ایزو 23616 : ایمن نگه داشتن آتش نشانان

ایزو 23616 : ایمن نگه داشتن آتش نشانان

استادارد ایزو 23616 برای آتش نشانان منتشر شده است.

آتش نشان ها برای محافظت از جامعه ای که به آنها خدمت می کنند هر کاری انجام می دهند، اما مهم است که اقدامات لازم را برای محافظت از خود نیز انجام دهند. استاندارد ایزو 23616 برای این امر ارائه شده است.

ایزو 23616

آتش نشان ها قهرمان هستند.” ما همیشه آن را از زبان کودکان، رسانه ها و جوانانی که به دنبال شغلی با ارزش هستند می شنویم. این احتمالاً چیزی است که در یک زمان یا زمان دیگری خودتان گفته اید یا فکر کرده اید. این مردان و زنان شجاع هر روز امنیت خود را برای محافظت از جوامع خود در خطر قرار می دهند. با این حال، به طرز شگفت انگیزی، یکی از خطرناک ترین جنبه های کار، خود آتش نیست، بلکه لباس محافظی است که در حین کار می پوشند. به گفته شبکه پشتیبانی سرطان آتش نشان، آتش نشانان به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا به میزان قابل توجهی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند.

آتش نشانان با تنفس مواد شیمیایی، قرار دادن آنها بر روی پوست با آنها در تماس هستند. اگر تجهیزات حفاظت فردی (PPE) پس از واکنش آتش به اندازه کافی تمیز نشود، سموم مضر روی لباس و وسایل می تواند وسایل نقلیه و ایستگاه آتش نشانی و در نهایت افرادی که آن را می پوشند، آلوده کند.

دیوید متیوز، مدیر شرکت آتش نشانی و صنعتی PPE Limited، می گوید مواد شیمیایی سرطان زا که خود را به تجهیزات پناهگاه آتش نشانی متصل می کنند، به طور فزاینده ای به عنوان بزرگترین تهدید برای سلامت و ایمنی آتش نشان شناخته می شوند. وی گفت: دود و ذرات آتش یک خطر بزرگ سرطان برای این کارگران است و آگاهی از این موضوع در حال افزایش است.

زمانی که آتش‌نشان‌ها وسایل خود را به خانه می‌برند، این ذرات می‌توانند به ماشین‌ها، وسایل نقلیه عمومی، خانه‌ها، شرکا و فرزندانشان سرایت کنند. قبلاً داشتن PPE کثیف برای یک آتش نشان یک «نشان افتخار» بود که به ندرت یا به درستی تمیز نمی شد.» او در طول سال‌های خدمت خود به عنوان آتش‌نشان، به یاد می‌آورد که لباس‌های فرم را در ایستگاه شستشو درآورده و به قلاب‌ها آویزان کرده‌اند تا خشک شوند، اما خیالش راحت است که تمیز کردن صحیح PPE اکنون جدی گرفته می‌شود.

با پیروی از دستورالعمل‌های سختگیرانه در مورد ضدعفونی مناسب وسایل، ما می‌توانیم میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر برای آتش‌نشانان هنگام انجام وظایف خود را تا حد زیادی کاهش دهیم. ISO 23616 جدید دستورالعمل‌هایی را در مورد انتخاب، مراقبت و نگهداری از مجموعه‌های حفاظتی برای آتش‌نشانان ارائه می‌دهد که شامل تمیز کردن، حذف مؤثر آلاینده‌ها و تعمیر PPE آنها می‌شود.

” آتش نشانان به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا به میزان قابل توجهی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. “

مطلب پیشنهادی: اخذ فوری گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

کووید مثبت

از قضا، همه‌گیری COVID-19 باعث افزایش آگاهی در مورد اهمیت PPE در بسیاری از محیط‌ها شده است. متیوز موافق است که: “قبل از COVID، هیچ کس نمی دانست PPE چیست با وجود اینکه آتش نشان ها به آموزش بیشتر در مورد تمیز کردن آن نیاز داشتند. تاکید بر مسئولیت شخصی است. نه اینکه با PPE کثیف به ایستگاه آتش نشانی برگردید، بلکه لباس را در محل درآورید، لباس را در کیسه های محافظ مخصوص قرار دهید و به درستی شسته و دور از محل نگهداری کنید.

PPE نه تنها محافظ سر، سپر صورت، دستکش و چکمه، بلکه لباس هایی که توسط آتش نشانان پوشیده می شود را پوشش می دهد. تصور اینکه شخصی لباس آتش نشانی خود را به خانه برده و آن را با ماشین لباسشویی و مواد شوینده بشویید، آسان است. با این حال، تعداد زیادی از انواع مختلف ماشین‌های لباسشویی، دمای آب، چرخه‌های تمیز کردن و مواد شوینده موجود، همگی می‌توانند به طور قابل توجهی بر دوام و ایمنی PPE تأثیر بگذارند و سایر لباس‌هایی را که همزمان شسته می‌شوند، آلوده کنند.

PPE

این کار را در خانه انجام ندهید

استاندارد جدید ISO تعمیرات PPE را نیز پوشش می دهد. چیزی که ممکن است یک تعمیر ساده به نظر برسد، مانند دوختن یک تکه نوار بازتابنده به ابزار محافظ خود در خانه، می تواند به طور جدی ایمنی لباس را مختل کند. این دوخت نه تنها پارچه را سوراخ کرده و آن را ناامن می کند، بلکه نخ نیز می تواند قابل اشتعال باشد.

در اصل، هیچ PPE نباید به خانه آورده شود، بلکه باید توسط نظافتچی های حرفه ای در ایستگاه مراقبت شود. پس از اعلام آتش سوزی در ایستگاه، موضوع تمیز کردن اغلب یک فکر بعدی است و به درستی با آن برخورد نمی شود. ماتیوز می‌گوید حتی تعمیرکاران و نظافتچی‌ها نیز به آموزش و گواهینامه نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که تمام تجهیزات حفاظتی شخصی مطابق با استاندارد هستند.

راسل شفارد، رئیس گروه متخصصی که این استاندارد را توسعه داده است، توضیح می دهد که PPE هر چیزی که آتش نشانان از سر تا پا استفاده می کنند را پوشش می دهد. او می‌گوید: «هر کدام از این اقلام دارای یک هدف مهم اما متفاوت است، اما همه به تمیز کردن و نگهداری مناسب نیاز دارند.

یک مطالعه در سال 2020 در استرالیا نشان داد که آلاینده‌های سرطان‌زا در صندلی‌های اداری و فرش‌های ایستگاه‌های آتش‌نشانی یافت شد، با نمونه‌های هوا، گرد و غبار و سطح نشان داد که قرار گرفتن آتش‌نشان در معرض فلزات سرطان‌زا چندین برابر بیشتر از کارکنان اداری است. به طور خاص، ماده شیمیایی مقاوم در برابر شعله به نام PBDE-99 در آتش نشانان 70 برابر بیشتر از کارکنان اداری است. تحقیقات دیگر نشان می دهد که آتش نشانان به دلیل استفاده از PPE که به درستی تمیز یا مراقبت نشده است بیمار شده اند.

وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری PPE می شود، آتش نشانان داوطلب چالش دیگری را ایجاد می کنند. داوطلبان با بیش از یک میلیون نفر از مجموع 1.25 میلیون نفر، بخش عمده ای از سپاه آتش نشانی در آلمان را تشکیل می دهند. استرالیا نیز به نسبت مشابه به داوطلبان متکی است.

ISO23616 چارچوبی برای آموزش این داوطلبان و کارکنانی که آنها را مدیریت می کنند فراهم می کند تا اطمینان حاصل شود که PPE آنها همیشه تمیز، ایمن و به درستی نگهداری می شود. در حالی که انجام بازرسی منظم از PPE خود بر عهده یک آتش نشان باقی می ماند، به لطف استاندارد، به زودی یک سیستم قابل اعتماد نیز وجود خواهد داشت که شامل آموزش هایی برای اطمینان از دستیابی موثر به این امر، چه برای آتش نشانان حرفه ای و چه برای داوطلبان است.

” وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری PPE می شود، آتش نشانان داوطلب چالش دیگری را ایجاد می کنند. “

PPE

هزینه-ریسک سود

واقعیت های مالی یک آتش نشانی نیز در توسعه استاندارد در نظر گرفته شد. در حالی که استفاده از یک ارائه دهنده خدمات مستقل ممکن است هزینه بالایی داشته باشد، به ویژه در ایستگاه های آتش نشانی کوچکتر یا بخش هایی که نیاز به تمیز کردن مکرر لباس ها بر اساس تعداد تماس های آتش نشانی دارند، بسیار مهم است که هر آتش نشانی هر کاری را با PPE تمیز و ایمن شروع کند.

سنجش اهمیت هزینه در مقابل ریسک در ایجاد این استاندارد اساسی بود. صرف نظر از اینکه پاکسازی لباس‌ها به صورت داخلی یا برون‌سپاری انجام می‌شوند، داشتن تجهیزات و فرآیندهای مناسب در محل باعث آرامش خاطر می‌شود.

شپرد می‌گوید: «ترجیح می‌دهم آنها هر روز هفته لباس تمیز بپوشند و پس از رسیدن به مدت ماندگاری و محدودیت‌های قابل قبول کهنه‌سازی ارائه‌شده توسط سازنده PPE، آن را تعویض کنند. موضوع “فقط PPE” نیست، بلکه چیزهایی است که زندگی شما را نجات می دهد. خدمات آتش نشانی و نجات و سازندگان PPE به دستورالعمل های روشن در مورد نحوه مدیریت هزینه و به حداقل رساندن خطر نیاز دارند.

از سر تا پا

ISO 23616 همچنین دستورالعمل ها و راهنمایی هایی را در مورد تمیز کردن، بازرسی و تعمیرات پیشرفته تر ارائه می دهد. متیوز می‌گوید: «ما تمایل داریم روی کلاه ایمنی، ماسک‌های تنفسی و جلیقه تمرکز کنیم، اما روی چکمه‌ها نه. راه‌هایی برای تمیز کردن ایمن آن‌ها با دست وجود دارد، اما ماشین‌های تخصصی نیز وجود دارند که می‌توانند این کار را انجام دهند، همراه با دستکش، که تمیز کردن صحیح آن‌ها نیز دشوار است.

بسیاری از ایستگاه‌های آتش‌نشانی شلوغ قبلاً از این تجهیزات استفاده می‌کنند یا PPE خود را به خدمات نظافتی واجد شرایط خارج از ایستگاه ارسال می‌کنند. با پیروی از دستورالعمل های ساده در ISO 23616، همه ذینفعان در صنایع آتش نشانی و از قرار گرفتن در معرض PPE آلوده در امان خواهند بود.

تا همین اواخر، تنها خدمات بزرگ آتش نشانی شهری برنامه های تمیزکاری و نگهداری ساختار یافته داشتند، اما با استاندارد جدید، پیش بینی می شود که بسیاری از خدمات آتش نشانی در سراسر جهان، به ویژه آنهایی که به آتش نشانان داوطلب متکی هستند، برنامه های تمیزکاری و نگهداری مدرن را ایجاد کنند.

متیوز به عنوان یک آتش نشان سابق و رئیس اتحادیه بهداشت و ایمنی آتش نشانان در بریتانیا، معتقد است که رسیدگی موفقیت آمیز به نگرانی ها برای حفظ ایمنی PPE کلیدی است. او می گوید: «حمایت زیادی وجود دارد. “بسیاری از کشورها سیستم تمیز کردن PPE ندارند، با این حال تشخیص می دهند که ایمنی آتش نشانان آنها بسیار مهم است. ISO 23616 مناسب ترین و مؤثرترین استاندارد برای ایجاد فرآیندها و دستورالعمل هایی برای ریسک گریزی، آگاهی از ریسک و پیشگیری از ریسک است. بیایید در مبارزه با آلاینده‌ها پیروز شویم تا بتوانیم زندگی‌های بیشتری را نجات دهیم.»

پرسش های متداول:

ایزو 23616 چیست؟

آتش نشان ها برای محافظت از جامعه ای که به آنها خدمت می کنند هر کاری انجام می دهند، اما مهم است که اقدامات لازم را برای محافظت از خود نیز انجام دهند. استاندارد ایزو 23616 برای این امر ارائه شده است.

آیا می توان تعمیرات PPE را در خانه انجام داد؟

استاندارد جدید ISO تعمیرات PPE را نیز پوشش می دهد. چیزی که ممکن است یک تعمیر ساده به نظر برسد، مانند دوختن یک تکه نوار بازتابنده به ابزار محافظ خود در خانه، می تواند به طور جدی ایمنی لباس را مختل کند. این دوخت نه تنها پارچه را سوراخ کرده و آن را ناامن می کند، بلکه نخ نیز می تواند قابل اشتعال باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا