ایزو 44003: مشارکت های استراتژیک برای شرکت های کوچک

چگونه استاندارد جدید ایزو 44003 به شرکت های کوچک کمک می کند تا بزرگ فکر کنند؟ قدرت خرید بهتر، کارایی بیشتر و ایده های نوآورانه تر فقط برای کسب و کارهای بزرگ نیست. انتشار ایزو 44003 به بازیکنان کوچکتر کمک می کند تا خود را با استفاده حداکثری از مشارکت های استراتژیک رشد دهند.

ایزو 44003

چند نفر از ما که در طول سال گذشته در طول قرنطینه و محدودیت های مسافرتی در خانه زندگی کرده ایم، رویای جستجوی یک زندگی ساده تر، با دسترسی آسان به طبیعت، در آب و هوای گرم، خوابیدن زیر ستاره ها را نداشته ایم؟ برخی از ساکنان روستایی در اردن در نزدیکی شهر باستانی پترا همین کار را انجام داده‌اند و خانه‌های آجری خود را ترک کرده‌اند تا به‌طور غیرقانونی در غارهای این مکان میراث جهانی یونسکو که در میان صخره‌های ماسه‌سنگ صورتی جنوب اردن پنهان شده‌اند، زندگی کنند.

با این حال، حرکت آنها بیشتر به دلیل ضرورت اقتصادی بود تا تحقق یک خیال. اینها بادیه نشینانی هستند که از هزاران توریستی که روزانه به «شهر رز» سرازیر می شدند – کافه داران، صاحبان الاغ و شتر، فروشندگان جواهرات – امرار معاش می کردند. گزارشی در روزنامه تایمز وضعیت اسفناک آنها را برجسته می‌کند و می‌گوید که این بیماری همه‌گیر در حال آشکار شدن یک “فاجعه غیرقابل کاهش” برای مشاغل کوچک منطقه بوده است زیرا گردشگری به سرعت در حال خشک شدن است.

محرک های رشد اقتصادی

بنگاه‌های کوچک، کوچک و متوسط (MSMEs) نان و نان یک اقتصاد هستند. آنها شامل هر چیزی از تاجر گرفته تا آرایشگر، فریلنسر تا شرکت های بزرگتر با گردش مالی میلیونی هستند. برخی از آنها نیروی کار بزرگتری دارند. دیگران کمتر از ده نفر را استخدام می کنند. استفان کلینگبیل، مدیر مرکز سیاست گذاری برنامه توسعه سازمان ملل متحد در سئول، در یک وبینار در ژوئیه 2020 که توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) و انجمن تجارت بین المللی کره میزبانی شد، صحبت کرد، SME ها را به عنوان محرک تولید ملی، مشاغل و جریان سرمایه توصیف کرد.

او گفت: “آزادسازی ظرفیت بخش خصوصی بدون SME ها غیرممکن بود.” اما چالش‌های جهانی، مانند بحران COVID-19، بر کسب‌وکارها و معیشت تأثیر می‌گذارد و رسیدگی به این چالش‌ها به نفع همه ماست.»

در این زمان‌های غیرقابل پیش‌بینی و نامطمئن، کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ ضربه خورده‌اند، اما چشم‌انداز بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط در سراسر جهان در بهترین حالت مبهم به نظر می‌رسد. گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در مورد تأثیر کووید-19 بر SMEها نشان می دهد که از قرار گرفتن در مرکز اختلالات در آغاز همه گیری، یک سال بعد «آنها در یک موقعیت حتی مخاطره‌آمیزتر، به‌ویژه شرکت‌های جوان و استارت‌آپ‌ها، خوداشتغال‌ها، و همچنین مشاغل تحت رهبری زنان یا اقلیت‌ها».

این نکته در نشستی در نشست مجازی مدیریت فناوری جهانی مجمع جهانی اقتصاد در آوریل امسال مورد تاکید قرار گرفت. قبل از وضعیت اضطراری بهداشتی، SMEها در کشورهای OECD 99 درصد کل مشاغل، 60 درصد اشتغال و 60 درصد ارزش افزوده در اقتصاد را تشکیل می دادند. با این حال، علیرغم بحران، پتانسیل آنها همچنان استفاده نشده است.

مطالعه پیشنهادی: ایزو 44004 – بهبود همکاری با کسب و کارهای کوچکتر

ایجاد روابط قابل اعتماد

بنابراین چگونه می‌توانیم بهتر بسازیم و محیطی ایجاد کنیم که دسترسی به منابع مالی و سرمایه‌گذاری مستمر در شرکت‌های کوچک و متوسط را برای تحقق پتانسیل کامل آنها تسهیل کند؟ اگر از سال گذشته فقط یک درس آموخته باشیم، این است که همکاری، همکاری و ایجاد روابط قابل اعتماد هرگز مهمتر از این نبوده است. به همین دلیل است که انتشار ISO 44003 در آوریل امسال، مدیریت روابط تجاری مشارکتی – دستورالعمل‌هایی برای شرکت‌های کوچک، کوچک و متوسط در اجرای اصول اساسی، نمی‌توانست به موقع باشد.

این استاندارد جدیدترین در سری ISO 44000 است که شامل ISO 44001، سیستم های مدیریت روابط تجاری مشارکتی – الزامات و چارچوب، و ISO 44002، سیستم های مدیریت روابط تجاری مشارکتی – دستورالعمل های اجرای ISO 44001 است.

چالش ها و فرصت ها

دیوید هاوکینز مدیر عملیاتی مؤسسه کار مشترک و رئیس ISO/TC 286، کمیته فنی ISO برای مدیریت روابط تجاری مشترک است که استانداردها را توسعه داده است. او چالش‌های پیش رو را تصدیق می‌کند، اما در بسیاری از نمونه‌های سازمان‌های بزرگ‌تر که رویکردی مشارکتی برای کمک به هر جایی که می‌توانند اتخاذ می‌کنند، یک خط نقره‌ای می‌بیند.

واضح است که بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط با مشکل مواجه شده‌اند و میزان ارتباط همه آنها تا حدی به طور متقابل به جوامع تجاری خود به آنها کمک کرده است تا از پس این کار برآیند. او می‌گوید، نشانه تشویق‌کننده از طریق کووید، شناخت بیشتر مزایایی است که کار مشترک می‌تواند فراهم کند. او در ادامه توضیح می‌دهد که سازمان‌هایی که قبلاً «رویکردهای ساختاریافته برای روابط خود» داشتند، آمادگی بهتری داشتند و بنابراین می‌توانستند سریع‌تر واکنش نشان دهند و پاسخ دهند.

“اهمیت SMEها برای رشد اقتصادی و اشتغال بسیار مهم است، بنابراین، ما امیدواریم که معرفی ایزو 44003، تعداد بیشتری از MSMEها را تشویق کند که چگونه می توانند از همکاری استفاده کنند.”

یک رویکرد مشارکتی

او می‌گوید که این آخرین نکته ارزشمند است زیرا معرفی ISO 44001 توسط بسیاری از سازمان‌های کوچک‌تر به عنوان چیزی برای شرکت‌های بزرگ تلقی می‌شود. محیط کسب و کار این روزها شرایط سختی است و شرکت های کوچک و متوسط در تلاش هستند تا از فرصت ها برای همکاری مشترک استفاده کنند. هاوکینز می گوید ایزو 44003 به این موضوع می پردازد.

“معرفی ایزو 44003 چیزی است که می تواند درجه ای از ساختار را برای کمک به ایجاد روابط پایدارتر و در نتیجه فرصت هایی برای شرکت های کوچک و متوسط معرفی کند. در عین حال، بسیاری از سازمان‌های بزرگ‌تر به همان اندازه ارزشی را که MSME به ارمغان می‌آورند، می‌شناسند، بنابراین در اواخر امسال امیدواریم که راهنمای موازی برای سازمان‌های بزرگتر منتشر کنیم تا نشان دهیم چگونه می‌توانند تعامل بهتری داشته باشند.»

شان مک کارتی، رئیس مدرسه پایداری زنجیره تامین و مشاور، نویسنده و سخنران مستقل در سیاست و عملکرد تجاری پایدار، نیز ارزش استاندارد جدید ISO را در ترویج همکاری می‌داند. او می‌گوید: «اکثر کسب‌وکارها در سراسر جهان را می‌توان به‌عنوان شرکت‌های کوچک تا متوسط طبقه‌بندی کرد و بسیاری از تدارکات عمومی در سراسر جهان آرزوی انجام تجارت بیشتر با آنها را دارند. همکاری کلیدی برای به حداکثر رساندن ارزش از این روابط خریدار و تامین کننده است.”

همکاری بدون شک می‌تواند طیف گسترده‌ای از منافع را برای کسب‌وکارها به ارمغان بیاورد، اما همانطور که مک کارتی اشاره می‌کند، پویایی یک کسب‌وکار کوچک بسیار متفاوت از یک کسب‌وکار بزرگ است. به همین دلیل است که ایزو 44003 می تواند به SME ها رونق بیشتری بدهد. او می‌گوید: «سری ISO 44000 راهنمایی‌های ضروری را برای مدیریت این روابط به‌گونه‌ای ارائه می‌کند که نشان می‌دهد برای همکاری لازم نیست بزرگ باشید.»

ایجاد یک سطح جدید از گفتگو

واضح است که ایزو 44003، همراه با بقیه سری‌های 44000، می‌تواند نقش مهمی در کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط در سازگاری با “عادی جدید” داشته باشد. هاوکینز می‌گوید در حالی که فناوری کمک کرده است، COVID-19 بر انعطاف‌پذیری سازمانی تأثیر گذاشته است، بنابراین اعتماد به ارائه‌دهندگان خارجی یک عامل کلیدی در آینده خواهد بود.

روابط پایدار مهم خواهد بود و اتخاذ یک رویکرد ساختاریافته به ایجاد اعتماد کمک می کند. و استانداردهای ISO چارچوب های لازم را برای این روابط فراهم می کنند. او توضیح می دهد: “در موسسه، ما در حال اجرای آزمایشی برنامه ای بر اساس ایزو 44003 هستیم تا بتوانیم شرکت های کوچک و متوسط را تشویق کنیم تا رویکردهای خود را توسعه دهند و سازمان های بزرگتر را برای ایجاد سطح جدیدی از گفتگو تشویق کنیم.”

دیوید موری، ناشر مجله تجاری، مستقر در بریتانیا، می گوید که بخش SME جایی است که شرکت، نوآوری و بهره وری در بهترین حالت خود قرار دارند. با کمک یک استاندارد بین المللی مانند ایزو 44003، این بخش شانس بیشتری برای ایجاد یک بهبود قوی تر دارد، در نتیجه اقتصاد را دوباره به حرکت در می آورد و به همه ما کمک می کند تا رویاهای خود را محقق کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا