ایزو 24113: تمیز سازی بزرگ در فضا

ایزو 24113: رتبه بندی پایدار فضایی به استانداردهای ISO برای کمک به کاهش میزان زباله در کهکشان ما اشاره می کند.

ایزو 24113

برای حوزه‌هایی مانند مخابرات، امنیت ملی و علوم فضایی، فعالیت در بخش مداری ما بسیار مهم است. در حال حاضر، حدود 900000 قطعه زباله فضایی مانند موشک‌ها و ماهواره‌های قدیمی در آنجا شناور هستند که خطرات جدی برای مأموریت‌های فضایی به همراه دارد. رهبران جهان در G7 در اوایل سال جاری از همه کشورها خواستند تا برای پاکسازی آن با یکدیگر همکاری کنند و همکاری با ISO را برای کمک به ساختن آینده ای بهتر تشویق کردند.

مطالعه پیشنهادی: ایزو 16158: ایمنی در فضا

رتبه‌بندی پایدار فضایی (SSR [1]) که اخیراً پرتاب شده است، با هدف بهبود سلامت محیط نزدیک به زمین است. این ابتکار جهانی توسط مجمع جهانی اقتصاد (WEF) همراه با آژانس فضایی اروپا، گروه تحقیقاتی فضایی فعال در آزمایشگاه رسانه MIT و دانشگاه تگزاس در آستین و برایس تک رهبری شده است.

استانداردهای ISO جزو مجموعه دستورالعمل های بین المللی هستند که در این رویکرد در سطح صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. این موارد شامل ایزو 24113، سیستم‌های فضایی – الزامات کاهش زباله‌های فضایی، و ISO 26900، سیستم‌های انتقال اطلاعات و داده‌های فضایی – پیام‌های داده مداری است.

نیک تانگسون، مدیر کمیته متخصصان ISO که استانداردهایی را برای کاهش زباله های فضایی ایجاد می کنند و مدیر استانداردها در مؤسسه هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA)، گفت ابتکاراتی مانند این برای مقابله با این مشکل رو به رشد مهم است.

او گفت: «از آنجایی که فضا یک منبع مشترک جهانی است، همکاری بین‌المللی برای کاهش ایجاد زباله‌های جدید که منجر به افزایش ترافیک می‌شود، ضروری است.» بنابراین، استانداردهای بین‌المللی ISO با ارائه راهنمایی به سازمان‌ها در مورد اینکه چگونه می‌توانند در تلاش پاکسازی فضا مشارکت کنند، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

با اختصاص امتیاز به ماموریت های فضایی بر اساس طیف وسیعی از پارامترها، SSR رفتار مسئولانه تر در فضا را از طریق افزایش شفافیت تلاش های سازمان ها در این زمینه تشویق می کند. یکی از این پارامترها رعایت دستورالعمل های بین المللی برای کاهش زباله های فضایی است که شامل چندین استاندارد ISO است. این اولین ابتکار عمل با هدف پاکسازی فضا نیست. با این حال، این اولین سیستم رتبه‌بندی بین‌المللی است که با دستورالعمل‌های سازمان ملل متحد برای پایداری طولانی‌مدت فعالیت‌های فضایی همسو شده است.

مطالعه پیشنهادی: ایزو 24165: یک زبان مشترک برای ارزهای دیجیتال

ISO سابقه ای طولانی در توسعه استانداردهای فضا دارد که صدها مورد از آنها توسط بسیاری از ماموریت های فضایی در سراسر جهان استفاده می شود. استانداردهای بین‌المللی فضا توسط کمیته فنی ISO/TC 20، هواپیماها و وسایل نقلیه فضایی، از طریق کمیته‌های فرعی SC 13، سیستم‌های انتقال داده‌ها و اطلاعات فضایی، و SC 14، سیستم‌ها و عملیات فضایی، تدوین شده‌اند. دبیرخانه ISO/TC 20 و این دو کمیته فرعی توسط ANSI، عضو ISO برای ایالات متحده برگزار می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا