مراحل پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی (HSE-MS) – 9 مرحله مهم

مراحل پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی (HSE-MS) چیست؟ 9 مرحله پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت ایمنی (HSE-MS) شامل: تدوین کتابچه راهنمای HSE، ارزیابی خطر، استفاده از ابزارهای سیستم مدیریتی همانند Gemba-Walk، آموزش به کارکنان و مهار خطر از طریق کارکنان می باشد.

مراحل پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی (HSE-MS) – 9 مرحله مهم

هر ساله افراد زیادی با آسیب ها یا مشکلات مربوط به سلامتی ناشی از محیط کارشان مواجه می شوند. تعهدات قانونی، سازمان ها را موظف می کند که از پرسنل خود با ایجاد سیاست های ایمنی مناسب محافظت کنند. سنگ بنای ایجاد یک محیط کار ایمن در توسعه و اجرای یک سیستم مدیریت ایمنی قوی نهفته است. برای ایجاد یک محیط کار ایمن رعایت الزامات تعریف شده زیر توسط مدیریت مجموعه ضرورت دارد.

  • ایجاد یک چارچوب ایمنی جامع

ایجاد یک سیستم مدیریت ایمنی نیازمند یک فرآیند ارزیابی دقیق ریسک و تدوین سیاست های اضطراری است. این رویکرد جامع جنبه های مختلفی از مفهوم سازی و تعهد گرفته تا اجرا و عملیات روزمره را در بر می گیرد.

  • اجزای یک سیستم مدیریت ایمنی موثر

یک سیستم مدیریت ایمنی که به خوبی طراحی شده است، عناصر متنوعی را در بر می گیرد که منجر به کاهش حوادث و صدمات در بین کارکنان می شود. به طور همزمان، طرح ایده آل نه تنها موثر است، بلکه برای اجرا و نگهداری در طول زمان نیز ساده است. انعطاف پذیری بسیار مهم است و اجازه می دهد تا با الزامات قانونی در حال تحول یا تغییر در اهداف شرکت سازگار شود.

  • مسیری برای محیط کار ایمن تر

هدف مقاله مراحل پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی توضیح روند پیاده‌سازی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت است – روشی اثبات‌شده که بخش‌ها و کسب‌وکارهای متعددی از آن سود برده است. تمرکز بر ارائه بینش برای ایجاد یک محیط کاری است که در آن خطرات به حداقل رسیده و رفاه کارکنان اولویت دارد.

اولویت بندی سلامت و ایمنی در چشم انداز صنعتی پویای امروزی ضروری است. با اتخاذ سیستم‌های مدیریت ایمنی و بهداشت مؤثر، سازمان‌ها نه تنها می‌توانند رفاه کارکنان خود را تضمین کنند، بلکه می‌توانند به حفاظت از محیط زیست و ترویج شیوه‌های تجاری اخلاقی نیز کمک کنند. این راهنما بر اهمیت اجرای الزامات استاندارد HSE در پروژه های صنعتی، همسو با تخصص و تعهد نهادهای آگاه به ایمنی تاکید می کند.

برای اینکه درک کاملی از مراحل پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی (HSE) داشته باشیم، ابتدا باید بدانید که استاندارد HSE چیست. پس پیشنهاد ما این است برای آشنایی با سیستم مدیریت HSE اینجا کلیک کنید.

عنوان مقاله: رویکردی جامع به ایمنی: مراحل پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی.

HSE-MS

هدف از پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی چیست؟

هدف یک سیستم مدیریت ایمنی ارائه یک رویکرد سیستماتیک برای مدیریت ریسک های ایمنی در عملیات است. همچنین برنامه های مکتوب و رویه های محل کار مورد نیاز اداره بهداشت و ایمنی (HSE) را تعیین و ادغام می کند.

عناصر یک برنامه مدیریت ایمنی

برنامه مدیریت ایمنی هر سازمان باید دامنه کامل سیستم ایمنی و بهداشت شغلی کارفرما را پوشش دهد. موارد زیر عناصر کلیدی یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت موفق است:

1. یک برنامه مدیریت ایمنی

برنامه مدیریت ایمنی یک سند مفصل است که مراحلی را که شرکت شما برای ایجاد یک محل کار ایمن برای کارکنان و مشتریان خود انجام خواهد داد را شرح می دهد. خطرات و ریسک های مرتبط با شرکت شما را ارزیابی می کند. اقداماتی را که برای مقابله با آن تهدیدها اجرا خواهید کرد، تعیین می‌کند، ارزیابی می‌کند که این رویه‌ها چقدر در کاهش خطر مؤثر هستند، و تعداد بازرسی‌ها و بازبینی‌ها را تعیین می‌کند تا اطمینان حاصل شود که سیستم شما مؤثر باقی می‌ماند.

2. برنامه ها و رویه های مکتوب ایمنی

محل کار باید برنامه خط مشی ایمنی و بهداشت شغلی را به عنوان بخشی از تهیه بیانیه ایمنی بیان شده در قانون بهداشت و ایمنی در محل کار 1974 ایجاد کند. آنها به عنوان بخشی از تعهد واضح به بهبود مستمر، به همه عناصر عملکرد شرکت کمک خواهند کرد. مسئولیت در قبال مردم و محل کار باید با رعایت مقصود و قانون رسیدگی شود. این خط‌مشی‌ها باید برای همه افراد در کسب‌وکار در دسترس باشد تا به آن دسترسی داشته باشند.

3. آموزش کارکنان

اهمیت آموزش و پرورش را نمی توان به اندازه کافی مورد تاکید قرار داد. آموزش تضمین می کند که کارگران از دانش لازم برای انجام صحیح و ایمن وظایف خود برخوردار هستند و در عین حال به آنها در مورد هدف و ارزش ایمنی در فعالیت های کاری روزانه خود آموزش می دهد. هدف این آموزش تضمین این است که پرسنل می دانند چگونه وظایف شغلی خود را انجام دهند و چگونه آنها را ایمن انجام دهند. این می تواند به صورت آنلاین یا آموزش حضوری انجام شود، بسته به آنچه برای کسب و کار شما مناسب است.

4. مدیریت ریسک ایمنی

مدیریت ریسک عبارت است از شناسایی، نظارت و کاهش ریسک‌ها به گونه‌ای که به یک موضوع مهم برای شرکت شما تبدیل نشود. ردیابی ریسک و عملکرد یکی از چالش برانگیزترین جنبه های توسعه یک برنامه مدیریت ایمنی جدید است. ریسک یک جنبه جدایی ناپذیر از انجام تجارت است، اما هدف ایمنی شناسایی این خطرات و ایجاد رویه هایی برای اجتناب از آنها است.

سیستم شما باید یک استراتژی مدیریت ریسک موثر ارائه دهد که شامل پروفایل های ریسک، استراتژی های کاهش و اندازه گیری برای هر عملکرد باشد. شما باید هر منطقه را بررسی کنید و خطرات را بر اساس شدت و تأثیر آنها ارزیابی کنید. در حالی که کار ممکن است دلهره آور باشد، ایجاد خطرات کلی برای هر بخش می تواند به تمرکز شما کمک کند.

5. گزارش حوادث و ریسک ها

سیستم ایمنی و سلامت شرکت شما نیاز به گزارش در همه سطوح دارد، نه فقط در سطح اجرایی. هنگامی که یک حادثه اتفاق می افتد، مدیریت حادثه اطمینان حاصل می کند که آن را به درستی گزارش، بررسی و ثبت می کند. کارمندان شما باید بفهمند که چه چیزی ایمنی را تشکیل می دهد – چه چیزی خوب پیش می رود و باعث ایجاد مشکل می شود. این تنها در صورتی می تواند اتفاق بیفتد که بازخورد ایمنی به آنها ارائه دهید، مانند تعداد خطرات شناسایی شده، سطوح خطر مرتبط، و اقدامات لازم انجام شده است.

6. ارتباطات

با وجود تمام قطعات دیگر، باید سیستمی داشته باشید که شما را قادر می سازد با تیم خود و سایر ذینفعان تعامل داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که همه به جدیدترین اطلاعات دسترسی دارند. اطلاعات قدیمی یا نادرست آخرین چیزی است که می خواهید تلاش های شما را خراب کند. یکی دیگر از جنبه های مهم ارتباطات این است که اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما از خطرات شغلی خود آگاه هستند. اینها باید به طور منظم به اشتراک گذاشته شوند، عمدتاً اگر محل کار تغییر کرده باشد.

HSE چیست

مراحل پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی (HSE) چیست؟

HSE به شدت بر روی سیستم های مدیریت ایمنی برای انطباق متمرکز است. بنابراین، پیاده سازی یک سیستم ایمنی تحت یکی از استانداردهای موجود ممکن است سازمان شما را جلوتر از بازی قرار دهد. 9 مرحله پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت ایمنی به شرح زیر است:

1. کتابچه راهنمای ایمنی را ایجاد و به روز کنید

توسعه یا به‌روزرسانی کتابچه راهنمای ایمنی و برنامه‌های مرتبط با آن باید بین استاندارد HSE و همه ذینفعان شرکت مرتبط همکاری کند. قبل از نهایی‌سازی و اجرای دستورالعمل ایمنی، تمامی جنبه‌های شرکت اعم از منابع انسانی، مدیریت ریسک، عملیات، نگهداری، انبارداری و گروه‌های اداری باید مشارکت داشته باشند یا حداقل مستندات را ارزیابی و اظهار نظر کنند.

زمانی که مدیریت ارشد دفترچه راهنمای ایمنی را تکمیل و تأیید کرد، باید رویه‌های کنترل نسخه سند را تنظیم کنید و مطمئن شوید که آخرین نسخه به اندازه کافی دیجیتالی و به اشتراک گذاشته شده است.

  • چارچوب های زمانی و فرآیندهای بررسی را ایجاد کنید.
  • “کنترل نسخه” را طوری تنظیم کنید که فقط آخرین ویرایش برای اجرا قابل دسترسی باشد.
  • نسخه‌های قدیمی‌تر را بایگانی کنید و سوابق را طبق مقررات HSE نگهداری کنید.
  • هنگامی که الزامات نظارتی، تجهیزات یا فرآیندها تغییر می کنند، رویه هایی را برای ارزیابی و اصلاح بخش ها اجرا کنید.
  • در طول کارمندی جدید، باید سند را ارائه و در مورد آن بحث کنید. سپس کارمندان می توانند از آن به عنوان مرجعی برای آموزش ایمنی آینده در برنامه های موجود در آن استفاده کنند.

2. ارزیابی خطر در کتابچه راهنمای ایمنی

خطرات و محیط های ناایمن ممکن است به طرق مختلف به اطلاع مدیریت برسد. بدترین راه برای یادگیری در مورد یک حادثه زمانی است که به یک “رویداد خودافشایی” تبدیل شود. یک رویداد خودافشایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • یک کارمند در محل کار بیمار یا صدمه دیده است.
  • اعلان یا شکایت در مورد یک کارخانه یا فرآیند بالقوه مرتبط.
  • مشکلات یا شکست قبل از وقوع حادثه یا رویداد.

مدیریت باید زمان و منابع را صرف جستجوی شرایط خطرناک احتمالی کند. با این حال، آنها همچنین باید به کارمندان اجازه دهند که وقتی به مشکلی مشکوک هستند، صحبت کنند.

در اینجا رویکردهای مختلفی برای رسمی کردن “جستجوی چیزهای ناامن” وجود دارد. دادن این ساختار فرآیندی به این معنی است که:

  • یک هدف روشن.
  • جدول زمانی که کارکنان و مدیران ساعتی باید در آن شرکت کنند.
  • یک چارچوب امکان بررسی سیستماتیک فرآیندهای پیچیده یا گسترده را فراهم می کند تا هر مشکل کشف شده به سرعت حل شود.

3. تشخیص خطرات با استفاده از ابزار Gemba-Walks

برای انجام پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی استفاده از ابزار Gemba، یک تیم متقابل، از جمله مدیریت محیط زیست، بهداشت و ایمنی (EHS)، و کارکنان ساعتی، از عملیات روزانه خود برای بازدید از سایت واقعی، که به عنوان “صحنه ی حادثه” نیز شناخته می شود، زمان می برند.

برای اطلاع از سیستم مدیریت Gemba Walks اینجا کلیک کنید.

خدمه کل طبقه یا قسمتی را که می توان به آرامی از آن عبور کرد و تقریباً در یک ساعت مشاهده کرد، راه می رود. در طول پیاده روی، از کارگران سؤالاتی در مورد نگرانی هایشان پرسیده می شود، و طیف گسترده ای از رویه ها و شرایط ایمنی در مورد فعالیت هایی که در حال انجام است بررسی می شوند – یک یادداشت بردار هرگونه نارسایی در ایمنی، بهداشت یا مدیریت زیست محیطی را مستند می کند.

پس از پیاده‌روی، گروه درباره آنچه که دیدند (هم خوب و هم منفی) بحث می‌کنند و درباره اقداماتی که برای رفع نگرانی‌های ایمنی لازم است توافق می‌کنند.

تشخیص خطرات با پیاده روی در محل کار می تواند به تیم Gemba کمک کند. پیاده‌روی‌های شغلی، خطرات ایمنی ناشی از تغییر مداوم شرایط را در یک سایت خرده‌فروشی، مهمان‌نوازی یا سرگرمی برجسته می‌کند. این پیاده روی ها معمولا بر عهده نماینده ایمنی سایت است. با این حال، زمانی که سرپرستان سایت ساختمان و سایر ناظران نیز حضور دارند، اغلب موفق تر هستند.

چک لیست (چه دیجیتال یا کاغذی) یک ایده عالی است. مستندات تضمین می کند که نواحی حیاتی مانند حفاظت از سقوط، و ایمنی الکتریکی بررسی شده و یک رکورد کتبی از بازرسی و نگرانی های ذکر شده ارائه می دهد.

4. مهار گزارش کارمندان

اکثر کسب و کارها سیستمی برای گزارش رفتارها و شرایط مضر دارند، بنابراین هر کارمندی ممکن است نگرانی های خود را ابراز کند یا در مورد ایمنی سؤال بپرسد. به همین دلیل، معمولاً یک آدرس ایمیل، شماره تلفن یا جعبه پیشنهاد در دسترس است. شرکت‌هایی که رویه‌های مدیریت ایمنی کارآمدی دارند، این نگرانی‌ها را به‌سرعت می‌خوانند و به آن‌ها پاسخ می‌دهند و بازخوردی را برای شخصی که آنها را گزارش می‌دهند، ارائه می‌کنند.

تجزیه و تحلیل خطر شغلی (JHA/JSA) ممکن است به کارگر در درک بهتر نحوه حذف یا کاهش خطر پس از یافتن یک روش یا شرایط خطرناک کمک کند.

JHA/JSA یک ابزار شناسایی و کنترل خطر است. هر دو ممکن است برای ارزیابی یک فرآیند، یک قطعه تجهیزات یا یک روش برنامه ریزی شده استفاده شوند. رویکرد JHA با تجزیه هر عملیات کاری به مراحل دقیق آغاز می شود. سپس مشخص می شود که چه خطراتی (در صورت وجود) وجود دارد و از چه نوع کنترلی می توان برای کاهش یا حذف خطر استفاده کرد.

پس از تکمیل ماتریس ریسک، تصمیم بگیرید که آیا می توان از سلسله مراتب کنترل ها برای کاهش احتمال یک رویداد یا شدت یک رخداد استفاده کرد. سلسله مراتب کنترل ها روشی موثر برای کاهش یا کم کردن خطرات با استفاده از یک یا چند تا از استراتژی های کاهش زیر است:

  • حذف: از خطر خلاص شوید.
  • جایگزینی: از مواد کم خطرتر برای جایگزینی خطر استفاده کنید.
  • کنترل های مهندسی: کارگر را از خطر جدا کنید (به عنوان مثال، نگهبانی یا تهویه).
  • مدیریت اداری: شامل اجرای قوانین یا هنجارهای کار ایمن باشد.
  • تجهیزات حفاظت شخصی (PPE): برای حفظ ایمنی کارکنان استفاده می شود.

5. آموزش و آموزش ایمنی

آموزش برای توسعه شیوه های کار ایمن و به اشتراک گذاری اطلاعات ضروری است. آموزش برای تمام سطوح پرسنل، از مدیران ارشد گرفته تا استخدام‌های جدید مورد نیاز است. برنامه های آموزشی به شما می آموزد که چگونه:

  • خطرات را شناسایی و تصحیح کنید.
  • نحوه استفاده ایمن از تجهیزات را بدانید.
  • بدانید در مواقع اضطراری مانند بیماری ناگهانی یا آتش سوزی چه باید کرد.
  • کارفرمایان باید یک “ارزیابی نیازهای آموزشی” را انجام دهند تا تصمیم بگیرند که کدام موضوعات ایمنی را به کارگران خود تحویل دهند.

6. نیازسنجی آموزش ایمنی

کارفرمایان باید یک “ارزیابی نیازهای آموزشی” را انجام دهند تا تصمیم بگیرند که کدام موضوعات ایمنی را به کارگران خود تحویل دهند. نیازسنجی حوزه هایی از کتابچه راهنمای ایمنی را که به دلایل انطباق نیاز به آموزش دارند بررسی می کند. همچنین به عنوان یک ارزیابی جامع کار عمل می کند تا تصمیم بگیرد که کدام وظایف نشان دهنده خطراتی هستند که آموزش ممکن است برای کارگران برطرف کند.

7. سازمان برنامه آموزشی

هدف برنامه آموزشی و پرورشی این است که کارگران خطرات ایمنی و سلامت شغل خود را درک کنند. همه پرسنل اعم از مدیران، سرپرستان و کارکنان اداری و مهندسی باید در یک برنامه آموزشی موفق گنجانده شوند.

موارد زیر بخش های کلیدی برنامه آموزشی است:

  • این برنامه باید توسط افراد واجد شرایطی طراحی و اجرا شود که در مورد الزامات رعایت ایمنی فنی و روش های یادگیری بزرگسالان آموزش دیده اند.
  • سبک‌های طراحی آموزشی مختلفی باید به کار گرفته شود، مانند آموزش کلاسی، یادگیری مبتنی بر رایانه، آموزش در حین کار و آموزش فنی سازنده.
  • آموزش باید به زبان صحیح و در سطح درک مناسب برای فرد یا افراد تحت آموزش ارائه شود.
  • برنامه آموزشی باید دارای روشی برای ارزیابی کافی اثربخشی آن باشد و باید به طور منظم ارزیابی شود.
  • قبل از شروع کار، کارمندان جدید و پرسنلی که به یک وظیفه جدید منصوب می شوند باید آموزش های خاص شغلی را ببینند. کارمندان جدید باید در مورد روش های اضطراری، PPE اجباری، مسیرهای تخلیه، کنترل های اداری و کار، و هر گونه اطلاعات دیگری که برای جلوگیری از حوادث یا بیماری های محل کار مورد نیاز است، آموزش ببینند.

8. اثربخشی برنامه آموزشی

داشتن یک برنامه آموزشی و ارائه آموزش ایمنی تضمین نمی کند که پرسنل شما اطلاعات دریافتی توسط پرسنل شما را دریافت و درک کنند. برنامه های آموزشی مؤثر دارای فرآیندهایی برای پی بردن به میزان دانشی است که کارگران پس از تکمیل آموزش حفظ می کنند.

روش های دیگر اندازه گیری اثربخشی تمرین جدا از تغییر رفتار واقعی عبارتند از:

  • پرسشنامه ها
  • ارزیابی های عملکرد
  • مصاحبه انفرادی و گروهی
  • سوابق حوادث و بیماری ها
  • گزارش حوادث و تحقیقات
  • اقدامات اصلاحی پس از تصادفی که نقص‌های آموزشی را نشان داد، انجام شد.
  • بهبود مستمر برنامه های آموزشی می تواند به پرسنل و شرکت کمک کند زیرا پیشرفت ها منجر به تصادفات و صدمات کمتری می شود.

9. از نرم افزار مدیریت ایمنی برای نتایج بهتر استفاده کنید

ایجاد و اجرای سیستم های مدیریت ایمنی ممکن است دشوار باشد. در نتیجه، بسیاری از کسب و کارها برای انجام وظایف نظارتی خود با مشکل مواجه می شوند، اما لزومی ندارد که اینطور باشد.

یک برنامه نرم افزار مدیریت ایمنی، مدیران ایمنی را قادر می سازد تا داده ها را تجزیه و تحلیل کرده و مشکلات را شناسایی کنند. مدیران ممکن است از داده ها برای ایجاد تنظیماتی استفاده کنند که کارایی را افزایش می دهد، ریسک را کاهش می دهد و سودآوری را افزایش می دهد. سیستم صحیح ممکن است به روش های زیر به شما کمک کند:

  • تمام قوانین ایمنی را رعایت کنید.
  • در یافتن و از بین بردن خطراتی که کارکنان شما را تهدید می کند کمک کنید.
  • با انتخاب بهترین روش‌ها برای ساده‌سازی فرآیند، بهره‌وری را افزایش دهید.
  • یک سیستم مدیریت ایمنی به روز را حفظ کنید.

شرکت ها بعد از پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت ایمنی می توانند اقدام به اخذ گواهینامه HSE نمایند. برای اطلاع از مرجع صدور گواهینامه HSE اینجا کلیک کنید یا با تیم فنی شرکت ISOFARTAK ارتباط بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا