ایزو 37000: اولین معیار بین المللی برای حکمرانی خوب

هدف و پایداری در قلب ایزو 37000. ما در زمان‌هایی به سرعت در حال تغییر و چالش‌برانگیز زندگی می‌کنیم و بیش از هر زمان دیگری از نهادهای حاکم خواسته می‌شود تا اطمینان حاصل کنند که سازمان‌هایشان با هدف، پایداری و جامعه عمل می‌کنند. حکمرانی خوب نه تنها باعث ایجاد اعتماد می شود، بلکه عملکرد تجاری را بهبود می بخشد و به یکپارچگی اجتماعی و محیطی کمک می کند. ایزو 37000 که به تازگی منتشر شده است، ابزارهایی را برای سازمان‌ها و هیئت‌های حاکمیتی آن‌ها فراهم می‌کند که برای اداره خوب آن‌ها نیاز دارند و آنها را قادر می‌سازد تا در عین رفتار اخلاقی و مسئولانه، عملکرد مؤثری داشته باشند.

ایزو 37000

ایزو 37000 که توسط متخصصان و صداهای مورد اعتماد طیف گسترده ای از سازمان ها در بیش از 70 کشور در سراسر جهان توسعه یافته است، یک مرجع واحد و پذیرفته شده جهانی برای انواع سازمان ها، صرف نظر از اندازه، نوع یا مکان ارائه می دهد.

مطالعه پیشنهادی: اخذ گواهینامه ایزو 31000

حکمرانی خوب نه تنها محیطی از اعتماد، شفافیت و مسئولیت پذیری را تقویت می کند، بلکه به همسویی اهداف سازمان با منافع جامعه، ایجاد روابط قوی با سهامداران و در عین حال مدیریت مؤثر و حفظ منابع آن کمک می کند. به این ترتیب، حکمرانی خوب شالوده موفقیت بلندمدت سازمان‌ها را ایجاد می‌کند و تضمین می‌کند که آنها در حفاظت و احیای سیستم‌های اجتماعی، اقتصادی و محیطی طبیعی مشارکت دارند.

دکتر ویکتوریا هرث، یکی از اعضای گروه کارشناسان ISO که این استاندارد را توسعه دادند، گفت که حکمرانی سازمانی مؤثر و پیشرفته فراتر از پیگیری منافع شخصی و رعایت تعهدات قانونی است.

او گفت: «این در مورد حس کردن و پیش‌بینی اتفاقاتی است که ممکن است اتفاق بیفتد و عملکرد را به سمت یک هدف کاملاً مشخص و مرتبط اجتماعی سوق دهد.

ما به سرعت در حال ورود به یک پارادایم حکمرانی جدید هستیم که در آن ذینفعان خواستار حکمرانی بسیار مؤثر برای هدایت و تضمین ارزش بلندمدت واقعی و پایدار هستند. ایزو 37000 اولین استاندارد اجماع جهانی در مورد حاکمیت است که برای همه سازمان ها در همه کشورها قابل اجرا است. بنابراین می‌تواند به‌عنوان طرحی برای هیئت‌های حاکمه عمل کند تا پیچیدگی‌ها را هدایت کنند تا بتوان به یک هدف اجتماعی با عملکرد بالا و به شیوه‌ای پایدار، اخلاقی و مسئولانه دست یافت.»

مطالعه پیشنهادی: ایزو 9004

ایزو 37000 حکمرانی خوب را به عنوان یک سیستم مبتنی بر انسان تعریف می کند که توسط آن یک سازمان برای دستیابی به هدف تعریف شده خود به شیوه ای اخلاقی و مسئولانه هدایت، نظارت و پاسخگو می شود. این استاندارد نقش‌های متمایز اما یکپارچه‌ای را که نهادهای حاکم و مدیریت در یک سازمان ایفا می‌کنند، روشن می‌کند و زبان، اصول و شیوه‌های مشترکی را ایجاد می‌کند که در همه سازمان‌ها در همه حوزه‌های قضایی اعمال می‌شود.

دکتر اکسل کراواتزکی، که هم‌کنفرانس گروه متخصص است، افزود: «وظایف بسیاری از نهادهای حاکم در حال گسترش و پیچیده‌تر شدن است. با این حال، ایزو 37000 به آنها کمک می کند تا از طریق یک چارچوب و سیستم حاکمیتی یکپارچه که به همه گروه های حاکم و بازیگران سازمانی قدرت می دهد، این کار را انجام دهند.

ISO 37000 توسط کمیته فنی ISO ISO/TC 309، اداره سازمانها، که دبیرخانه آن توسط BSI، سازمان استانداردهای ملی ISO برای بریتانیا برگزار می شود، ایجاد شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا