ایزو 45003: سلامت روان مهم است

چگونه استاندارد جدید ایزو 45003 برای مدیریت سلامت روانی در محیط کار به تغییر بخش آموزش کمک می کند. بسیاری از مشاغل در بهترین زمان دارای یک عنصر استرس هستند، اما همه‌گیری کنونی بسیاری از کارگران را به محدودیت‌های خود کشانده است. آخرین استاندارد کمیته ایمنی و بهداشت حرفه ای ISO نمی توانست به موقع باشد. ایزو 45003 که در اوایل سال جاری منتشر شد، با هدف کمک به سازمان‌ها از همه نوع و همه بخش‌ها برای اعمال شیوه‌های خوب برای مدیریت سلامت روانی و رفاه کارکنان است.

ایزو 45003

آموزش تنها یکی از این بخش هاست. با قرار گرفتن در خط مقدم همه‌گیری، با میلیاردها کلاس آنلاین که یک شبه آنلاین می‌شوند، زندگی و سطح استرس دانش‌آموزان و معلمان قطعاً به چالش کشیده شد. استرس دانش آموزان به خوبی ثبت شده است، اما کارکنان این مؤسسات آموزشی نیز در خط مقدم بودند.

با شناخت مزایای بالقوه ISO 45003، بسیاری از مؤسسات آموزشی در سراسر جهان در حال اجرای این استاندارد هستند. در حالی که هنوز برای دیدن اثر کامل خیلی زود است، اما نشانه هایی وجود دارد که باعث ایجاد موج هایی از تغییر می شود – برای بهتر شدن. ما با برخی از دانشگاهیان در مورد استرس محل کار در دانشگاه، تأثیر بیماری همه گیر و اینکه چگونه این استاندارد جدید باعث امید است صحبت می کنیم.

مطالعه پیشنهادی: ایزو 44004 – بهبود همکاری با کسب و کارهای کوچکتر

فشار بر آموزش

وقتی همه‌گیری در اوایل سال 2020 شروع شد، بیشتر مؤسسات آموزشی در سراسر جهان حدود یک هفته فرصت داشتند تا درهای خود را ببندند و کل برنامه خود را آنلاین بگذارند. از آن زمان تاکنون، غیرقابل پیش بینی بودن تنها مورد ثابت برای دانش آموزان و معلمان بوده است. جای تعجب نیست که مطالعات متعدد تأثیر عمیق آن را بر سلامت روان کارکنان مدرسه و دانشگاه، هم در دوره‌های قرنطینه و هم هنگام بازگشت به کلاس درس، نشان داده‌اند.

نگرانی در مورد چگونگی ارائه موثر دوره های آنلاین و فشاری که با دانستن اینکه آنها آینده بسیاری از جوانان را در دست دارند، به طور قابل پیش بینی منجر به افزایش علائم اضطراب، افسردگی و استرس برای بسیاری شد.

ایزو 45003-1

حتی قبل از همه‌گیری، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بسیاری از کارکنان دانشگاهی از استرس ناشی از کار رنج می‌بردند و مسائل مربوط به سلامت روان و فرسودگی شغلی مشکل مهمی بود. آدیتیا جین، یکی از اعضای کمیته ایمنی و بهداشت شغلی ISO و دانشیار مدیریت منابع انسانی در دانشکده بازرگانی دانشگاه ناتینگهام، می‌گوید این بیماری همه‌گیر، تنها کاری را که قبلاً یک کار چالش برانگیز بود، تقویت کرد.

«در مقایسه با سایر بخش‌ها، آموزش از شیوع بالاتری از خطرات روانی اجتماعی برخوردار است. معلمان و استادان همیشه در معرض مردم هستند و مشاغل اغلب با کمبود منابع دستمزد کمتری می گیرند. اما شاید خسته‌کننده‌ترین آنها احساس مسئولیتی است که معلمان نسبت به تأثیری که آموزش بر زندگی جوانان دارد احساس می‌کنند.» او می‌افزاید که همه اینها با مسائل مدیریتی ترکیب می‌شود و بسیاری از نقش‌های مدیریتی توسط افرادی که برای این کار مجهز نیستند یا با دخالت‌های سیاسی مواجه هستند پر می‌شوند و فشارها همچنان ادامه دارد.

مطالعه پیشنهادی: ISO 21621: غذا خوردن مانند مردم محلی

حتی قبل از همه‌گیری، بسیاری از افراد شاغل در دانشگاه با سلامت روانی ضعیف دست و پنجه نرم می‌کردند. بارهای کاری سنگین، عدم شناخت و فشار برای موفقیت در چیزی که معیار مشخصی برای موفقیت است، همگی تاثیر خود را می گذارند. سپس همه‌گیری فرا رسید، که بار کاری را افزایش داد و تعادل کار و زندگی آنها را از بین برد، همراه با همان استرس‌ها و اضطراب‌های مربوط به سلامت و عدم اطمینان که همه با آن مواجه بودند.

فرسودگی شغلی منفجر شد. یک مطالعه ایالات متحده که اکتبر گذشته توسط The Chronicle of Higher Education و شرکت خدمات مالی Fidelity Investments در بوستون، ماساچوست انجام شد، نشان داد که تقریباً 70٪ از پاسخ دهندگان گفتند که در سال 2020 احساس استرس می کنند، در حالی که این میزان در سال 2019 32٪ بود و بسیاری دیگر احساس خستگی می کردند.

پیشگیری کلیدی است

پروفسور استاورولا لکا، استاد بازنشسته سیاست کار و سلامت در دانشگاه ناتینگهام، می‌گوید که در حالی که اکثر مؤسسات آموزشی نسبت به تأثیر بیماری همه‌گیر بر کارمندان کور نبودند، حمایت‌هایی که اعمال می‌شد عمدتا واکنشی بود، مانند خطوط کمک. و برنامه های کمک به کارکنان

او می‌گوید: «نظرسنجی‌هایی از کارکنان در مورد تأثیر این همه‌گیری وجود داشت که نشان‌دهنده افزایش استرس مرتبط با کار و مشکلات مداوم حجم کار بود». متأسفانه همه‌گیری نشان داد که هنوز یک رویکرد پیشگیرانه برای مدیریت خطرات روانی اجتماعی در محل کار و ارتقای یک محل کار سالم وجود ندارد.»

جین می افزاید، با این حال، دستورالعمل های بسیاری نیز وجود دارد که به مؤسسات آموزشی کمک می کند تا این موضوع را مدیریت کنند و از کارکنان پشتیبانی کنند تا انعطاف پذیری خود را در برابر استرس افزایش دهند. او می گوید: انعطاف پذیر بودن کافی نیست. مهم نیست که یک شخص چقدر سرسخت است، به اندازه کافی به او فشار بیاورید و آنها شکست خواهند خورد. زمان آن فرا رسیده است که تمرکز را تغییر دهیم و اقداماتی را برای جلوگیری از چنین سطوح بالای استرس در وهله اول انجام دهیم.»

ایزو 45003-2

او می گوید که بسیاری از مؤسسات آموزشی بهترین نیت را دارند اما در مواجهه با ماهیت شغل و منابعی که باید با آن دست و پنجه نرم کنند احساس ناتوانی می کنند. “با این حال، آنها می توانند کارهای زیادی انجام دهند، حتی با منابع محدود.” که مقدمه ایزو 45003 است، اولین استاندارد بین المللی در جهان که به سلامت روانی و رفاه در محیط کار می پردازد. این راهنمایی بر منابع ارزشمندی استوار است که در حال حاضر وجود دارد و آنها را برای ارائه رویکردی مؤثرتر، در دسترس‌تر و جامع‌تر پیش می‌برد.

او می‌گوید: «حتی در جایی که راهنمایی خوب وجود دارد، همیشه توسط کسانی که به آن نیاز دارند، دیده نمی‌شود یا در دسترس نیست.» علاوه بر این، واقعاً هیچ چیزی وجود ندارد که تمام عناصر پیشگیری و سازگاری با استرس‌هایی را که می‌تواند بر سلامت روانی در محل کار تأثیر بگذارد، گرد هم آورد. ایزو 45003 برای پر کردن این شکاف ایجاد شد.

مطالعه پیشنهادی: ایزو 14097 – شستشوی ضربه ای چیست؟

ایجاد تغییری که ماندگار باشد

پروفسور لکا می گوید ایزو 45003 می تواند از هر نوع سازمانی در اجرای چنین رویکرد سیستماتیک و پیشگیرانه ای به منظور مدیریت خطرات روانی اجتماعی و ارتقای سلامت روانی و ایمنی در محیط کار حمایت کند. در بیشتر موارد، رویکرد مقرر در ایزو 45003 در واقع یک الزام قانونی در اکثر کشورها است، اما مشکل اینجاست که در چنین زمینه‌ای، رعایت قانون به معنای داشتن شیوه‌ای خاص و صمیمانه نیست. اعمال می شود. این استاندارد از حداقل الزامات قانون فراتر رفته و به جزئیات بسیار بیشتری می‌پردازد، با این هدف که واقعاً به سازمان‌ها کمک کند تا تفاوتی ارزشمند ایجاد کنند.»

این شامل نمونه هایی از مداخلات و ارزیابی این موارد است. او می‌گوید: «همچنین به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا شیوه‌های خود را با استانداردهای بین‌المللی محک بزنند و اطمینان حاصل کنند که در مواجهه با تغییرات در محیط کاری که می‌تواند بر سلامت و رفاه فیزیکی و روانی تأثیر بگذارد، چابک باقی می‌مانند».

در حالی که هنوز برای اندازه گیری دقیق تأثیر استاندارد بر این حرفه خیلی زود است، با توجه به اینکه چنین تغییرات نهادی برای تأثیرگذاری زمان می برد، بدون شک تغییر در طرز فکر از قبل آغاز شده است. جین می‌گوید: «بیست سال پیش، یک کارفرما می‌گفت که سلامت روان در محیط کار یک موضوع فردی است و نگرانی آنها نیست، اما از آن زمان زمان تغییر کرده است. سکوت مدتهاست شکسته شده و شواهد روشن است. اما این همیشه به این معنی نیست که راه حل ها ساده هستند و مشکل برطرف شده است. با تغییر در طرز فکر و ابزارهای ملموس مورد انتظار مانند ایزو 45003، امید زیادی وجود دارد که تغییر واقعی در افق باشد.

تغییری که برای بسیاری از زندگی‌ها ادامه خواهد داشت، زیرا همه‌گیری COVID-19 به وضوح تمام نشده است، و حتی زمانی که تمام شود، بدون شک چالش‌های ملی یا جهانی دیگری برای دانشگاهیان وجود خواهد داشت. اما با فرصتی که این استاندارد جدید ارائه می‌کند، طوفان‌ها ممکن است کمی آسان‌تر از آب درآیند، هم برای آنها و هم برای آینده نسل جوان ما که در دستانشان است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا