مبارزه با فساد با استانداردهای ISO

رشوه خواری سیستمیک، نه تنها باعث کاهش رشد اقتصادی و کاهش سرمایه گذاری می شود. بلکه با فقر و نابرابری اجتماعی همراه است. مبارزه با فساد با استانداردهای ISO امکان پذیر است.

اما مهمتر از همه، برای اینکه دستور کار جهانی 2030 سازمان ملل متحد اجرا شود، باید توجه و تمرکز مجددی به مهار همه اشکال و مظاهر فساد در سراسر جهان معطوف شود.

مبارزه با فساد با استانداردهای ISO

سال 2021 با تلاش برای افزایش ابتکارات ضد فساد و تسریع اجرای کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه فساد – تنها ابزار الزام آور جهانی و واقعاً جامع جهانی علیه این جرم، سالی برجسته برای اقدام جهانی ضد فساد است.

به مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد، با کوین بریر که بیش از 35 سال است با رشوه و فساد مبارزه می کند، صحبت می کنیم، ابتدا به عنوان افسر پلیس شهر لندن و اکنون در بخش خصوصی کار می کند. او با بیان این تعهد مادام‌العمر، ساعات بی‌پایانی را به کمک به سازمان‌ها اختصاص می‌دهد تا از انجام تجارت با افراد بد و شرکت‌های بد اجتناب کنند.

بریر به‌عنوان رئیس کمیته فنی ISO/TC 309، مدیریت سازمان‌ها (قابل اجرا از 1 ژانویه 2022) که اخیراً انتخاب شده است، قرار دادن استانداردهای ISO در مرکز مبارزه با فساد را مأموریت خود قرار داده است.

ما با کوین بریر به گفت و گو نشستیم تا بینش های او را در مورد مهم ترین چالش های فساد امروز، تأثیر فساد بر توسعه اجتماعی و اقتصادی و اینکه چگونه استانداردهای ISO می توانند به جهانی عاری از فساد کمک کنند، دریافت کنیم.

فوری ترین یا چالش برانگیزترین موضوعات ضد فساد امروز چیست؟

هزینه اقتصادی جهانی رشوه و فساد به سادگی حیرت انگیز است و تلاش همه کشورها برای بهبود زندگی شهروندان خود را تضعیف می کند. مجمع جهانی اقتصاد در سال 2018 تخمین زد که 2.6 تریلیون دلار یا 5 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی به دلیل فساد از دست رفته است. علیرغم تلاش های بسیاری از کشورها، این وضعیت واقعاً بهبود نیافته است و این فقیرترین و آسیب پذیرترین قشر جهان هستند که بیشترین آسیب را از تأثیرات فساد می بینند.

طبق گزارش‌ها، دولت‌ها سالانه 7.5 تریلیون دلار برای ارائه خدمات بهداشتی به شهروندان جهان هزینه می‌کنند، اما 500 میلیارد دلار یا 7 درصد آن به دلیل فساد از بین می‌رود. سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده است که هزینه ارائه خدمات درمانی رایگان به همه شهروندان جهان 370 میلیارد دلار است.

همچنین گزارش شده است که فساد به طور غیرمستقیم بر هزینه های زندگی روزمره افراد می افزاید و در نهایت می تواند منجر به افزایش هزینه های تولید و کاهش سودآوری سرمایه گذاری ها شود. باز هم، همه این تأثیرات به شدت در اقتصادهای در حال توسعه احساس می شود.

مبارزه با فساد با استانداردهای ISO 1

تعداد قابل توجهی استانداردها و دستورالعمل ها در مورد مبارزه با فساد وجود دارد. ارزش افزوده استانداردهای ISO (در مقایسه با سایر استانداردها) چقدر است؟

استانداردهای ISO با استفاده از یک رویکرد اجماع محور، که بر اساس اقدامات خوب اثبات شده ساخته شده است، توسعه یافته اند. خود توسعه دهندگان استاندارد از رده بهترین متخصصان جهان در زمینه های مربوطه خود استخراج شده اند. در نتیجه، استانداردهای منتشر شده به گونه ای طراحی شده اند که برای همه سازمان ها، صرف نظر از اندازه، بخش صنعت، موقعیت جغرافیایی یا اقناع سیاسی قابل اجرا باشد.

این بدان معناست که استانداردهای ISO می توانند معیارهای ثابت، شیوه های بهتر و متدولوژی های رایجی را ارائه دهند که همه سازمان ها می توانند از آنها استفاده کرده و اتخاذ کنند. کارشناسان کمیته های فنی ISO (TCs) همچنین می توانند یک رویکرد استراتژیک برای درک نیازهای صنعت برای اسناد خود داشته باشند. به عنوان مثال، کارشناسان در TC 309 ابتدا ISO 37000 را تولید کردند که راهنمایی در مورد حاکمیت برای سازمان ها ارائه می کرد.

سپس اعضای TC با انتشار ISO 37001 (مدیریت ضد رشوه)، ISO 37002 (افزایش افشاگری) و ISO37301 (مدیریت انطباق) پایه ای مستحکم بنا نهادند. کارشناسان TC 309 در حال حاضر در حال توسعه استانداردی برای تحقیقات داخلی هستند و پیشنهاد جدیدی برای توسعه استانداردی در مورد اقدامات ضد تقلب در دست تولید است. روی هم رفته، این استانداردها می توانند برای ارائه رویکردی یکپارچه تر برای مبارزه جهانی علیه فساد استفاده شوند.

مبارزه با فساد با استانداردهای ISO 2

چگونه استانداردهای ISO به طور مشخص به مبارزه با فساد، به ویژه ISO 37001 کمک می کنند؟

ISO 37001، سیستم های مدیریت ضد رشوه – الزامات همراه با راهنمایی برای استفاده است. این استاندارد به دلیل ارزش آن در مبارزه با رشوه و فساد در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته است. در واقع، قبلاً توسط تعدادی از سازمان های مشهور جهانی مانند مایکروسافت (ایالات متحده آمریکا)، آلستوم (فرانسه)، انی (ایتالیا) و SKK Migas (اندونزی) پذیرفته شده است.

ارزش ISO 37001 نیز توسط دولت ها و ادارات جهانی به رسمیت شناخته شده است که منجر به پذیرش زودهنگام آن توسط پرو و سنگاپور شد. جالب توجه است که این استاندارد همچنین به عنوان تمرین خوب توصیه شده توسط تعدادی از نهادهای ورزشی بین المللی ذکر شده است. دیدن اینکه چگونه در ماه‌ها و سال‌های آینده بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا