 305/2011
سازگاری الکترومغناطیسی2014/30/EU
دستگاه2006/42/EC
تجهیزات حفاظت فردی(EU) 2016/425
وسایل توزین غیر اتوماتیک2014/31/EU
وسایلی که سوخت های گازی می سوزانند(EU) 2016/426
دیگ های آب گرم که با سوخت مایع یا گاز کار می کنند92/42/EEC
مواد منفجره برای مصارف عمرانی2014/28/EU
تجهیزات پزشکی(EU) 2017/745
مواد شیمیایی (REACH)(EC) 1907/2006
دستگاه های پزشکی تشخیصی آزمایشگاهی98/79/EC
تجهیزات و سیستم های حفاظتی در نظر گرفته شده برای استفاده در جوهای بالقوه انفجاری2014/34/EU
کشتی تفریحی و کشتی شخصی2013/53/EU
بالابرها و قطعات ایمنی آسانسور2014/33/EU
تجهیزات تحت فشار2014/68/EU
تجهیزات رادیویی2014/53/EU
تاسیسات کابل کشی(EU) 2016/424
ابزار اندازه گیری2014/32/EU
مقالات پیروتکنیک2013/29/EU
تداخل رادیویی وسایل نقلیه (مارک E)(EC) 661/2009

بیشتر بخوانید: گواهینامه CE، دستورالعمل EC/2006/95.

دستورالعمل اتحادیه اروپا چیست؟

دستورالعمل یک سند قانونی است که توسط اتحادیه اروپا صادر شده است که کشورهای عضو را ملزم می کند قوانین ملی خود را به گونه ای تطبیق دهند که نتیجه آن داده هایی باشد که بتوان تحت قوانین اتحادیه اروپا در این زمینه هماهنگ کرد.

به عنوان مثال، دستورالعمل اتحادیه اروپا در مورد محصولات در رده “سازگاری الکترومغناطیسی” (دستورالعمل 2014/30/EU) کشورهای عضو را ملزم می کند تا اطمینان حاصل کنند که تجهیزات الکتریکی در این دسته از الزامات خاص محصولات اروپایی مطابقت دارند:

دستورالعمل EMC انتشارات الکترومغناطیسی از تجهیزات را محدود می کند تا اطمینان حاصل شود که در استفاده عادی، تجهیزات در انتقال امواج رادیویی، تجهیزات ارتباطی یا سایر تجهیزات تداخلی ایجاد نمی کند. این دستورالعمل همچنین قوانینی را در مورد مصونیت تجهیزات در برابر تداخل ایجاد می کند و تضمین می کند که عملکرد تجهیزات در استفاده معمولی توسط انتشارات رادیویی مختل نمی شود.

لطفا برای اطلاع از دستورالعمل ها دقت نمایید.  ممکن است تعیین اینکه آیا محصولات شما تحت یک یا چند دستورالعمل قرار دارند دشوار باشد.

برای مثال، اگر ماشین ‌های بسته ‌بندی تسمه نقاله الکترونیکی تولید می‌کنید، باید با بیش از یک دستورالعمل سروکار داشته باشید. به منظور تعیین اینکه کدام یک برای محصولات شما کاربرد دارد، باید در مورد هر دستورالعمل تحقیق کنید (لیست کامل محصولات گاهی اوقات در یک ضمیمه قرار می گیرد).

 هیچ کتابچه راهنمای یا پایگاه داده ای وجود ندارد که به شما بگوید کدام دستورالعمل ممکن است در مورد کدام محصولات یا تجهیزات اعمال شود. کارشناسان ISOFARTAK می توانند به شما کمک کنند تا در این سیستم بسیار پیچیده حرکت کنید.

گام بعدی برای انتخاب مرجع صدور گواهینامه CE:

پس از تعیین اینکه آیا محصول شما تحت یک یا چند دستورالعمل قرار می گیرد، باید مطابقت محصول خود را با این دستورالعمل ها ارزیابی کنید و در غیر این صورت، از مطابقت آن اطمینان حاصل کنید.

گواهینامه CE چیست

الزامات اساسی برای محصولات یا تجهیزات را تعیین کنید.

هر دستورالعمل به تفصیل شرح می دهد که قانون اتحادیه اروپا برای تأیید انطباق محصولات یا تجهیزات شما چه چیزی را تعیین می کند. اینها «الزامات اساسی» این بخشنامه است. این الزامات بسیار کلی هستند. دستورالعمل ها به طور دقیق نحوه طراحی محصولات را برای برآورده کردن الزامات اساسی توضیح نمی دهند.

کمیسیون اروپا اغلب سازمان ‌های اروپایی (CEN، CENELEC و ETSI) را موظف می‌کند تا استاندارد هایی را ایجاد کنند که با الزامات محصولات اروپایی دستورالعمل ‌ها (فقط به زبان انگلیسی) سازگار و هماهنگ باشد.

برای اطلاع از وجود استاندارد هماهنگ برای محصول شما، به www.ec.europa.eu، وب سایت رسمی کمیسیون اروپا مراجعه کنید. هر محصولی که مطابق با استاندارد هماهنگ باشد، مطابق با الزامات اساسی دستورالعمل های قابل اجرا در نظر گرفته می شود.

یک استاندارد هماهنگ می تواند از 300 تا 1500 یورو هزینه داشته باشد. آنها اسناد گران قیمتی هستند، اما سرمایه گذاری ارزشمندی هستند. تولیدکنندگان مجبور نیستند این اسناد را بخرند تا الزامات اساسی دستورالعمل را برآورده کنند، اما مقامات اروپایی اغلب از آنها برای تعیین اینکه آیا یک محصول الزامات اولیه را برآورده می کند استفاده می کنند.

 با کار با همان اسناد، می توانید از هرگونه اختلاف فنی در مورد مطابقت محصول خود با الزامات ضروری دستورالعمل جلوگیری کنید. مجدداً توجه داشته باشید که الزامات اساسی اغلب مبهم هستند و حاشیه زیادی برای تفسیر فنی باقی می‌گذارند.

گام بعدی جهت دریافت گواهینامه CE:

هنگامی که الزامات اساسی دستورالعمل ها و استاندارد های هماهنگی که در مورد محصول شما اعمال می شود را بدانید، باید تعیین کنید “آیا محصول شما الزامات محصول اروپایی را که در مورد آن اعمال می شود مطابقت دارد؟” یک سازمان ارزیابی انطباق باید محصول شما را آزمایش کند تا مطابقت آن را تأیید کند.

برخی از دستورالعمل ها نیاز به آزمایش و تأیید محصولات توسط شخص ثالث دارند تا با الزامات اساسی قابل اجرا مطابقت داشته باشند. این اشخاص ثالث معمولاً سازمان های ارزیابی انطباق نامیده می شوند، اما در اروپا به آنها مرجع صدور گواهینامه (NB) نیز می گویند.

اگر مفاد دستورالعمل های مربوطه نیاز به استفاده از NB نداشته باشد، سازندگان می توانند ارزیابی انطباق را در تاسیسات خود انجام دهند. مرجع صدور گواهینامه  CEشرکتی است که مقامات اروپایی به آن حق ارزیابی مطابقت محصولات با الزامات اساسی دستورالعمل های قابل اجرا را می دهند.

NB همچنین بررسی می کند که آیا تولید کنندگان مراحل 1 و 2 را رعایت کرده اند، یعنی اینکه آیا اصول و الزامات اساسی مربوط به محصول تعریف شده است یا خیر.

برخی دستورالعمل‌ ها سازنده را موظف می‌کنند که فقط از NB برای آزمایش و صدور گواهینامه خاص محصول استفاده کند. این دستورالعمل ها برای دستگاه های پزشکی، تجهیزات برای استفاده در جوهای بالقوه انفجاری، تجهیزات تحت فشار، تجهیزات گاز و مخازن تحت فشار ساده هستند.

سایر دستورالعمل ‌ها تولیدکنندگان را ملزم نمی‌کنند که در صورت تکیه بر یک استاندارد هماهنگ (به مرحله 2) برای تعیین اینکه آیا محصولشان الزامات اساسی را برآورده می‌کند یا خیر، به NB متوسل شوند.

با این وجود، این دستورالعمل‌ ها توصیه می‌کنند که سازنده برای برخی از محصولات با NB تماس بگیرد، به‌ویژه زمانی که بر اساس یک استاندارد هماهنگ نیست.

این امر به ویژه در مورد دستورالعمل های ایمنی تجهیزات و اسباب بازی ها صادق است. اتحادیه اروپا فهرست محصولاتی را که استفاده از NB برای آنها اجباری است کاهش داده است.

بنابراین، دستورالعمل ولتاژ پایین نیازی به ارجاع به مرجع صدور گواهینامه CE ندارد. مقامات اروپایی مسئولیت بزرگی را بر عهده تولیدکنندگان می‌گذارند تا اطمینان حاصل کنند که محصولات آنها مطابقت دارند.

برای یافتن مرجع صدور گواهینامه CE که توسط مقامات اروپایی مجاز به انجام ارزیابی انطباق هستند، با NANDO، پایگاه داده‌ای از سازمان‌های “رویکرد جدید” ثبت‌ شده و معرفی‌شده، ثبت‌ شده و مجاز مشورت کنید. کارشناسان ISOFARTAK می توانند به شما در این مورد مشاوره دهند.

تولیدکنندگان می توانند مرجع صدور گواهینامه CE را که بر اساس کشور و بر اساس دستورالعمل ثبت شده اند پیدا کنند. اکثراً مرجع صدور گواهینامه CE در اروپا هستند، اما تعداد کمی از آنها دارای شعبه یا قراردادهای امضا شده با سازمان های گواهی محصول اروپایی یا آزمایشگاه های آزمایش در ایران هستند.

 با این حال، تجربه تعامل با شرکت کنندگان مختلف فرآیند نشان می دهد که وقتی درخواست می کنید. برای شرکت هایی که مستقیماً در اتحادیه اروپا قرار دارند، سرعت و کیفیت خدمات به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

 شرکت ISOFARTAK دارای دفتری در قلب ایران (تهران) است و نزدیک ترین روابط را با مرجع صدور گواهینامه CE و آزمایشگاه های معتبر حفظ می کند.

متخصصان ما به زبان انگلیسی صحبت می کنند و مشتریان ما در سرتاسر ایران و کشورهای اطراف ایران هستند، خواه در عراق، افغانستان، قزاقستان، ترکیه، آذربایجان، امارات و سایر کشور های عربی.

در این صفحه می‌توانید درباره خدمات شرکت ISOFARAT اطلاعات بیشتری کسب کنید. گواهینامه CE چیست. یا درخواست اطلاعات بیشتر و اطلاع از هزینه خدمات مربوط به گواهینامه CE.

فرآیند دریافت گواهینامه CE توسط ایزوفرتاک:

مشتری از مرجع صدور گواهینامه CE یک بسته اسنادی دریافت می کند که الزامات صدور گواهینامه را شرح می دهد.

پس از امضای قرارداد، مشتری تجهیزات مورد نظر برای صدور گواهینامه CE را به مرجع صدور گواهی، دفتر و یا در صورت ارائه به دفتر مرجع صدور گواهینامه پیمانکار تحویل می دهد. در صورت توافق مربوطه امکان مراجعه کارشناسان مرجع صدور گواهینامه به شرکت وجود دارد.

در صورتی که محصولات با الزامات و دستورالعمل های اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشند، مدیر صدور گواهینامه باید در مورد صدور گواهی انطباق برای محصولات مشتری مطابق با الزامات مربوط به تولید و مقررات اتحادیه اروپا تصمیم گیری کند.

در صورتی که مشتری محصول خود را بهبود بخشد (اقدامات اصلاحی)، از نقص و ناسازگاری محصول با الزامات استانداردهای اتحادیه اروپا جلوگیری کند، کارشناسان مرجع صدور گواهینامه یا پیمانکار یک تجزیه و تحلیل نمونه دیگر روی محصول ساده انجام می دهند و گزارشی را به مدیر مرجع صدور گواهی ارائه می دهند. گزارشی از نتایج این مطالعه برای تصمیم گیری.

مرجع صدور گواهینامه CE باید گواهی ای صادر کند که محصول مشتری با استاندارد ها و دستورالعمل های اتحادیه اروپا مطابقت دارد.

در صورت شکایت یا دریافت اطلاعات در مورد عدم انطباق محصول مشتری با الزامات و استاندارد های اتحادیه اروپا، مرجع صدور گواهینامه CE از شرکت مشتری بازدید نظارتی می کند یا اقدامات دیگری را انجام می دهد که امکان تعیین انطباق یا عدم انطباق محصول مشتری را فراهم می کند.

در صورت عدم انطباق محصول با الزامات و استاندارد های اروپایی، مرجع صدور گواهینامه تصمیم می گیرد تا عملیات گواهی را تا رفع عدم انطباق متوقف کند یا تصمیم به پس گرفتن گواهی و گزارش آن به سازمان های مربوطه بگیرد.

مقالات مرتبط:

گواهینامه CE چیست؟

CE مارک چیست؟

2 دیدگاه دربارهٔ «مرجع صدور گواهینامه CE»

  1. بازتاب: تمدید گواهینامه CE - ایزو فرتاک021-49382

  2. بازتاب: خرید گواهینامه CE، اخذ استاندارد CE اروپا، دریافت نشان سی ای جهت صادرات، مرجع صدور CE - ایزو فرتاک49382-021

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا