تنفس آسان در روز بین المللی هوای پاک برای آسمان آبی

استانداردهای ISO به هوای سالم و سیاره ای سالم کمک می کند.

از آنجایی که همه‌گیری کووید-19 همچنان جهان ما را مختل می‌کند، هرگز قبلاً با اهمیت داشتن هوای با کیفیت کافی مواجه نشده بودیم. “هوای سالم، سیاره سالم” موضوع امسال روز جهانی هوای پاک برای آسمان آبی است که هر سال در 7 سپتامبر برگزار می شود.

روز بین المللی هوای پاک

هدف این روز برجسته کردن تأثیرات منفی آلودگی هوا و نیاز به هوای پاک برای حمایت از سلامت و محیط زیست است. تاکید می کند که برای مبارزه با مشکل فزاینده کیفیت هوا، جهان باید با یکدیگر همکاری کنند.

ISO صدها استاندارد دارد که نشان دهنده اجماع بین المللی در مقابله با آلودگی هوای داخل و خارج از منزل است. اینها شامل استانداردهایی برای اندازه‌گیری آلاینده‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای، هوای محیط کار، هوای داخل خانه و فناوری‌هایی است که آلودگی را هم در داخل و هم در خارج کاهش می‌دهد.

نجات جان انسان ها

با توجه به اینکه آلودگی هوا به 6.5 میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان کمک می کند، یافتن راه های موثر برای کاهش ذرات مضر و اجازه دادن به ما برای تنفس راحت تر بسیار مهم است. کیفیت هوای در حال گردش در یک محیط ساخته شده می تواند توسط عوامل بسیاری مانند گازهای مضر، ذرات، بوها، میکروارگانیسم ها و انتشارات ناشی از محصولات و اثاثیه ساختمان به خطر بیفتد.

بنابراین کیفیت سیستم های تهویه و فیلتراسیون و همچنین طراحی و چیدمان می تواند نقش بسزایی داشته باشد. ISO 7708، کیفیت هوا – تعاریف کسر اندازه ذرات برای نمونه برداری مرتبط با سلامت، ISO 13138، کیفیت هوا – کنوانسیون های نمونه برداری برای رسوب ذرات معلق در هوا در سیستم تنفسی انسان، و سری ISO 16000 برای هوای داخل ساختمان، تنها برخی از استانداردهایی هستند که از این فناوری ها پشتیبانی می کند.

مطالعه پیشنهادی: ایزو 22370: ساختن آینده ای مقاوم در برابر آب و هوا

حدود سه میلیارد نفر برای پخت و پز و گرم کردن به آتش های آلوده یا اجاق های ناکارآمد متکی هستند که آنها را در معرض خطر جدی اختلالات سلامتی و مرگ زودرس قرار می دهد. ISO 19869، اجاق‌های آشپزی تمیز و محلول‌های آشپزی تمیز – روش‌های آزمایش میدانی برای اجاق‌ها، ابزاری قدرتمند برای توسعه وسایل آشپزی تمیزتر است. ابزاری برای ارزیابی روش‌های موجود برای آزمایش اجاق‌های آشپزی و همچنین راهنمایی برای توسعه روش‌های جدید فراهم می‌کند.

نجات سیاره

ISO همچنین دارای استانداردهای بسیاری است که از روش‌های کاهش آلودگی هوا پشتیبانی می‌کنند، مانند استانداردهای وسایل نقلیه جاده‌ای الکتریکی، هیبریدی و سلول سوختی. اینها شامل ISO 20762، وسایل نقلیه جاده ای با پیشرانه الکتریکی – تعیین قدرت برای رانش وسیله نقلیه الکتریکی هیبریدی، و ISO 23274، خودروهای جاده ای هیبریدی-الکتریکی – اندازه گیری انتشار گازهای گلخانه ای و مصرف سوخت است.

همه این استانداردها به بسیاری از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) کمک می کنند، از جمله اهداف مربوط به سلامت و رفاه خوب (SDG 3)، انرژی مقرون به صرفه و پاک (SDG 7) و اقدام آب و هوا (SDG 13).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا