شرکت های صادر کننده گواهینامه CE

شرکت های صادر کننده گواهینامه CE در ایران

شرکت های صادر کننده گواهینامه CE در ایران، چه شرکت هایی هستند و چگونه شناسایی می شوند. این می تواند چالش شما برای دریافت گواهینامه CE باشد. پس چگونه باید مرجع صدور گواهینامه CE در ایران را شناسایی کرد و چه مراجعی گواهی نامه CE اصلی را صادر می کنند. ممکن است اعتبار گواهینامه CE برای شما اهمیت داشته باشد، پس چطور می توانید از اعتبار مرجع صدور گواهی نامه CE مطمئن شوید.

شرکت های صادر کننده گواهینامه CE در ایران
شرکت های صادر کننده گواهینامه CE در ایران

اخذ نشان CE معتبر در ایران می تواند بسیار سخت باشد. شرکت های صادر کننده گواهینامه CE در ایران اعتبارهای متفاوتی دارند. برخی از این شرکت ها گواهینامه CE اصلی را صادر می کنند و بیشتر این شرکت های گواهی نامه CE که فاقد اعتبار بین المللی است. بنابراین با توجه به نوع محصول متقاضی نشان CE،  انتخاب شرکت های صادر کننده گواهینامه CE در ایران بسیار سخت است. ما در این مقاله شما را راهنمایی می کنیم.

مرجع صادر کننده نشان CE مارک Notified body یا اختصاراً NB نامیده می شود. گواهینامه CE مارکی که توسط NB معتبر صادر گردد اصطلاحاً عنوان می شود گواهینامه CE اورجینال دریافت کرده اید. حال اینکه چگونه می توان NB های معتبر در ایران را شناسایی کرد و مدت زمان همینطور هزینه دریافت گواهینامه CE چقدر است. ما در مقاله ” شرکت های صادر کننده گواهینامه CE در ایران” به موضوعات زیر می پردازیم.

  • نشان CE مارک چیست؟
  • مزایای دریافت نشان CE مارک چیست؟
  • شرکت های صادر کننده گواهینامه CE چگونه شناسایی می شوند؟
  • اعتبارسنجی انواع گواهینامه CE در ایران.

ممکن است شما برای دریافت نشان CE چالش هایی داشته باشید. اینکه از کجا و با چه قیمتی گواهینامه CE دریافت کنید. قیمت های متفاوتی در بازار برای صدور گواهینامه CE توسط شرکت های صادر کننده درخواست می شود. ما سعی می کنیم با توجه به اطلاعات مکتوب شده در این مقاله، چالش های شما را برای انتخاب شرکت های صادر کننده گواهینامه CE کمتر کنیم. پس با ما همراه شوید.

بیشتر بخوانید: گواهینامه CE چیست؟

نشان CE مارک چیست؟

علامت گذاری CE نمادی است که در زیر این مطلب به صورت تصویر نشان داده شده است. حروف “CE” مخفف عبارت فرانسوی “Conformité Européene” است که از نظر ادبی به معنای “انطباق اروپایی” است. اصطلاحی که در ابتدا مورد استفاده قرار گرفت “مارک EC” بود و در دستورالعمل 93/68/EEC در سال 1993 به طور رسمی با “مارک CE” جایگزین شد.

نشان CE مارک چیست

 “مارک CE” اکنون در تمام اسناد رسمی اتحادیه اروپا استفاده می شود. “CE Mark” نیز در حال استفاده است، اما اصطلاح رسمی نیست. علامت گذاری CE بر روی یک محصول، اعلامیه سازنده است مبنی بر اینکه محصول با الزامات اساسی قوانین مربوط به بهداشت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست اروپا مطابقت دارد.

دستورالعمل ‌های محصول حاوی “الزامات اساسی” و یا “سطوح عملکرد” ​​و “استانداردهای هماهنگ” است که محصولات باید با آنها مطابقت داشته باشند. استانداردهای هماهنگ، مشخصات فنی (استانداردهای اروپایی یا اسناد هماهنگی) هستند که توسط چندین آژانس استاندارد اروپایی (CEN، CENELEC و غیره) ایجاد شده‌اند.

  • CEN مخفف کمیته اروپایی استانداردسازی است.
  • CENELEC مخفف کمیته اروپایی استانداردسازی الکتروتکنیکی است.

علامت CE بر روی یک محصول به مقامات دولتی نشان می دهد که ممکن است محصول به صورت قانونی در بازار کشور آنها عرضه شود. علامت گذاری CE بر روی یک محصول، حرکت آزادانه محصول را در بازار واحد EFTA و اتحادیه اروپا (EU) (در مجموع 30 کشور) تضمین می کند.

اصول کلی علامت گذاری CE مارک به شرح زیر است.

  1. علامت CE فقط باید توسط سازنده یا نماینده مجاز او نصب شود.
  2. علامت CE باید فقط به محصولاتی چسبانده شود که الصاق آن توسط قوانین هماهنگ سازی خاص جامعه پیش بینی شده است و نباید روی هیچ محصول دیگری الصاق شود.
  3. با الصاق یا چسباندن نشان CE، سازنده نشان می دهد که مسئولیت انطباق محصول با تمام الزامات قابل اجرا تعیین شده در قانون هماهنگ سازی جامعه مربوطه را که برای الصاق آن ارائه می کند، بر عهده می گیرد.
  4. علامت CE باید تنها علامتی باشد که مطابقت محصول را با الزامات قابل اجرا قانون هماهنگ سازی مربوطه جامعه که برای الصاق آن پیش بینی می کند تأیید می کند.
  5. الصاق علامت ‌ها، علائم یا نوشته ‌هایی که ممکن است اشخاص ثالث را در مورد معنی یا شکل علامت CE گمراه کنند، بر روی محصول ممنوع است. هر علامت دیگری ممکن است بر روی محصول چسبانده شود، مشروط بر اینکه دید، خوانایی و معنای علامت CE مختل نشود.
  6. کشورهای عضو باید از اجرای صحیح رژیم حاکم بر علامت CE اطمینان حاصل کنند و در صورت استفاده نادرست از علامت گذاری اقدام مناسب را انجام دهند. کشورهای عضو همچنین مجازات هایی را برای تخلفات پیش بینی خواهند کرد که ممکن است شامل مجازات های کیفری برای تخلفات جدی باشد. این مجازات ها باید متناسب با جدیت جرم باشد و یک عامل بازدارنده موثر در برابر استفاده نادرست باشد.
  7. همراه با موثر شدن دستورالعمل‌ های بیشتر، محصولات بیشتر و بیشتری برای دسترسی به بازار EFTA و اتحادیه اروپا باید دارای نشان CE باشند. با این حال، بسیاری از صادرکنندگان غیر اتحادیه اروپا هنوز از این واقعیت و تأثیر آن بر تجارت خود بی اطلاع هستند یا از آن مطمئن نیستند.

علامت CE نشان می دهد که محصول در هنگام عرضه در بازار اتحادیه اروپا مطابق با الزامات اساسی قوانین اتحادیه اروپا ارزیابی می شود. تمام محصولات مشمول دستورالعمل های اتحادیه اروپا باید با الزامات دستورالعمل ها مطابقت داشته باشند تا در بازار اتحادیه اروپا قرار گیرند.

با تهیه یک اعلامیه انطباق و الصاق علامت CE، که معمولاً یک فرآیند “خود گواهی” است، سازنده اعلام می کند که محصول آنها با قوانین قابل اجرا مطابقت دارد. بدون علامت CE، توزیع محصول در بازار اروپا مجاز نیست. علامت CE در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) همانند، نروژ، ایسلند، لیختن اشتاین و سوئیس مورد نیاز است. همچنین در ترکیه که عضو اتحادیه اروپا یا EFTA نیست (از اوت 2021) نیز مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: CE مارک چیست؟

چرا باید گواهینامه CE دریافت کنیم؟

مزایای دریافت گواهینامه CE چیست و شرکت های صادر کننده گواهینامه CE در ایران را چگونه شناسایی کنیم. اولین موضوع برای دریافت گواهی نامه CE و یا علامت گذاری CE محصول به دلیل این است که نیاز داریم محصول را وارد اتحادیه اروپا کنیم. در حقیقیت اخذ نشان CE برای محصول همانند گذرنامه ورود محصول به بازارهای تجاری بین المللی است. بنابراین بزرگترین دلیل دریافت گواهینامه CE یا علامت گذاری CE ورود به بازارهای جهانی است.

مرجع صدور گواهینامه CE
مرجع صدور گواهینامه CE

اتحادیه اروپا دستورالعمل علامت گذاری CE را برای ساده تر و کم هزینه تر کردن مبادلات بین کشورهای اتحادیه اروپا تدوین کرد. این نشان می‌دهد که یک تولیدکننده ادعا می‌کند که کالای او مطابق با پیش ‌نیازهای قانونی پایه برای رفاه و امنیت است که در دستورات اتحادیه اروپا تعیین شده است.

اغلب مشتریان برای تعیین حداقل اصول و در نتیجه درجه پایه ارزشی که آیتم های مختلف ممکن است به آن نیاز داشته باشند، مهر CE را بر روی یک آیتم به عنوان نشانه ای از انطباق جستجو می کنند.

در صورت عدم امکان مونتاژ یا واردات کالایی که در حد حداقل یکی از دستورالعمل ‌های رویکرد جدید قرار دارد و می‌خواهید کالای خود را در هر یک از شرایط فردی منطقه اقتصادی اروپا (EEA) در دسترس قرار دهید. شما باید مهر CE را بر روی کالای خود بر خلاف نیازهای اساسی همه این دستورات مربوطه اعمال کنید.

مزیت فوق‌العاده سازندگان این است که در حال حاضر تنها یک پیش‌نیاز و سیستم برای ایجاد رضایت در ساختار و مونتاژ یک آیتم برای کل منطقه اقتصادی اروپا وجود دارد. دستورالعمل های ملی متفاوت و متضاد حذف شده است. بنابراین، این مورد دیگر نباید با پیش نیازهای خاص شرایط بخش متمایز منطقه اقتصادی اروپا تنظیم شود.

علاوه بر این، ممکن است به عنوان یک مزیت در نظر گرفته شود که با واقعی سازی پیش نیازها، کالا برای مشتری امن تر می شود و همچنین ممکن است ادعاهای آسیب و خطر را کاهش دهد.

مزایای گواهی CE را می توان به شرح زیر فهرست کرد.

  1. علامت گذاری CE حرکت و بازاریابی آزاد محصول را در کشورهای اتحادیه اروپا تضمین می کند.
  2. صنعت گران برای عرضه محصولات خود در سطح ملی و بین المللی باید علامت CE را روی محصول بگذارند.
  3. علامت CE نشان دهنده مطابقت محصول با قوانین فنی اتحادیه اروپا است.
  4. علامت CE، نوعی محصول به عنوان پاسپورت ورود محصول به اتحادیه اروپا است.
  5. علامت CE قطعا یک علامت کیفیت و گواهی تضمین نیست بلکه علامت CE نشان دهنده سطحی است که کیفیت در آن شروع می شود.
  6. محصول دارای علامت CE در کشورهای اتحادیه اروپا با دلایل قانونی مرتبط با هنجارها قابل رد نیست.
  7. علامت CE نشانه انطباق با دستورالعمل های رویکرد جدید است.
  8. محصولاتی که دارای نشان CE هستند امکان گردش و بازاریابی رایگان در کشورهای اتحادیه اروپا را دارند.
  9. صنعتگران برای عرضه محصولات خود در داخل و خارج از کشور باید علامت CE را روی محصولات خود قرار دهند.
  10. محصولات دارای نشان CE ثابت می کنند که این محصول مطابق با قوانین فنی اتحادیه اروپا تولید شده است.
  11. محصولاتی که دارای نشان CE هستند را نمی توان در کشورهای اتحادیه اروپا بر اساس مبانی قانونی بر اساس استاندارد ها رد کرد.
  12. علامت CE نشان دهنده تولید مطابق با دستورالعمل های رویکرد جدید منتشر شده در اتحادیه اروپا است.

بیشتر بخوانید: شرایط دریافت نشان CE مارک چیست؟

شرکت های صادر کننده گواهینامه CE در ایران کدامند؟

چه شرکت هایی مجوز صدور گواهینامه CE را در ایران دارند؟ این سوالی است که اغلب متقاضیان دریافت نشان CE دارند. به طور کلی هیچ مرجعی داخل ایران برای صدور گواهینامه CE توسط منطقه اقتصادی اروپا تایید نشده است. در حقیقت ما داخل ایران هیچ مرجع صادر کننده نشان CE ای نداریم. عموماً شرکت ها یا مشاوران اعلام می کنند شما گواهینامه CE را از یک مرجع خارجی دریافت می کنید.

گواهینامه CE چیست
گواهینامه CE چیست

از چه طریقی می توانید اعتبار مرجع صدور گواهینامه CE را بررسی کنید. مطمئن شوید گواهینامه CE صادر شده توسط منطقه اقتصادی اروپا تایید می شود. خوب شروع کنید.

ابتدا وارد سایت Nando شوید. ناندو انجمن اعتبار دهنده به شرکت های صادر کننده گواهینامه CE است. همانطور که در بالا اشاره شد شرکت های صادر کننده گواهینامه CE اختصاراً NB نامیده می شوند. بنابراین NB ها باید توسط انجمن اعتبار دهنده Nando تایید شوند.

زمانی که شما وارد سایت ناندو می شوید، شما 31 کشور را مشاهده می کنید که بر اساس دستورالعمل EC/2006/654 توسط انجمن تایید شده اند. هر یک از این 31 کشور NB های مختلفی را تایید کرده که شما می توانید برای دریافت گواهینامه CE معتبر توسط این NB ها اقدام نمایید.

فقط برای انتخاب NB ها دقت کنید یا می توانید از مشاوره تیم فنی “شرکت ایزو فرتاک” بهره مند شوید. NB های براساس دایرکتیوها یا دستورالعمل های تدوین شده اتحادیه اروپا می توانند برای محصولاتی که تایید شده هستند گواهینامه CE صادر کنند. نکته بعدی اینکه شرکت های صادر کننده گواهینامه CE براساس نوع فعالتی که توسط  ناندو تایید شده اند می توانند نشان CE مارک صادر کنند.

مثلاً اینکه یک شرکت صادر کننده CE ممکن است فقط برای دستورالعمل تجهیزات پزشکی توسط ناندو تاییدیه دریافت کرده باشد. بنابراین اگر محصول شما جزو دسته های تجهیزات پزشکی باشد می تواند گواهینامه CE صادر کند و اگر غیر از این باشد باید مرجعی را شناسایی کنید که بر اساس دستورالعمل محصول شما بتواند گواهینامه CE صادر نماید. جهت تعیین دستورالعمل و شناسایی مرجع صدور معتبر می توانید از مشاوره ما بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید: مرجع صدور گواهینامه CE.

اعتبار سنجی انواع گواهینامه CE در ایران:

اگر شما نیاز به دریافت گواهینامه CE و علامت گذاری CE روی محصولات خود هستید، حتماً برای شما هم این موضوع پیش آمده که هر شرکتی ادعا می کند گواهینامه CE اصلی را صادر می کند و فقط آن مرجع معتبر است. قیمت های متفاوتی در مورد صدور گواهینامه CE به شما اعلام شده است. بنابراین چطور می توانید بر اساس اعتبار گواهینامه CE مشخص کنید باید چقدر هزینه پرداخت کنید.

فرآیندهای-سیستم-مدیریت-کیفیت-تصویر-3

اغلب به شما اعلام می شود گواهینامه CE خوداظهاری یا گواهینامه CE انطباق دریافت می کنید. برخی از مشاوران هم به شما این اطمینان را می دهند که گواهینامه CE اورجینال را دریافت می کنید. هر یک قیمت های متفاوتی به شما اعلام می کنند و مدت زمان متفاوتی را جهت صدور و دریافت گواهینامه CE اعلام می کنند. احتمالا شما سردرگم شده اید.

ابتدا بهتر است در مورد اعتبار گواهی نامه های CE که توسط شرکت های صادر کننده گواهینامه CE در ایران صادر می شود، اطلاعات به دست آورید. در ایران سه دسته گواهینامه CE نامبرده می شود. CE اورجینال، CE خوداظهاری و CE انطباق. تفاوت این سه دسته چیست؟

CE اورجینال

NB هایی که توسط انجمن ناندو تایید شده اند و دارای کد 4 (چهاررقمی) قابل شناسایی در سایت ناندو را دارند شرکت های صادر کننده گواهینامه CE معتبر هستند. این شرکت ها ممکن است به صورت نمایندگی فعال یا ارتباطی فعالیت کنند. عموماً NB هایی که توسط کشورهای بلغارستان، ایتالیا، ترکیه، اتریش یا مجارستان تایید شده اند در ایران فعالیت دارند.

چنانچه محصولات ساخته شده پرخطر باشند یا اصطلاحاً ” High risk” باشد و جزو 24 دستورالعمل تدوین شده اتحادیه اروپا، یک مرجع ثالث باید تاییده محصول را اعلام کند. بنابراین محصول شما حتما باید توسط یک NB معتبر بررسی گردد.

CE خوداظهاری

شما برای محصولاتی که سطح خطر پایینی دارند نیاز به دریافت گواهینامه CE ندارید. بلکه براساس اظهارات اعلام شده توسط شرکت شما کشورهای جزو اتحادیه اروپا مجوز ورود محصول شما را صادر می کنند. البته که کلیه تعهدات از شما اخذ می گردد و شما مسئول هر پیامدی هستید.

شما می توانید برای محصول خود اقدام به تهیه تست ریپروت کنید. این یعنی اینکه محصول شما باید توسط یک آزمایشگاه معتبر تست شود و الزامات همینطور استانداردهای محصول شما تایید گردد. شما می توانید با برگه تست ریپورت محصول خود را به حتی کشورهای جزو اتحادیه ارسال کنید. اما بهتر است تاییدیه یک NB معتبر را نیز داشته باشید.

عموماً تمام NB های معتبر بر اساس اطلاعات شما گواهینامه CE خوداظهاری را صادر می کنند. توجه کنید NB ها باید دارای کد چهار رقمی مورد تایید انجمن ناندو باشند. اخیراً برخی شرکت های صادر کننده گواهینامه CE خود را به عنوان NB معرفی می کنند و اعلام می کنند “گواهینامه CE خود اظهاری” برای شما صادر می کنند. ولی در حقیقت اینطور نیست. برای بررسی اعتبار NB ها جهت صدور گواهینامه خوداظهاری با ما در تماس باشید.

CE انطباق

شرکت های صادر کننده گواهینامه CE در ایران عموماً اعلام می کنند که گواهینامه CE از مرجع انگلیسی، کانادایی، آلمانی، ایتالیایی یا حتی تحت اعتبار ASCB دریافت می کنید. برخی از این شرکت های صادر کننده گواهینامه CE برای اینکه اعتماد مخاطب خود را جذب کنند ادعا دارند گواهینامه CE خوداظهاری صادر می کنند. آیا گواهینامه هایی که تحت اعتبار ASCB صادر می شود معتبر هستند؟

نکته خیلی مهم اینکه در حال حاضر و تا اکتبر سال 2021 شرکت ها برای صادرات به ترکیه نیاز به CE اصلی ندارند. کشورهای دیگری همانند کشورهای حوزه خلیج فارس، خاور دور و یا کشورهایی غیر از اتحادیه اروپا برای ورود محصولات نیاز به گواهینامه CE ندارند. بنابراین صرف اینکه گواهینامه CE صادر شده قابلیت رجیستری دارد، کد رجیستری دارد یا اینکه برای صادرات مشکلی نداشته اید، دلیل بر اصل بودن یا معتبر بودن گواهینامه نیست.

CE انطباق توسط شرکت های صادر کننده گواهینامه CE معتبر صادر نمی شود، بلکه مراجعی که عموماً توسط خود ایرانی ها ساخته پرداخته شده اند اقدام به صدور گواهینامه CE انطباق می کنند و اعلام می کنند گواهینامه CE معتبر دریافت کرده اید.

برای انخاب شرکت های صادر کننده گواهینامه CE در ایران یا اعتبار سنجی شرکت های صادر کننده CE با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا