گواهینامه ایزو مربوط به صنایع نساجی

گواهینامه ایزو مربوط به صنایع نساجی، فرش دستبافت و قالی چیست؟

سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO) به صنایع مختلف کمک می کند تا فرآیندهای کاری و تولیدی خود را بهبود ببخشند و در نهایت محصولات با کیفتی روانه بازار کنند. هدف نهایی رضایت مشتری است. اما استاندارد بین المللی ایزو چه استانداردهایی را برای صنایع نساجی و قالب بافی تدوین کرده است؟

گواهینامه ایزو مربوط به صنایع نساجی، فرش دستبافت و قالی چیست؟, شرح در مقاله

سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO) به صنایع مختلف کمک می کند تا فرآیندهای کاری و تولیدی خود را بهبود ببخشند و در نهایت محصولات با کیفتی روانه بازار کنند. هدف نهایی رضایت مشتری است. اما استاندارد بین المللی ایزو چه استانداردهایی را برای صنایع نساجی و قالب بافی تدوین کرده است؟

فهرست کواهینامه ایزو مربوط به صنایع نساجی، فرش دستبافت و قالی و استانداردهای مربوطه در این مقاله تشریح شده است. تولیدکنندگان کالاهای نساجی، گلیم بافی، قالی بافی، موکت و فرش ماشینی یا دست بافت می توانند برای محصولات خود این گواهینامه ها را دریافت کنند.

لیست گواهینامه ایزو مربوط به نساجی و فرش، موکت

برخی از واحدهای تولیدکننده فرش، موکت، گلیم یا منسوجات نساجی سوال دارند که گواهینامه ایزو مربوط به کسب وکار آنها چیست؟.

فهرست گواهینامه ایزو مربوط به صنایع نساجی، فرش دستبافت و قالی به شرح زیر است:

ISO 1763:2020

پوشش کف نساجی تعیین تعداد تافت در واحد طول، استاندارد ایزو 1763 روشی را برای تعیین تعداد تافت ها و یا حلقه ها در واحد طول و در واحد سطح پوشش کف نساجی مشخص می کند. این برای پوشش های کف نساجی که شمع آن از تافت و  یا حلقه تشکیل شده است قابل استفاده است. تعیین ضخامت کفپوش های نساجی همانند موکت توسط استاندارد ایزو 1765 مشخص شده است.

ISO 1957:2020

استاندارد ایزو 1957 در مورد کفپوش های ماشینی همانند فرش ماشینی است که الزامات آزمایش جهت نمونه برداری را مشخص می کند.

ISO 2549:1972

مهمترین استاندارد ایزو برای فرش های دستبافت استاندارد ایزو 2549 است. این استاندارد قابل استفاده برای تمام فرش های دستباف با پرزهایی که می توانند از زمین بافته شوند. برای فرش ‌هایی با طول ساق ‌های مختلف قابل استفاده نیست، مگر اینکه بتوان آن‌ ها را جداگانه اندازه‌ گیری کرد. برای فرش هایی که گره های آن با انگشت یا قلاب بسته می شود قابل استفاده است. استاندارد تعیین گره برای فرش دست بافت که توسط سازمان ایزو تدوین شده و مربوط به تعداد گره در فرش دستبافت است، استاندارد ISO 2550:1972 می باشد.

ISO 3018:1974

استاندارد ایزو 3018 روشی برای کفپوش های نساجی مستطیلی در ابعاد، چه دست ساز و چه ماشینی، با نسبت طول به عرض کمتر از 5 قابل استفاده است. برای موادی که لبه به لبه به عنوان کاشی قرار می گیرند، کاربرد ندارد. تعاریف اصطلاحات اصلی ارائه شده است.

ISO 4760:2022

صنایعی که کفپوش لمینت تولید می کنند همانند پارکت می توانند برای تعیین مقاومت در برابر رطوبت موضعی از استاندارد ایزو 4760 استفاده کنند و اقدام به دریافت گواهینامه ایزو نمایند.

ISO 5086:1977

استاندارد ایزو 5086 مربوط به فرش دستبافت است که الزامات نمونه برداری برای تعیین کیفیت فرش دستبافت را مشخص می کند.

ISO 6347:2017

نحوه استفاده و شستشو فرش دست بافت دغذغه مهمی برای مصرف کننده یا هریدار فرش دست بافت است. بنابراین استاندارد ایزو 6347  الزامات نحوه استفاده و شستشو فرش دست بافت را مشخص می کند.

ISO 26987:2008

استاندارد ایزو 26987 مربوط به کف پوش های ارتجاعی تعیین لکه و مقاومت در برابر مواد شیمیایی است. استانداردهای بسیاری در مورد فرش، موکت و کفپوش های نساجی توسط سازمان ISO تدوین دشه که لیست کامل را می توانید در سایت ایزو (1) مشاهده کنید.

حسابرسی خارجی

بازرگانان فرش و موکت چه گواهینامه ایزو یی باید دریافت کنند؟

استانداردهای ایزو ذکر شده در بالا مربوط به واحدهای تولیدی صنایع نساجی، فرش و موکت است. اما واحدهای بازرگانی خرید و فروش فرش ماشینی و دست بافت چه گواهینامه ایزو یی نیاز دارند؟. فهرست گواهینامه ایزو برای واحدهای بازرگانی فرش و منسوجات نساجی به شرح زیر است:

ISO 10668

استاندارد ایزو 10668 ارزش گذاری برند را مشخص می کند. پیشنهاد می شود کسب وکارهایی که خرید و فروش، تجارت و بازرگانی هستند این گواهینامه استاندارد را دریافت کنند.

ISO 9001

استاندارد ایزو 9001 سیستم مدیریت کیفیت را برای تمامی کسب وکارها تدوین می کند. مهمترین استاندارد ایزو تدوین شده توسط سازمان بین المللی ISO استاندارد ISO 9001:2015 می باشد که پیشنهاد می شود حتما این گواهینامه را دریافت کنید.

ISO 10002 و ISO 10004

ارتباط با مشتری و رضایت مندی مشتری یکی از مهمترین دغدغه های واحدهای بازرگانی است. پس پیشنهاد می شود الزامات استاندارد رضایت مشتری ایزو 10002 و ایزو 10004 را در مجموعه خود پیاده سازی و اقدام به اخذ گواهینامه ایزو نمایید.

مشاوره رایگان جهت اخذ گواهینامه ایزو
مشاوره رایگان جهت اخذ گواهینامه ایزو

نحوه اخذ گواهینامه ایزو مربوط به صنایع نساجی، فرش و موکت چگونه است؟

مرجعی که گواهینامه ایزو را صادر می کند اختصاراً CB نامیده می شود. قبلاً توسط مقالات همین سایت در مورد CB های صادر کننده ایزو و اعتبارسنجی نهادهای صدور ایزو مقالات بسیاری مکتوب شده که پیشنهاد می شود این مقالات را مطالعه کنید. اما به طور کلی دو دسته نهاد صادر کننده ایزو در ایران وجود دارد. مراجع تحت اعتبار IAF و غیر IAF. مطمئناً CB هایی که تحت اعتبار IAF گواهینامه ایزو صادر می کنند اعتبار بالاتری دارند.

برای اخذ گواهینامه ایزو باید الزامات مربوط به استاندارد تدوین شده را رعایت کنند، سپس ممیزی شوند و گواهینامه ایزو را دریافت کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا