ایزو 56002: طرحی برای نوآوری پایدار

چگونه فرصت و ریسک را متعادل می کنید؟ Johan Grundström Erikson توضیح می دهد که چرا ایزو 56002 همکاری خلاقانه را ممکن می سازد.

ایزو 56002

نوآوری سوختی است که یک کسب و کار موفق را هدایت می کند. و سازمان هایی که به مدیران و کارکنان خود ابزارهایی برای پاسخگویی و استفاده حداکثری از فرصت ها، داخلی و خارجی می دهند، در موقعیت مناسبی برای رشد سود، بهبود سلامت و رفاه کارکنان خود و در نتیجه، جامعه گسترده تر هستند. با وجود سیستم‌های مدیریت نوآوری مؤثر، سازمان‌ها – چه بزرگ و چه کوچک – نه تنها می‌توانند در موقعیت بهتری برای دستیابی به اهداف رشد کسب‌وکار خود باشند، بلکه در پاسخ به چالش‌ها و اختلالات غیرمنتظره نیز چابک‌تر و آماده‌تر هستند.

اما چگونه این امر در برابر یک بحران بهداشت جهانی مقاومت می کند؟ همه‌گیری کووید-19 زندگی همه ما را مختل کرده و اقتصادها را در حالی که جهان را فرا گرفته است، تعطیل کرده است. جورج دی و گریگوری شی، استادان دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا، در وبلاگی که توسط مجمع جهانی اقتصاد در ژوئن 2020 منتشر شد، خاطرنشان کردند که این بیماری همه‌گیر باعث فعالیت نوآوری «شدید» شده است.

شرکت‌ها سریع‌تر حرکت می‌کنند و ریسک‌های بزرگ‌تری از آنچه چند ماه پیش تصور می‌شد می‌پذیرند.» آنها به تغییر رو به جلو به سمت شیوه‌های کار آنلاین، به عنوان مثال، و اینکه چگونه پرینت سه بعدی به انعطاف‌پذیری زنجیره‌های تامین کمک کرد، اشاره کردند: “تحول دیجیتالی صنایع برای بحران متوقف نشد.”

گسترش مداوم، اگر ناهموار، برنامه های واکسیناسیون، نمونه قدرتمند دیگری از صنعتی است که با ارائه سریع نوآوری ها به بازار، واکنش قابل توجهی به بحران نشان داده است. اما همانطور که جهان به آرامی شروع به بیرون آمدن از همه‌گیری می‌کند، یک سوال بزرگ این است که چگونه می‌توانیم از بازگشت به رویه‌های قدیمی خودداری کنیم و به سیستم‌های جدید برای “عادی جدید” خود اعتماد کنیم؟ یوهان گروندستروم اریکسون، کارشناس بین‌المللی کمیته فنی ISO/TC 279، مدیریت نوآوری، و همچنین مشاور مؤسسه تولید نوآوری و فناوری اروپا (EIT) و در هیئت مشاوران مرکز جهانی نوآوری UNOPS سوئد، می‌گوید ایزو 56002 دارای بسیاری از پاسخ ها است.

ایزو 56002 چگونه می تواند به ایجاد زمینه برای اطمینان از انعطاف پذیری بیشتر در برابر شوک های آینده کمک کند؟

استاندارد راهنمای سیستم مدیریت نوآوری ISO 56002 دقیقاً به موقع برای اختلال در زنجیره ارزش جهانی در سال 2020 منتشر و منتشر شد. این استاندارد دقیقاً با برنامه‌های اقدام پس از COVID و ساختارهای سیستم مدیریت موجود مطابقت دارد. با پذیرش مفاهیم ایزو 56002، شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی می‌توانند در تلاش‌های خود برای نوآوری و تحول، شروعی سریع داشته باشند. این به زنجیره‌های تامینی که در حال تغییر شکل هستند ارزش جدیدی می‌افزاید و امکان تمرکز بیشتر بر عدم اطمینان فنی را فراهم می‌کند.

تأثیرات همه‌گیری آسیب‌پذیری‌های موجود در خدمات زنجیره تأمین، فرآیندها و عرضه محصول را آشکار کرده است. بحران جهانی بهداشت این نیاز را برای صنایع ایجاد کرده است تا در جوامع بین رشته‌ای گرد هم آیند تا اقدامی انجام دهند و راه‌حل‌ها و همکاری‌های جدیدی ایجاد کنند که قبل از COVID-19 در نظر گرفته نشده بود.

به عنوان مثال، برای دگرگونی تولید در اروپا، ما نمی توانیم بیشتر از آنچه قبلا انجام می دادیم، انجام دهیم. نیاز به آموزش تمام نیروی کار موجود برای همکاری موازی، با درجات بالایی از اتوماسیون و انعطاف‌پذیری، و در جایی که زنجیره‌های ارزش دیجیتالی می‌شوند، با استفاده از نوآوری‌های فعال شده توسط 5G، واقعیت مجازی و افزوده، هوش مصنوعی (AI) و فناوری یادگیری ماشین وجود دارد.

ISO 56002

در بهبودی پس از کووید، چگونه ایزو 56002 می تواند نقش خود را به عنوان محرک اصلی رشد و ارزش پایدار حفظ کند؟

اهمیت روزافزون و نیاز به مدیریت نوآوری در این دوران پرشتاب دیجیتالی شدن را می توان تا حدی با نگاهی به چگونگی سرعت چرخه محصول و راه حل های نرم افزاری در صنایع مخابراتی و نرم افزاری با سرعتی تقریبا غیرقابل مدیریت درک کرد که بر تمام صنایع دیگر در گذشته تأثیر گذاشته است. سه دهه اجرای کسب و کار شما با این سرعت مستلزم یک مدل کسب و کار قوی، ثبات در فرآیندهای اصلی و دانش فنی است، اما همچنین به درجه بسیار بالایی از انعطاف پذیری برای پاسخگویی و انطباق در هنگام بروز نوسان نیاز دارد.

مطالعه پیشنهادی: ایزو 44003: مشارکت های استراتژیک برای شرکت های کوچک

با توجه به اینکه کووید-19 و تأثیرات آن در صدر دستور کارهای حاکمیت شرکتی در هر کسب و کار، در هر کشور و در سازمان های بخش عمومی در تمام سطوح شناور است، یک چیز واضح است: آنها نمی خواهند بعد از آن ناآماده و واکنشی باشند. زمانی که یک بحران اتفاق می افتد مالکان، سرمایه گذاران و هیئت مدیره ها می خواهند مطمئن شوند که سازمان هایشان آماده است، و نه فقط برای بسیج واکنشی و کاهش.

انعطاف‌پذیری، سازگاری و سودآوری پایدار واژه‌هایی هستند که اغلب به مقاومت در برابر نوسانات و عدم اطمینان نسبت داده می‌شوند، اما وقتی در ساختارهای موجود خود گیر کرده‌اید چگونه می‌توانید برای آینده مناسب شوید؟ اینجاست که انتشار سیستم مدیریت نوآوری ایزو 56002 بسیار به موقع بود و برای سازمان هایی که هنوز باید برنامه های تغییر و تعالی عملیاتی کسب و کار موجود خود را مدیریت کنند بسیار مفید است. اکنون آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که منابع درآمد آینده را به طور موازی بررسی می کنند، قبل از اینکه اختلال یا بحران بیشتر باعث اعداد قرمز دائمی شود.

درس‌ها و فرصت‌های بحران جهانی بهداشت را چه می‌بینید و چگونه ایزو 56002 می‌تواند تضمین کند که اینها هدر نمی‌روند؟

چالش‌ها و عدم اطمینان ناشی از همه‌گیری یک زنگ بیدارباش بوده است و نمایندگان مالک و مدیران اکنون راه‌های جدیدی برای اطمینان از انعطاف‌پذیری و رشد بلندمدت می‌خواهند. با این حال، استفاده حداکثری از فرصت‌های جدید فقط به گسترش ادراکات یا طرز فکر نیست. همچنین برای انجام شرط‌بندی‌های جدید و پرداختن به چالش‌های پیش رو نیاز به تعامل عمیق وجود دارد، و در غیاب روش‌های کار توافق‌شده، اکنون نیاز به یک سیستم پشتیبانی و پیگیری وجود دارد که اگر موافقت و پیاده‌سازی آن سال‌ها طول بکشد. هیچ چیزی در حال حاضر در جای خود نیست.

ایزو 56002 تصویر 2

ایزو 56002 چارچوبی را برای جمع آوری و انتخاب بهترین قطعات از آنچه در حال حاضر دارید و ساخت بقیه در صورت نیاز ارائه می دهد. علاوه بر این، زمانی که تشخیص دادید که به تخصص جدیدی نیاز است، حضور در سطوح مختلف سازمان، و همچنین افزودن تامین‌کنندگان یا شرکای جدید، به نوعی هماهنگی و اعلامیه برای اطمینان از تعامل و باز کردن راه‌های عملیاتی متعدد نیاز دارد.

آنچه امروز در نهایت حاکمیت شرکتی شما را بالا و پایین می‌کند، با موضوعات تجاری موجود مرتبط با حوزه تجارت دیروز همراه است، که بیشتر فرصت‌ها را هدر می‌دهد. این امر نوآوری «فضای سفید» را به شرکت‌های تازه وارد از سایر صنایع و رقابت که می‌دانند چگونه از طریق نوآوری با یکدیگر همکاری کنند، می‌گذارد. تنها راه برای باز کردن فرصت‌های جدید فراتر از محدوده کسب‌وکار امروزی، توافق بر سر این است که کدام فرصت‌ها را در سطح هیئت مدیره و مالک انتخاب کنید، و این نیاز به روشی سیستماتیک‌تر برای مدیریت فرصت‌ها دارد.

واقعاً، اگر قبلاً از وجود ایزو 56002 آگاه هستید، تنها چیزی که برای شروع کار کم است، دستور و قرار ملاقات است. بقیه چیزهایی است که سازمان باید یاد بگیرد، زیرا عدم اطمینان چیزی است که همه باید یاد بگیرند که بپذیرند و برای رسیدگی به آن اقدام کنند.

ایزو 56002 چگونه می تواند به بازیابی رشد اقتصادی پایدار کمک کند؟

آسیب‌پذیری‌های اجتماعی در معرض این همه‌گیری، چه در سطح کلان و چه در سطح خرد، نه تنها کشورها و مرزها را مسدود کرده و آسیب‌های اقتصادی را به همراه داشته است، بلکه به وضوح نشان داده است که وقتی برای رسیدن به یک هدف مشترک همکاری می‌کنیم، به‌عنوان جوامع چه چیزی می‌توانیم به دست آوریم.

تمام تلاش‌های مشترک برای بسیج برای تولید و تهیه تجهیزات حفاظتی و توسعه و توزیع واکسن‌ها با سرعت فوق‌العاده نشان‌دهنده توانایی واکنش در برابر فاجعه است. با این حال، این کار با هزینه های هنگفت و با تلاش و فشار قابل توجهی بر جوامع و اقتصادها انجام شده است که در طول زمان نمی توانیم از عهده آن برآییم.

Lucas T. Schad از LTS Architecture از چاپگرهای سه بعدی برای ساخت ماسک‌های تنفسی برای بیمارستان Livingston HealthCare، مونتانا، ایالات متحده، در مارس 2020 استفاده کرد.
Lucas T. Schad از LTS Architecture از چاپگرهای سه بعدی برای ساخت ماسک‌های تنفسی برای بیمارستان Livingston HealthCare، مونتانا، ایالات متحده، در مارس 2020 استفاده کرد.

این قابلیت‌های واکنشی بارها و بارها مورد نیاز خواهند بود، زیرا ما بر روی «عادی‌های جدید» پیش روی خود تمرکز می‌کنیم، و برای سایر چالش‌های اجتماعی و اقلیمی. آگاهی روزافزون مبنی بر اینکه صلح و امنیت در جامعه یک پیش نیاز برای تجارت در محیط جهانی است، به اکثر شرکت های جهانی که قبلاً درگیر حقوق بشر و پایداری هستند، در سراسر زنجیره تامین کمک می کند. این آگاهی ارتباط نزدیکی با 17 هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) دارد و شرکت ها درک می کنند که می توانند به دستیابی به اهداف توسعه پایدار در جریان فعالیت های تجاری کمک کنند.

به عنوان مثال، UNOPS، بازوی عملیاتی سازمان ملل متحد (UN)، برای استفاده از قدرت تدارکات خود برای تمرکز مجدد بر نوآوری (یعنی یافتن راه حل های فعال برای مشکلات بزرگ به جای خرید واکنشی ساده پتو، چادر و تجهیزات برای بحران ها و حوادث فاجعه بار شروع به کار کرد. ). بسیاری از موانع نظارتی وجود دارد که سازمان ملل را از همکاری مؤثر برای نوآوری باز می دارد، اما نمونه هایی مانند راه اندازی مراکز جهانی نوآوری UNOPS به عنوان فانوس دریایی برای جوامع و شرکت هایی که راه حل ها و استارت آپ هایی دارند که به مشکلات و چالش های پیش رو رسیدگی می کنند، آینده ما را به جای خوبی می بیند.

به این ترتیب، با نزدیک‌تر کردن راه‌حل‌ها به مشکلات واقعی، زمان زیادی را از دست نمی‌دهیم و کار برای دستیابی به دستور کار 2030 سازمان ملل و اهداف توسعه پایدار آن سرعت می‌گیرد. همچنین نشان می دهد که پیکربندی سازمان ها برای همکاری امکان پذیر است.

در مورد سونی، جایی که من نقش‌هایی مانند معاون رئیس سیستم مدیریت و ممیزی، استراتژی شرکت، و سرپرستی مشارکت و حمایت مالی در اروپا در Sony Mobile را بر عهده داشتم، ما قبلاً زیرساخت‌های نوآوری برای همکاری با UNOPS در سطوح مختلف داشتیم. اینها شامل دستورات استراتژیک، مشارکتی و پشتیبانی مدیریت ارشد سونی، سنت نرم افزاری طولانی و ذهنیت انطباق با صنعت پرسرعت مخابرات، روشی از کار که فرآیندهای منعطف و تکرار شونده را ممکن می کند. همچنین به شتاب دهنده های منطقه ژاپن و اروپا امکان فعالیت می دهد.

سال‌های 2020 و 2021 ممکن است سال‌های کاملاً از دست رفته به نظر برسند، اما ما اکنون درک مشترک و تجربه ارزشمندی داریم که می‌توانیم از آن یاد بگیریم و زمانی که تمرکز خود را دوباره بر روی SDG متمرکز می‌کنیم، با استفاده از محتوای ایزو 56002 به‌عنوان مؤلفه، می‌توانیم از آن به عنوان مثال استفاده کنیم. در ایجاد انواع خود از نوآوری پایدار.

برای انجام این امر به سریع ترین روش ممکن، نوآوری باید توسط مالکان و مدیران هیئت مدیره مورد انتظار باشد و به عنوان یک دستور مجاز باشد. در سراسر سازمان ها، مدیریت نوآوری باید در استراتژی ها، سیاست ها و چارچوب های نظارتی ادغام شود. و فرآیندهای جدید باید به کار گرفته شوند زیرا کار واقعی که امروزه انجام می شود در نهایت توسط افرادی در سازمان هایی انجام می شود که توسط چارچوب ها، سیستم های مدیریتی و فرآیندهایی که برای اهداف دیگر پیکربندی شده اند اداره می شوند. اینجاست که ایزو 56002 به عنوان طرحی برای سازمان‌هایی که می‌خواهند قابلیت نوآوری سازگار با چارچوب‌های موجود و اهداف آتی خود را ایجاد و ادغام کنند، عمل می‌کند.

در حالی که جهان ما به سمت چیزی می رود که برخی آن را “بازنشانی عالی” می نامند، آیا ایزو 56002 می تواند به شکل دادن به واقعیت جدید کمک کند؟

بیشتر شرکت‌های چندملیتی که خود را با عصر دیجیتال سازگار کرده‌اند یا توانسته‌اند موقعیت مسلط را در صنایع خود حفظ کنند، به زنجیره‌های ارزش، مدل‌های تجاری و وابستگی به الزامات نظارتی که از قبل از تغییر هزاره تکامل یافته‌اند، وابسته هستند. این بدان معناست که سیستم‌ها و ساختارهای مدیریتی که در حال حاضر جهان را اداره می‌کنند، به ارث رسیده و از نسخه‌هایی از مخازن مشابه بایندر ساخته شده‌اند و همه ما که در مدیریت تجاری، حاکمیت و قانون‌گذاری کار می‌کنیم، یک شبه تغییر نخواهیم کرد.

از آنجایی که چارچوب‌های ISO موجود برای سیستم‌های مدیریتی، مانند Annex SL، قبلاً برای چند سال هماهنگ شده‌اند، شرکت‌های پذیرنده پیچیدگی و هزینه اجرای ساختارهای اجرایی را کاهش داده‌اند و سیستم های مدیریت می‌توانند منتظر اتوماسیون سریع‌تر، بهتر و کم‌هزینه‌تر شوند.

به نقل از ویلیام گیبسون، نویسنده داستان‌های گمانه‌زنی: «آینده از قبل اینجاست – فقط به طور مساوی توزیع نشده است». این بدان معناست که بیشتر آنچه در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت ایجاد می‌کند همان چیزی است که قبلاً داریم یا تصمیم داریم در آن مشارکت کنیم. در اصل، هوش مصنوعی ما را در کار هیئت مدیره، در پیش‌بینی‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی، در گزارش‌دهی و در حسابرسی کمک می کند.

این روندی است که باید توسط تحقیقات علمی بیشتر تأیید شود. اما از میان تمامی چارچوب‌ها و سیستم‌های مدیریتی موجود، اصول مدیریت نوآوری ایزو 56002 – و خانواده استانداردهای مدیریت نوآوری با تمرکز آینده آن – چارچوب مورد نیاز برای ایجاد و همسوسازی هم‌افزایی و الزامات مرتبط در داخل و بین صنایع و فرصت‌هایی هستند که از اتوماسیون پیش‌بینی‌کننده و گزارش‌دهی انطباق ناشی می‌شوند.

آنچه ما را در همه سطوح محدود می کند، فقط فقدان کنجکاوی، تخیل و دانش نیست. همچنین دستورات و روش‌هایی برای کشف بهترین راه‌ها برای مدیریت عدم قطعیت و ساختارهای حمایتی که فرصت‌ها، ریسک و منابع را در سراسر سازمان متعادل می‌کند، الزامی می‌کند.

به همین دلیل است که ایزو 56002 و سری های مدیریت نوآوری ISO چارچوب بسیار خوبی برای شروع، اعمال، پذیرش و ادغام با سایر استانداردهای سیستم مدیریت هستند. نه تنها برای مدیریت خطرات مرتبط با امنیت اطلاعات، کیفیت، محیط زیست، سلامت شغلی و ایمنی، بلکه با مشارکت گسترده تر از طریق مسئولیت اجتماعی (ISO 26000) و استفاده مجدد از طریق مدیریت بهتر دارایی (ISO 55001).

استفاده مجدد و همسویی بهتر ساختارهای پشتیبان و مشارکت کارکنانی که قبلاً این دانش را دارند می‌تواند نتایج را تسریع کند و تأثیر کلی را در بین سازمان‌ها در هنگام همکاری داخلی برای حل مشکلات واقعی در دست تقویت کند. راه‌های بسیاری برای ترکیب اصول و مکانیسم‌های مدیریت نوآوری در آینده، رسیدگی به عدم قطعیت و ریسک در کسب‌وکار موجود، و مهم‌تر از آن، ایجاد زنجیره‌های ارزش انعطاف‌پذیر، قوی و انعطاف‌پذیر و درآمدهای جدید از مدل‌های کسب‌وکار پایدار را خواهیم دید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا