ایزو 37002: شکست رشوه و فساد

ایزو 37002: راهنمای بین المللی در مورد مبارزه با رشوه و فساد.

ایزو 37002

حکمرانی خوب در هر سازمانی شامل نشان دادن مسئولیت پذیری و پرورش فرهنگ “صحبت کردن” است. برای پرداختن به اهمیت داشتن روشی ایمن و موثر که کارکنان بتوانند نگرانی‌های مربوط به تخلفات را گزارش کنند، استاندارد ISO جدیدی برای افشای اطلاعات منتشر شده است.

ایزو 37002، سیستم‌های مدیریت افشاگر – دستورالعمل‌ها، راهنمایی‌هایی را برای پیاده‌سازی، مدیریت، ارزیابی، حفظ و بهبود یک سیستم مدیریت قوی و مؤثر برای افشای اطلاعات ارائه می‌کند. این غیربخشی خاص است و می‌تواند توسط سازمان‌هایی با هر اندازه، از جمله SMEها و همچنین سازمان‌هایی که فعالیت‌های بین‌المللی دارند، استفاده شود.

مطالعه پیشنهادی: مبارزه با فساد با استانداردهای ISO

این استاندارد با پیروی از سه اصل اعتماد، بی طرفی و حفاظت، شناسایی و گزارش چنین نگرانی ها و نحوه ارزیابی و رسیدگی به آنها را پوشش می دهد. استفاده از آن نه تنها ضررهای احتمالی را به حداقل می رساند یا از آن جلوگیری می کند، بلکه رعایت سیاست های سازمانی و تعهدات قانونی و اجتماعی را نیز تضمین می کند.

پروفسور Wim Vandekerckhove، گردآورنده گروه کاری ISO که استاندارد را توسعه داده است، گفت که اجرای ایزو 37002 به ایجاد اعتماد بین سازمان و سهامداران آن کمک می کند و لایه ای قوی از محافظت در برابر فساد ایجاد می کند.

وی افزود: «حکومت خوب و شفافیت مستلزم آن است که کارکنان بتوانند با اطمینان خاطر نسبت به گزارش هر گونه نگرانی از تخلف بدون ترس از عواقب آن احساس کنند.»

بنابراین، مدیریت موثر این فرآیند بسیار مهم است. این استاندارد جدید با ارائه راهنمایی در مورد اینکه یک سیستم مدیریت افشاگر قوی و مؤثر چگونه به نظر می رسد و نحوه عملکرد آن به بهترین شکل ممکن به انجام آن کمک می کند.

ایزو 37002 توسط کمیته فنی ISO ISO/TC 309، اداره سازمان‌ها، که دبیرخانه آن توسط BSI، عضو ISO برای بریتانیا برگزار می‌شود، ایجاد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا