مرجع صدور گواهینامه HSE

مرجع صدور گواهینامه HSE

مرجع صدور گواهینامه HSE کیست و چگونه می توانیم گواهینامه HSE اخذ کنیم؟ اشتباه نکنید. گواهینامه HSE-MS با گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی یا اصطلاحاً گواهینامه HSE اداره کار متفاوت است. ما در این مقاله مرجع صدور گواهینامه HSE را به شما معرفی می کنیم و روند اخذ گواهینامه HSE را برای شما شرح می دهیم.

مرجع صدور گواهینامه HSE
مرجع صدور گواهینامه HSE

گواهینامه HSE-MS با گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی که اداره کار صادر می کند کاملاً متفاوت است. برای اطلاع از روند صدور گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی “گواهینامه HSE اداره کار” مقاله اخذ فوری گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی را مطالعه کنید. در مقاله مکتوب شده کلیه روند دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی که توسط اداره کار استان ها صادر می شود مکتوب شده است.

در مقاله مرجع صدور گواهینامه HSE ابتدا می پردازیم به موضوع اینکه استاندارد HSE چیست و  پیاده سازی الزامات استاندارد HSE-MS چه مزایایی برای سازمان ها همراه دارد. سپس در مورد مرجع صدور گواهینامه HSE و اعتبار مرجع صدور HSE صحبت می کنیم. این مقاله توسط تیم فنی شرکت ایزو فرتاک تدوین شده و به موضوعات زیر پرداخته می شود.

  • مرجع صدور گواهینامه HSE.
  • استاندارد HSE-MS چیست؟
  • روند پیاده سازی استاندارد HSE چگونه است؟
  • مزایای اخذ گواهینامه HSE برای سازمان ها چیست؟

بیشتر بخوانید: صلاحیت ایمنی پیمانکاران، HSE اداره کار.

مرجع صدور گواهینامه HSE کیست؟

آیا شما برای سازمان خود نیاز به دریافت گواهی نامه HSE دارید؟ شما باید بدانید چه مراجعی این گواهینامه را صادر می کنند و روند صدور گواهینامه HSE چگونه است. ممکن است هزینه صدور گواهینامه HSE برای سازمان شما مهم باشد یا اینکه مدت زمان صدور گواهینامه HSE. بنابراین در مورد مرجع صادر کننده این گواهینامه و سطح سخت گیری مراجع صدور اطلاعات کافی نیاز دارید.

اطلاع داشتن از اعتبار مرجع صدور گواهینامه HSE می تواند شما را به اهداف سازمانی جهت دریافت گواهینامه HSE نزدیک کند. بنابراین ابتدا می پردازیم به سطح اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه HSE.

مرجع صدور گواهینامه HSE به دو سطح اعتباری کاملاً متفاوت تقسیم بندی می شود. مراجعی که بالاترین سطح اعتباری جهت صدور گواهینامه ایزو یا صدور گواهینامه HSE را دارند. مراجعی که کمترین اعتبار برای صدور گواهینامه HSE را دارند.

به مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو یا گواهینامه HSE اصطلاحاً CB گفته می شود. CB ها ممکن است با نام های متفاوتی و تحت اعتبار کشورهای مختلفی در ایران این گواهینامه را صادر می کنند. ابتدا شما باید بدانید سطح اعتباری مرجع صدور گواهینامه HSE را چگونه شناسایی کنید. این کار بسیار راحت می باشد.

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو یا گواهینامه HSE باید توسط یک سازمان اعتبار دهنده بین المللی تایید شود و مجوز صدور گواهینامه HSE را دریافت کرده باشد. عموماً نهادهای اعتبار دهنده به مرجع صدور گواهینامه HSE یا گواهینامه ISO سازمان استاندارد کشورهای عضو هستند. برخی از متقاضیان سوال دارند که سازمان های اعتبار دهنده چگونه شناسایی می شوند.

انجمن اعتبار دهنده بین المللی “IAF” سازمان های اعتبار دهنده که در حوزه استاندارد فعالیت می کنند را معرفی می کند. بنابراین برای شناسایی سازمان اعتبار دهنده هر کشور باید وارد سایت WWW.IAF.NU شوید. شما باید توجه داشته باشید که IAF و سازمان اعتبار دهنده گواهینامه HSE یا گواهینامه ایزو را صادر نمی کنند. بلکه مرجع صدور این گواهینامه ها را مشخص می کنند.

برای شناسایی مرجع صدور گواهینامه HSE یا گواهینامه ایزو معتبر شما باید ابتدا نام مرجع صدور را بدانید و اطلاع داشته باشید که تحت نظارت چه کشوری فعالیت می کند. خوب حالا راه ساده ای برای اعتبار سنجی مرجع صدور گواهی نامه HSE دارید. وارد سایت IAF شوید و کشور اعلام شده را انتخاب کنید. آیا نام سازمان اعتبار دهنده ای که به شما معرفی شده توسط IAF تایید می شود؟ اگر تایید می شود سعی کنید وارد سایت سازمان اعتبار دهنده شوید و نام CB را جستجو کنید.

مرجع صدور گواهینامه HSE باید توسط سازمان اعتبار دهنده معرفی شود.

ممکن است شما زمان کافی برای دریافت گواهینامه HSE معتبر نداشته باشید. شما نیاز دارید در حداقل زمان ممکن گواهینامه HSE برای مناقصه دریافت کنید. تنها راه حل برای شما این است که توسط مراجع خصوصی که در ایران به وجود آمده اند اقدام به دریافت گواهینامه HSE نمایید. فقط توجه کنید، تنها سازمان اعتبار دهنده IAF بالاترین سطح اعتبار مرجع صدور HSE را مشخص می کند نه سازمان ها و CB های دیگر.

ممکن است به شما بگویند گواهینامه HSE تحت اعتبار ASCB دریافت می کنید. حتما تاکید دارند که گواهینامه HSE دریافت شده قابل استعلام بوده و توسط وزارت صنایع معادن تایید شده است. شما باید توجه کنید که مرجع صدور گواهینامه را وزارت صمت معرفی نمی کند. بلکه مراجع صدور گواهینامه ایزو یا مرجع صدور گواهینامه HSE باید توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) معرفی شده باشد.

ممکن است به شما بگویند مدرک HSE توسط مرجعی ایران کانادایی، آلمانی، انگلیسی و یا ایتالیایی دریافت می کنید. برای اعتبار سنجی نهاد اعتبار دهنده این کشورها باید به سایت IAF مراجعه کنید تا مطمئن شوید مرجع صدور اعتبار دارد یا خیر.

مراجع بیشماری در ایران گواهینامه HSE صادر می کنند و عموماً همه ی آنها ادعا می کنند گواهینامه HSE معتبر و قابل رجیستری در اختیار شما می گذراند. ممکن است این ادعا واقعیت داشته باشد و یا اینکه ادعای فیکی باشد. شما باید بدانید که اغلب مراجع صدور گواهینامه HSE یا گواهینامه ایزو در ایران توسط خود ایرانی ها ساخته پرداخته شده. اینکه گواهینامه ی شما قابلیت استعلام یا رجیستری داشته باشد دلیل بر اصل بودن گواهینامه نیست.

بیشتر بخوانید: نحوه ی تشخیص گواهینامه اصلی از جعلی.

استاندارد HSE-MS چیست؟

Health, Safety and Environment Management System مخفف HSE-MS به معنای سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست است. در واقع استاندارد HSE روشی است که جنبه های عملی حفاظت از محیط زیست، بهداشت و ایمنی در مشاغل را مطالعه و اجرا می کند. به عبارت ساده، این همان کاری است که سازمان ها باید انجام دهند تا مطمئن شوند که فعالیت های آنها به کسی آسیب نمی رساند. معمولاً کیفیت، تضمین کیفیت و کنترل کیفیت برای تشکیل بخش شرکت به نام HSQE به هم پیوسته است.

استاندارد HSE

از نقطه نظر ایمنی، شامل ایجاد تلاش ‌ها و رویه ‌های سازمان ‌یافته برای شناسایی خطرات محیط کار و کاهش تصادفات و قرار گرفتن در معرض موقعیت ‌ها و مواد مضر است. همچنین شامل آموزش پرسنل در زمینه پیشگیری از حوادث، واکنش به حوادث، آمادگی اضطراری و استفاده از لباس و تجهیزات حفاظتی می باشد.

سلامت بهتر در قلب آن باید توسعه فرآیندهای ایمن، با کیفیت بالا و سازگار با محیط زیست، شیوه های کاری و فعالیت های سیستماتیک باشد که از خطر آسیب به افراد به طور کلی، اپراتورها یا بیماران جلوگیری یا کاهش دهد.

از نقطه نظر زیست محیطی، این شامل ایجاد یک رویکرد سیستماتیک برای پیروی از مقررات زیست محیطی، مانند مدیریت پسماند یا انتشار گازهای گلخانه ای در تمام مسیر برای کمک به سایت در کاهش ردپای کربن شرکت است.

HSE-MS اساس هر دو سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001 و سری ارزیابی ایمنی و بهداشت شغلی ISO 45001 است. اگر قرار باشد دو مجموعه استاندارد در هر مجموعه طراحی و اجرا شود، گفته می شود که مجموعه HSE را پیاده سازی کرده است. با توجه به تمایل مجموعه ها به اجرای دو استاندارد، الگویی برای تلفیق این دو استاندارد ایجاد شد. بنابراین ترکیب دو استاندارد ISO 14001 و ISO 45001 را مدل HSE یا HSE MS می نامند.

بیشتر بخوانید: اخذ مدرک معتبر HSE-MS.

مزایای اخذ گواهینامه HSE برای سازمان ها:

سلامت و ایمنی محل کار یک مسئله کلیدی برای هر کسب و کاری است. وجود یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت محیط کار می تواند به شما کمک کند تا ایمنی کارکنان خود را افزایش دهید و همچنین از سازمان خود در برابر تعهدات و ادعا های غرامت محافظت کنید. یک سیستم ایمنی تایید شده نه تنها می تواند به شما در شناسایی و کنترل خطرات محل کار کمک کند، بلکه می تواند شما را با قوانین مربوط به بهداشت و ایمنی در ایران نیز مطابقت دهد.

مزایای اخذ گواهینامه HSE توسط مرجع صدور گواهینامه HSE معتبر می تواند به شرح زیر باشد.

  1. افزایش ایمنی محل کار

استاندارد HSE سلامت و ایمنی محل کار را در هر کار و در محل کار ادغام می کند و به جلوگیری از حوادث، بیماری ها و مشکلات بهداشت شغلی کمک می کند. مدیریت را قادر می سازد تا خطرات ایمنی را شناسایی کرده و اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهد. به لطف ارزیابی‌های منظم HSE، می‌توانید به طور مداوم عملکرد سلامت و ایمنی خود را با انجام اصلاحات در صورت لزوم نظارت کرده و بهبود بخشید.

2. کاهش هزینه ها

استاندارد های ایمنی از همکاری بین کارفرمایان و کارکنان حمایت می کنند. از طریق بهبود ارتباطات و جریان اطلاعات بین ذینفعان، می توانید ادعاهای جبران خسارت را کاهش دهید زیرا کارمندان احساس مشارکت و مراقبت می کنند. علاوه بر این، گواهی ایمنی با کاهش هزینه های بیمه شما، هزینه ها را به حداقل می رساند.

3. بهبود بهره وری

حوادث و آسیب کمتر می تواند منجر به کاهش زمان خرابی و هزینه کمتر در سازمان شما شود. علاوه بر این، اجرای استاندارد های ایمنی فعلی نشان دهنده تعهد واضح به ایمنی کارکنان شما است و می تواند به کارکنان با انگیزه و سازنده تر کمک کند.

 4. بهبود تصویر شرکت

گواهینامه HSE می تواند تصویر و اعتماد سازمان شما را با عمل به عنوان گواهی مبنی بر رعایت استاندارد های ایمنی ایران  بهبود بخشد. این شهرت افزایش یافته به شما کمک می کند تا کارمندان برتر را جذب کنید. این به ذینفعان شما در شرکت شما اطمینان می دهد زیرا به آنها می گوید که شرکت شما برای ایجاد یک محل کار ایمن سرمایه گذاری می کند.

5. افزایش درآمد

هنگامی که گواهینامه دریافت کردید، ممکن است فرصت های کاری بیشتری برای شما باز شود. مناقصه ها و کمک های بلاعوض معمولاً قبل از اینکه بتوانید درخواست دهید نیاز به گواهی ایمنی دارند و برخی از سازمان ها فقط شرکت هایی را با گواهینامه ایمنی درگیر می کنند.

مراحل پیاده سازی استاندارد HSE:

همه کارکنان باید آگاه باشند و بدانند که ایمنی کار چیست و چه معنایی برای سازمان دارد و چگونه با یک سیستم مدیریت ایمنی به جلو حرکت کنند. با همکاری یکدیگر، بهتر می توانید درک کنید که سازمان شما از یک سیستم HSE چه نیازی دارد.

اخذ-مدرک-HSE-MS
اخذ-مدرک-HSE-MS

در ابتدا، بهتر است فهرستی دقیق از ویژگی‌های مورد نظر تهیه نکنید، اما همچنان باید حیاتی‌ترین زمینه‌ ها و موضوعات ضروری را که می‌خواهید روی آنها تمرکز کنید، در نظر بگیرید. هنگامی که اهداف خود را مشخص کردید و وضعیت فعلی خود را بررسی کردید، شراکت با یک مرجع صدور گواهینامه HSE برای مشاوره جهت پیاده سازی استاندارد HSE و شاید حتی ساده کردن روند پیاده سازی آسان تر خواهد بود.

  1. تعهد مدیریت

مشارکت مدیریت در فرآیند اجرای یک راه حل برای وظایف HSE، بسیار مهم است. مهم است که به یاد داشته باشید که مدیریت مسئول تضمین ایمنی و رفاه در محل کار است. درگیر کردن مدیریت نیز برای توجه به وظایف HSE که شایسته آن است مهم است. با تعهد و منابع، مدیریت می تواند اهمیت پروژه را تقویت کند و آن را به دیگران منتقل کند.

2. ارزیابی انتقادی از فرآیندها و شیوه های جاری

فرآیند پیاده سازی فرصت خوبی برای تجزیه و تحلیل این است که چگونه سیستم HSE جدید می تواند به ساده سازی روال ها و شیوه های HSE شرکت کمک کند. یکی از مثال‌ هایی که می‌تواند آستانه استفاده از سیستم را کاهش دهد، کاهش تعداد فیلد های اجباری در یک فرم است.

3. تیمی را ایجاد کنید که بتواند فرآیند اجرا را در اختیار داشته باشد

یکی از عوامل اجرای موفقیت‌آمیز یک روند پیاده سازی استاندارد HSE، نه تنها مشارکت دادن همه کارکنان است، بلکه اطمینان از ایجاد گروه پروژه با هدف اصلی آن است. با دادن مالکیت چند کارمند بر فرآیند، شما به طور همزمان اطمینان حاصل می کنید که آنها به کاربران متخصص تبدیل می شوند و در نتیجه به افزایش فرهنگ ایمنی در کسب و کار کمک می کنید.

4. از برنامه ریزی و نظارت بر پروژه اطمینان حاصل کنید

استفاده از مستندات HSE یکی از مؤثرترین راه‌ ها برای ایجاد فرهنگ ایمنی بهتر و در عین حال رعایت آسان ‌تر مقررات است. همیشه مدتی طول می کشد تا شما نتایج اولیه را ببینید، که مستلزم کار بر اساس اهداف و برنامه های واقعی است. مطمئن شوید که نقش ها، برنامه ها و مسئولیت ها به وضوح توضیح داده شده اند. شما باید از در دسترس بودن منابع لازم در طول پروژه اطمینان حاصل کنید و همه باید به اطلاعات لازم مانند برنامه و برنامه پروژه دسترسی داشته باشند.

5. با ارائه ارتباطات، آموزش و ایجاد انگیزه، کارکنان را درگیر کنید

ارائه جهت گیری و آموزش به کارکنان هنگام اجرای روند پیاده سازی HSE بسیار مهم است. آموزش ها و دستورالعمل های کافی باعث ایجاد انگیزه در کارکنان برای استفاده از سیستم و در نتیجه مشاهده خطرات و ارتقای ایمنی در محیط کار می شود. به همان اندازه مهم است که همه کارمندان را در مورد کاری که انجام می دهید و چرا انجام می دهید، آگاه کنید.

علاوه بر دستورالعمل‌ های موجود در مستندات HSE، ممکن است بخواهید دستورالعمل ‌های خود را ایجاد کنید که نقش‌ ها و مسئولیت‌ های متناسب با کسب ‌وکار شما را به شما منتقل می‌کند.

ارائه آموزش منظم همچنین کارکنان را تشویق می کند تا در استفاده از سیستم مشارکت کنند. ایمنی محل کار باید به عنوان چیزی مثبت تلقی شود و مهم است که این موضوع را به کارکنان برای اطمینان از مشارکت آنها در میان بگذارید. کمپین ها و مسابقاتی را می توان برای تعامل، ایجاد انگیزه و افزایش تمرکز در محیط کار برگزار کرد.

مقالات مرتبط:

اخذ مدرک معتبر HSE-MS

دریافت مدرک مسئول ایمنی، HSE افسر ایمنی

طرح HSEPLAN (اچ اس ای پلن) چیست

صدور گواهینامه ایزو معتبر در ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا