دریافت نشان CE مارک

شرایط دریافت نشان CE مارک چیست

شرایط دریافت نشان CE مارک چیست؟ از کدام مرجع می توانم گواهینامه CE دریافت کنم؟ اخذ گواهینامه CE چقدر هزینه دارد؟ شرایط اخذ گواهینامه CE چیسیت؟ روند دریافت نشان CE مارک چگونه است؟ این ها ممکن است سوالات شما هم باشد. اینکه برای چه باید اقدام به دریافت نشان CE مارک نمایید و چه فرآیندی باید طی شود جهت دریافت این گواهینامه.

دریافت نشان CE مارک
دریافت نشان CE مارک

تیم فنی “ایزو فرتاک” توسط مقاله “شرایط دریافت نشان CE مارک” به چالش های متقاضیان اخذ گواهینامه CE پاسخ می دهد. ما در این مقاله به موضوعات زیر می پردازیم.

  • استاندارد CE چیست؟
  • چرا باید نشان CE مارک را دریافت کنیم؟
  • چه کشورهایی برای صادرات نیاز به گواهینامه CE دارند؟
  • چه مراجعی مجوز صدور گواهینامه CE دارند؟
  • اعتبار مراجع صادر کننده نشان CE مارک در ایران چگونه سنجیده می شود؟
  • روند دریافت گواهینامه CE اصلی چگونه است؟
  • دستورالعمل یا دایرکتیو چیست؟

چنانچه جهت روند و شرایط دریافت نشان CE مارک سوالاتی دارید می توانید با مطالعه این مقاله ابهامات خود را برطرف نمایید. مشاوره شرکت ایزو فرتاک برای متقاضیان اخذ گواهینامه CE رایگان بوده و می توانید با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را مطرح کنید.

بیشتر بخوانید: اخذ گواهینامه CE جهت صادرات.

استاندارد CE چیست؟

اغلب متقاضیان سوال دارند نشان CE چیست؟ در محصولات تجاری، حروف CE (به عنوان نشان CE) به این معنی است که سازنده یا واردکننده مطابقت کالا با استانداردهای بهداشتی، ایمنی و حفاظت از محیط زیست اروپا را تأیید می کند.   علامت CE درج شده روی محصولات نشانگر کیفیت یا علامت گواهی نیست، بلکه انطباق محصولات را با دستورالعمل های اتحادیه اروپا تایید می کند.

اخذ ایزو، صدور ایزو، دریافت ایزو

علامت CE برای کالاهایی که در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) فروخته می شود، مورد نیاز است، اما در محصولات فروخته شده در جاهای دیگر که مطابق با استانداردهای EEA تولید شده اند نیز یافت می شود. علامت CE نشان می دهد که این محصول می تواند آزادانه در هر بخشی از منطقه اقتصادی اروپا، صرف نظر از کشور مبدا، تجارت شود.

“CE” مخفف “conformité européenne” (فرانسوی به معنای “انطباق اروپایی”) است.

چرا باید چرا باید نشان CE مارک را دریافت کنیم؟

نشان CE به شما امکان می دهد محصول خود را در کشورهای منطقه اقتصادی اروپا (EEA) بفروشید. با اجرای الزامات، ممکن است متوجه شوید که محصول شما ایمن تر و قابل اعتمادتر است. بنابراین خطر نارضایتی مشتری را کاهش دهید. اخذ گواهینامه CE می تواند مزایای دیگری برای تولید کنندگان داشته باشد.

مهمترین دلیل دریافت نشان CE مارک ورود محصول به بازارهای بین المللی و رقابت با دیگر تولیدکنندگان محصول است.

علامت گذاری CE روی محصول الزامی است. این نشان می‌دهد که حداقل الزامات قانونی دستورالعمل مربوطه را برآورده می‌کند، که به آن اجازه می‌دهد به طور قانونی در بازار هر کشور عضو اروپایی عرضه شود. علامت گذاری CE به شرکت شما امکان دسترسی آسان تر به بازار اروپا را می دهد تا محصولات شما را بدون تطبیق یا بررسی مجدد بفروشد.

شما برای حضور در نمایشگاه های بین المللی و تبلیغات روی محصولات خود نیاز به دریافت نشان CE مارک دارید. نشان CE مارک استاندارد محصول شما را تایید نمی کند منتها خریدار یا بازرگان اطمینان خاطر از ایمنی محصولات دارد. برای حضور و فروش کالا از طریق سایت های فروش همانند “سایت آمازون” شما نیاز به دریافت گواهینامه CE دارید.

بیشتر بخوانید: گواهینامه CE چیست؟

چه کشورهایی برای صادرات نیاز به گواهینامه CE دارند؟

اغلب تولیدکنندگان درخواست اخذ نشان CE مارک (اخذ گواهینامه CE) را دارند. تولیدکنندگان حتی برای صادرات محصول به عراق یا ترکیه نیز درخواست دریافت نشان CE مارک را دارند. دریافت نشان CE مارک برای کشورهایی که جزو منطقه اقتصادی اروپا (EEA) هستند الزامی است.

گواهینامه CE چیست
گواهینامه CE چیست

کشورهایی که برای ورود محصول نیاز به نشان CE مارک دارند شامل:

“اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتقال، رومانی، اسلواکی، اسلونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس” می باشد.

در برخی از محصولات که ریسک بالایی دارند کشورهایی همانند ترکیه، انگلیس یا حتی آذربایجان هم از شما درخواست ارائه گواهینامه CE مارک را دارند.

تولیدکنندگان باید توجه داشته باشند، کشورهایی که ذکر شد برای ورود محصول نیاز به اطلاعات فنی و تاییدیه نشان CE مارک دارند. بنابراین قبل از خروج محصول از گمرک این کشورها شما باید اصلاعات و مستندات استاندارد CE محصول را در اختیار گمرک آن کشور قرار دهید.

الباقی کشورها “گمرک”، نیازی به مستندات CE ندارد بلکه ممکن است فقط بازرگان درخواست ارائه گواهینامه CE مارک را از تولید کننده داشته باشد.

بیشتر بخوانید: CE مارک چیست؟

چه مراجعی مجوز صدور گواهینامه CE دارند؟

مهمترین چالش متقاضیان اخذ گواهینامه CE انتخاب مرجع صادر کننده نشان CE مارک است. عموماً متقاضیان سوال دارند که “مرجع صادر کننده گواهینامه CE اصلی” کیست؟ و چگونه می توانیم “مراجع معتبر صدور گواهینامه CE” را استعلام بگیریم.

برای شناسایی مرجع صدور گواهینامه CE معتبر مسیر دشوار یا پیچیده ای در پیش ندارید. فقط کافی است موضوعات ذکر شده در زیر را مطالعه نمایید.

مرجع صادر کننده نشان CE مارک اصطلاحاً “NB” نامیده می شود. NB ها اعتبار خود را از انجمن بین المللی NANDO دریافت می کنند. نکته مهم اینکه NB ها دارای یک کد اعتبار سنجی چهار رقمی هستند که باید توسط “NANDO” تایید شوند.

هر کشور تایید شده در سایت ناندو ممکن است چندین NB را معرفی کرده باشد. شما باید دقت کنید که آیا NB می تواند برای محصول شما گواهی نامه CE مارک صادر نماید. خوب حالا برای انتخاب مرجع صدور گواهی نامه CE شروع کنیم.

در قدم اول دایرکتیو یا دستورالعمل های محصول خود را شناسایی کنید. ما لیست دستورالعمل ها را در این سایت مکتوب کرده ایم. پس پیشنهاد می کنم مقاله “مرجع صدور گواهینامه CE” را مطالعه کنید. پس از مشخص شدن دایرکتیو محصول، انتخاب کنید مرجعی را که بر اساس دستورالعمل محصول برای شما تاییدیه CE مارک را صادر می کند. برای این منظور می توانید از مشاوره رایگان تیم فنی “ایزو فرتاک” بهره مند شوید.

وارد سایت ناندو شوید، کشور خود را جهت انتخاب مرجع صدور CE شناسایی کنید. دقت کنید NB ها دارای کد چهر رقمی هستند و باید گواهینامه CE صادر شده دقیقاً در همان ثبت و قابلیت رجیستری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخذ گواهینامه CE اورجینال.

اعتبار مراجع صادر کننده نشان CE مارک در ایران چگونه سنجیده می شود؟

در ایران شرکت های بیشماری وجود دارد که گواهینامه CE مارک را صادر می کنند. عموماً اعلام می شود گواهینامه از آلمان، ایتالیا، انگلیس، کانادا یا تحت اعتبار ASCB با کد “رجیستری IRQAO” دریافت می کنید. آیا این مراجع گواهینامه CE اصلی را برای شما صادر می کنند؟

در بالا در مورد مراجعی که احراز صلاحیت شده اند بابت صدور نشان CE مارک توضیحاتی مکتوب شد. در حال حاضر می پردازیم به نهادهایی که در ایران جهت صدور گواهی نامه CE فعالیت می کنند. آیا شما نیاز به دریافت نشان CE مارک دارید؟ خیلی مراقب باشید که در دام افراد سودجو گرفتار نشوید.

سایت هایی به زبان انگلیسی توسط ایرانی ها ساخته پرداخته شده و گواهی نامه CE صادر شده در این سایت ها با کد اعتبار سنجی درج شده روی گواهینامه استعلام می شوند. دقت کنید، گواهینامه CE دریافت شده از هر مرجعی غیر از NB های معتبر فاقد اعتبار بین المللی می باشد.

این گواهینامه ها به هیچ عنوان مورد تایید اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه EEA نمی باشد. ممکن است گواهینامه CE صادر شده در کشورهای منطقه اعتبار داشته باشد.

روند دریافت گواهینامه CE اصلی چگونه است؟

برای دریافت نشان CE مارک چه فرآیندی باید طی شود؟ ممکن است شما سوال داشته باشید “به چه مدارکی جهت اخذ گواهینامه CE نیاز دارید؟”. ما در زیر فرآیند اخذ گواهینامه CE را برای شما مکتوب کرده ایم. این مراحل در صورتی است که بخواهید گواهینامه CE اصلی را دریافت کنید.

فرایند-صدور-گواهینامه
فرایند صدور در سریع ترین زمان و با نهایت دقت انجام می شود. بهترین کیفیت را تضمین می کنیم.
  1. دستورالعمل(های) مربوط به محصول شما را شناسایی کنید.
  2. روش ارزیابی انطباق محصول و دستورالعمل خود را شناسایی کنید.
  3. تاریخ هایی را که تا آن زمان باید اقدام کنید مشخص کنید.
  4. مشخص کنید که آیا استانداردهای هماهنگ اروپایی برای محصول شما قابل اجرا است یا خیر.
  5. اطمینان حاصل کنید که محصول با تمام الزامات اساسی دستورالعمل(های) مطابقت دارد.
  6. مشخص کنید که آیا ارزیابی مستقل انطباق شما توسط یک سازمان اطلاع رسانی، مورد نیاز است یا خیر.
  7. نگهداری از اسناد فنی مورد نیاز دستورالعمل(های).
  8. اعلامیه انطباق و شواهد مورد نیاز را آماده کنید.
  9. بررسی کنید که هیچ الزامات ملی صرفاً دیگری در کشوری که محصول قرار است فروخته شود وجود نداشته باشد.
  10. برای هماهنگی برای تست محصول خود با ما تماس بگیرید.

اگر تمام الزامات برآورده شد، می توانید علامت CE را روی محصول و یا بسته بندی خود بچسبانید.

دستورالعمل یا دایرکتیو چیست؟

دستورالعمل (دایرکتیو) اتحادیه اروپا شکلی از قانون است که الزاماتی را مشخص می کند که محصولات شما باید برای فروش آنها در اروپا رعایت کنند.

اتحادیه اروپا مجموعه ای از اقدامات را برای ساده سازی جابجایی کالا در سراسر اتحادیه اروپا (EU) و منطقه آزاد تجاری اروپا (EFTA) معرفی کرد. برخی از این اقدامات به عنوان دستورالعمل های رویکرد جدید شناخته می شوند. دستورالعمل‌های رویکرد جدید، کنترل‌هایی را بر روی طراحی محصول ارائه می‌کنند و بالاتر از همه، به دنبال هماهنگ کردن الزامات ایمنی محصول در سراسر اروپا هستند.

این دستورالعمل ها طیف وسیعی از حوزه های محصول از جمله محصولات ساختمانی، تجهیزات حفاظت فردی و تجهیزات تحت فشار را پوشش می دهد. هدف اصلی آنها اطمینان از این است که محصولات به خوبی طراحی شده و برای کاربر ایمن هستند.

در سرتاسر اروپا، جایی که دستورالعمل (دایرکتیو) رویکرد جدید در حال اجراست، لازم است تولیدکننده محصول خود را علامت CE نشان دهد. الزامات علامت گذاری CE از دستورالعملی به دستورالعمل دیگر و حتی در دستورالعمل ها متفاوت است.

تست شخص ثالث (مرجع صدور گواهینامه CE)، ارزیابی سیستم ها و ارزیابی فایل های فنی می تواند اجباری باشد، اما گاهی اوقات ادعای تایید نشده سازنده تمام چیزی است که خواسته می شود.

اما مراقب باشید! اگر ادعا کنید محصول شما مطابقت دارد و مطابقت ندارد، تحت پیگرد قانونی قرار خواهید گرفت. در مواردی که یک دستورالعمل، محصولات و یا سیستم ‌ها را ملزم می‌کند که مستقلاً آزمایش، تأیید یا بازرسی شوند، این کار باید توسط «سازمان آگاه» یا «سازمان ذی‌صلاح» انجام شود.

توضیحات کلی در مورد ” شرایط دریافت نشان CE مارک چیست؟”:

برای دریافت نشان CE مارک سازمان ها باید ابتدا دایرکتیو محصول یا دستورالعمل های محصول خود را شناسایی کنند. ممکن است برای محصول شما دستورالعمل یا دایرکتیوی مشخص نشده باشد. بنابراین شما نیازی ندارید برای محصول خود اقدام به دریافت نشان CE مارک نمایید. بنابراین حتی بدون نیاز به گواهینامه CE می توانید محصول خود را در تمام کشورها عرضه کنید.

بعد از مشخص شدن دایرکتیو شما باید مرجعی را شناسایی کنید که بر اساس دستورالعمل محصول شما می تواند نشان CE مارک را صادر نماید. فقط مراجعی می توانند نشان CE مارک اصلی را صادر کنند که توسط ناندو تایید شده باشند و کد چهار رقمی NB را دارا باشند.

پس از انتخاب مرجع صدور گواهی نامه CE، سطح سخت گیری مرجع صدور را بررسی کنید و بر اساس درخواست چک لیست ممیزی مرجع صدور اقدام به تکمیل مستندات و تکنیکال فایل نمایید. ممیزی توسط مرجع صدور انجام می شود و در نهایت تاییدیه CE مارک شما صادر می شود.

گواهینامه CE اورجینال یک سال اعتبار دارد و پس از یک سال مجدداً باید اقدام به اخذ گواهینامه نمایید.

پیمایش به بالا