فعال کردن فرهنگ آماده هوش مصنوعی

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که مزایای زیادی برای جامعه به ارمغان آورد. بنابراین فعال کردن فرهنگ آماده هوش مصنوعی با یک استاندارد سیستم مدیریت می تواند پاسخ مناسبی به آن باشد.

بر اساس گزارش PwC، هوش مصنوعی (AI) به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا سال 2035 40 درصد کارآمدتر شوند و تا سال 2030 حدود 14 تریلیون دلار ارزش اقتصادی جدید را به تولید ناخالص جهانی اضافه کند. این باعث می‌شود که آن را به بزرگترین فرصت تجاری در فضای کسب‌وکار در حال تغییر امروز تبدیل کنیم، در حالی که زندگی میلیاردها نفر را بهبود می‌بخشد.

فعال کردن فرهنگ آماده هوش مصنوعی

با این حال، برای فعال کردن پتانسیل هوش مصنوعی، رهبران باید متفاوت فکر کنند. جیسون ماتوسو از مایکروسافت می‌گوید: «نمی‌توانیم این نکته را نادیده بگیریم که باید استانداردهای جهانی را برای به دست آوردن حداکثر سود مبتنی بر استفاده مسئولانه از فناوری هوش مصنوعی نادیده بگیریم. او اضافه می کند که این استانداردها باید سناریوهای تجارت به مصرف کننده و همچنین سناریوهای تجارت به تجارت (B2B) را مورد توجه قرار دهند تا ارزشمند باشند.

ماتوسو به عنوان مدیر کل گروه استانداردهای شرکتی مایکروسافت معتقد است که تولید و پذیرش استانداردهای بین المللی برای هوش مصنوعی، راه حل های کارآمد، مؤثر و قابل اعتمادی را امکان پذیر می کند که اعتماد مصرف کننده، کسب و کارها و تنظیم کنندگان را تقویت می کند. او توضیح می‌دهد: «هوش مصنوعی توانایی انسان را افزایش می‌دهد، و دری را به روی فرصت‌های عظیم جدید برای هر صنعتی باز می‌کند. افراد را قادر می سازد تا در زندگی روزمره خود به دستاوردهای بیشتری دست یابند.”

مطالعه پیشنهادی: بهبود عملکرد سازمانی از طریق استفاده از داده های بزرگ

همه چیز دیجیتال

تحول دیجیتال در مقیاس جهانی ریشه دوانده است. و با استقبال از توانایی تبدیل داده ها در جهان، همه چیز دیجیتالی تر می شود. در گزارش جدید مجمع جهانی اقتصاد (WEF) آمده است که تا سال 2022، 60 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی دیجیتال خواهد بود. تنها در سه سال، «تمایز بسیار کمی بین اقتصاد دیجیتال و اقتصاد، یا بین جامعه دیجیتال و جامعه» وجود خواهد داشت.

هوش مصنوعی در پس‌زمینه زندگی روزمره ما به طور مداوم در حال اجرا است. هر چیزی از ایجاد مدل‌های تجاری جدید برای موتورهای جت و خدمات مالی گرفته تا بهبود جریان ترافیک در شهرهای هوشمند، از فرصت‌های این تحول دیجیتال استفاده می‌کند. منفعت آن برای جامعه و افراد به قدری گسترده و عظیم است که نمی توان آن را تنها به ارقام کاهش داد. با این وجود، همانطور که پتانسیل هوش مصنوعی آشکار می شود، خطرات ناشی از اقدامات ناامن یا غیراخلاقی چنین فناوری هایی نیز وجود دارد.

امنیت سایبری، حریم خصوصی و حاکمیت داده ها همگی بخشی از داستان هوش مصنوعی هستند. این موضوع در دستور کار داووس که توسط WEF برای تقویت رهبری هوش مصنوعی سازماندهی شده بود، برجسته می شود. این پلتفرم چگونگی تلاش جهان برای مقابله با این مسائل را روشن می‌کند و در عین حال تأکید می‌کند که فقدان اجماع جهانی مانع پذیرش شتابان این فناوری و مزایایی است که می‌تواند به همراه داشته باشد.

اعتماد سازی

برای بسیاری از کارشناسان هوش مصنوعی، ایجاد یک آژانس اعتماد، می تواند فرصت را برای هر بخش گسترش می دهد. نکته کلیدی این است که با استانداردسازی هوش مصنوعی “مسئولانه” شروع شود. در قلب این کار، کمیته فرعی SC 42، هوش مصنوعی است که نتیجه ایده آل آن ایجاد یک جامعه اخلاقی مبتنی بر هوش مصنوعی است.

گروه متخصص در زمینه هوش مصنوعی که تحت ISO/IEC JT 1، بازوی فناوری اطلاعات ISO و کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) کار می کند، در حال کار و تحقیق بر روی استانداردی نوآورانه است که در صورت پذیرش، طرحی جدید به جهان ارائه خواهد کرد. تسهیل فرهنگ آماده هوش مصنوعی. این رویکرد سیستم مدیریت، کنترل‌ها، طرح‌های حسابرسی و راهنمایی‌های خاصی را ایجاد می‌کند که با قوانین، مقررات و نیازهای ذینفعان در حال ظهور سازگار است.

با این حال، هنوز کارهای زیادی باید انجام شود. به گفته مؤسسه هوش مصنوعی دانشگاه نیویورک، بر اساس نرخ های فعلی پذیرش هوش مصنوعی، تنها آمریکای شمالی، اروپا و چین تقریباً 80 درصد از مزایای اقتصادی حاصل از هوش مصنوعی را به دست خواهند آورد، و تنها 20 درصد برای دو سوم باقیمانده جهان باقی می ماند. اگر این روند ادامه یابد، فرصت بزرگی برای بهبود قابل توجه زندگی میلیاردها نفر و بهبود وضعیت جهان وجود خواهد داشت.

زمان آن اکنون است

هرگز زمان مناسبی برای توسعه استانداردهای بین المللی در زمینه هوش مصنوعی وجود نداشته است. به طور سنتی، هوش مصنوعی بر روی مشکلات در مقیاس بزرگ تمرکز می کرد که حل آنها با روش های سنتی بسیار سخت یا پیچیده بودند. از آنجایی که نیاز به سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در طول سال‌ها به‌طور تصاعدی افزایش یافته است، فناوری پیشرفته در حال یافتن برنامه‌های پیش پا افتاده‌تر است. اما موانع برای پذیرش گسترده آن، همراه با تقاضای قوی برای اجماع جهانی، اکنون اکوسیستم را برای استانداردسازی آماده کرده است.

وائل ویلیام دیاب، رئیس SC 42، معتقد است که استانداردها می توانند فرهنگ آماده هوش مصنوعی را فعال کنند و تحول دیجیتال را گسترش دهد. او می‌گوید: «در حالی که هیچ گلوله نقره‌ای برای باز کردن پتانسیل هوش مصنوعی و ایجاد نوید تحول دیجیتال وجود ندارد، اهمیت استانداردسازی را نمی‌توان نادیده گرفت.» همانطور که وائل توضیح می دهد، رویکرد کل نگر به کل اکوسیستم هوش مصنوعی نگاه می کند. “داشتن یک استاندارد سیستم مدیریت بخش مهمی از این استراتژی است که در نهایت در جهت بهبود مستمر یک سیستم است.”

ISO و IEC در تلاش هستند تا به طور پویا به نیازهای صنعت در حال ظهور واکنش نشان دهند. این دو سازمان با هم از یک رویکرد اکوسیستمی برای تسریع پذیرش هوش مصنوعی استفاده می کنند و همزمان به انصاف، مسئولیت پذیری و نگرانی های اخلاقی می پردازند.

فرهنگ آماده هوش مصنوعی

رویکرد سیستم مدیریت

همکاری برای اطمینان از اینکه استانداردها منعکس کننده نحوه استفاده سازمان ها از هوش مصنوعی و متعادل کردن ریسک ها با واقعیت تجاری هستند، در حال انجام است. «ISO و IEC همکاری‌های چندجانبه‌ای را ارائه می‌کنند که می‌تواند به ما کمک کند تا مزایای هوش مصنوعی را به حداکثر برسانیم. دیاب می گوید: با حذف موانع پذیرش فناوری، استانداردها به طور همزمان و پیشگیرانه تضمین می کنند که به نگرانی های اجتماعی رسیدگی می شود. “تنوع ذینفعان در SC42 می تواند استانداردهای بهتر و در نهایت پذیرش گسترده تر را تضمین کند.”

بنابراین یک رویکرد مناسب برای پاسخ به این هدف است. در واقع، همانطور که وائل پیشنهاد می‌کند، «این برای حل یکی از مبرم‌ترین مسائل حاکمیتی قرن بیست و یکم کلیدی است». استانداردها می توانند نقش سازنده ای در ترویج استفاده گسترده از هوش مصنوعی مسئول ایفا کنند. به عنوان مثال، یک استاندارد سیستم مدیریت (MSS) می تواند بلوک های ساختمانی مشترک و چارچوب های مدیریت ریسک را برای شرکت ها، دولت ها و سایر سازمان ها ایجاد کند.

با رویکرد MSS، پیاده‌سازی فناوری‌های هوش مصنوعی:

  • سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا به صورت پویا کار خود را با الزامات قانونی و اجتماعی که از طریق MSS ثبت می‌شوند، ترسیم کنند.
  • مکانیزم اعتماد سازی داشته باشید که قرارداد B2B را تسهیل می کند.
  • یک خط پایه ایجاد کنید که بتوان آن را از طریق ممیزی و/یا ارزیابی انطباق تأیید کرد.

همانطور که وائل توضیح می دهد، رویکرد اکوسیستم SC 42، که MSS بخشی کلیدی از آن است، تضمین می کند که ذینفعان با پیشینه های مختلف می توانند یک چارچوب ایجاد کنند. چارچوبی که به گفته کارشناس مشهور هوش مصنوعی جهان، سازمان ها را قادر می سازد به زبان لازم برای پیاده سازی و بهره برداری کامل از پتانسیل هوش مصنوعی صحبت کنند. “استانداردهای جدید مانند استاندارد سیستم مدیریت یک گام فراتر برای رسیدگی به مسائل مربوط به اعتماد را فراهم می کند.”

مدیریت عدم قطعیت ها

با توجه به اینکه تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت و جامعه هر روز شتاب می‌گیرد، و همه ابهامات در مورد نحوه مدیریت آن، ضروری است که اطمینان حاصل کنیم که این فناوری به‌خاطر منافع عمومی جهانی به‌طور اخلاقی استفاده می‌شود.

JasonMatusow از مایکروسافت بیان می کند: «به عنوان یک ارائه‌دهنده پلتفرم، موفقیت برای ما زمانی است که منافع اقتصادی برای مشتریان ما مجموعاً از منافع اقتصادی برای کسب‌وکار ما کم‌تر شود.

کار SC 42 یک عامل مهم برای گسترش بازار خواهد بود که هر سازمانی می تواند در آن مشارکت کند و از آن بهره مند شود. در واقع، اگر استانداردهای هوش مصنوعی از همان رویکرد منسجم و مبتنی بر ریسک که در حال حاضر در عمل برای امنیت سایبری و حریم خصوصی استفاده می شود، پیروی کنند، همه سازمان‌ها پاداش دریافت خواهند کرد.

فرهنگ آماده هوش مصنوعی تصویر 2

تاثیر هوش مصنوعی همیشه از نظر انسانی، در بهبود زندگی مردم سنجیده می‌شود و ISO و IEC به ایجاد مجموعه‌ای از استانداردهایی که از طیف کامل علاقه جهانی پشتیبانی می‌کنند، ادامه خواهند داد.

از آنجایی که این فناوری تقریباً در همه جنبه‌های زندگی ما کار می‌کند، هوش مصنوعی به خاطر حقوق فردی، ایمنی انسان و رفاه اجتماعی نیاز به محافظت در برابر استفاده‌های منفی، چه عمدی و چه ناخواسته دارد.

فرصت و چالش استفاده موثر از فرآیند استانداردها برای ترویج، توسعه و تحقق وعده هوش مصنوعی مسئول، ارائه رشد کسب و کار، بهبود خدمات و حمایت از مصرف کنندگان است.

کار SC 42 یک موضوع مهم جهانی است که برای ساختن آینده ای امن تر و به هم پیوسته مورد نیاز است که همه ما می توانیم منتظر آن باشیم.

برچسب ها: فرهنگ آماده هوش مصنوعی، استانداردسازی هوش مصنوعی، پذیرش هوش مصنوعی، پتانسیل هوش مصنوعی، تاثیر هوش مصنوعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا