صرفه جویی در انرژی

پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت انرژی (EnMS) مانند ISO 50001 یک راه قدرتمند برای یک سازمان برای بهبود مستمر بهره‌وری انرژی است و در عین حال کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش می‌دهد. با این حال لزومی ندارد که این کار به یکباره انجام شود، و هر اقدامی که انجام می شود می تواند تغییرات مثبتی را به خودی خود ایجاد کند.

به همین دلیل است که استاندارد جدیدی به تازگی منتشر شده است تا به سازمان ها – به ویژه کسب و کارهای کوچک – کمک کند تا در هر مرحله بیشترین مزایا را ببرند.

صرفه جویی در انرژی

ISO 50005، سیستم‌های مدیریت انرژی – دستورالعمل‌هایی برای پیاده‌سازی مرحله‌ای، راهنمایی برای یک فرآیند گام به گام برای پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت انرژی ارائه می‌کند. این به ویژه برای شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) که ممکن است منابع لازم برای ایجاد یک EnMS را در یک لحظه نداشته باشند مفید است.

با اتخاذ رویکرد مرحله‌ای، سازمان‌ها با سهولت بیشتری می‌توانند منابع و سطوح اولویت مناسب را بر اساس نیازها و ظرفیت‌های خود تخصیص دهند و در همان قدم اول بتوانند از استاندارد بهره‌مند شوند.

مطلب پیشنهادی: قدرت دانش

ناتانائل هارفست، رهبر مشترک گروهی از کارشناسانی که استاندارد را توسعه دادند، گفت: شروع با رویکرد مرحله‌ای به چیزی به وزن EnMS مزایای زیادی دارد، از جمله ایجاد برنده‌های سریع برای ایجاد انگیزه در کارکنان و توانایی اولویت‌بندی فعالیت‌ها به طوری که آنها به بهترین نحو بر روی یکدیگر ساخته شده یا مکمل یکدیگر هستند.

او گفت: «یک سیستم مدیریت انرژی برای ایجاد سیستم‌ها و فرآیندهای مورد نیاز برای بهبود عملکرد انرژی طراحی شده است، اما از آنجایی که این یک وظیفه بزرگ است، می‌تواند به‌ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک دلهره‌آور و در نهایت بازدارنده به نظر برسد.»

اتخاذ یک رویکرد مرحله‌ای، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا کارهای کوچک را شروع کنند و به‌تدریج بر اساس نیازها و منابع بسازند، و به آن‌ها اجازه می‌دهد از همان ابتدا از منافع بهره ببرند.

ISO 50005 یک رویکرد پیاده سازی مرحله ای را با استفاده از 12 عنصر اصلی ISO 50001، سیستم های مدیریت انرژی – الزامات با راهنمایی برای استفاده، تشریح می کند. این استاندارد بر اساس یک مدل بلوغ متشکل از چهار سطح است، با سطح 1 که اصول اولیه را برای کسانی که تجربه مدیریت انرژی کمی دارند، ارائه می‌کند و به تدریج به سمت سطحی مطابقت با ISO 50001 پیش می‌رود.

منبع خبر: سازمان بین المللی ایزو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا